19-vuotias talonrakennuttaja ja vanhemmilta saatu ''pieni pesämuna''
www.hs.fi/kaupunki/hyvinkaa/art-2000008385397.html
Tyyppi rakennuttaa omakotitaloa jonka kokonaiskustannus tulee olemaan n. 300 000 euroa. Jutussa kerrotaan että tällä 19-vuotiaalla on ennestään 38 000 euroa, joka koostuu ravintola-alan hommista saaduista tuloista ja vanhempien säästämästä pienestä pesämunasta. 25 vuoden lainalla kustannetaan loput.
Miten paljon 19-vuotias oletettavasti vastikään ylioppilaskirjoituksista selvinnyt nuori, parhaillaan sosionomiksi opiskeleva, on voinut ravintola-alan työllä kerryttää säästöjä?
Kommentit (107)
Hienoa että on nuorella uskallusta tämmöiseen! Olisi kuitenkin reilua avoimesti kertoa esim laina-asiat jos juttua lähdetään tekemään. Koska fakta on ettei 300 000 euron lainaa saa opiskelija pelkästään 38 000 euron säästöillä, osa-aikatyöllä ja pelkkä rakennettava talo vakuutena. Lisävakuuksia on varmasi esim vanhempien omistamista kiinteistöistä tms.
38000 netto on ravintola alalla 3454 tuntia töitä jos saa palkan verottomana. 10% verolla yli 3800 tuntia. Ja tuo on palkka mitä ravintolatyöntekijä saa esim keittiöapulaisena
3454 tuntia töitä on 21,5 kuukautta 8 tuntisia työpäiviä. Jos tekee vain 4h/pvä eli 80 tuntia/kk aikaa menee yli 30kk. Ilman lomia 5pv viikossa. Sitä on poika aloittanut työt alaikäisenä, 14v ei saa tehdä täyttä päivää.
Pikkusen epäilyttää...
Vierailija kirjoitti:
38000 netto on ravintola alalla 3454 tuntia töitä jos saa palkan verottomana. 10% verolla yli 3800 tuntia. Ja tuo on palkka mitä ravintolatyöntekijä saa esim keittiöapulaisena
3454 tuntia töitä on 21,5 kuukautta 8 tuntisia työpäiviä. Jos tekee vain 4h/pvä eli 80 tuntia/kk aikaa menee yli 30kk. Ilman lomia 5pv viikossa. Sitä on poika aloittanut työt alaikäisenä, 14v ei saa tehdä täyttä päivää.
Pikkusen epäilyttää...
Poika?
Fiksusti tehty. Kateellisia vaan harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se on teiltä arvon mammat pois jos joku haluaa sijoittaa rahansa omakotitaloon? Miksi täällä kerrotaan omasta tilanteesta tyyliin: ”minä en olisi ainakaan tuon ikäisenä rakentanut taloa ja minulla on miljoonaomaisuus ja muuta turhanpäiväistä”. Kiva juttu mutta kaikkien ei tarvitse elää elämäänsä kuten te.
Eihän se ole meiltä mitenkään pois, mutta minua tympii se, kun ihmiset eivät tajua kuinka etuoikeutettuja he oikeasti ovat, ja pitävät menestystään täysin omalla työllä saavutettuna.
Tämäkin henkilö sanoi jossain aikaisemmassa haastattelussa, että ei ole saanut vanhemmiltaan senttiäkään apua tähän talonrakennukseen. Kuitenkin samassa artikkelissa kävi ilmi, että vanhemmat olivat säästäneet kaikki lapsilisät, ja niistä muodostui tämä mukava pesämuna talon rakentamista varten.
Lapsilisät ovat sitä LASTA varten. Osa vanhemmista hassaa nekin omiin menoihinsa. Yhteiskunta maksaa lapsilisiä kaikille perheille joten mikä tässä on mielestäsi väärin että jutun henkilö sai lapsilisät käyttöönsä?
Luepa nyt tarkemmin. Ei tuossa missään sanota, että lapsilisien käyttöön saaminen olisi jotenkin väärin, vaan se sokeus omalle etuoikeudelle.
No tämä. Vähän samanlainen tapaus oli se sijoittajanainen, joka oli omin avuin ihan tyhjästä luonut itselleen 300000 euron sijoitussalkun, ja sitten pienellä mainittiin, että hänen isänsä oli lahjoittanut alkupääomaksi 60000 euroa.
Ei ole väärin tukea lapsiaan rahallisesti, mutta toivoisin myös että siinä tapauksessa jälkikasvu ei julistaisi suureen ääneen, että kuinka kaikki on saavutettu ihan itse, ilman kenenkään apua.
Juuri näin. Ei mua näissä jutuissa ärsytä yhtään se että säästetään lapsilisät jälkikasvulle ja tuetaan heitä. Näin teemme itsekin, aiomme ostaa lapsille pienet asunnot. Se ärsyttää että näissä jutuissa annetaan ymmärtää että jälkikasvu on itse omilla ansioillaan kerännyt rahat ja muka saanut tuollaisen lainan ilman vanhempien tukea. Jokainen tietää että osa-aikatöissä ei saa tuollaisia lainoja ellei vanhemmat ole taanneet sitä esim omalla talollaan. Näistä jutuista saa siis sen kuvan että tällainen on kaikillenuorille mahdollista kun vain sinnikkäästi vähän säästää, no ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkusen epäilyttää...
Poika?
Ajattelin kun apvkirjoitti tyyppi että on poika. Tyttö ei ole koskaan tyyppi
Selitätkö suurhelsingin?