Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kotiäiti, onko miehelläsi käsitystä, mitä teidän arki on

Vierailija
02.02.2015 |

Tuossa viikonloppuna vähän "keskusteltiin" miehen kanssa. Sanoin, että hänellä ei ole minkäänlaista käsitystä siitä millaista showta pyöritän päivät. Se tokaisi vain, että eihän sinun tarvi kuin pitää lapsemme hengissä. Se paljasti lopullisesti mielestäni hänen käsityksensä kotiäidin arjesta. Mitä olette mieltä, onko teidän miehillänne käsitystä arjen pyörityksestä ja saatteko arvostusta siitä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitinä olo on helppoa verrattuna oikeissa töissä käymiseen. Me naiset nyt vaan tykätään järkyttyä ja ahdistua kaikesta.

Vierailija
2/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, miksi ihmeessä et lopeta sitä työpäivääsi aikaisemmin? Se on ihan oma valinta. Jos joku pyykkikasa jää seuraavalle päivälle siksi, että istahdat miehen viereen telkkarin ääreen, niin haittaako se?

Alkuperäiseen kysymykseen... Ymmärtää kyllä sen fyysisen osuuden, ei ehkä sitä henkisen puolen raskautta. KUn olen erityislapsen kanssa vääntänyt koulun jälkeen siihen saakka, että tulee kotiin, ehkä jopa menettämättä hermojani, kaipaisin sitä, että saa siitä väännöstä itse levähtää ja hän olisi se rauhallinen aikuinen, mutta hänellä menee hermot usein helpommin kuin itsellä, niin sitä apua ei ole aina saatavissa. 

Arvostaa kovasti sitä, mitä kotona teen ja tunnustaa täysin, ettei itse siihen kykenisi. 

Lapsia 4, alle 2 v ikäeroilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:59"]

Kotiäitinä olo on helppoa verrattuna oikeissa töissä käymiseen.

[/quote]

Niin, mua todella ihmetyttää että mikä siinä kotiäitinä olemisessa on niin rankkaa, verrattuna työssäkäyvään äitiin jolla on kaikki nuo "arjen pyöritykset" (vattu mikä klisee) tehtävänä sen oman työpäivänsä lisäksi.

Vierailija
4/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuolla ei ole aavistustakaan.

Vierailija
5/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, oletko ikinä kuullut vuorotöistä tai epätyypillisistä työajoista?

ohis

Vierailija
6/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvät ja lapset ovat silloin poissa kotoa koko päivän. Ei siellä ole kotona ole kukaan sotkemassa. Ei todellakaan työssäkäyvät tee samaa määrää kotitöitä kin kotona neljän lapsen kanssa oleva kotiäiti tekee.

Vierailija
7/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:59"]

Kotiäitinä olo on helppoa verrattuna oikeissa töissä käymiseen.

[/quote]

Niin, mua todella ihmetyttää että mikä siinä kotiäitinä olemisessa on niin rankkaa, verrattuna työssäkäyvään äitiin jolla on kaikki nuo "arjen pyöritykset" (vattu mikä klisee) tehtävänä sen oman työpäivänsä lisäksi.
[/quote]

Jäin pari kuukautta sitten äitiyslomalle ja olen nyt kotona 4v kanssa, odotamme vauvaa syntyväksi milloin vain. Ja onhan tämä kotona oleminen leppoisan rentoa siihen vuorotyö+arjen pyörittäminen -kuvioon verrattuna. Olkaa kylästelty ja oltu vaikka missä kissaristiäisissä.. Silti ehditty tehdä enemmän kotihommia kuin yleensä, niitä ylimääräisiä. Kyllä sielu lepää

Vierailija
8/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:54"]

On ja ei. Mies on viikonloput kotona ja hoidetaan sitten yhdessä lapset. On mulla omaakin aikaa. Mutta ei se tunnu käsittävän kuinka rankkaa se on että hoidan ne lapset + kaikki kotityöt. Mun "työpäiväni" ei siis tosiaankaan lopu klo 15.30 vaan jatkuu siihen asti kun lapset nukkuu. Pyörittelee vaan joskus silmiään sohvalta kun mä vaikutan kireeltä siellä keittiössä.. Argh!

[/quote]

Niin mutta sen aikaa oletkin vapaa.

Vierailija
9/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:54"]On ja ei. Mies on viikonloput kotona ja hoidetaan sitten yhdessä lapset. On mulla omaakin aikaa. Mutta ei se tunnu käsittävän kuinka rankkaa se on että hoidan ne lapset + kaikki kotityöt. Mun "työpäiväni" ei siis tosiaankaan lopu klo 15.30 vaan jatkuu siihen asti kun lapset nukkuu. Pyörittelee vaan joskus silmiään sohvalta kun mä vaikutan kireeltä siellä keittiössä.. Argh!
[/quote]

Voisihan sitä sohvalla istuvaa pyytää auttamaan keittiöön? Oma valinta ja tyypillistä marttyyriasennetta. Meillä mies kyllä osaa auttaa pyydettäessä, jopa pyytämättäkin. Ja aina emmerdalen ajan minä olen se joka istuu sohvalla ja jos joku kotityö on silloin meneillään (yleensä päivällisen laitto) niin mies tekee sen.. Ei ole vaikeaa ja parantaa kodin ilmapiiriä kummasti kun avaatte ne suunne.

Vierailija
10/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mieheni tietää. Olemme molemmat kotona, minä hoitovapaalla ja mies työttömänä. Leppoisaahan tämä on, varmasti sitten vuosien päästä muistelemme haikeana, kun koko perhe sai olla mielin määrin yhdessä ja puuhailla lapsen ehdoilla. Sitten se tuntuu ihanalta, kun tämä rahattomuus on kaikonnut muistoista.

Vierailija
11/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin miehelläni on käsitystä, millaista arkemme täällä kotona päivisin on. Eikä hänellä tarvitse ollakaan, koska yhteisestä sopimuksesta kotia ja lapsia hoidan minä eikä mieheni. Ei minullakaan ole käsitystä, millaisia mieheni työpäivät vaativassa ja vastuullisessa työssä ovat. Stressistä ja unettomuudesta päätellen ei ainakaan yhtä leppoisaa kuin minun arkeni. 

Vierailija
12/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa kyllä naurattaa tuo kotiäitien mahtailu tuosta kaikesta "show'n" pyörittämisestä kotona :D Olen itsekin ollut pari vuotta kotona lasten kanssa ja kyllä se oli todella leppoista aikaa. Oli kokopäivä aikaa siivoilla kotia, ulkoilla ja harrastaa lasten kanssa, tehdä ruokaa jne. Nyt tuon kaiken saman joutuu tekemään varsinaisen työpäivän jälkeen.

Vierailija
13/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:08"]

Työssäkäyvät ja lapset ovat silloin poissa kotoa koko päivän. Ei siellä ole kotona ole kukaan sotkemassa. Ei todellakaan työssäkäyvät tee samaa määrää kotitöitä kin kotona neljän lapsen kanssa oleva kotiäiti tekee.

[/quote]

Voi ihme niitä "kotitöitä". Itse olen kolmen pienen lapsen kanssa kotona ja vähän siivoan jälkiä koko ajan. Kun lapset syövät, laitan ruoan valmistukseen käytettävät kipot. yms koneeseen, kun lapset ovat syöneet, laitan astiat koneeseen. Leikkien jälkeen korjaan "turhia" leluja paikoilleen, laitan pyykkikoneen pyörimään. Laskut maksan kerran viikossa, kun lapset ovat päikkäreillä. En jaksa tehdä asiasta suurta numeroa, enkä kerää itselleni kotitöitä. Koittakaa nyt sisaret vähän ryhdistäytyä ja lopettakaa se turha rutina. Ystäväni, kahden lapsen yh selviää myös hienosti kotiäidin arjesta, ilman suitsutusta ja ilman valitusta, vaikkei hänelle tule ketään jakamaan arkea edes iltaisin.  

Vierailija
14/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kenelläkään ole toisen elämästä mitään todellista käsitystä, oli molemmat kotiäitejä tai ei. 

Vierailija
15/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas huudetaan arjen raskautta, äitimyyttiä, nainen on aina-uhri mantraa.

Loisit kuitenkin kotona miehesi ja yhteiskunnan varoilla. Kuinka vaikeaa on kerätä leluja lattialta ja laittaa se pesu- ja asitianpesukone päälle?

Glorifiointi ja itsensä nostaminen jumalasta seuraavaksi äitimyytin varjolla on naurettavaa.

Vierailija
16/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäidit pääsevät helpolla vrt. vanhaan aikaan. Turhaan nurista nykyaikana kotiäidin raskuudesta, kun vesi tulee hanasta, sähkö töpselistä sekä ruoka kaupasta..

Vierailija
17/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:08"]

[/quote]

Kyllä sulla on suhteessa paljon enemmän aikaa siivota jne. sitä kotiasi kuin työssäkäyvillä. Sä olet joka päivä koko päivän kotona, työssäkäyvät ovat kotona hereillä muutaman tunnin jonka aikana on tehtävä se sama ruoka kuin teidänkin, pestävä samat pyykit jotka teidänkin, siivottava ne sotkut jotka tuona aikana syntyy, käytävä kaupassa kuten teidänkin... Sotkua on varmaan vähemmän, mutta niin on myöskin aikaa siivota.

Vierailija
18/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankkaa on arki kun av-palstalla ehtii nillittämään. =)

Miten mahtoi kotiäiti pärjätä ennen, kun lähti synnytyksenkin jälkeen vielä iltalypsylle? Toki sinulla on rankkaa, kun istut koneella ja kodinhoito on tehty laitteiden avulla niinkin vaativaksi, kuin painaa pesukoneet käyntiin.

Mutta selvää on, että sinä elät todella rankkaa elämää, jaxuhali.

Vierailija
19/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:59"] Kotiäitinä olo on helppoa verrattuna oikeissa töissä käymiseen. [/quote] Niin, mua todella ihmetyttää että mikä siinä kotiäitinä olemisessa on niin rankkaa, verrattuna työssäkäyvään äitiin jolla on kaikki nuo "arjen pyöritykset" (vattu mikä klisee) tehtävänä sen oman työpäivänsä lisäksi. [/quote] Jäin pari kuukautta sitten äitiyslomalle ja olen nyt kotona 4v kanssa, odotamme vauvaa syntyväksi milloin vain. Ja onhan tämä kotona oleminen leppoisan rentoa siihen vuorotyö+arjen pyörittäminen -kuvioon verrattuna. Olkaa kylästelty ja oltu vaikka missä kissaristiäisissä.. Silti ehditty tehdä enemmän kotihommia kuin yleensä, niitä ylimääräisiä. Kyllä sielu lepää

[/quote]

Oi, tuo olikin ihanaa aikaa, kun oli vain yksi lapsi ja hänkin noin iso kuin sinulla! Meillä esikoinen oli vajaa kolmivuotias, kun vauva syntyi ja kyllä mäkin nautiskelin kesälomalla ja äitiyslomalla ennen vauvan syntymää. Koitin ottaa kaiken irti tuosta ajasta, kun tiesin, että arki sen kolmivuotiaan plus vauvan kanssa voi olla vähän toista... Ja niin onkin. Välillä rankempaa, väsyttävämpää ja puuduttavampaa kuin mikään elämänvaihe tähän asti. Välillä taas ihan leppoista, jos vauva on nukkunut yön edes suht inhimillisesti ja nukkuu vielä päivälläkin hyvin. Ne rankemmat päivät jaksan, koska myös mieheni osallistuu lastenhoitoon iltaisin ja viikonloppuisin.

En silti usko, että hänestä olisi kotiin jäämään. Tai itse asiassa hän on sanonutkin, ettei jäisi. Tykkää niin paljon työstään... (Ihan kuin minä en tykkäisi, mutta pidän silti lapsiani tärkeämpinä ja tällä asetelmalla mennään nyt varmaan pari vuotta.)

Vierailija
20/47 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörität täyshoitolaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän