Sinä ylipainoinen - laihduttaminen ei ole vaikeaa!
Olen laihtunut noin 35 kiloa alle puolessa vuodessa. En kärsinyt kuin polvisäryistä, mutta pelkäsin jatkuvasti ennenaikaista "tyhjän potkaisua" runsaan ylipainoni takia. Se ajoi minut laihduttamaan ja sama jatkuu edelleenkin, tosin ei enää kuolemanpelolla.
Olen ollut auttamassa ja rohkaisemassa muita sairaalloisen lihavia laihduttamaan heidän pyynnöstään, mutta kun elämäntapamuutos otetaan oikeasti puheeksi ja lyön pöytään faktoja, loppuu tällä toisella ihmisellä mielenkiinto koko hommaan. Sairaalloisen lihavan täytyy ottaa tavoitteeksi laihtua, ei vaan syödä vähän vähemmän ja vähän katsoa, mitä suuhunsa laittaa. Ylipaino on erittäin iso terveysriski ja painonpudotuksen tarve on todellinen.
Olen käyttänyt em. metodia itseeni - totuutta, joka on paras keino. Totuus siitä, mitä painat ja mitä painoisellesi voi tapahtua - ei välttämättä nyt, mutta entä 10-15 vuoden kuluttua? 70-100 kilon ylipainolla jo kuukausien, korkeintaan muutaman vuoden kuluttua. En halua kiusata lihavia ihmisiä, mutta yleensä totuus on tehokkain keino motivoida ylipainosta kärsivää.
Laihduttaminen vaatii motivaatiota etsiä tietoa turvallisesta painon pudottamisesta esimerkiksi netistä tai kirjoista tai vaikkapa personal trainerilta. Erityisesti sairaalloisen lihavalle kunnolla suunniteltu ruokavalio on tärkeä (liikuntaa unohtamatta, omien voimien mukaan) ja suosittelen lämpimästi ruokapäiväkirjankin ylläpitämistä.
Elämää hoikempana ihmisenä ei voi mitenkään verrata siihen synkkyyteen, jossa ylipainoiset ihmiset usein elävät. Ylipainosta eroon pääsy vaatii ennenkaikkea omaa tahtoa - painonpudotus lähtee vain omasta itsestä!
Kommentit (57)
Laihduttaminen on helppoa. Kun laskee kalorit ja syö sen mukaan, niin paino putoaa.
Kun on päässyt ihannepainoonsa, ongelmat alkavat: miten saisi pidettyä nykyisen painon eikä paino enää nousisi? Tähän en ole keksinyt ratkaisua.
Olen huomannut, etten koskaan ole laihduttanut itseni takia. Olen laihduttanut, koska on ollut tiedossa hienot sukulaiskekkerit tms. Mutta koskaan en ole laihduttanut sen takia, että olisi parempi olo tai helpompi liikkua tms (laihdutan ja lihon noin 20 kiloa ees taas). Laihtumisen motiivi on aina ollut jokin ulkopuolinen tapahtuma (yleensä juhlat, jolloin pitää mahtua johonkin hienoon asuun).
Inhoan liikuntaa, kaikenlaista liikuntaa, olen aina inhonnut. Rakastan ruoanlaittoa, hyviä päivällisiä, leipomista - yksi harrastuksistani. Arjessa olen aivan tyytyväinen kun saan syödä mitä haluan ja juhlissa juoda pari lasia viiniä. En tykkää kytätä syömisiäni, joten paino karkaa sitten käsistä. Ja kun kutsu tulee johonkin juhliin, niin hirveä laihdutus heti samantien. Jojoilua, sitähän tämä on aina ollut ja tulee olemaan, elämäni loppuun asti. Aineenvaihdunnan kannalta täysin katastrofi, mutta näin se elämä vain menee.
Mulla paino putosi ihan ilman laihduttamista, kun aloin syödä vegaanisesti. Lähdin mukaan vegaanihaasteeseen huvikseni ja opinkin tekemään herkullisia, täyttäviä ja tasapainoisia kasvisaterioita, joilla sai vatsan täyteen, eikä tarvinnut laskea mitään kaloreita tms. Toki alkuun laskin, että saan tosiaan kaiken tarvittavan, mutta kun järjestään sain, niin sitten mennyt ihan fiilispohjalla. En ole tajunnutkaan, miten paljon aiemmin olin syönyt esim. juustoa ja muita kovia rasvoja!
En ole ollut järin ylipainoinen ennenkään, mutta muutamassa kuukaudessa ihan huomaamatta paino putosi 75 kilosta 67 kiloon, ja siinä on pysynyt. Ehkä parasta just se, että ei tarvinnut laihduttaa, vaan söi vaan normaalisti (mutta siis vegaanisesti), eli ei tarvinnut kytätä vaakaa tai viikkoja, "oon laihduttanut jo viis viikkoo eikä tän enempää ole lähtenyt"... =D Stressitöntä aikaa, ihanaa ruokaa, parempi olo ja tietty tää hiilijalanjäljenkin pieneneminen on plussaa.
Itse pudotin painoa 12 kg neljässä viikossa, sen jälkeen 6 kk yht. 21 kg. Kaikki siten,että katson aina pakkausten kalori määrät, ja muutin ruokavalioni kevyemmäksi.Aluksi punnitsin ruokani,nyt ei tarvi kun siitä on jo 2 vuotta aikaa eikä ole tullut takaisin kuin 4 kg. Se toimii .Vieläkin katson esim. Grillimakkarasta onko sillä niitä hirveesti. Olen mies joka nyt painaa n.70 kg pituus 176 cm. Kiitos ainoastaan elämän muutos ruokaan auttaa!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:34"] Herkkujen himo ei todellakaan lähde, vaikka kuinka kauan olisi terveellisellä ruokavaliolla. Mä olen monet kerrat saanut itseni ihannepainooni, mutta silti olen koko ajan himoitsenut tiettyjä ruokia, herkkuja ja isompia annoksia. Ikinä se se tunne, että haluan syödä enemmän tai herkkuja, ei ole lähtenyt pois. [/quote]
Kyllä makeanhimo lähtee oikeanlaisella ruualla. [/quote]
Kerropa sitten mikä on se oikeanlainen ruoka? Mua kiinnostaa ihan tosissaan?
[/quote]
Täällä toinen, jota kiinnostaa "se oikeanlainen ruoka!"
Miten lähtee himo suklaaseen? Tummassa suklaassa on esim kofeiinia, joka on helposti riippuvuutta aiheuttava. Lisäksi suklaan tunteisiin liittyvä riippuvuus voi olla paljon voimakkaampi kuin fyysinen riippuvuus. Joten mielenkiinnolla odotan, että opin, miten tästä suklaa-riippuvuudesta pääsee eroon jollakin "oikeanlaisella ruoalla."
[/quote]
Samalla tavalla kuin mikä tahansa riippuvuus. Lopeta. Vai miten kuvittelet että addiktit vieroittuvat? Oikeasti? On niitä jotka lopettavat ja niitä jotka ruikuttaa kun on niin vaikeaa ja ei pysty kykeneen, eikä tee mielikään edes yrittää jne.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:34"] Herkkujen himo ei todellakaan lähde, vaikka kuinka kauan olisi terveellisellä ruokavaliolla. Mä olen monet kerrat saanut itseni ihannepainooni, mutta silti olen koko ajan himoitsenut tiettyjä ruokia, herkkuja ja isompia annoksia. Ikinä se se tunne, että haluan syödä enemmän tai herkkuja, ei ole lähtenyt pois. [/quote] Kyllä makeanhimo lähtee oikeanlaisella ruualla. [/quote] Kerropa sitten mikä on se oikeanlainen ruoka? Mua kiinnostaa ihan tosissaan?
[/quote]
Makeanhimo lähtee kasvispainotteisella vähän hiilareita sisältävällä ruokavaliolla, jossa syödään proteiinia n.1g/tavoitepaino ja energia saadaan rasvasta.
[/quote]
Ei lähde. Himo suklaaseen on ja pysyy. Ja kun tulee päänsärky suklaan puutteesta niin siinä vaiheessa viimeistään on helpompi luovuttaa.
[/quote]
Kuvottavaa mitä ihmiset tekevät itselleen. Minun kehoni on arvokkaampi ja tärkeämpi kuin suklaa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:35"]
Miksi minun pitää laihduttaa? 12 kg ylipainoa, olen terve ja liikun paljon, tykkään syömisestä. Kasviksia menee puolisen kiloa päivässä. En koskaan napostele, mutta syön suuria annoksia ja välillä rasvaistakin ruokaa. Saisinko vain olla rauhassa tällainen?
[/quote]
Terve? Et pitkään tuolla ru'uan määrällä!
Minulle laihduttaminen on vaikeaa. Kyllä se 2-3kk menee ja kiloja saa sen 10 pois mutta en vaan pysty. Elämä ei ole ollut kun pelkkää kurjuutta ne pari kuukautta. Se karkkien ym himo ei vaan lopu vaikka niin väitetään. Vaikka olisi maha täynnä terveellistä ruokaa eikä tippaakaan nälkä niin herkkuja teki koko ajan mieli.
Laihdutsen kun lopetti niin sama 10kg tuli takaisin mutta ei enempää vaikka herkuttelen aivan liikaa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:35"]
Miksi minun pitää laihduttaa? 12 kg ylipainoa, olen terve ja liikun paljon, tykkään syömisestä. Kasviksia menee puolisen kiloa päivässä. En koskaan napostele, mutta syön suuria annoksia ja välillä rasvaistakin ruokaa. Saisinko vain olla rauhassa tällainen?
[/quote]
Terve? Et pitkään tuolla ru'uan määrällä!
[/quote]
Puoli kiloa kasviksia vai minkä ruoan määrään viittaat?
Olen ollut 14kk vaikeasti masentunut ja paino noussut 22kg, kun en toimintakyvyttömänä jaksa lähteä kotoa mihinkään. Itsestä ei nyt oikein löydy sitä kuria, pitäisi saada ensin normaalit arjen toiminnat käyntiin. Mutta mitäpä sinä sellaisesta ymmärrät...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:23"]
Minulle laihduttaminen on vaikeaa. Kyllä se 2-3kk menee ja kiloja saa sen 10 pois mutta en vaan pysty. Elämä ei ole ollut kun pelkkää kurjuutta ne pari kuukautta. Se karkkien ym himo ei vaan lopu vaikka niin väitetään. Vaikka olisi maha täynnä terveellistä ruokaa eikä tippaakaan nälkä niin herkkuja teki koko ajan mieli. Laihdutsen kun lopetti niin sama 10kg tuli takaisin mutta ei enempää vaikka herkuttelen aivan liikaa.
[/quote]
Syöt vääränlaista ruokaa. Laihduttaessa ei tarvitse kärvistellä nälässä ja makeanhimossa.
Herkkujen himo ei todellakaan lähde, vaikka kuinka kauan olisi terveellisellä ruokavaliolla. Mä olen monet kerrat saanut itseni ihannepainooni, mutta silti olen koko ajan himoitsenut tiettyjä ruokia, herkkuja ja isompia annoksia. Ikinä se se tunne, että haluan syödä enemmän tai herkkuja, ei ole lähtenyt pois.
Niin miks mun pitäis laihduttaa koska näin 170/75 on hyvä?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:34"]
Herkkujen himo ei todellakaan lähde, vaikka kuinka kauan olisi terveellisellä ruokavaliolla. Mä olen monet kerrat saanut itseni ihannepainooni, mutta silti olen koko ajan himoitsenut tiettyjä ruokia, herkkuja ja isompia annoksia. Ikinä se se tunne, että haluan syödä enemmän tai herkkuja, ei ole lähtenyt pois.
[/quote]
Kyllä makeanhimo lähtee oikeanlaisella ruualla.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:34"]
[/quote]
Kyllä makeanhimo lähtee oikeanlaisella ruualla.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:34"] Herkkujen himo ei todellakaan lähde, vaikka kuinka kauan olisi terveellisellä ruokavaliolla. Mä olen monet kerrat saanut itseni ihannepainooni, mutta silti olen koko ajan himoitsenut tiettyjä ruokia, herkkuja ja isompia annoksia. Ikinä se se tunne, että haluan syödä enemmän tai herkkuja, ei ole lähtenyt pois. [/quote]
[/quote]
Miten lähtee himo suklaaseen? Tummassa suklaassa on esim kofeiinia, joka on helposti riippuvuutta aiheuttava. Lisäksi suklaan tunteisiin liittyvä riippuvuus voi olla paljon voimakkaampi kuin fyysinen riippuvuus. Joten mielenkiinnolla odotan, että opin, miten tästä suklaa-riippuvuudesta pääsee eroon jollakin "oikeanlaisella ruoalla."
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:34"] Herkkujen himo ei todellakaan lähde, vaikka kuinka kauan olisi terveellisellä ruokavaliolla. Mä olen monet kerrat saanut itseni ihannepainooni, mutta silti olen koko ajan himoitsenut tiettyjä ruokia, herkkuja ja isompia annoksia. Ikinä se se tunne, että haluan syödä enemmän tai herkkuja, ei ole lähtenyt pois. [/quote] Kyllä makeanhimo lähtee oikeanlaisella ruualla. [/quote] Kerropa sitten mikä on se oikeanlainen ruoka? Mua kiinnostaa ihan tosissaan?
[/quote]
Makeanhimo lähtee kasvispainotteisella vähän hiilareita sisältävällä ruokavaliolla, jossa syödään proteiinia n.1g/tavoitepaino ja energia saadaan rasvasta.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:45"]
[/quote]
[/quote]
Suklaanhimon voi taltuttaa vain suklaalla.
terv. suklisti
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:40"]
[/quote]
[/quote]
Ei nämä uskalla vastata, kun siihen ei ole oikeasti ratkaisua.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:46"]
[/quote]
[/quote]
Ei lähde. Himo suklaaseen on ja pysyy. Ja kun tulee päänsärky suklaan puutteesta niin siinä vaiheessa viimeistään on helpompi luovuttaa.
En mä vaan ottanut missään vaiheessa tavoitteeksi laihtua. En ajatellut koko asiaa. Aloin syömään vaan terveellisemmim ja säännöllisesti. Yhtäkkiä oli lähtenyt 25kg. Nyt reilu vuosi myöhemmin, -45kg. Ap:n tapojakin kokeilin, ajattelin laihtua ja tein tavoitteita jne, perseelleen meni. Että ei ap sun, sen paremmin kun munkaan tapa ole se ainoa oikea, jokainen löytää omansa. Kaikille se EI ole yhtä helppoa.