Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet vegaaneista?

Vierailija
31.01.2015 |

Mitä ajatuksia vegaanit herättävät mielessäsi? Millaisia ovat tuntemasi vegaanit? Mitä ajattelet veganismista?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan. Heidän hiilijalanjälkensä taitaa olla noin puolet meidän sekasyöjien vastaavasta.

Eläinten tietoisuudesta ja tarpeista saadaan koko ajan lisää tutkittua tietoa, kivun kokemisesta mm., ja tämä tieto pistää kyllä miettimään. (Meidän taloudessa syödään paljon vegaaniruokaa, mutta juustoa ja jäätelöä kyllä syödään, kalaa ja joskus lihaakin. Ja myönnän että ihan nautinnonhalun takia.)

Se että monet kokevat vegaanien argumentoinnin ärsyttävänä saarnaamisena, johtuu syyllistymiskilvestä. Ihan luonnollista ja ymmärrettävää. Tosiasiat eivät kuitenkaan muuksi muutu, vaikka sen kilven nostaakin niitä vastaan.

Vierailija
2/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni veganismi on vain yksi pieni käytännön järjestely paremman maailman puolesta. Moni tuore vegaani voi olla tietoisuuden kartuttuttua niin järkyttynyt tehotuotannosta, että kokee vain vilpittömän tarpeen tieodottaa muitakin asiasta.
Esimerkiksi itse en ennen kasvissyöntiä uskokut, että meillä suomessakin on tehotuotantoa. Olin vain niin "aivopesty" onnellisista lehmistä joilla on omat nimet ja perhetilan jyväkanoista joita lellitään, että järkytys olikin alkuun aika suuri. Itse en nosta asiasta mitään keskustelua ikinä, mutta aika usein sekasyöjät nostaa asiasta keskustelua, joko asiallisia kysymyksiä joihin tykkään vastailla tai sitten niitä ilkeitä kommentteja ja naljailuita. Minä taidankin olla ärsyttävä kasvissyöjä vain provokaation jälkeen, mutta myönnän, että jos vegemättöäni haukutaan saattaa puolustukseksi tulla "ja itse syöt poikaselta ristettyä tissimaitoa perunoillasi, sekä possu-vauvan ruhoa salaatilla, jossa on joko kanan abortti tai kuukautiset ja jaksat naljailla miten outoa ruokaa MINÄ syön".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:16"]Arvostan. Heidän hiilijalanjälkensä taitaa olla noin puolet meidän sekasyöjien vastaavasta.

Eläinten tietoisuudesta ja tarpeista saadaan koko ajan lisää tutkittua tietoa, kivun kokemisesta mm., ja tämä tieto pistää kyllä miettimään. (Meidän taloudessa syödään paljon vegaaniruokaa, mutta juustoa ja jäätelöä kyllä syödään, kalaa ja joskus lihaakin. Ja myönnän että ihan nautinnonhalun takia.)

Se että monet kokevat vegaanien argumentoinnin ärsyttävänä saarnaamisena, johtuu syyllistymiskilvestä. Ihan luonnollista ja ymmärrettävää. Tosiasiat eivät kuitenkaan muuksi muutu, vaikka sen kilven nostaakin niitä vastaan.
[/quote]
tai sitten se on vain ärsyttävää. Samoin kuin uskon tuputtaminen.

Vierailija
4/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 19:32"]

Vegaanisuus on tietenkin ympäristön ja eettisyyden kannalta ihanteellista.

[/quote]

Eettisyyteen on vaikea ottaa kantaa, mutta ympäristön kannalta vegaanius ei ole ihanteellisinta.

Vierailija
5/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vegaani elämästäni ehkä noin5 vuotta. Kaikenlainen lukkiutunut ajattelu, idealismi, humpuuki ja fanaattisuus on ollut leimallista minulle, etenkin nuorena. Se kuului omaan kehitysvaiheeseeni ja siksi oli tarpeellinen. Ymmärrän näin jälkikäteen sen tarpeellisuuden omassa kasvussa. Veganismi oli vain yksi aate monien muiden joukossa. Jälkikäteen on sanottava, että tietynlainen vieraantuminen omasta fyysisyydestä myöskin oli ilmeistä. Teiniangstin jälkeen koko maailman tuska oli harteillani, vuodet 22-27. 

Sittemmin olen oppinut elämästä paljonkin. Ja itsestäni!

Vierailija
6/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi tämä loppuvuoden juttu kuvineen:
http://www.maaseutumedia.fi/elainkuva-voi-valehdella/
Se, että tuolla on paremmat valot ja vähän siivottu, ei poista sitä, että kummankaan kuvat eivät ole sitä, mitä Suomen mainostetulta eläinten hyvinvoinnilta uskoin. Myös tuossa maaseutumedian kuvassa, joka on ilmiselvää propagandaa maataloudelta päin (oikeutta eläimille- kuvat tietenkin liioiteltuja toiseen suuntaan), on eläinten tilat todella ankea ja vasikat kyyryssä pitkin seiniä. Olen jotenkin järkyttynyt, että jos tilalle mennään sisälle ja halutaan saada mahdollisimman hyviä kuvia on eläinten pidon täysin lavastamaton taso tuo.

Vierailija
7/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hieno juttu, mutta kaikenlainen paasaaminen ärsyttää. Kaikki ruokaan liittyvät keskustelut kääntyvät kasvissyöntiin. Esimerkiksi kommentoidessani tuttavani lapsen intoa syödä sieniä oli vastaus heti, että kasvissyöjien lapset ovatkin tottuneet monipuoliseen ruokavalioon. Kysyessäni ruokavinkkejä kauden kasviksista sain luennon kasvisruoan oikeasta ravintotasapainosta ja kehoituksen aloittaa helpoista perusruoista, kuten pinaattiletuista. Molemmista tilanteista syntyy kuva, että sekasyöjä on mielikuvitukseton einesten popsija, vaikka ainakaan minun kohdallani asia ei ole näin. Kerran lähetin ystävälleni matkailusivuston linkin, jonka taakse oli koottu ravintolasuosituksia kaupungista, johon hän oli aikeissa matkustaa. Tässäkin oli pakko korostaa kasvissyöntiä toteamalla jotain tyyliin "noista aika iso osa oli kyl jotain ällöjä liharavintoloita", ihan kuin en monen vuoden ystävyyden jälkeen tietäisi hänen olevan kasvissyöjä. Ajattelin, että jos 15 ravintolan listassa on viisikin hänelle sopivaa, olisi lista hänelle hyödyllinen. Nämä on pikkujuttuja, mutta toistuessaan usein alkavat ärsyttää.

Vierailija
8/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin tyttäreni on vegaani. En ajattele erityisesti mitään, koska valinta on hänen. Toivon, että vierailuilla emäntä on valmis näkemään ylimääräisen vaivan hänen vuokseen.

Vierailija
9/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani tarvitsee lisänä ainoastaan B12-vitamiinia sekä tietty D-vitamiinia.

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 03:09"]

Kuvittelevat olevansa jotain ihmisen ravitsemuksen ylimaallisia asiantuntijoita ja silti vetävät ruokansa lisäksi ravintolisiä, kun ei se niiden ruoka riitäkkään kattamaan kaikkia tarpeita. Jos ne oikeasti tajuaisivat jotain ravitsemuksesta, ei ne edes olisi vegaaneja.

[/quote]

Vierailija
10/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän heitä hiukan hupsuina, ja mietin miten vaikeaksi ihminen haluaa elämänsä tehdä.

Toisaalta ei mulla ole varaa arvostella, koska itse en syö lihaa ihan vaan siitä syystä etten tykkää. Onhan komeampaa jos ruokavalion valintaan on joku ylevä syy.

Vierailija
11/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 19:28"]

Mitä ajatuksia vegaanit herättävät mielessäsi? Millaisia ovat tuntemasi vegaanit? Mitä ajattelet veganismista?

[/quote]Vihreitä kukkakeppejä, jotka kiertävät yöllä kuvaamassa sikaloissa.

Vierailija
12/56 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin uskovaisista ja ateisteista: ok niin kauan kuin eivät ala julistaa aatteensa erinomaisuutta ja vääräuskoisten hulluutta.

Vierailija
13/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen en ajattele muiden ihmisten elämäntapavalinnoista mitään, suhtaudun niihin suvaitsevasti. Eivät kuulu minulle ja onhan minullakin omani.

Vegaanien kohdalla kuitenkin mietityttää miten he pitävät jalkansa lämpiminä tennareissa näillä leveysasteilla. Saako kunnon huopatossuja enää mistään ja miten ne toimivat hiekoitetuilla ja suolatuilla teillä?  

Samoin mietityttää pienten lasten ravinnonsaanti vegaaniruokavaliolla. Mutta se vain mietityttää joskus harvoin, en tiedä vegaanisesta ruokavaliosta riittävästi tietääkseni siitä oikeasti mitään. Tiedän kuitenkin, että näin pohjoisessa kotoperäisten kasvisten ja juuresten satokausi on lyhyt ja karu ja sato sen mukainen. Saamme liian vähän auringon valoa.  Siitä huolimatta uskon jokaista aikuista vegaania, joka vakuuttaa minulle saavansa riittävästi kaikkea kehonsa ja aivojensa tarvitsemaa kotimaisesta sadosta. Uskon, että hän uskoo niin, eikä minulla ole mitääön intressiä, eikä edes oikeaa tietoa väittää vastaan tai tuomita. 

Mielestäni ihmiselle on annettu järki ja oikeus sitä käyttää. En kauheasti välitä turkiksista enkä halua  turkkia tai turkiksia mihinkään vaatteeseen. Helsingin talvessa tarvitaan tuulta, lunta, loskaa, räntää pitävää vaatetta ja hyvät liukuesteet lämpimiin kenkiin. Minusta on kuitenkin aivan ok, että esim Grönlannin tai Alaskan alkuperäisasukkaat pukeutuvat turkiksiin. Niillä pakkasilla muu olisi tyhmää. 

Vierailija
14/56 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, että kaikki ihmiset eivät ole vielä täysin paatuneita ja kyllästyneitä, vaan jotkut vielä ainakin yrittävät vaikuttaa positiivisesti maailmaan :)

Vierailija
15/56 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan tosi paljon, itsellä ei ehkä kärsivällisyys riittäisi vegaanisen ruuan etsimiseen joka paikassa. Vegaanisuus on tietenkin ympäristön ja eettisyyden kannalta ihanteellista, kumpa itsekin jaksaisin/pystyisin D:

Vierailija
16/56 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmeempiä.

Vierailija
17/56 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 09:40"]

Mielestäni veganismi on vain yksi pieni käytännön järjestely paremman maailman puolesta. Moni tuore vegaani voi olla tietoisuuden kartuttuttua niin järkyttynyt tehotuotannosta, että kokee vain vilpittömän tarpeen tieodottaa muitakin asiasta. Esimerkiksi itse en ennen kasvissyöntiä uskokut, että meillä suomessakin on tehotuotantoa. Olin vain niin "aivopesty" onnellisista lehmistä joilla on omat nimet ja perhetilan jyväkanoista joita lellitään, että järkytys olikin alkuun aika suuri. [...]".

[/quote]

Jaksan aina ihmetellä näitä tehotuotanto-huuteluita ja lehmien/kanojen normaalielämän väittämistä "aivopesuksi". Sukulaisistani puolet on maanviljelijöitä ja lihakarjan tuottajia, ja kyllä vain heidän lehmillään on ne nimet, lehmät ovat pääasiassa vapaana ja pienempänä jopa 'hoidimme' lehmiä kuin poneja; kanat asuivat valtavassa häkissä ja toisinaan jopa vapaalla. Sitten jokin päivä liha-auto haki ne, kun olivat kasvaneet tarpeeksi. Omatunto ei soimannut tai soimaa näitä syödessä. 

Itse olen pääasiassa kulinaristi sekasyöjä, ja kyllähän se välillä ottaa päähän, kun joku vegaaniystävä tulee illalliselle. Saa miettiä tarjottavat aivan eri näkökulmasta, vähän kuin joku olisi raskaana pysyvästi. Asian voi toki ratkaista niin, ettei kutsu vegaaneja enää illalliskutsuilleen,  mutta en mielelläni tee mitään eroa ystävieni välillä heidän ruokavalioidensa perusteella. Varsinkin, kun ns. vegaani-uskonnollista paasausta saa vain jos sitä oikein erikseen kysyy.

Pointtini kaiketi oli, että tehotuotannosta ja kanan "munasta hautaan kärsimysten taivalta" -itkeminen on myös hyvin mustavalkoista ja naiivia. Itse asiassa, jos rehellisesti kuvailisin veganismia ensimmäisellä sanalla, joka siitä mieleeni tulee, lienisi se juurikin tuo "naiivi".

Vierailija
18/56 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni lisäksi vain yhden vegaanin ja hänestä ajattelen kaikkea hyvää, ihana ihminen <3

Vierailija
19/56 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat minut inhoamaan itseäni enemmän, koska itse en tuohon kykene. Monet tuntemani tosin ovat valitettavasti aika hiton ärsyttäviä ja vaahtoavat koko ajan somessa ja livenäkin siitä mitä syövät. Kunnioitan silti heidän ratkaisuaan, koska onhan se luonnon ja eläinten kannalta ehdottomasti paras ruokavalio.

Vierailija
20/56 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halveksun vegaaneja koska ovat niin tolloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi