kotiäiti, onko miehelläsi käsitystä, mitä teidän arki on
Tuossa viikonloppuna vähän "keskusteltiin" miehen kanssa. Sanoin, että hänellä ei ole minkäänlaista käsitystä siitä millaista showta pyöritän päivät. Se tokaisi vain, että eihän sinun tarvi kuin pitää lapsemme hengissä. Se paljasti lopullisesti mielestäni hänen käsityksensä kotiäidin arjesta. Mitä olette mieltä, onko teidän miehillänne käsitystä arjen pyörityksestä ja saatteko arvostusta siitä?
Kommentit (47)
Juurihan Joukolatar-blogisti kertoi arjestaan päivä päivältä. Antakaa miehenne lukea hänen bloginsa tai kirjoittakaa oman päivänne kulku.
Ei ole täsmällistä käsitystä, mutta on itse sitä mieltä, että hänestä ei olisi jäämään kotiin pidemmäksi aikaa. Arvostaa siis :)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:59"]
Kotiäitinä olo on helppoa verrattuna oikeissa töissä käymiseen. Me naiset nyt vaan tykätään järkyttyä ja ahdistua kaikesta.
[/quote]
No kyllä mulla oli sata kertaa helpompaa kun esikoisen jälkeen palasin töihin. Nyt töihin paluu edessä toisen kerran, sitä odotellessa...
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:39"]Tuossa viikonloppuna vähän "keskusteltiin" miehen kanssa. Sanoin, että hänellä ei ole minkäänlaista käsitystä siitä millaista showta pyöritän päivät. Se tokaisi vain, että eihän sinun tarvi kuin pitää lapsemme hengissä. Se paljasti lopullisesti mielestäni hänen käsityksensä kotiäidin arjesta. Mitä olette mieltä, onko teidän miehillänne käsitystä arjen pyörityksestä ja saatteko arvostusta siitä?
[/quote]
Mies on sanonut että ei vaihtaisi osia, kai se jotain kertoo...
En usko, että tietää.
Kotiäitiydessä raskauden tekee henkinen puoli, eihän se fyysisesti raskasta olekaan "maleksia kotona ja av-palstailla" kuten asian ilmaisitte. Täälläkin aletaan taas morkkaamaan. Mutta jos se av-palsta on niitä ainoita aikuisia sosiaalisia kontakteja päivässä, niin ei sekään herkkua ole, itsellä ainakin sosiaalisten kontaktien kaipuu on valtava.
Elämästä puuttuvat töistä saatavat onnistumisen tunteet, aikuinen seura, täysi keskittyminen siihen, mitä tekee. Vaikuttaa itsetuntoon ja elämän mielekkyyteen.
Arki pyörii lasten ympärillä, on 24/7 sitä toisten tarpeiden ja halujen täyttämistä, valmiudessa olemista, huolehtimista.
Olen itse lasten takia kotona, vaikka mielelläni menisin jo töihin. Ajattelen kuitenkin lasten parasta.
Minulle tämä on kuitenkin henkisesti raskaampaa kuin töissäkäynti ja arjen pyörittäminen siinä sivussa. Mutta elämä on valintoja, tämä on minun.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:03"]
Kotiäitinä olo on helppoa verrattuna oikeissa töissä käymiseen.
[/quote]
Niin, mua todella ihmetyttää että mikä siinä kotiäitinä olemisessa on niin rankkaa, verrattuna työssäkäyvään äitiin jolla on kaikki nuo "arjen pyöritykset" (vattu mikä klisee) tehtävänä sen oman työpäivänsä lisäksi.
[/quote]
Se, että työssäkäyvänä sitä arjen pyörittämistä on huomattavasti vähemmän ja sitä ei tarvitse tehdä koko aikaa. Ihan omalla kokemuksella kotiäitinä vs. työäitinä.
Ei olisi pitänyt laittaa otsikkoon sanaa kotiäiti, koska se näyttää kirvoittavan keskustelun raiteille kotiäiti vastaan töissä käyvä äiti. Ei ollut tarkoitus vertailla sitä kummalla on rankempaa. Olen ollut myös se töissäkäyvä äiti. Olen myös ollut kotona yhden lapsen kanssa ja kokenut häpeää siitä, että yhteiskunta maksaa mulle tästä kotona loikoilusta. Halusin keskustella siitä, että tietääkö kotona olevien äitien miehet, siitä millaista elämä siellä kotona on. Muutama ymmärsikin aiheen. Kiitos heille kommenteista. Lähden nyt pesemään pissasia toppahaaleita, jotka saatiin aikaiseksi tässä välissä hiihtoreissulla. Tsemppiä kaikille olipa sitten elämä kuinka helppoa tai vaikeaa!
munsta tää opiskelu, ja työt, on helpompaa kun arki kotona kolmen lapsen kanssa. oikein nautin, kun kolmas on 4v ja meni päiväkotiin.
En ole kotiäiti, en vielä edes äiti. Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia vauva- ja lapsiarjen pyörittämisestä joten en millään voi tietää kuinka raskasta se voi olla. Pahoin kyllä pelkään, että rakas mieheni siitä vielä vähemmän mitään tietää ja asiasta tullaan esikoisen syntymän jälkeen vielä kerran jos toisenkin vääntämään kättä.
.
Nyt ollessani äitiyslomalla, väännämme jo pelkistä kotitöistä joita minulla ison mahani kanssa on vaikea tehdä, esim kissan hiekkalaatikon siivous ja lattioiden pesu, mattojen tamppaus (isoin lähes 3x4m)... Ja koska kotona olen nyt kaiket päivät, minullahan ei muuta olekaan kuin aikaa touhata ja samat mielipiteet ne tulevat miehellä olemaan myös kun masu vaihtuu vauvaan.
.
Kaikille kotiäideille ja -isille jaksamisia, niillekin joiden mielestä se on pelkkää lomailua :)!
Elämän koulu on käymättä mieheltäsi. Hänen kannattaisi kouluttautua uusiksi, pääaineenaan kotiäitiys :)
Sen verran on lapsi esim.vkloppuisin ollut miehen vastuulla että tietää mitä arki lapsen kanssa on, ja osaa kyllä arvostaa. Ikinä ei ole vähätellyt.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:03"]
Kotiäitinä olo on helppoa verrattuna oikeissa töissä käymiseen.
[/quote]
Niin, mua todella ihmetyttää että mikä siinä kotiäitinä olemisessa on niin rankkaa, verrattuna työssäkäyvään äitiin jolla on kaikki nuo "arjen pyöritykset" (vattu mikä klisee) tehtävänä sen oman työpäivänsä lisäksi.
[/quote]
Ei minulla todellakaan työssäkäyvänä ole samanlaista arjen pyöritysta kuin kotiäitinä oli.
Mieheni ei jaksaisi hoitaa yksin lapsiamme edes yhtä kokonaista viikonloppua putkeen, joten uskon hänen ymmärtävän "työni" raskauden.
t. neljän (6v. 4v. ja 1,7 kk kaksoset) äiti
Mieheni on usein päivisin lasten kanssa kotona, kun olen töissä. Eikä saa sinä aikana tehtyä muuta kuin ruokaa. Puhtaat tiskit koneessa, likaiset keittiössä, pyykit pesemättä, koti siivoamatta, leluja joka puolella, posti laatikossa hakematta jne.
Miehelle lastenhoito on kirjaimellisesti juuri lastenhoitoa eli silloin EI TEHDÄ mitään muuta, kuten esim pestä pyykkejä tai astioita.
Joten en usko, että miesten käsitys kotiäitiydestä muuttuisi merkittävästi sen takia, että he jäävät itse kotiin, koska he eivät kuitenkaan tee niitä kotitöitä. (Ei edes käy kaupassa, kun on kuulemma niin hankalaa lasten kanssa, lapset ekalla koulussa ja toinen eskarissa...) Siinä jo kuulemma on päivä pilalla kun joutuu viemään ja hakemaan pienemmän eskarista...
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:49"]
On hyvä käsitys arjesta kolmen lapsen kanssa. :-D Jokaikinen lauantai minä nukun pitkään, herään rauhassa ja annan miehen huolehtia lapsista. Sitten otan auton ja ajan ostoksille, käyn syömässä/kahvilla/mitä milloinkin, ja palaan kotiin kun ennätän. Mies kokkaa ruuat, siivoaa sotkut ja hoitaa lapset aamusta iltaan. Vie lapset kylpyyn, laittaa sänkyyn ja lukee sadut. Sama sunnuntaisin.
Tämä järjestely sopii meille, mies nauttii ajastaan lasten kanssa ja minä ehdin hoitaa omia asioitani + saan pienen irtioton arjesta.
[/quote]
Oi, olen kateellinen.
Miehen 3. vapaa päivä , vieläkään ei ole tehnyt muutakuin nukuttanut 2 iltana, ja 1 kerran päiväunille. Kaikki ruuan teot, syötöt, ulkoilut, sisäleikit, vahtiminen, iltapesut + siivouksen olen tehnyt minä. Nyt mies nukkuu, tottahan hän päivä levon on ansainnut kun on viime yönä valvonut katsoessa URHEILUA tvstä!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:01"]Elämän koulu on käymättä mieheltäsi. Hänen kannattaisi kouluttautua uusiksi, pääaineenaan kotiäitiys :)
[/quote]mistä alapeukut ?
Kyllä olen antanut hänellekin osansa tästä. Siksi ehkä keksiikin itselleen kaikenlaisia harrastuksia ja puuhasteluja että voi livetä :D Nooh, pitäähään hän tietty talon lämpimänä, kolaa pihan, tuo rahan talouteen ja antaa mun kuitenkin harrastaa myös. Järjestelykysymys, kyllä sitä aikaa jää parisuhteellekin kolmen lapsen hoidostakin :) Nukkuu sitte vaikka vähän vähemmän, että saadaan molemmat vähän enemmän ;)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:06"]
9, oletko ikinä kuullut vuorotöistä tai epätyypillisistä työajoista?
ohis
[/quote]
Hih, jos luit tarkkaan, vastasin henkilölle, jonka puhui työpäivästään kotiäitinä - että kotiäidin työpäivä ei hänellä lopu koskaan. Voihan sitä sanoa vuorotyöksi tai epätyypilliseksi työajaksi, mutta kotonaollessa kyllä ihan itse päättää siitä, milloin se "työpäivä" loppuu.
Voi kun mä vähän vinosti hymyilen täällä tuolle "sielu lepää" -jutulle. Kun se vauveli sieltä syntyy, niin alkaa oikee työleiri. Sillä mä kutsuisin tätä arkea kahden lapsen kanssa. Niin ihanaa kun tää kotiäitiys voi parhaimpina päivinä olla, niin huhheijaa kaiken tekemisen määrä kyllä enemmän kuin tuplaantuu kun se toinen syntyy. Silloin kun esikoinen syntyi niin voin sanoa olleeni äitiysLOMALLA. Maailma on niin vaan erilainen toisen lapsen syntymän jälkeen.
Joo, nykyään tietää kun olen töissä ja lapset on kotona hänen kanssaan kun hänellä on vapaapäivä, mies tekee siis vuorotyötä, ja on miehen oma valinta että lapset ovat vain 10 päivää kuukaudessa päiväkodissa.