Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepaketti kaatumassa (Eduskunnassa)

Vierailija
31.01.2015 |

eli läpi ei mene. Mitä mieltä olette?

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen sivun luettuani. Päähäni iskostui ajatus että vain laki saa isät jäämään kotiin. Meillä isä aivan vapaa ehtoisesti käyttää kaiken mahdollisen isävapaansa ja kyllä saa palkkaa enemmän kun minä(äiti). Kaikkea kun ei voi mitata aina rahassa,ei ainakaan meidän perheessä niin tehdä. Lapset ovat lapsia vain hetken ja kyllä ne aikuisten menot voi hetkeksi siirtää syrjään. Tämä siis vain meidän perheelle käypä ratkaisu jokainen tekee niin kun parhaaksi näkee omalle perheeleen.

Vierailija
2/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 08:33"]Ensimmäisen sivun luettuani. Päähäni iskostui ajatus että vain laki saa isät jäämään kotiin. Meillä isä aivan vapaa ehtoisesti käyttää kaiken mahdollisen isävapaansa ja kyllä saa palkkaa enemmän kun minä(äiti). Kaikkea kun ei voi mitata aina rahassa,ei ainakaan meidän perheessä niin tehdä. Lapset ovat lapsia vain hetken ja kyllä ne aikuisten menot voi hetkeksi siirtää syrjään. Tämä siis vain meidän perheelle käypä ratkaisu jokainen tekee niin kun parhaaksi näkee omalle perheeleen.
[/quote]

Ja sen verran jatkan että mies tehnyt samaa työtä jo yli20v ja meillä yhteensä 5lasta ja mies haluisi enemmänkin viettää aikaa lasten kanssa kotona mutta se ei ole mahdollistaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut ehdotuksen kannalla. Äiti on äiti ja isä on isä. Turha näitä toimivia sukupuoliroolimalleja on tahallaan hämmentää yhteiskunnan taholta. Nainen synnyttää, imettää,hoivaa ensimmäiset elinvuodet. Isien aika on sitten vähän myöhemmin. Biologia on biologiaa ja sosiaalipolitiikka sosiaalipolitiikkaa.

Vierailija
4/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:23"]Minusta hyvä kun kaatuu, tuo ehdotus oli älytön. Ei miesten tasa-arvoa tässä asiassa pakolla edistetä. Ja kalliiksikin tuo olis tullut, mistä rahat uusiin päiväkoteihin kun lapset menee aikaisemmin hoitoon.

Eikä mulla ole oma lehmä ojassa, omat lapset on koulussa eikä lisää tule. Minusta parasta on kun perheet saa itse valita.
[/quot

Ihan sama. Jos elämä on parista sadasta kiinni, niin tuskin voisi kotiin jäädä kuitenkaan.

Vierailija
5/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä liittyy siihen kotihoidontuen jakamiseen, niin sehän olikin aivan idioottimanen aivopieru. Sellaisen ehdotuksen voi tehdä vain idiootti joka ei ymmärrä edes nykyistä järjestelmää. Kuka sen aloitteen teki ja kuka sitä on kannattanut?

Vierailija
6/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:55"]Tässä perhepaketissa oli sisällä myös subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittaminen. Se siis säilyy.
[/quote]

Subjektiivinen oikeus pitäisi poistua. En voi käsittää, että jäädään kotiin lapsia hoitamaan ja sitten viedään yksi lapsista hoitoon.

Vierailija
7/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hhj

Vierailija
8/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana ja tarkoitus olisi olla kotona 2.5v. En ymmärrä miten syrjäydyn tänä aikana työelämästä kun olen 2.5v pois? Minähän tarjoan jollekin onnekkaalle mahdollisuuden työllistyä ja tämän jälkeen varmasti saa mahdollisuuden päästä pysyvästi meidän firmaan töihin jollekin osastolle.

Vierailija
9/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen perus toimistosihteeri ja kaipaisinkin mahdollisuutta tehdä osa-aikatyötä esim. 2pvää viikko kun lapsi on vaikka 1-2v. Tällöin isä tai mummo hoitaisi lasta. Meidän alalla vaan ei tällainen onnistu...pitää tehdä täyttä viikkoa tai ei ollenkaan :(

Tähän kaipaisin suomessa muutosta.

Vierailija
10/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus saisi poistua, koska nekin lapset vievät paikan sellaisilta lapsilta joiden vanhemmat oikeasti käyvät töissä eivätkä vaan ole kotona. Kotihoidontuen puolittaminen taas on ihan idiotismia, koska perheiden tilanteet ovat erilaisia ja useimmissa perheissä mies tienaa naista enemmän. Kyllä uskon että jos isä on halukas kotiin lapsen kanssa jäämään niin varmasti moni äiti silloin töihin lähtee, jos se työpaikka on odottamassa. Mutta sitten jos äiti jää työttömäksi työnhakijaksi niin enemmänhän siinä joutuu äidille maksamaan työttömyyspäivärahaa kuin mitä kotihoidontukea olisi maksettu.

Vierailija
11/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:18"]

Pettymys on vahvin tunne. Tässä menee vielä muutama vuosisata ennen kuin suomalaisesta isästä tulee tasavertainen vanhempi lapsilleen.

[/quote]

Kyllä ne isät ovat tähänkin asti voineet olla kotona lapsia hoitamassa. Näin meillä ainakin. Jos nyt joku väittää, ettei äiti anna isän jäädä kotiin, niin ehkä koko perheessä on silloin jotain vialla, kannattaisi jutella asiat kuntoon.

Se, että valtio pakolla jakaa kotihoidon tasan, ei kuitenkaan perheitä palvele. Jokainen perhe pystyy itse ratkaisemaan parhaiten, miten juuri heillä lapset hoidetaan.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus olisi kuitenkin rajoitteita kaivannut. Ei kukaan voi oikeasti olla sitä mieltä, että valtion ja veronmaksajien kuuluu maksaa sellaisten lasten hoidosta, joita oma äitikin voisi hoitaa, mutta laiskuuttaan ei vain viitsi.

Vierailija
12/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

STT:n tietojen mukaan SDP:n eduskuntaryhmä on evästänyt puolueen hallitusryhmää, että asiaa ei pidä viedä eteenpäin. Syynä on se, että valtiovarainministeriön laskelmissa on ilmennyt, ettei subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisella ja kotihoidon tuen jyvityksellä synny säästöä, vaan noin 60 miljoonaa euroa lisää menoja.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015013119122616_uu.shtml

Vierailija
13/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:24"]

Siis te mammat tosiaan pakoilette työttömyyttä kotiäiteinä, vaikka aina muuta väitätte?

[/quote]minusta on parempi olla kotiäiti ku työtön,jos töitä ei ole.Eikä kotiäitiys estä töiden etsimistä ei vaan tarvii käydä turhanpäiväisillä kursseilla ja pistää niiden takia lasta päiväkotiin.

Vierailija
14/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 08:39"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 08:33"]Ensimmäisen sivun luettuani. Päähäni iskostui ajatus että vain laki saa isät jäämään kotiin. Meillä isä aivan vapaa ehtoisesti käyttää kaiken mahdollisen isävapaansa ja kyllä saa palkkaa enemmän kun minä(äiti). Kaikkea kun ei voi mitata aina rahassa,ei ainakaan meidän perheessä niin tehdä. Lapset ovat lapsia vain hetken ja kyllä ne aikuisten menot voi hetkeksi siirtää syrjään. Tämä siis vain meidän perheelle käypä ratkaisu jokainen tekee niin kun parhaaksi näkee omalle perheeleen. [/quote] Ja sen verran jatkan että mies tehnyt samaa työtä jo yli20v ja meillä yhteensä 5lasta ja mies haluisi enemmänkin viettää aikaa lasten kanssa kotona mutta se ei ole mahdollistaa

[/quote]olishan isä voinut äitiysloman jälkeen jäädä vanhempainvapaalle ja sen jälkeen hoitovapaalle ja sinä palannut töihin ku vauva olis ollu 4kk.

Vierailija
15/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas ärsyttävää tämä lapsettomien ja ilman pillua jääneiden miesten ulina ja nais+lapsiviha. Mutta kun tietää mistä se kumpuaa niin sääliksi käy :(

Vierailija
16/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen oma päätös kuka ne lapset hoitaa kotona vai eikö hoida kumpikaan. Nytkin on isillä ihan VAPAAEHTOINEN oikeus jäädä hoitovapalle. Ja muka äiti EI ANNA??? Jos parisuhde on tuossa jamassa niin pitäisikös miehen kasvattaa munat ettei poliitikko sedän tai tädin tarvitse erikseen lakia siihenkin säätää.

Meillä minä olen ollut kotona lasten kanssa ja mies ei olisi jäänyt kotiin missään tapauksessa...paitsi ehkä hetkeksi jos olisin kuolla kupsahtanut mutta aika äkkiä olisi siinäkin tilanteessa kärrännyt lapset hoitoon ja mennyt takaisin töihin. Ja on hyvä isä vaikka ei olekaan mikään koti-isi-tyyppi.

Vierailija
17/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:21"] Onneks heräsivät eivät isät olis kotiin jääseet suurin joukoin vaan 1,5v lasten määrä ois lisääntyny päivähoidossa näin ollen kulut ois kasvaneet [/quote] Siis suomalaiset äidit eivät olisi antaneet miestensä jäädä kotivanhemmaksi edes puoleksi vuodeksi. Ruotsalaiset isät osaavat hoitaa pieniä lapsiaan ihan itsenäisesti eikä vaan äidin apuna. Ruotsissa pappalomat on tosi suosittuja, mutta eihän suomalainen isä ole vielä niin kehittynyt. Vain 5% kotihoidonvapaista pitää isä, kun äidit pitää 95 prosenttia kotihoidonvapaista. Musta on jännää että äidit vastusti tätä uudistusta paljon kärkkäämmin kuin isät. [/quote]Leikitään ajatuksella et mies on hyväpalkkaisessa työssä,äiti työtön tai matalapalkka alalla ja laskut täytyy maksaa niin mitä luulet jääks isä kotiin vaik sit jätettäis laskut maksamatta enpä usko.

[/quote]

No kun se on se äiti joka jää kotiin vaikka vanhempien palkkataso olisi samansuuruinen tai äidin palkka olisi suurempikin kuin isän. Ja tämä ei ole leikkiä vaan ihan fakta.
[/quote]

Joo täällä yksi pariskunta jolla samanpienuiset palkkapussit. Mies HALUAA ITSE käydä töissä (ja hänellä on niin hyvät työajat että ehtii silti olla kotona perheen kanssa, toisin kuin minä vuorotyössäni ehtisin) ja minä taas mielelläni hoidan lapsia kotona. Ei ole kyse äitimyyteistä, minun painostuksestani tai mistään muusta, meillä kotityöt, ruuanlaitto ja kaikki jaetaan sitä silmällä pitäen että kumpi haluaa tehdä mitäkin. Onnetonta tuijottaa lukuja ja taistella että "minä oon imuroinut nyt 4/6 ja sinä vaan 2/6" jne, kyllä aikuiset ihmiset osaavat itse päättää mikä heille sopii, ei siihen tarvita valtiota väliin päättämään heidän puolesta.

Vierailija
18/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:20"]

Olen raskaana ja tarkoitus olisi olla kotona 2.5v. En ymmärrä miten syrjäydyn tänä aikana työelämästä kun olen 2.5v pois? Minähän tarjoan jollekin onnekkaalle mahdollisuuden työllistyä ja tämän jälkeen varmasti saa mahdollisuuden päästä pysyvästi meidän firmaan töihin jollekin osastolle.

[/quote]

Tuo syrjäytyminen riippuu paljon siitä millaista työtä tekee. Joissain ammateissa 2 - 3 vuoden poissaolo aiheuttaa melkoisen aukon osaamiseen. Itse olen tuiki tavallisessa asiantuntijatyössä, mutta kolmen kotivuoden jälkeen oli melkoinen homma päästä ajan tasalle taas. Alan kehitys, uudet menetelmät, uudet henkilöt jne, paljon oli kirittävää. Luin toki kotona ammattijulkaisuja mutta melkoinen shokki töihinpaluu oli siltikin ihan ammatillisessa mielessä.

Vierailija
19/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:20"]

[/quote]

Tuo syrjäytyminen riippuu paljon siitä millaista työtä tekee. Joissain ammateissa 2 - 3 vuoden poissaolo aiheuttaa melkoisen aukon osaamiseen. Itse olen tuiki tavallisessa asiantuntijatyössä, mutta kolmen kotivuoden jälkeen oli melkoinen homma päästä ajan tasalle taas. Alan kehitys, uudet menetelmät, uudet henkilöt jne, paljon oli kirittävää. Luin toki kotona ammattijulkaisuja mutta melkoinen shokki töihinpaluu oli siltikin ihan ammatillisessa mielessä.

[/quote]

Ja on paljon aloja joilla on ihan sama kauanko olet pois. Perustyö aina sama. Olin pois päiväkodista 6,5 vuotta. Ei siellä kummosia muutoksia ollut tapahtunut perhevapaideni aikana. Jos töihinpaluu oli shokki, niin lähinnä se johtuis iitä tajuttomasta alkuväsymyksestä mitä aikaiset aamut aiheutti ja työhönmeno rutiinien puutteesta kun paletissa olikin mukana myös kaksi omaa lasta. 

Vierailija
20/130 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 21:55"]Tässä perhepaketissa oli sisällä myös subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittaminen. Se siis säilyy. [/quote] Subjektiivinen oikeus pitäisi poistua. En voi käsittää, että jäädään kotiin lapsia hoitamaan ja sitten viedään yksi lapsista hoitoon.

[/quote]

Ensi ajattelemalta subjektiivinen päivähoito-oikeus tuntuukin ihan hölmötä. Tarkemmin ajatellen eivätköhän "turhaan" lapsen hoitoon vieviä ole kuitenkin varsin vähän, ja useissa tapauksissa lapsen on niissä perheissä hyväkin olla kodin ulkopuolella hoidossa.

Jos päivähoito-oikeutta rajoitetaan, miettikää mitä tulee maksamaan se että aletaan selvittämään se kenellä on oikeus hoitopaikkaan ja kenellä ei, ja kaikki muu mitä tuo tuo tullessaan.

Eiköhän perheet ihan itse osaa valita heille sopivimman vaihtoehdon. En usko että pakottamisella isistä tulee yhtään sen parempia.