Tunnettu laulu, jonka sanat ovat aina jotenkin ällöttäneet teitä?
Aloitan:
-Kuningaskobra: "Kobra vanha valkoinen nousee pystyyn huojuen..." Tulee mieleen jonkun vanhan kuivahtaneen ukon seisokki tms. Muutenkin outo tunnelma biisissä.
-Ikkunaprinsessa (Rauli Badding Somerjoki): "Hän on naisista kaunein minkä tiedän / myös pienet rinnat prinsessallani siedän". Kunnon juntti-iskelmää huh.
-Rafaelin Enkeli. Ei liene tarvetta selittää.
Kommentit (1208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antiikkinen Jukka Kuoppamäki kertoo biisillään "Pieni Mies" hokemansa.
Pieni mies on lausuttu kappaleessa kaikkiaan 47 kertaa.
Jää vaivaamaan liian hiljaisilla hetkillä.
Pienen Miehen voisi tunkea takaisin Isänsä Peppuun, josta on tullutkin.
Pieni Mies
Pieni Mie
Pieni Mi...
Ehkä uni tulee ensi yönä, v[SENSUROITU!]tu!
En tiedä pitääkö paikkansa, mutta kuulin joskus kerrottavan, että hän teki laulun pojalleen joka on talidomidilapsi.
Ei ole Kuoppamäillä thalidomidi-lasta. Lääkkeen myynti lopetettiin Suomessa kaksi vuotta ennen heidän esikoisensa syntyä, se oli tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut Mariskan biisit. Kuten se "toimi pappeina Zeus ja Raa, teki kerubit kunniaa, vedet niias ja aukes maa." Ovat siinä rajoilla ovatko hyviä vai jotenkin vähän kammottavia.
Kammottava tuo Mariskan biisi. Huh. Ja Paula Vesalan "Tequila", yäkk. Se napaan tequilaa... yääkk. Ja Erinin "Vanha nainen hunningolla". Ei kiinnosta vanhan naisen himokkuus pätkääkään.
En muista kuulleeni näitä, mutta aika pelottavilta ne kuulostaa.
Mariskan "Minä liityin sinuun" on mielestäni ihana biisi ikuisesta, jopa tuhansia vuosia kestävästä rakkaudesta. (Pitää tietysti uskoa jälleensyntymään jotta sen voi ottaa "tosissaan". Tai voihan sen ottaa kertomuksena historiasta, uskomuksista ja taruista.)
Mariskan "Suloinen myrkynkeittäjä" ei ole lemppari; en voi olla ajattelematta oliko se ukko nyt pakko tappaa...ehkä se oli väkivaltainen murhanhimoinen hullu, mutta jos olisi laittanut vain unilääkettä sille ja häipynyt palmujen katveeseen... Sitten olisi tullut kyllä erilainen biisi, ehkä otan asian liian vakavasti...
Vanha nainen hunningolla ei kiinnosta eikä häiritsekkään. Tequilan juominen jonkun ihanan miehen navasta tai sellainen juomassa sitä omastani ei ällötä yhtään (toki suihkun jälkeen😁), hieno biisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut Mariskan biisit. Kuten se "toimi pappeina Zeus ja Raa, teki kerubit kunniaa, vedet niias ja aukes maa." Ovat siinä rajoilla ovatko hyviä vai jotenkin vähän kammottavia.
Kammottava tuo Mariskan biisi. Huh. Ja Paula Vesalan "Tequila", yäkk. Se napaan tequilaa... yääkk. Ja Erinin "Vanha nainen hunningolla". Ei kiinnosta vanhan naisen himokkuus pätkääkään.
En muista kuulleeni näitä, mutta aika pelottavilta ne kuulostaa.
Mariskan "Minä liityin sinuun" on mielestäni ihana biisi ikuisesta, jopa tuhansia vuosia kestävästä rakkaudesta. (Pitää tietysti uskoa jälleensyntymään jotta sen voi ottaa "tosissaan". Tai voihan sen ottaa kertomuksena historiasta, uskomuksista ja taruista.)
Mariskan "Suloinen myrkynkeittäjä" ei ole lemppari; en voi olla ajattelematta oliko se ukko nyt pakko tappaa...ehkä se oli väkivaltainen murhanhimoinen hullu, mutta jos olisi laittanut vain unilääkettä sille ja häipynyt palmujen katveeseen... Sitten olisi tullut kyllä erilainen biisi, ehkä otan asian liian vakavasti...
Vanha nainen hunningolla ei kiinnosta eikä häiritsekkään. Tequilan juominen jonkun ihanan miehen navasta tai sellainen juomassa sitä omastani ei ällötä yhtään (toki suihkun jälkeen😁), hieno biisi.
Tule hakemaan
Mä valmiina oon
Muistot muovikasseissa
Sydän matkalaukussa
Valmis muuttumaan
Vie mut kotiin
Vie mut kotiin uudelleen
laita mun pää ja sydän paikoilleen..
Palottelusurman uhri tulee aina mieleen.. pää muovikassissa.
Vierailija kirjoitti:
Missä muruseni on yöööök
Jostain syystä ajattelen että se murunen on sellainen ronski raksamies ja mielikuva hymyilyttää. Kaunis kappale.
Mahtava peräsin ja pulleat purjeet 🕺
Märkää!
Mä-mä-mä-mä-märkää.
Petrii
Märkää!
Mä-mä-mä-mä-märkää.
Nygård tiin!
Märkää!
Mä-mä-mä-mä-märkää.
Anna sitä märkää,
mä-mä-mä-mä-märkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muruseni on yöööök
Jostain syystä ajattelen että se murunen on sellainen ronski raksamies ja mielikuva hymyilyttää. Kaunis kappale.
Noissa sanoissa on jotain aika oivaltavia kohtia, mutta kokonaisuus aika outo. Miksi parvekkeella nukkuen on lähempänä "murusta"? Miksi ei tiedetä missä tämä murunen on? Onko hän jossain "pahoilla teillä" tai vastaavaa, tulee helpoitenkin mieleen kuitenkin.
Kuitenkin "murunen" joku suojelunhaluinen taikka sitten kertojaminä on jokseenkin kehittymätön. Jos tätäkin sanatarkasti koettaa tulkita, niin jotenkin infantiilin vaikutelman tästä laulun kertojasta kyllä välittyy.
Vierailija kirjoitti:
Kaija Koon kappaleet ovat jotenkin outoja "epälauluja". Siniset tikkaat siinäkin sarjassa vielä pohjanoteeraus.
Markku Impiö ollut suurinta osaa tekemässä, joten hänelle tuo arvostelu myös kuuluu. Säveltänyt suuren osan ja sanat KKn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaija Koon kappaleet ovat jotenkin outoja "epälauluja". Siniset tikkaat siinäkin sarjassa vielä pohjanoteeraus.
Markku Impiö ollut suurinta osaa tekemässä, joten hänelle tuo arvostelu myös kuuluu. Säveltänyt suuren osan ja sanat KKn kanssa.
Tässä KKn tulemisessa aikoinaan on osoitus myös siitä, että miten artistin profiilia luodaan ja miten se vaikuttaa uraan. Impiöhän halusi tehdä "uutta ja erilaista" musiikkia, ja vaikutti sitten Kaija Koon uran profiiliin, ja siihen millainen siitä muodostui.
Jos toista tapausta muistan : Aikoinaan Anneli Saaristolle ei osattu tehdä biisejä, vaikka Vexi Salmi ja kumppanit oli taustoilla. Menikin pitkä vuosikymmen kun ensilevy tuli ja sekin myi hyvin vähän. Toisaalta Saaristo on tuon ajan naisartisteista hyvinkin monipuolinen, ja laulelmatkin sujuivat muun muassa, isot hititkään ei ihan tavanomaisia. Mutta esimerkkinä, että miten uraa näille artisteille luodaan kappaleitten kautta tulevalla "imagolla" ja vaikutelmilla, jotka sitten yleisöön uppoavat tai eivät. Kaikki on eräänlaista mielikuvapeliä, kuten se mediamaailmassa yleensäkin yhä enenevästi on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muruseni on yöööök
Noissa sanoissa on jotain aika oivaltavia kohtia, mutta kokonaisuus aika outo. Miksi parvekkeella nukkuen on lähempänä "murusta"? Miksi ei tiedetä missä tämä murunen on? Onko hän jossain "pahoilla teillä" tai vastaavaa, tulee helpoitenkin mieleen kuitenkin.
Kuitenkin "murunen" joku suojelunhaluinen taikka sitten kertojaminä on jokseenkin kehittymätön. Jos tätäkin sanatarkasti koettaa tulkita, niin jotenkin infantiilin vaikutelman tästä laulun kertojasta kyllä välittyy.
Minä olen aina ajatellut että murunen on kuollut. En kyllä enää muista miten kappaleen sanat menevät.
Vierailija kirjoitti:
"Nimenomaan. Sydän murtuneena ei välitä pikkuseikoista. Sehän sanotaan tekstissä: kiersit vesilammikon ja arvaan ettet murehdi tätä eroa."
Toivottavasti tämän kaikki muistaa kun seuraavan kerran taas erotaan. Mikähän merkitys sillä sitten mahtaa olla, että kummalta puolen lätäkön väistäisi?
No eikö tuo ole ihan päivänselvästi se ajatuksen juju tuossa sanoituksessa. Ilmeisesti menee aika monelta yli hilseen, mikä on mielestäni hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
CMX, Lapsi, jäi sensuuriin kun yritin kuvailla biisin sisällön. Hirveämpää biisiä ei ole.
En käsitä, miten helvetissä tuollaiset sanat on joku päästään edes keksinyt?
Ihan hirveä sanoitus. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CMX, Lapsi, jäi sensuuriin kun yritin kuvailla biisin sisällön. Hirveämpää biisiä ei ole.
En käsitä, miten helvetissä tuollaiset sanat on joku päästään edes keksinyt?
Ihan hirveä sanoitus. Sairasta.
Tekijän mukaan kappale syntynyt vihasta kun TV:stä tullut joskus dokumentti joka käsitellyt lapsiprostituutiota maailmalla. Siis vihasta lapsiprostituutiota kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muruseni on yöööök
Minä olen aina ajatellut että murunen on kuollut. En kyllä enää muista miten kappaleen sanat menevät.&nbs
Olen miettinyt onko biisin murunen elossa vai ei. Säkeet "ilma jota hengitämme samaa ilmaa on ja jalkojemme alla sama maa" viittaisi kyllä vahvasti elossa olevaan ihmiseen. Ehkä se on ulkomailla jossain jostain järkevästä syystä...
Vierailija kirjoitti:
"Ryyppäämään, ryyppäämään joka aamu sännätään ja kun päivä on nuori, niin lisää kännätään." Ym.juomalaulut. Nyytit-Spekti.
Juomalauluista juopot saavat vain lisää vettä myllyihinsä, eivätkä opi virheistään, jotta lopettaisivat juomisen, josta on pelkkää haittaa ja vaaraa niin itselle kuin muillekin. Juova alkoholisti on päästään niin sekaisin, että se löytää juomalauluista vain lisää syitä ottaa ja juoda. Niissä kun on olevinaan jokin hieno elämän filosofia. Paskat. Siinä löytäisi hienon elämän filosofian, kun ymmärtäisi lopettaa sen haitallisen juomisen ennen kuin on liian myöhäistä. Mutta kun juodaan, kuunnellaan juomalauluja ja sama meno vaan jatkuu. Siinä yhdessäkin sanotaan: "juodaan viinaa, tullaan viisaammiksi niin". Alkoholisti ei tule viinaa juomalla yhtään viisaammaksi. Päinvastoin. Ei minkään näköistä skarppaamista missään asiassa, minkään sellaisen eteen, josta olisi todellista hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää huomenta Suomi:
"Kun toiset nukkuu vuoteessaan,
Mä usvaa putkeen panen vaan.
Kumi laulaa, ääni on se työn."En ookaan tajunnut ennen että tämä voidaan ajatella myös kaksimielisesti.
"Kumi laulaa, ääni on se työn", hienoa, tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ryyppäämään, ryyppäämään joka aamu sännätään ja kun päivä on nuori, niin lisää kännätään." Ym.juomalaulut. Nyytit-Spekti.
Juomalauluista juopot saavat vain lisää vettä myllyihinsä, eivätkä opi virheistään, jotta lopettaisivat juomisen, josta on pelkkää haittaa ja vaaraa niin itselle kuin muillekin. Juova alkoholisti on päästään niin sekaisin, että se löytää juomalauluista vain lisää syitä ottaa ja juoda. Niissä kun on olevinaan jokin hieno elämän filosofia. Paskat. Siinä löytäisi hienon elämän filosofian, kun ymmärtäisi lopettaa sen haitallisen juomisen ennen kuin on liian myöhäistä. Mutta kun juodaan, kuunnellaan juomalauluja ja sama meno vaan jatkuu. Siinä yhdessäkin sanotaan: "juodaan viinaa, tullaan viisaammiksi niin". Alkoholisti ei tule viinaa juomalla yhtään viisaammaksi. Päinvastoin. Ei minkään näköistä skarppaamista missään asiassa,
Eiköhän mainitsemasi sanoituksessa viisaammaksi tulo liene itseironiaa, Ryyppääminen nähdään iloisena asiana eikä se kaikille ole ongelma.
Kommenttiin 1100, kun nämä lainaukset eivät toimi taas tälläkään kertaa:
Jos ne juomalaulun sanat ovat tarkoitettu itseironiaksi, niin ei sitä moni alkoholisti sillai oivalla, vaan väärällä tapaa. Kun se pää hänellä toimii miten toimii. Ja jos sitä alkoholia osaa käyttää, vaikka välillä ryypätäänkin, niin silloin se voi olla iloinen asia, mutta alkoholistin tuhoisa ongelmajuominen ei ole mikään iloinen asia.
Onko suuteleminen ällöä, ja rakastelu? Lauluhan on tosi raikas kuvaus nuorten välisestä seksihetkestä luonnon sylissä. t. nainen 69 v