Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä ylipainoinen - laihduttaminen ei ole vaikeaa!

Vierailija
31.01.2015 |

Olen laihtunut noin 35 kiloa alle puolessa vuodessa. En kärsinyt kuin polvisäryistä, mutta pelkäsin jatkuvasti ennenaikaista "tyhjän potkaisua" runsaan ylipainoni takia. Se ajoi minut laihduttamaan ja sama jatkuu edelleenkin, tosin ei enää kuolemanpelolla.

Olen ollut auttamassa ja rohkaisemassa muita sairaalloisen lihavia laihduttamaan heidän pyynnöstään, mutta kun elämäntapamuutos otetaan oikeasti puheeksi ja lyön pöytään faktoja, loppuu tällä toisella ihmisellä mielenkiinto koko hommaan. Sairaalloisen lihavan täytyy ottaa tavoitteeksi laihtua, ei vaan syödä vähän vähemmän ja vähän katsoa, mitä suuhunsa laittaa. Ylipaino on erittäin iso terveysriski ja painonpudotuksen tarve on todellinen.

Olen käyttänyt em. metodia itseeni - totuutta, joka on paras keino. Totuus siitä, mitä painat ja mitä painoisellesi voi tapahtua - ei välttämättä nyt, mutta entä 10-15 vuoden kuluttua? 70-100 kilon ylipainolla jo kuukausien, korkeintaan muutaman vuoden kuluttua. En halua kiusata lihavia ihmisiä, mutta yleensä totuus on tehokkain keino motivoida ylipainosta kärsivää.

Laihduttaminen vaatii motivaatiota etsiä tietoa turvallisesta painon pudottamisesta esimerkiksi netistä tai kirjoista tai vaikkapa personal trainerilta. Erityisesti sairaalloisen lihavalle kunnolla suunniteltu ruokavalio on tärkeä (liikuntaa unohtamatta, omien voimien mukaan) ja suosittelen lämpimästi ruokapäiväkirjankin ylläpitämistä. 

Elämää hoikempana ihmisenä ei voi mitenkään verrata siihen synkkyyteen, jossa ylipainoiset ihmiset usein elävät. Ylipainosta eroon pääsy vaatii ennenkaikkea omaa tahtoa - painonpudotus lähtee vain omasta itsestä!

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 17:]

Ylipainosta eroon pääsy vaatii ennenkaikkea omaa tahtoa - painonpudotus lähtee vain omasta itsestä!

[/quote]

ja tadaa, tässähän se vaikeus piileekin. Ihan sama kuin sanoisit tupakanpolton lopettamisen olevan helppoa, tai että alkoholistin on helppo lopettaa juominen, samoin nistin on helppo päästä kuiville, itsestäänhän se on kiinni.. :D 

Vierailija
2/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herranjestas laihdutusohjeita personal rainereilta. Sopii ehkä kymmenen kilon pudottamiseen, mutta kun kiloja on kymmeniä liikaa, tarvitaan jo oikeaa asiantuntemusta. Ammattitaidoton PT pahimmillaan käskee 130-kiloisen kuntoilemaan tekemällä kyykkyjä ja syömään broileria ja rahkaa. Kuinka kauan jaksaa kroppa ja  pää?

Vierailija
4/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 17:39"]

Ylipainosta eroon pääsy vaatii ennenkaikkea omaa tahtoa - painonpudotus lähtee vain omasta itsestä!

[/quote]

ja tadaa, tässähän se vaikeus piileekin. Ihan sama kuin sanoisit tupakanpolton lopettamisen olevan helppoa, tai että alkoholistin on helppo lopettaa juominen, samoin nistin on helppo päästä kuiville, itsestäänhän se on kiinni.. :D 

[/quote]

Minusta ylipainoisen henkilön fyysisen tilan heikkenemisen pitäisi riittää motivaatioksi.

Vierailija
5/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ja tottahan se on, että painonpudotus lähtee vain omasta itsestä, sillä eihän kukaan muu voi pudottaa painoa puolestasi.

Vierailija
6/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen. Lähdin vuosi sitten 130 kilosta, kun päätin tehdä kiloilleni jotain. Olen nyt 9 kk opetellut uusia elämäntapoja. Syön mielestäni terveellisesti, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Alkuun punnitsin ja merkkasin ruuat kiloklubiin, nykyään enää en koska olen oppinut oikeat annoskoot. En huijaa itseäni, sillä enemmän kuin mitään muuta haluan olla normaalipainossa. Ainoa, missä on puutteita, on liikunta. Inhoan sitä, mutta olen ajatellut että onnistun laihduttamaan ilman sitäkin, on muutkin onnistuneet.

Arvaa paljonko painoa on lähtenyt näiden kuukausien aikana? 9 kiloa. Vaivaiset 9 kiloa!

Välillä tulee päiviä, kun tekisi mieli luovuttaa ja palata vanhoihin ruokailutottumuksiin. Jättää aamupala väliin, ottaa töihin evääksi vain pelkkää leipää ja syödä ilta kotona herkkuja. Unohtaa vesipullo pölyttymään jonnekin. Kaivaa kaapista kaikkein suurimmat vaatteet  ja hävittää kaikki peilit. Mitä ihmeen järkeä tässä kaikessa on, kun se ei näy painossa mitenkään? Edelleen ihmiset luulevat mun syövän salaa kilokaupalla herkkuja, vaikka tosiasiassa syön varmasti terveellisemmin kuin moni muu normaalipainoisista.

Sitten taas ajattelen, että pääasia ainakin ettei paino sentään nouse. Että ihan sama mikä mun paino ja ulkomuoto on, eikö se ole pääasia että ravitsen kehoani terveellisellä ruualla ja riittävällä vedellä? Päätän jatkaa vielä tämän päivän loppuun. Yleensä seuraavana aamuna palaan uomiini ja teen sen terveellisen aamupalan, töihin kunnolliset eväät ja päätän jatkaa taas yhden päivän lisää.

Mutta helppoa, sitä tämä ei ole :( Olisi sata kertaa motivoivempaa ja helpompaa, jos se paino tosiaan putoaisi kuten normaaleilla ihmisillä putoaa. Mutta kun se ei putoa. Pysyn superläskinä siitä huolimatta, vaikka syön kuin normaalipainoinen, terveydestään huolehtiva ihminen.

Vierailija
7/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 17:40"]

Ei herranjestas laihdutusohjeita personal rainereilta. Sopii ehkä kymmenen kilon pudottamiseen, mutta kun kiloja on kymmeniä liikaa, tarvitaan jo oikeaa asiantuntemusta. Ammattitaidoton PT pahimmillaan käskee 130-kiloisen kuntoilemaan tekemällä kyykkyjä ja syömään broileria ja rahkaa. Kuinka kauan jaksaa kroppa ja  pää?

[/quote]

Jaa, en itse ainakaan mitään ammattiauttajia tarvinnut ja oon kohta 30kg pudottanut. Ei se ole niin helvetin vaikeaa, syö vaan vähemmän ja kevyttä vähäkalorista ruokaa, liikkuu vähän enemmän. Varsinkin aluksi putoaa nopeasti joku 10-20kg jos on paljon ylipainoa, sitten myöhemmin on vähän sitkeemmässä. Tietysti jos joku rahaa tekee antamalla jotain tuollaisia neuvoja, niin eihän hän halua että ihmiset ei maksa hänelle ja laihduttavat keskenänsä.

Vierailija
8/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet vielä 2 vuoden kuluttua normaalissa painossa niin olet todistanut väitteesi

Vierailija
9/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Yleensä vakavasti päihdeongelmaisella on myös fyysinen riippuvuus kyseisistä aineista ja jos niiden saanti loppuu yhtäkkiä, elimistö voi reagoida hyvinkin voimakkaasti. Ylipainoisella tätä samaa ei ole (paitsi nälän tunne).

Vierailija
10/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 17:43"]

Olen ylipainoinen. Lähdin vuosi sitten 130 kilosta, kun päätin tehdä kiloilleni jotain. Olen nyt 9 kk opetellut uusia elämäntapoja. Syön mielestäni terveellisesti, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Alkuun punnitsin ja merkkasin ruuat kiloklubiin, nykyään enää en koska olen oppinut oikeat annoskoot. En huijaa itseäni, sillä enemmän kuin mitään muuta haluan olla normaalipainossa. Ainoa, missä on puutteita, on liikunta. Inhoan sitä, mutta olen ajatellut että onnistun laihduttamaan ilman sitäkin, on muutkin onnistuneet.

Arvaa paljonko painoa on lähtenyt näiden kuukausien aikana? 9 kiloa. Vaivaiset 9 kiloa!

Välillä tulee päiviä, kun tekisi mieli luovuttaa ja palata vanhoihin ruokailutottumuksiin. Jättää aamupala väliin, ottaa töihin evääksi vain pelkkää leipää ja syödä ilta kotona herkkuja. Unohtaa vesipullo pölyttymään jonnekin. Kaivaa kaapista kaikkein suurimmat vaatteet  ja hävittää kaikki peilit. Mitä ihmeen järkeä tässä kaikessa on, kun se ei näy painossa mitenkään? Edelleen ihmiset luulevat mun syövän salaa kilokaupalla herkkuja, vaikka tosiasiassa syön varmasti terveellisemmin kuin moni muu normaalipainoisista.

Sitten taas ajattelen, että pääasia ainakin ettei paino sentään nouse. Että ihan sama mikä mun paino ja ulkomuoto on, eikö se ole pääasia että ravitsen kehoani terveellisellä ruualla ja riittävällä vedellä? Päätän jatkaa vielä tämän päivän loppuun. Yleensä seuraavana aamuna palaan uomiini ja teen sen terveellisen aamupalan, töihin kunnolliset eväät ja päätän jatkaa taas yhden päivän lisää.

Mutta helppoa, sitä tämä ei ole :( Olisi sata kertaa motivoivempaa ja helpompaa, jos se paino tosiaan putoaisi kuten normaaleilla ihmisillä putoaa. Mutta kun se ei putoa. Pysyn superläskinä siitä huolimatta, vaikka syön kuin normaalipainoinen, terveydestään huolehtiva ihminen.

[/quote]

Ei tullut sitten mieleen muuttaa siinä ruokavaliossa jotain?

Vierailija
11/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kortisoonia isoilla annoksilla niin kun minä niin hyytyy hymy. Vituttaa kaikki kun jankuttaa laihduttamisesta. Mä syön 1000kcal/vrk ja silti en laihdu. Vituttaa niin maan perkeleesti kun joku tulee neuvomaan ja en ole syönyt kunnon ateriaa moneen kuukauteen eikä herkkuja yli vuoteen :(

Vierailija
12/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen muuttanut. Pieniä viilauksia sinne sun tänne ja sitten muutaman viikon testaukset. Olen kysynyt neuvoa asiantuntijoilta, mutta neuvot eivät ole auttaneet.

Sitäpaitsi, eikö tässä juuri sanottu että "laihdutus ei ole vaikeaa"? Eikö mun pitäisi se siis osata tehdä kun vain päätän niin? Mä olen päättänyt, olen "katsonut mitä suuhuni laitan", olen "jättänyt herkut pois", olen "ottanut itseäni niskasta kiinni". Tulosta ei vain synny.

Vierailija
13/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 17:54"]

No olen muuttanut. Pieniä viilauksia sinne sun tänne ja sitten muutaman viikon testaukset. Olen kysynyt neuvoa asiantuntijoilta, mutta neuvot eivät ole auttaneet.

Sitäpaitsi, eikö tässä juuri sanottu että "laihdutus ei ole vaikeaa"? Eikö mun pitäisi se siis osata tehdä kun vain päätän niin? Mä olen päättänyt, olen "katsonut mitä suuhuni laitan", olen "jättänyt herkut pois", olen "ottanut itseäni niskasta kiinni". Tulosta ei vain synny.

[/quote]

Et pääse tuloksiin pelkästään katsomalla mitä suuhusi laitat tai jättämällä herkut pois. Tuloksiin pääsee työllä ja jos ei pääse, mars lääkäriin!

Vierailija
14/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes 50 kg laihduttaneena ja tavoitteessa jotenkuten kolmisen vuotta pysyneenä voin kertoa, että laihduttaminen on helvetin vaikeaa ja saavutetussa painossa pysyminen on vielä paljon vaikeampaa. Aloittaja, tavataanko tällä palstalla vaikka viiden vuoden kuluttua, niin voit sitten kertoa miten taivaallisen ihanaa ja helppoa se hoikkana pysyminen on sinulle ollut?

Vierailija
15/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 17:54"]

[/quote]

Mitä neuvoja olet saanut?

Vierailija
16/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 17:56"]

Lähes 50 kg laihduttaneena ja tavoitteessa jotenkuten kolmisen vuotta pysyneenä voin kertoa, että laihduttaminen on helvetin vaikeaa ja saavutetussa painossa pysyminen on vielä paljon vaikeampaa. Aloittaja, tavataanko tällä palstalla vaikka viiden vuoden kuluttua, niin voit sitten kertoa miten taivaallisen ihanaa ja helppoa se hoikkana pysyminen on sinulle ollut?

[/quote]

Voin tulla kertomaan sen sinulle tänne palstalle kyllä. Ylipainoisena ymmärsin sen, miten ruoka ei hallitse minua enää koskaan, sillä se on vain ruokaa. Ap

Vierailija
17/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 17:56"]

[/quote]

Voin tulla kertomaan sen sinulle tänne palstalle kyllä. Ylipainoisena ymmärsin sen, miten ruoka ei hallitse minua enää koskaan, sillä se on vain ruokaa. Ap

[/quote]

Ahaa, olet siis vielä hurmoslaihduttajavaiheessa. Okei, tehdään treffit täällä 31.1.2020 alkuillasta, jos olet vielä hengissä. Toivottavasti intoilusi ei kehity anoreksiaksi. -15

Vierailija
18/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 17:46"]

[/quote]

[/quote]

Yleensä vakavasti päihdeongelmaisella on myös fyysinen riippuvuus kyseisistä aineista ja jos niiden saanti loppuu yhtäkkiä, elimistö voi reagoida hyvinkin voimakkaasti. Ylipainoisella tätä samaa ei ole (paitsi nälän tunne).

[/quote]

Sinulla ei ole mitään käsitystä suuren ylipainon syistä. Ensinnäkin, on tutkittu että sokeri ja rasva ovat addiktoivia asioita ihmiselle jo ihan luonnostaan, niillä on ihminen pysynyt hengissä aikojen alusta. Ja toinen asia on se, että kun ihmisellä on mielenterveysongelmia, se riippuvuus lihottavaan ruokaan, eli herkkuihin, on nimenomaan psyykkistä riippuvuutta. Ihmiset sanoo että jos eivät saa aamulla kahvia, ei herää koko päivänä ja päätä särkee, minä pystyn olemaan helvetin hyvin ilman kahvia, mutta ilman suklata en. Ja minulla ei ole koskaan ollut näläntunteen ja herkkujen syömisen välillä minkäänlaista yhteyttä, nälkä ei tee minulle mitään, voin olla ihan hyvin koko päivän syömättä, näläntunne tulee välillä, ja jos siitä kivusta ei hetkeen piittaa, se menee ohi, ei mahaan ota kipeää kuin ehkä vartin. Nälkä on sivuseikka. Kun suklaata tekee mieli, sillä hoidetaan henkistä pahaa oloa, sillä palkitaan itsensä raskaan päivän jälkeen ym. Vaikka olisi syönyt rehuja mahan täyteen, se ei vie sitä suklaan mielitekoa pois, se ei lähde kuin suklaalla.

Vierailija
19/57 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitää laihduttaa? 12 kg ylipainoa, olen terve ja liikun paljon, tykkään syömisestä. Kasviksia menee puolisen kiloa päivässä. En koskaan napostele, mutta syön suuria annoksia ja välillä rasvaistakin ruokaa. Saisinko vain olla rauhassa tällainen?

Vierailija
20/57 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä, joka alapeukutit viestiäni nro 55. Saanko kysyä miksi? =D Siis totta kai saa alapeukuttaa eikä tarvitse perustella, mielenkiinnosta vain kysyn, miksi ruokavalioni herättää tunteen, että tuota pitää alapeukuttaa. Johtuuko se niistä vakituisista vegaaniväännöistä, joita täällä käydään? Itsehän kerroin vain, miten tuo ruokavalio on vaikuttanut painooni positiivisesti, en minä ole ketään vegaaniksi käännyttämässä. =)