Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimerkkejä Suomeen rantautuneista amerikkalaisista tavoista jotka haluaisit lähettää takaisin

Vierailija
14.11.2021 |

?

Kommentit (893)

Vierailija
681/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken pitää aina olla maailman suurinta.  Överiksi vedetty kaupallisuus joka tekee ihmisistä muovisia ja epäuskottavia. Hollywood-kuplan ja "julkkisten" ihailu, sekä siihen liittyvä epäterve paparazzi kulttuuri joka maalittaa viihdeteollisuuden orjat meidän kaikkien arvosteltaviksi 24/7.  Ikuisen nuoruuden palvonta ja tavoittelu. Politiikassa vain 2 puoluetta, kaikki on on/off ja black/ white.  Vastakkainasettelun ihmemaa.

Joillakin suomalaisilla on kummallinen uskomus että Hollywood olisi sama kuin koko USA ja maa tunnetaan hyvin kun ollaan katsottu leffoja ja joitakin YLEn shokumentteja, jotka on toki valittu sieltä vasemmasta laidasta. 

On off ja black white on kertakaikkiaan kummallinen käsitys maasta, joka on suurin kansalaisuuksien sulatusuuni maailmassa, mutta toki YLE tarjoaa maasta kuvan jossa on ökyrikkaita ja sitten hirmuiset määrät köyhiä ja kurjia. Suurin osa ihmisistä kuuluu kuitenkin suomalaisittain erittäin hyvin toimeentulevaan keskiluokkaan, eikä se koostu pelkästään valkoisista protestanteista.

Vaikka valtapuolueita on vain kaksi, niin niillä saattaa olla aivan erilaiset agendat eri puolilla maata... 

Suomeen ei kuitenkaan tarvitsisi kopioida jokaista ääri-ilmiötä mitä siellä syntyy....

Tämähän ei ihan näin ole. Suurin osa amerikkalaisista ei ole suomalaisittain erittäin hyvin toimeentulevaa. Nekin, joilla on näennäisesti parempi elintaso kuin keskiluokkaisilla suomalaisilla elävät usein elämää, johon suomalainen ei vaihtaisi olemattomine perhevapaineen, naurettavan lyhyine lomineen ja työkulttuureineen ylipäätään.

Höpö höpö USA:n suurella keskiluokalla on paljon parempi ostovoima vaikka lasketaan kaikki verovaroin saadut palvelut (koulutus, terveydehuolto, lastenhoito jne) ja työaika.

Tästä on OECD:n tutkimukset, juurikin ne joita suomalaiset siteeraa mielellään esim. tulonjaon suhteen:

Median disposable income, tämä on kaikkien valtiossa asuvien ihmisten mediaanitulo ts. puolet USAn ihmisistä tienaa enemmän ja puolet vähemmän, keskiarvo on korkeampi. Taulukko ottaa huomioon kaikki tulot, verot ja valtion tarjoamat ilmaispalvelut kuten sairaanhoidon, koulutuksen yms. Ero oli jo vuonna 2016 Suomi  $26,774  ja USA $34,514 ja on kasvanut nopeasti keskiluokkaisen perusjenkin ostovoima on 30% suomalaista suurempi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Disposable_household_and_per_capita_income

Mitä sitten vaikka keskiluokka onkin rikkaampaa, mielummin asun Suomessa täällä voi itse päättää haluaako raataa ökyjen eteen vai ei, täällä elää ihan kohtalaisesti, vaikka olisi pitkäaikaistyötön.

Entä jos joudut työttömäksi USAssa et edes saa minkäänlaisia tukia ainakaan jos ei ole lapsia. Raaka kapitalistimaa joka riistää köyhiä.

"Ne ei anna mulle rahaa tyhjästä, ihan kuin minun pitäisi tehdä jotain sen rahan eteen! Ansaita se, niinku! Törkeää! Riistoa!"

Mutta kun ei se mene noin, että olisi jotkut ne ja me. Suomessa kuka tahansa voi jossain elämän vaiheessa olla nettosaaja ja toisessa elämän vaiheessa nettomaksaja. Jos joku on niin onnekas, että ei koskaan, missään elämänvaiheessa joudu nettosaajan asemaan, niin siitä kannattaa olla erityisen onnellinen. Itse olen ollut nuorempana köyhä ja saanut maksuttoman koulutuksen ja opintotukia, joiden ansiosta nykyään pärjään hyvin. Suomi on hyvä maa. 

Vierailija
682/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai ne kaikki juhlat vois olla ihan kivoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat (eli käytännössä 100 % äidit) leipovat kuppikakkuja koulun varainkeruumyyjäisiin, joihin heidän myös oletetaan tulevan talkootöihin iloisina ja touhukkaina pikku rouvasina. Joo, tällainen "osallistaminen" onnistuu ehkä amerikkalaisilta kotirouvilta, mutta suomalaiselle työssäkäyvälle vanhemmalle vain turhaa ylimääräistä rääkkiä.

Vierailija
684/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MGTOW. Yhdysvalloissa tuon ymmärtää paremmin, sillä mies saattaa eron jälkeen joutua elättämään ex-vaimoaan pahimmillaan tämän loppuelämän ajan, ellei vaimo mene uudestaan naimisiin. Yhdysvallat on myös kotiäitikulttuuri tavalla jota Suomi ei ole, joten taloudelliset kustannukset kaatuvat paljolti miehen niskoille. Sen vuoksi onkin outoa lukea suomalaisilla foorumeilla jenkkifoorumeilta kopioituja kommentteja, aivan kuin Suomen ja Yhdysvaltain tilanne olisi millään tavalla vertailukelpoinen.

Jaa. Esimerkiksi ns. Riston isyystapaus tapahtuu ihan Suomessa. Suomalaisilla miehillä on MGTOW:lle ihan yhtä suuri tarve kuin mitä amerikkalaisillakin.

Vierailija
685/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

NRA:n eli tämän amerikan aseyhdistyksen ideoineen voi lähettää takaisin amerikkaan ja todeta että älkää lähettäkö tätä enää takaisin.

Tuommoinen aseuho ilman järkeä ei oikein sovi suomalaiseen asekulttuuriin joka lähtee hyötykäytöstä metsästyksessä. 

Vierailija
686/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot, kirkkaat ja lähes pimeässä loistavat hammaslaminaatit :D

Toisaalta ne kai meni hieman pois muodista Jenkeissäkin jokunen vuosi sitten.

Hyvät hampaat ja kaunis hymy eivät ole koskaan pois muodista.

Ymmärsitkö tahallasi väärin? Kyse liian isoista ja liian loistavista TEKOhampaista.

Ainakin näyttelijöillä ja muilla esiintyvillä taiteilijoilla tai tv-esiintyjillä on yleensä todella hyvännäköiset hampaat. En ole nähnyt liian isoja tai liian loistavia hampaita, vain hyvällä maulla tehtyjä.

Olet varmaan sokea. Olen useinkin nähnyt amerikkalaisilla kammottavia jättikokoisia valkoisia hehkulamppuhampaita, jotka tuskin mahtuvat suuhun. Toki hammaslääkärit elättävät itsensä hyvin niitä tekemällä.

-eri

En ole sokea, ja minulla on varsin hyvä näkö. Kertoisitko esimerkkejä kenellä on tällaiset hampaat.

Vierailija
687/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa on jos jonkinmoista tukisysteemiä ihmisille elämän erilaisissa tilanteissa, mutta tilanne on se, että Yhdysvalloissa ihmiset haluavat pärjätä itse, eikä näitä tukimuotoja edes haluta käyttää. Terveydenhoitoa saa köyhät niin kuin rikkaatkin. Rikkaat maksaa itse, köyhät hoitaa valtio ja osavaltio. N. 90 % amerikkalaisista on jokin terveysvakuutus. Työttömyys ei ole ollenkaan kynnyskysymys, koska työn loppuessa periaatteessa hakee vain uuden työn. Joskus voi elellä säästöillään jonkin aikaa ennen uuden työn hakemista. Voi olla vähän aikaa ns. "between the jobs". Tiedän omassa tuttavapiirissä paljonkin ihmisiä, jotka ovat toimineet näin.

Vierailija
688/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa on jos jonkinmoista tukisysteemiä ihmisille elämän erilaisissa tilanteissa, mutta tilanne on se, että Yhdysvalloissa ihmiset haluavat pärjätä itse, eikä näitä tukimuotoja edes haluta käyttää. Terveydenhoitoa saa köyhät niin kuin rikkaatkin. Rikkaat maksaa itse, köyhät hoitaa valtio ja osavaltio. N. 90 % amerikkalaisista on jokin terveysvakuutus. Työttömyys ei ole ollenkaan kynnyskysymys, koska työn loppuessa periaatteessa hakee vain uuden työn. Joskus voi elellä säästöillään jonkin aikaa ennen uuden työn hakemista. Voi olla vähän aikaa ns. "between the jobs". Tiedän omassa tuttavapiirissä paljonkin ihmisiä, jotka ovat toimineet näin.

Juu, ihan itse jokainen köyhä haluaa olla köyhä eikä tulla toimeen, koska köyhyys on kunniallista. Eikä mitään tukia edes haluta. Kumma kun suurin osa amerikkalaisista kannattaa esim. äitiysvapaata, jonka ajalta maksettaisiin jopa rahaakin kuten jokaisessa muussa teollistuneessa maassa Yhdysvaltoja lukuunottamatta.

Vierailija
689/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihan itse jokainen köyhä haluaa olla köyhä eikä tulla toimeen, koska köyhyys on kunniallista. Eikä mitään tukia edes haluta. Kumma kun suurin osa amerikkalaisista kannattaa esim. äitiysvapaata, jonka ajalta maksettaisiin jopa rahaakin kuten jokaisessa muussa teollistuneessa maassa Yhdysvaltoja lukuunottamatta.

Amerikkalaiseen luonteeseen ja kulttuuriin kuuluu olla riippumaton valtion holhouksesta.

Vierailija
690/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta Halloweenista, meillä on ollut perinteisesti Suomessa Kekri sadonkorjuu juhlana. Minä olisin iloinen että Halloweenin sijasta sitä juhlittaisiin.

Ihan sama mita juhlit.

Kunhan on juhla lokakuussa ja marraskuussa. Niin ankeaa vuoden aikaa, pakko keksia jokin juhla

Vierailija
691/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween. On niin läpikotaisin markkinakrääsäjuhla. Olen aivan tympääntynyt tähän typerään hössötykseen. Ei mitään omaa. Ei aitoa perinnettä, kuten esim. pääsiäisenä trulleilla. Halloweenin sijaan voidaan syksyllä juhlia venetsialaisia (elo-syyskuun vaihde), kekriä (lokakuussa), syyslomaa (lokakuun loppu) tai pikkujouluja (marraskuun loppu). Onhan tässäkin jo juhlia. Ja aina on porukassa joku, jolla on syntymäpäivät syksyllä. Sitten vaan risteilylle ja lärvit naamaan.

Vierailija
692/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota hirveää hössötystä lasten syntymästä. Gender reveal -juhlat ovat täysin tarpeettomia. Toivottavasti eivät yleisty Suomessa. Niissä on sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksiakin, kun on keksitty älyttömiä koneita sotkemaan ilmaan pinkkiä tai sinistä roskaa. Itse en kolmesta lapsestani koskaan halunnut tietää etukäteen sukupuolta. En kurki joululahjapaketteihinkaan etukäteen.

En tiedä, onko vain elokuvaklisee, mutta jenkkileffoissa esikoisvauvalle maalataan aina hempeä pinkki tai vaaleansininen huone ja varustetaan se valmiiksi isomman taaperon leluilla jo ennen kuin koko vauva on syntynytkään. Tavaramäärä on valtava.

Ohis, mutta eikös se pari vuotta sitten ollut Kalifornian tmv suuret maastopalot saaneet alkunsa pieleen menneestä gender reveal -juhlasta? Sellainen "pikku" onnettomuus.

Vierailija
693/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cancel kulttuuri, riistokapitalismi.

Vierailija
694/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tippauskulttuuri.

Tämä on raivostuttavaa. Raivostuttaa nähdä joku tippikulho kahvilassa. On työnantajan homma maksaa työntekijöille kunnon palkkaa ja suunnitella laskutuksensa sen mukaan, ei ole asiakkaan homma jotenkin paikkailla sitä surkeaa palkkaa kuten jenkeissä tapahtuu.

Lisäksi toisinaan tietyissä ravintoloissa tarjoilijat saattavat saada aivan käsittämättömiä summia tippiä illassa ja siksi eivät itsekään halua luopua tästä älyttömästä systeemistä.

Tämä rasittaa minuakin. Onneksi en ole vielä päätynyt kuitenkaan syömään ravintolaan missä maksupäätteellä tyrkytetään tippiä, kuten moni muu on. Suomen hinnoilla kohtuutonta ja tähän lisäksi vielä se että Suomessa joudut suurella todennäköisyydellä vielä siivoamaan oman pöytäsi. En varmasti tippaa sellaisesta "palvelusta". Ärsyttää myös, että ravintoloissa varsinkin englannin käyttö on lisääntynyt. Vielä vähemmän syytä tipille.

Vierailija
695/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woke ja cancel-kulttuurin apinointi. Intersektionaalinen feminismi ja muut epätasa-arvoistavat "tasa-arvo" hömpötykset. Suoraan eläinten vallankumouksesta.

Vierailija
696/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorber curious - ilmiö.

Eli suomeksi: tarttee ryypätä taas vaihteeks vähän vähempi, ollu niin jäkyttäviä darroja. Ja muutenkin pitää vähän taukoa, kun eihän sitä nyt jokaisissa kissanristiäsissä oo järkee juoda alkoholia, kyllä ihmisen täytyy osata olla ilmankin.

Ihan normaalia elämää siis.

Ja tämä jenkeistä valunut ”ilmiö” puhututtaa nyt myös Suomessa monia, varsinkin nuoria. Ovat täysin vakavissaan, aivan tällaisen uuden amerikkalaisen oivalluksen äärellä, ooh!

Että monet ovat siis uteliaita sille ajatukselle, jotta joisivat viinaa vähä vähempi ja asiasta kirjoitetaan niin kuin se olis jotain aivan kerrassaan ällistyttävä juttu: juoda vähemmän tai ei juuri ollenkaan.

697/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BLM

Vierailija
698/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorber curious - ilmiö.

Eli suomeksi: tarttee ryypätä taas vaihteeks vähän vähempi, ollu niin jäkyttäviä darroja. Ja muutenkin pitää vähän taukoa, kun eihän sitä nyt jokaisissa kissanristiäsissä oo järkee juoda alkoholia, kyllä ihmisen täytyy osata olla ilmankin.

Ihan normaalia elämää siis.

Ja tämä jenkeistä valunut ”ilmiö” puhututtaa nyt myös Suomessa monia, varsinkin nuoria. Ovat täysin vakavissaan, aivan tällaisen uuden amerikkalaisen oivalluksen äärellä, ooh!

Että monet ovat siis uteliaita sille ajatukselle, jotta joisivat viinaa vähä vähempi ja asiasta kirjoitetaan niin kuin se olis jotain aivan kerrassaan ällistyttävä juttu: juoda vähemmän tai ei juuri ollenkaan.

Se on sober, ja tekisi hyvää suurimmalle osalle suomalaisista. Amerikkalainen juo oluen silloin tällöin, ja on mielestään alkoholisti 😉

Vierailija
699/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Black Frida lienee POC...

Vierailija
700/893 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot, kirkkaat ja lähes pimeässä loistavat hammaslaminaatit :D

Toisaalta ne kai meni hieman pois muodista Jenkeissäkin jokunen vuosi sitten.

Hyvät hampaat ja kaunis hymy eivät ole koskaan pois muodista.

Ymmärsitkö tahallasi väärin? Kyse liian isoista ja liian loistavista TEKOhampaista.

Ainakin näyttelijöillä ja muilla esiintyvillä taiteilijoilla tai tv-esiintyjillä on yleensä todella hyvännäköiset hampaat. En ole nähnyt liian isoja tai liian loistavia hampaita, vain hyvällä maulla tehtyjä.

Olet varmaan sokea. Olen useinkin nähnyt amerikkalaisilla kammottavia jättikokoisia valkoisia hehkulamppuhampaita, jotka tuskin mahtuvat suuhun. Toki hammaslääkärit elättävät itsensä hyvin niitä tekemällä.

-eri

En ole sokea, ja minulla on varsin hyvä näkö. Kertoisitko esimerkkejä kenellä on tällaiset hampaat.

Giorgio A. Tsoukalos (ufologi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi