Esimerkkejä Suomeen rantautuneista amerikkalaisista tavoista jotka haluaisit lähettää takaisin
Kommentit (893)
Vierailija kirjoitti:
"Missapain asun? Mita tekemista silla on minkaan kanssa?
Kerro nyt miten sairaanhoito ei toimi tai kaikki maksaa jaatavasti kun kerran naytat tietavan."
Sairaanhoito toimii vain jos omaat vakuutuksen joka tulee työpaikkasi kautta. Siksi työpaikka on jenkille tärkeä. Kaikki maksaa nykyään "jäätävästi" esim. Amerikassa käytössä oleva tippimaksu nostaa hampurilaisen hinnan tuplaten eurooppalaiseen. Eurooppalaisen mielestä se on kerjäämistä jossa työntekijän palkan maksaa se ravintolan asiakas erikseen.
No ei siitä Mäkkärin hampurilaisesta tipata!
Vakuutuksen voi hankkia itse, Obamacare. Tai sitten jos ei ole varaa taion vanhempi, niin Medicare tai Medicaid.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yltiö jättimäiset ruoka-annokset tietyissä ei-niin-hienoissa ruokapaikoissa ja rasvaisissa soosseissa uivat noutopöytäbuffetit. En tiedä onko amerikasta rantautunutta, mutta tyhmää silti. Ja sit tää pizzakulttuuri, että "onpa pienet pizzat" esim kotipizzasta puhuttaessa. Joo reilu tuhat kaloria kerta-istumaltahan ei riitä mihinkään. Ja onpa ihme kun on diabetesta ja verisuonen tukkeumia, onpa ihme, mistä ihmeestä voisi johtua, enpä tiedä!
Mitä ihmettä? Kuka helvetti pakottaa syömään koko satsin kerralla? Ota loput mukaan. Todellinen ongelma on kun käyt syömässä ja sinulla on vielä senkin kalliin annoksen jälkeen nälkä. Silloin kyllä v i t u t t a a.
Ja on harhakuvitelma, että jenkkien ruoka-annokset olisivat jotenkin erityisen jättikokoisia. Olen lukuisia kertoja vieraillut jenkeissä eri puolella, syönyt kaikenlaisissa mahdollisissa paikoissa ja havainnut väitteen paskapuheeksi.
Jaaa. Minä taas olen vieraillut jenkeissä myös useasti koska asuin siellä viitisen vuotta lapsena. Ja minun näkökulmastani ruoka-annokset todellakin ovat suuria ja kaikkea myydään jättimättö-pakkauksissa(tämä on ikävä kyllä rantautunut Suomeenkin). Tiestysti on jotain fine dining-paikkoja joissa on sopivaa annoskokoa ja ylipäätään terveellisempiä ruokia, mutta hillittömiä mättöpaikkoja löytyy ihan joka kadunkulmasta.
En todellakaan jaa näkemystäsi. Harvassa paikassa oli mitään mättöannoksia, ellet sitten erikseen tilannut sellaisia, mikäli sellaisia ylipäätään oli tarjolla.
Mäkit ja Subbarit tarjosivat ihan samanlaisia annoksia kuin Suomessakin, mäkin aamiaiset poislukien; Tacot ja KFC:t eivät tosiaan olleet mitään mättöpaikkoja, ei liioin Waffle Houset tai muutkaan ketjut.
No voi V sun kanssas, märkäkorva. Noi Mäkit ja KFC:t on tulleet Jenkeistä Suomeen! Ennen niitä ostettiin Grilliltä yks makkara. Siitä ei kauheesti lihonnut.
Mitä ihmeen paskaa taas. Lihapiirakka nakilla ja ranskanperunoillako dramaattisesti on terveellisempi setti kuin big mac-ateria?
Eikä niitä kukaan sinuakaan pakota syömään, ei jenkeissäkään. Siellähän on vaihtoehtoja erilaiseen ruokailuun luultavasti enemmän kuin missään muualla maailmassa.
Sieltä löytyy kirjaimellisesti kaikkea mitä maailmasta voi ylipäätään löytää, ja vielä siihen päälle, hiukan tietysti paikasta riippuen.
Itse olen ollut työn puolesta pidempiä aikoja monissa Yhdysvaltain kaupungissa. Suurin osa keskisuuria sisämaan paikkoja, ja täytyy sanoa että nimenomaan ruoan surkeus oli vaikeinta kestää. Helsinkiä selvästi suuremmassa kaupungissa oli ehkä kaksi ravintolaa, joissa ruokaa sai posliinilautaselta (eikä pahviselta). Samat pikaruokapaikat vuorotteli keskustan kaduilla muutaman sadan metrin välein, ja juuri muuta ei ollut.
Kaupoissa oli monta sorttia kaikkea, se on totta, mutta mitään oikeasti hyvälaatuista elintarviketta ei ollut. Ei minua ilahduta se, että on sataa erilaista säilöntäaineita tirsuvaa kuivaa höttöleipää saatavilla. Mieluummin muutama hyvälaatuinen.
Missa kaupungeissa ei loytynyt ravintoloita? Kiinnostaa.
Ainakin Cleveland ja Milwaukee olivat tässä suhteessa superankeita.
https://www.eater.com/maps/best-restaurants-cleveland-ohio
https://www.eater.com/maps/best-restaurants-milwaukee-wisconsin
Mulle löytyisi jotain noilta listoilta. Mutta jos menit mallin food courtille notkumaan, niin sitten en ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
uZuul kirjoitti:
Hilpeää seurata halloweenin-vastustusta täällä, varsinkin koska jokaisen vastustajan argumentaatio, tiivistetysti, on: "Minähän siis en vietä, se ei vaikuta elämääni, mutta haluan kieltää sen muilta, koska haluan, että muut tekevät niinkuin MINÄ käsken."
Tämä. Suomen syksy ja talvi on pitkä ja pimeä. Onko se nyt niin kamalaa jos joku siihen omaksi ilokseen laittaa vähän karnevaalia, kuitenkin Suomessa ollaan näissä jutuissa aika kohtuullisessa mittakaavassa. Jos ei itse tykkää, jättää viettämättä.
Tämä. Tuo juhla on pelkkää krääsää ja rasittaa luontoa. Lisäksi häiritsee "Tämä" viljely näissä teksteissä. aloitin tarkoituksella tuolla sanalla tämän. Onko tullut jenkeistä vai ei, ihan sama, mutta ärsyttävä. Eikö oma sanavarasto ole riitävä.
Tuodaan etelän ihmisiä laivoilla ja samalla tulee vain runsaasti ongelmia, tosin nykyään näitä roudataan oikein lentokoneilla, hyvin huono tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yltiö jättimäiset ruoka-annokset tietyissä ei-niin-hienoissa ruokapaikoissa ja rasvaisissa soosseissa uivat noutopöytäbuffetit. En tiedä onko amerikasta rantautunutta, mutta tyhmää silti. Ja sit tää pizzakulttuuri, että "onpa pienet pizzat" esim kotipizzasta puhuttaessa. Joo reilu tuhat kaloria kerta-istumaltahan ei riitä mihinkään. Ja onpa ihme kun on diabetesta ja verisuonen tukkeumia, onpa ihme, mistä ihmeestä voisi johtua, enpä tiedä!
Mitä ihmettä? Kuka helvetti pakottaa syömään koko satsin kerralla? Ota loput mukaan. Todellinen ongelma on kun käyt syömässä ja sinulla on vielä senkin kalliin annoksen jälkeen nälkä. Silloin kyllä v i t u t t a a.
Ja on harhakuvitelma, että jenkkien ruoka-annokset olisivat jotenkin erityisen jättikokoisia. Olen lukuisia kertoja vieraillut jenkeissä eri puolella, syönyt kaikenlaisissa mahdollisissa paikoissa ja havainnut väitteen paskapuheeksi.
Jaaa. Minä taas olen vieraillut jenkeissä myös useasti koska asuin siellä viitisen vuotta lapsena. Ja minun näkökulmastani ruoka-annokset todellakin ovat suuria ja kaikkea myydään jättimättö-pakkauksissa(tämä on ikävä kyllä rantautunut Suomeenkin). Tiestysti on jotain fine dining-paikkoja joissa on sopivaa annoskokoa ja ylipäätään terveellisempiä ruokia, mutta hillittömiä mättöpaikkoja löytyy ihan joka kadunkulmasta.
En todellakaan jaa näkemystäsi. Harvassa paikassa oli mitään mättöannoksia, ellet sitten erikseen tilannut sellaisia, mikäli sellaisia ylipäätään oli tarjolla.
Mäkit ja Subbarit tarjosivat ihan samanlaisia annoksia kuin Suomessakin, mäkin aamiaiset poislukien; Tacot ja KFC:t eivät tosiaan olleet mitään mättöpaikkoja, ei liioin Waffle Houset tai muutkaan ketjut.
No voi V sun kanssas, märkäkorva. Noi Mäkit ja KFC:t on tulleet Jenkeistä Suomeen! Ennen niitä ostettiin Grilliltä yks makkara. Siitä ei kauheesti lihonnut.
Mitä ihmeen paskaa taas. Lihapiirakka nakilla ja ranskanperunoillako dramaattisesti on terveellisempi setti kuin big mac-ateria?
Eikä niitä kukaan sinuakaan pakota syömään, ei jenkeissäkään. Siellähän on vaihtoehtoja erilaiseen ruokailuun luultavasti enemmän kuin missään muualla maailmassa.
Sieltä löytyy kirjaimellisesti kaikkea mitä maailmasta voi ylipäätään löytää, ja vielä siihen päälle, hiukan tietysti paikasta riippuen.
Itse olen ollut työn puolesta pidempiä aikoja monissa Yhdysvaltain kaupungissa. Suurin osa keskisuuria sisämaan paikkoja, ja täytyy sanoa että nimenomaan ruoan surkeus oli vaikeinta kestää. Helsinkiä selvästi suuremmassa kaupungissa oli ehkä kaksi ravintolaa, joissa ruokaa sai posliinilautaselta (eikä pahviselta). Samat pikaruokapaikat vuorotteli keskustan kaduilla muutaman sadan metrin välein, ja juuri muuta ei ollut.
Kaupoissa oli monta sorttia kaikkea, se on totta, mutta mitään oikeasti hyvälaatuista elintarviketta ei ollut. Ei minua ilahduta se, että on sataa erilaista säilöntäaineita tirsuvaa kuivaa höttöleipää saatavilla. Mieluummin muutama hyvälaatuinen.
https://www.eater.com/maps/best-restaurants-cleveland-ohio
https://www.eater.com/maps/best-restaurants-milwaukee-wisconsin
Mulle löytyisi jotain noilta listoilta. Mutta jos menit mallin food courtille notkumaan, niin sitten en ihmettele.
Näyttää ilahduttavasti ravintolakulttuuri kehittyneen. Omista oleskeluistani noilla seuduin on parikymmentä vuotta, ja silloin suurin osa noista paikoista oli vielä perustamatta. Antamillasi listoilla oli muuten edelleen useita kertispaikkoja, lisäksi kaljapubeja ym. ei-ruokaravintoloita. Kaupunkien kokoon nähden nuo on edelleen aika masentavia. Vähän kuin joku Vantaa.
Se huutaminen yleisössä ja erilaisissa tilanteissa. Se on todella moukkamaista ja nyt jo suomalaisetkin harrastavat sitä. Siis sitä suoraa hiiiiiuuuuiiiiääooööö tai mitä lie.
Vierailija kirjoitti:
uZuul kirjoitti:
Hilpeää seurata halloweenin-vastustusta täällä, varsinkin koska jokaisen vastustajan argumentaatio, tiivistetysti, on: "Minähän siis en vietä, se ei vaikuta elämääni, mutta haluan kieltää sen muilta, koska haluan, että muut tekevät niinkuin MINÄ käsken."
Tämä. Suomen syksy ja talvi on pitkä ja pimeä. Onko se nyt niin kamalaa jos joku siihen omaksi ilokseen laittaa vähän karnevaalia, kuitenkin Suomessa ollaan näissä jutuissa aika kohtuullisessa mittakaavassa. Jos ei itse tykkää, jättää viettämättä.
Halloweenin viettäminen on kulttuurista omimista.
Feminismi, aktivismi... kahvi kädessä kaupungilla kävely....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesvihamielinen feminismi ja elarijärjestelmä. Woketus myös pysyköön ämeriikassa.
Miksi miehiä ei saisi vihata? :D Miehet ovat itse vihanneet naisia kaikissa maailman maissa viimeiset 5000 vuotta. Miehet ja miesvaltaiset suvut haluaa poistaa tytöt väestöstä ja tämä ei haittaa KETÄÄN. Päinvastoin, kehutaan miten ekologista ja suurta vapautta naisten ja tyttöjen vihaaminen on.mahda asialle mitään.
Jos haluat saada todellisuudentajusi takaisin, mieti hetki rauhallisesti tätä: miksi miehet haluaisivat poistaa tytöt väestöstä, koska silloin ihmissuku sammuisi?
Itse asiassa näiden feministien vihaaminen "patriarkkojen" eli siis muinaisten vanhojen miesten, suuri huolenaihe on kaikissa kulttuureissa ollut se, että heimoon syntyisi uusia jäseniä. Siksi esimerkiksi yhdyntä vasta synnyttäneen naisen kanssa kiellettiin puhtaus-säädökseen vedoten tietyksi ajaksi, mikä niissä epähygieenisissä oloissa oli naisen suojelua ja naisen suvunjatkamiskyvyn suojelua (ei kohtutulehduksia).
Myös kysyisin tuon kommentin kirjoittalta, että onko oma isäsi kohdellut sinua väkivaltaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Halloweenin juhliminen. Turha krääsänpalvomis juhla. Kiva just ennen joulua tollainen turha muovijuhla lisää.
Miksi syksyllä ei saisi olla kivoja juhlia, kuten Oktoberfest ja Halloween? Keskellä pimeyttä?
Miksi jotkut suomalaisten perinteiset ja pahemmat ryyppyjuhlat kuten vappu tai juhannus ovat tärkeämpiä?
Se että leffateatterissa jutellaan ja kännyköiden valot loistaa! Jenkeissä ne menee leffateattreiin seurustelemaan, ruuat mukana ja kamala hölinä, valitettavasti sitä on alkanut näkyä täälläkin!
nimim. Jenkeissä yli 5 vuotta sitten asunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa olla matkailijassa vikaa, jos ei löydä ravintoloita Milwaukeesta (asukkaita n. 600 000, metro alue n. 1.6 milj) tai Clevelandista (asukkaita n. 400 000, metro yli 2 milj.)
Ei ole taidettu uskaltaa hotellista 100 metriä kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa olla matkailijassa vikaa, jos ei löydä ravintoloita Milwaukeesta (asukkaita n. 600 000, metro alue n. 1.6 milj) tai Clevelandista (asukkaita n. 400 000, metro yli 2 milj.)
Ei ole taidettu uskaltaa hotellista 100 metriä kauemmas.
Katsos kun ajat muuttuu kuomaseni. Ruoan terveysvaikutukset on alkaneet USAssakin kiinnostamaan aivan toisella tapaa tällä vuosituhannella. Eräässä agraari-osavaltiossa vielä ainakin vuosituhannen lopulla oli 400'000 asukkaan kaupungissa lähinnä ketjuravintoloita. Kävimme usein mm Sizzlersissä ja Long John Silversissä syömässä ns 'paremmin'. Normi iltana ruoka tuli Wendy's ravintolasta tai sitten jotain pizzaa. Kyllähän tämä ketjuuntuminen Suomessakin näkyy. S-ryhmän ravintolat ja pikaruokalat hallitsee ja ei se minusta ole hyvä ilmiö. Keskustelun aihe oli kai Amerikkalaiset ilmiöt, joiden ei olisi tarvinnut rantautua Suomeen. Kirjoittaja mainitsi pikaruokapainotteisen ravintolatarjonnan. Ei tuossa minun näkökulmasta ole mitään virheellistä väittämää. Näin asian näin asuessani itse maassa ja myöhemmin myös vieraillessa.
Kansa tyhmistyy, populisti äärimielipiteillä saa ääniä vaaleissa, vaikka olis henkilökohtaisesti täysi sika. Ääniä saa vaikka joku kaunis ihminen, joka näkyy hömppälehtien palstoilla tai somessa. Ihmisten oikea osaaminen (ja eduskunnassa oleminen on vaativa työ, henkilöllä pitäisi olla tosi hyvä yleistieto ja kyky omaksua hankaliakin asioita) ei kiinnosta.
Amerikkalainen Coca Cola joulupukki joka jostain syystä on lanseerattu myös suomalaiseen pukkiperinteeseen.Samon myös halloween ja monet muut kaupalliskeinotekoiset ns.perinteet.
Niin,yksi ällötyksistä on Maammelaulun esittäminen ennen jääkiekko-otteluja,feikki-isänmaallisuutta,
tämäkin tapa uitettu jenkkilästä.
Kävin läpi Milwaukeen ravintoloita, pääsin 100 asti ja lopetin siihen. Väittääkö joku, että kaikki nämä 100+ ravintolaa ovat kaikki uusia ravintoloita?
Vierailija kirjoitti:
Halloweenin juhliminen. Turha krääsänpalvomis juhla. Kiva just ennen joulua tollainen turha muovijuhla lisää.
lähi-idästä tullut tapa raiskata naisia on minusta paljon pahempi kuin halloweenin vietto
Millä vuosikymmenellä tämä tapahtui?