19-vuotias talonrakennuttaja ja vanhemmilta saatu ''pieni pesämuna''
www.hs.fi/kaupunki/hyvinkaa/art-2000008385397.html
Tyyppi rakennuttaa omakotitaloa jonka kokonaiskustannus tulee olemaan n. 300 000 euroa. Jutussa kerrotaan että tällä 19-vuotiaalla on ennestään 38 000 euroa, joka koostuu ravintola-alan hommista saaduista tuloista ja vanhempien säästämästä pienestä pesämunasta. 25 vuoden lainalla kustannetaan loput.
Miten paljon 19-vuotias oletettavasti vastikään ylioppilaskirjoituksista selvinnyt nuori, parhaillaan sosionomiksi opiskeleva, on voinut ravintola-alan työllä kerryttää säästöjä?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se on teiltä arvon mammat pois jos joku haluaa sijoittaa rahansa omakotitaloon? Miksi täällä kerrotaan omasta tilanteesta tyyliin: ”minä en olisi ainakaan tuon ikäisenä rakentanut taloa ja minulla on miljoonaomaisuus ja muuta turhanpäiväistä”. Kiva juttu mutta kaikkien ei tarvitse elää elämäänsä kuten te.
Eihän se ole meiltä mitenkään pois, mutta minua tympii se, kun ihmiset eivät tajua kuinka etuoikeutettuja he oikeasti ovat, ja pitävät menestystään täysin omalla työllä saavutettuna.
Tämäkin henkilö sanoi jossain aikaisemmassa haastattelussa, että ei ole saanut vanhemmiltaan senttiäkään apua tähän talonrakennukseen. Kuitenkin samassa artikkelissa kävi ilmi, että vanhemmat olivat säästäneet kaikki lapsilisät, ja niistä muodostui tämä mukava pesämuna talon rakentamista varten.
Lapsilisät ovat sitä LASTA varten. Osa vanhemmista hassaa nekin omiin menoihinsa. Yhteiskunta maksaa lapsilisiä kaikille perheille joten mikä tässä on mielestäsi väärin että jutun henkilö sai lapsilisät käyttöönsä?
Joillekin, luulen että useillekin, lapsilisä on tärkeä raha kuukausimenoihin lasten asuessa kotona. Meilläkin ne menevät harrastuksiin. En silti koe meidän olevan huono-osaisia vaan käyttävän lapsilisän kuten sen lähtökohtainen ajatus on.
Onhan se etu, jos ne on varaa säästää lapselle ja antaa aikuisena, kunhan se ei lapsuusaikana ole mistään tärkeästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että mikä pankki on myöntänyt 300 k lainan osa-aikatyöläiselle... Jokin ei matchaa. Onkohan vanhemmat velallisena lainassakin...
Veikkaanpa näin. Itse kun kävin eron jälkeen pankissa kysymässä lainaa (olennaisesti pienempää vielä), minun olisi kuulemma pitänyt kysyä vanhempiani takaajiksi. Hyvätuloinen vakituinen asiantuntijatyö ja omia säästöjäkin useampi kymppitonni, eikä silti riittänyt. Olin jo yli neljänkymmenen ja silti olisi pitänyt muka eläkeikäisiä vanhempia pyytää lakki kourassa lainaa takaamaan? Juu ei.
Joku tässä tarinassa haiskahtaa ja pahasti.
Vau. Tosi mielenkiintoista kun varakkaat vanhemmat maksaa lapselleen omakotitalon jo 19 vuotiaana. Tää oli jo vähän uutta. Hyvää yritystä suorastaan.
Herää kysymys, miten tuon tietäminen hyödyttää yhtään ketään lukijaa? Kyllähän kaikki tietää, että rikkaat saa kaikkea kivaa ja köyhät joutuu nuolemaan vaan näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän varakkaissa piireissä joku 20-30k ole kuin pikkuraha. Hienoa että rahan arvo ymmärretään ja se osataan käyttää vastuullisesti. Oma koti on ihmisen tärkein sijoitus.
Rahan arvo ymmärretään?
Sitä on mielestäsi rakentaa okt 25-vuotisella lainalla? Mitenköhän henkilö saa tuosta koskaan omiaan pois? Mä sen sijaan sain Kalliosta asunnon 1974, joka on mulla vieläkin. Mietipä, minkä verran siinä on rahan arvo noussut.
Vuokralla asuen saa sitten omansa pois.
Eiina pidä laskea , mitä saa ja mitä ei.
Ihmisen koti on koti eikä mikään mammonaa tuottava sijoitus.
Mutta esim. Meillä oli suhteessa tuon verran velkaa ja 20 v laina-aika markkoina n200 000 mk ja nyt taloamme yritetään ostaa euroina paljon suuremmasta summasta kuin olemme siihen ikinä sijoittaneet.
Se o koti, miksi myisimme sen?
Neljä sivua köyhien valitusta. Kuinka te jaksatte 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että mikä pankki on myöntänyt 300 k lainan osa-aikatyöläiselle... Jokin ei matchaa. Onkohan vanhemmat velallisena lainassakin...
Veikkaanpa näin. Itse kun kävin eron jälkeen pankissa kysymässä lainaa (olennaisesti pienempää vielä), minun olisi kuulemma pitänyt kysyä vanhempiani takaajiksi. Hyvätuloinen vakituinen asiantuntijatyö ja omia säästöjäkin useampi kymppitonni, eikä silti riittänyt. Olin jo yli neljänkymmenen ja silti olisi pitänyt muka eläkeikäisiä vanhempia pyytää lakki kourassa lainaa takaamaan? Juu ei.
Höh, olette vain kateellisia. Nuori tyttö osaa kyllä pankinjohtajaa suostutella..
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se on teiltä arvon mammat pois jos joku haluaa sijoittaa rahansa omakotitaloon? Miksi täällä kerrotaan omasta tilanteesta tyyliin: ”minä en olisi ainakaan tuon ikäisenä rakentanut taloa ja minulla on miljoonaomaisuus ja muuta turhanpäiväistä”. Kiva juttu mutta kaikkien ei tarvitse elää elämäänsä kuten te.
Ei tietenkään tarvitse, mutta ei kaikkien myöskään tarvitse elää, kuten tuo tyttö. Jos ei halua sellaista kommenttia, miksi esittelee valintaansa lehdessä? Tietää itse VARSIN hyvin, ettei toi ole kaikille mahdollista, vaikka varmaan monista kiva olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vau. Tosi mielenkiintoista kun varakkaat vanhemmat maksaa lapselleen omakotitalon jo 19 vuotiaana. Tää oli jo vähän uutta. Hyvää yritystä suorastaan.
Herää kysymys, miten tuon tietäminen hyödyttää yhtään ketään lukijaa? Kyllähän kaikki tietää, että rikkaat saa kaikkea kivaa ja köyhät joutuu nuolemaan vaan näppejään.
Luitko juttua ollenkaan vai onko sinulla lukihäiriö? Ko. Nuori on ottanut lainaa taloa varten. On omia säästöjä sekä vanhemmat ovat antaneet naiselle lapsilisät jotka ovat säästäneet. Jos noin ottaa koville niin kannattaa olla lukematta tällaisia juttuja.
Kyllä niitä selityksiä riittää ja aina on jonkun muun syy. Menkää chaturbateen katsomaan, siellä alle 2-kymppiset ilmoittaa tavoitteekseen opintojen rahoittamisen tai jopa oman asunnon ostamisen. Ne naiset tulee menestymään tässä elämässä.
Miksi - MIKSI suomalaiset on niin mielettömän kateellisia??!!
Tuo on jo niin sairasta. ulistaan peräsuoli pitkällä kun joku onnistuu jotain saavuttamaan.
.varmaan on teiltä pois. Teidän rahojannehan tässä on käytetty, eikö vain?
Yrittäkää edes tehdä jotain sille säälittävälle elämällenne. Keskittykää sen kohentamiseen.
Sanotaan että suomalainen on valmis maksamaan satasen siitä että toinen ei saa viittäkymppiä.
Uskomatonta joukkiota kerta kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli jo ketju. Pitikö tehdä uusi ketju, jossa pääset mollaamaan jutun henkilöä? On se nähtävästi niin vaikeaa olla iloinen muiden puolesta. Kannattavampaa on olla pahansuopa ja myrkyttää oma sisin ja koko ympäristö kateellisuudella ja negatiivisuudella.
Itse sanoisin ongelman olevan toimittajissa. Artikkelissa vähätellään kovin vanhempien merkitystä. Ei pesämunan säästäminen ole mikään normi, ja tod.näk. tuonkin nuoren naisen tapauksessa se on ollut melko iso osa niitä 38 000 euron säästöjä. Olisi myöskin mielenkiintoista kuulla, miten osa-aikatöitä tekevä juuri opiskelunsa aloittanut on voinut saada noin valtavan lainan. Miten se voisi onnistua ilman vanhempien takauksia?
Vanhemmilla ja suvulla riittävästi pätäkkää pankissa. Ehkä takuutalletus nyös. Kyllä silloin irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse, mutta ei kaikkien myöskään tarvitse elää, kuten tuo tyttö. Jos ei halua sellaista kommenttia, miksi esittelee valintaansa lehdessä? Tietää itse VARSIN hyvin, ettei toi ole kaikille mahdollista, vaikka varmaan monista kiva olisikin.
No sanotaanko jutussa, että nyt kaikkien 19 vuotiaiden pitäisi alkaa rakentamaan omaa taloa jne? Voi pyhä jysäys sentään. Talo on ollut tytön haave jota on nyt lähtenyt toteuttamaan. Toisilla haaveena on reppureissaaminen, harrastuksissa menestyminen tai mikä tahansa muu. Mikään ei ole pois toisilta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä selityksiä riittää ja aina on jonkun muun syy. Menkää chaturbateen katsomaan, siellä alle 2-kymppiset ilmoittaa tavoitteekseen opintojen rahoittamisen tai jopa oman asunnon ostamisen. Ne naiset tulee menestymään tässä elämässä.
Mutta hei - vika onkin siinä että kyseessä on nainen ja naiset.
Jos tämä olisi mies niin asia olisi vallan toinen.
Naisten menestys kun on suoraa pois miesten ja kateellisten naisten elämän onnesta.
Ai että miten nautinnollista seurata kateellisten vinkumista lapsen vanhemmiltaan saamasta pesämunasta. :D
Vierailija kirjoitti:
Ai että miten nautinnollista seurata kateellisten vinkumista lapsen vanhemmiltaan saamasta pesämunasta. :D
Tämä !
Olisi ollut paljon parempi että tytön vanhemmat olisivat ostaneet kaljaa ja tupakkaa tuolla rahalla!
Vierailija kirjoitti:
Neljä sivua köyhien valitusta. Kuinka te jaksatte 😃
Mitä sellaista tuo on tehnyt, mistä köyhän pitäisi olla kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
No asunut kotona ja palkkansa pistänyt säästöön. Kk tienaa 1000e ja tekee vaikka kolme vuotta töitä niin se on jo 36t.
Miksi täällä huudellaan tuota "asunut kotona" -mantraa? Kyseinen henkilö on vasta 19-vuotias. Joo, tiedetään, että teidät kaikki muut on heitetty kotoa jo 15-vuotiaana, mutta vanhemmilla on elatusvelvollisuus kunnes on täysi-ikäinen. Eli oikeasti kyse on vain noin vuoden aikana säästyneistä rahoista.
Aika moni muukin, pienituloisetkin, antavat lapsensa asua kotona ilmaiseksi vielä senkin jälkeen kun nämä täyttävät 18 vuotta, eikä siinä ole mitään outoa.
Paitsi siis tosiaan teille kotoa häädetyille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyitkö useammasta pankista? Kannattaa kysyä useammasta. Todennäköisesti tuossa on vanhemmat takaajana. Tai sitten pankki arvoi, että talon arvo kattaa lainan reilusti. Näin meillekin kävi, saatiin lainaa omakotitalon rakentamiseen ilman takaajia. Oli näyttää referenssiä pankille, että talo tulee rakennettua ja valmiiksi ja niin tuli.
Ei tuo talo missään korvessa ole, vaan max 5 kilometrin päässä Hyvinkään keskustasta. Hyvinkään sairaalaan (iso työnantaja) on vielä selvästi lyhyempi matka. Kuvittelisi tällaisessa paikassa kysyntää olevan, jos haluaa myöhemmin myydä talon.