Ovatko kaikki suomenruotsalaiset rikkaita?
Ihmetyttää joten, miten suomenruotsalaisissa suvuissa ihmisillä voi olla edelleen niin paljon rahaa. Tinnemme mieheni kanssa erään pariskunnan, jotka ovat aivan tavallisissa ammateissa, mutta he elävät kuin parempiosaiset. Ovatko kaikki suomenruotsalaiset rikkaita?
Kommentit (40)
Tietysti ovat rikkaita, koska kaksikielisyys on rikkaus!
Rikkaudesta en tiedä, mutta itsekkäitä ovat, koska haluavat pakottaa suomenkieliset opiskelemaan pakkoruotsia.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:03"]Rikkaudesta en tiedä, mutta itsekkäitä ovat, koska haluavat pakottaa suomenkieliset opiskelemaan pakkoruotsia.
[/quote] Tottakai kaikki sitä haluaa, kaikki suomenruotsalaiset ajattelevat samoin.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:03"]Rikkaudesta en tiedä, mutta itsekkäitä ovat, koska haluavat pakottaa suomenkieliset opiskelemaan pakkoruotsia. [/quote] Tottakai kaikki sitä haluaa, kaikki suomenruotsalaiset ajattelevat samoin.
[/quote]
Suomenruotsalaisia on 5% ja RKP:n kannatus 4%, joten aika suuren tuen suomenruotsalaiset antavat tuolle pakkoruotsipuolueelle.
Ei olla kaikki rikkaita. Tervetuloa vaan Pohjanmaalle, mitä kunnon lantissuomenruotsalaisuus on!
Ja ei, kaikki meistä ei ole kaksikielisiä. Sekin tulee selväksi, kun käyt vähän Larsmossa tai Malaxissa pyörähtämässä; et saa palvelua suomeksi lähikaupassa.
Eikä meitä kiinnosta mikään "pakkoruotsi" täällä pohjoisessa kun ei suomenkieliset osaa ruotsia kuitenkaan vaikka kuinka sitä niiden päähän takoisi.
Siinä vähän stereotypioiden purkua sinne Helsinkiin!
T. Finlandssvensk flicko fran österbotn
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:03"]Rikkaudesta en tiedä, mutta itsekkäitä ovat, koska haluavat pakottaa suomenkieliset opiskelemaan pakkoruotsia. [/quote] Tottakai kaikki sitä haluaa, kaikki suomenruotsalaiset ajattelevat samoin.
[/quote]
Suomenruotsalaisia on 5% ja RKP:n kannatus 4%, joten aika suuren tuen suomenruotsalaiset antavat tuolle pakkoruotsipuolueelle.
[/quote] Kukaan suomalainen ei ikinä äänestä RKP:tä? Sunkaltaiset ihmiset ärsyttävät minua ihan suunnattomasti
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:47"] [quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:03"]Rikkaudesta en tiedä, mutta itsekkäitä ovat, koska haluavat pakottaa suomenkieliset opiskelemaan pakkoruotsia. [/quote] Tottakai kaikki sitä haluaa, kaikki suomenruotsalaiset ajattelevat samoin. [/quote] Suomenruotsalaisia on 5% ja RKP:n kannatus 4%, joten aika suuren tuen suomenruotsalaiset antavat tuolle pakkoruotsipuolueelle. [/quote] Kukaan suomalainen ei ikinä äänestä RKP:tä? Sunkaltaiset ihmiset ärsyttävät minua ihan suunnattomasti
[/quote]
No tuskinpä äänestää. Sen enempää kuin juutalainen äänestäisi natsipuoluetta.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:47"] [quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:03"]Rikkaudesta en tiedä, mutta itsekkäitä ovat, koska haluavat pakottaa suomenkieliset opiskelemaan pakkoruotsia. [/quote] Tottakai kaikki sitä haluaa, kaikki suomenruotsalaiset ajattelevat samoin. [/quote] Suomenruotsalaisia on 5% ja RKP:n kannatus 4%, joten aika suuren tuen suomenruotsalaiset antavat tuolle pakkoruotsipuolueelle. [/quote] Kukaan suomalainen ei ikinä äänestä RKP:tä? Sunkaltaiset ihmiset ärsyttävät minua ihan suunnattomasti
[/quote]
[/quote] Hmmm... Ei taida sinullakaan hissi nousta ylimpään kerrokseen.
[/quote]
[/quote]
Olipa taas älykäs ja asiallinen kommentti ekä tarvitse syytä etsiä, jos ketju menee poistoon. Itse olen täysin suomenkielisenä äänestänyt joskus RKP:tä ja aika moni - käsittääkseni äänesti Elisabeth Rehniä.
[/quote]
[/quote]
1994 presidentinvaalien toisella kierroksella RKP:n Elisabeth Rehn sai äänistä 46%. :D
minun mielestä on hyvä että uomalaisetkin oppivat ruotsia, suomi on kaksikielinen maa!
Tietenkin! Ihan läpällä ajavat bussia, työskentelevät varastolla tai tarjoilevat ruotsinlaivalla.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:47"]
[/quote]
[/quote]
RKP sai eduskuntavaaleissa annetuista äänistä 4,9 prosenttia. Ja muuten yllätys, yllätys, minä täydin suomenkielinen äänestin RKP:tä!
Suurinosa suomenruotsalaisista on keskituloisia taviksia ilman vanhaa rahaa.
Esim. Helsingin lähiöissä asuvat suomenruotsalaiset ovat pääosin todella taviksia, ihan kunnon junttejakin.
Saati sitten jossain Närpiössä ja muualla maaseudulla, keskituloisia perus landeja.
Crocseissa kulkevia köyhiäkin on, Hangosta Kokkolaan.
Tottakai ollaan kaikki rikkaita kun ei tartte veroja maksaa ja saadaan kunnalta ja valtiolta kaikkia tukiaisia mitä keksitään pyytää ja lapsilisät tulee automaattisesti kymmenkertaisina. Jos näätte jonkun töissä niin ne vaan huijaa, ei ne palkkaa tartte vaan vie suomenkielisiltä työpaikan ihan vaan huvikseen. Ja kaikki saa vielä ilmaiseksi purkkarit ja bemarit ja golfkamat jos haluaa.
Huom! Kateelliset voi muuttaa äidinkielekseen ruotsin - rasti ruutuun vaan.
Vierailija kirjoitti:
"Mä repeen nii nauruun ku suomalaiset saa alkaa lukea ryssänkiletä ruotsin sijaan. Tällä vauhdilla venäjä on kohta suomen toinen virallinen kieli. Se olisi katkerille suomalaisille aivan oikein!" Joo mä odotan sitä päivää kanssa. Lauletaan ja leikitään yhdessä piirileikkiä ahvenanmaalla käskädessä me ollaan melkein ruotsalaiaia, mut parempii, kun isoveli aina huolehtii, vaikkeicmeidän ei tarvitse kuulla tai ymmärtöö, mitä se sanoo tai opetella sen kieltä, suomea. Olkaamme siis kaikki venäläisä Hip, hip hei kyllä nuuska ja vodka ovat sitten raikas yhdeistelmä.
Ensimmäisenähän Suomen rannikolle ilmestyneet ruotsalaiset valloittajat riistivät suomalaisilta kalavedet. Kun kolonisaatio eteni riistettiin suomalaisilta maata ja jaettiin läänityksiksi. Suomi oli samankaltaisessa asemassa kuin Birttiläisenimperiumin riistämä Irlanti. Ruotsin kieli ja kulttuuri ei ole suomalaiselle yhtään sen läheisempi kuin toisen miehittäjän Venäjän.
Suomenruotsalaisissa on keskimäärin enemmän vanhan rahan rikkaita kuin suomenkielisissä. Heillä on myös keskimäärin selkeämpi historia, ovat olleet vähemmän ns. kiertolaisina, mäkitupalaisina jne. Ovat usein esim. koulutustaustaansa nähden varakkaita.
Vanhan rahan tunnuspiirteisiin kuuluu, että saatetaan olla ulospäin vaatimattomia ja elää hyvin niukasti, mutta sitten yllättäen löytyykin huomattava määrä perittyä varallisuutta, kiinteistöjä, metsiä ym. Ja aina yllättäen se vanha merenrantahuvila lähellä jotain suurehkoa kaupunkia.
Äitini oli vuosia sossussa Tammisaaressa töissä. Ei todellakaan ole rikas osa suomalaisia suomenruotsalaiset, paljon alkoholisteja ja moniongelmaisia. Heille on toki tärkeää näyttää että on oma talo ja hieno auto mutta muuten asiat onkin sitten ihan rempallaan. (Olen myös itse asunut Tammisaaressa aikani eli pohjaan tietoni myös siihen mitä itse tuli nähtyä.)
Minulla on tällä hetkellä todella rikas olo kun on säästössä tuhat euroa, ja käyttötilillä saman verran vaikka kaikki laskut on maksettu :) ja seuraava palkka tulee jo kahden viikon päästä!
Mutta vuokralla asun, samoin kuin isäni. Äitini sai kerrrostalokaksion perinnöksi mutta joutui ottamaan lainaa perintöveroa varten.
Turhaa haaveilla purjeveneistä ja kesämökeistä =D