Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

19-vuotias talonrakennuttaja ja vanhemmilta saatu ''pieni pesämuna''

Vierailija
13.11.2021 |

www.hs.fi/kaupunki/hyvinkaa/art-2000008385397.html

Tyyppi rakennuttaa omakotitaloa jonka kokonaiskustannus tulee olemaan n. 300 000 euroa. Jutussa kerrotaan että tällä 19-vuotiaalla on ennestään 38 000 euroa, joka koostuu ravintola-alan hommista saaduista tuloista ja vanhempien säästämästä pienestä pesämunasta. 25 vuoden lainalla kustannetaan loput.

Miten paljon 19-vuotias oletettavasti vastikään ylioppilaskirjoituksista selvinnyt nuori, parhaillaan sosionomiksi opiskeleva, on voinut ravintola-alan työllä kerryttää säästöjä?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli jo ketju. Pitikö tehdä uusi ketju, jossa pääset mollaamaan jutun henkilöä? On se nähtävästi niin vaikeaa olla iloinen muiden puolesta. Kannattavampaa on olla pahansuopa ja myrkyttää oma sisin ja koko ympäristö kateellisuudella ja negatiivisuudella.

Ennen kuin tein oman aloituksen kävin läpi kolme ensimmäistä sivua, oliko tästä jo keskustelua. Sori, mutta enempää en jaksanut etsiä. Ihmettelin vain miten paljon tuon ikäisellä voi olla omia ravintola-alalta saatuja säästöjä vs. vanhemmilta saatua rahaa. Sinä sen sijaan olet aika agressiivinen ja negatiivinen kommentoija itse, kannattaa oman verenpaineen kannalta olla ottamatta kierroksia kaikista aloituksista. Ap

Menee kyllä aika hukkaan vanhemmilta saatu raha, kun laittaa okt:n. Mutta kukin tyylillään.

Mietipä jos rakentaa sen 350 000 hintaan ja asuu 2vuotta, niin voi myydä sen sitten vaikka 390 000€ hintaan ja saa voittoa 40 000€ ja asunto ollut 2 vuotta

Niin, mutta EI SAA 390 000€. Kukaan ei maksa 2 vuotiaasta omakotitalosta uuden hintaa.

Jos hinnat ovat samaan aikaan nousseet, niin ei hän sitten saa sillä myyntirahalla yhtään sen enempää, kuin ilman talon rakennuttamistakaan olisi saanut.

Vierailija
42/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli jo ketju. Pitikö tehdä uusi ketju, jossa pääset mollaamaan jutun henkilöä? On se nähtävästi niin vaikeaa olla iloinen muiden puolesta. Kannattavampaa on olla pahansuopa ja myrkyttää oma sisin ja koko ympäristö kateellisuudella ja negatiivisuudella.

Ennen kuin tein oman aloituksen kävin läpi kolme ensimmäistä sivua, oliko tästä jo keskustelua. Sori, mutta enempää en jaksanut etsiä. Ihmettelin vain miten paljon tuon ikäisellä voi olla omia ravintola-alalta saatuja säästöjä vs. vanhemmilta saatua rahaa. Sinä sen sijaan olet aika agressiivinen ja negatiivinen kommentoija itse, kannattaa oman verenpaineen kannalta olla ottamatta kierroksia kaikista aloituksista. Ap

Menee kyllä aika hukkaan vanhemmilta saatu raha, kun laittaa okt:n. Mutta kukin tyylillään.

Mietipä jos rakentaa sen 350 000 hintaan ja asuu 2vuotta, niin voi myydä sen sitten vaikka 390 000€ hintaan ja saa voittoa 40 000€ ja asunto ollut 2 vuotta

Ei täällä mammat sitä pysty käsittämään koska talousosaaminen on nollatasoa. Tärkeämpää on haukkua ja mollata niitä jotka pärjäävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä mammat sitä pysty käsittämään koska talousosaaminen on nollatasoa. Tärkeämpää on haukkua ja mollata niitä jotka pärjäävät.

Itselläsi on talousosaaminen nollassa. Vanhasta omakotitalosta saisi muka uutta paremman hinnan! Hauska! Ja jos hinta on noussut inflaation takia, kaikki muutkin kodit ovat nykyhintaa kalliimpia, jolloin myyntirahalla ei saa edelleenkään esim. lyhennettyä lainaa sen enempää.

Vierailija
44/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa toimintaa tytöltä ja vanhemmilta. Itselläni ei ollut edes mahdollisuutta lähteä kotikylää kauemmaksi opiskelemaan, kun vanhemmilta ei löytynyt apua vuokra-asunnon hankintaan, joten arvostan todella paljon vanhempia jotka kannustaa ja tukee.

Miten tämä etsi sinua hakemasta ihan itse opiskelija-asuntoa ja muuttamasta sinne? Näin teki suurin osa opiskelijoista ainakin 1980-luvulla, kun minä opiskelin. Toki se tarkoitti ainakin aluksi asumista soluasunnossa kahden hengen huoneessa, mutta sujui opiskelu niinkin.

Ei ollut varaa takuuvuokraan, ei tavaroita eikä yhtään mitään. Elin köyhissä, näköalattomissa oloissa, joten en nähnyt mitä vaihtoehtoja olisi ollut ja kotona suhtauduttiin ivallisesti mahdollisiin opintoihin. Ei myöskään ollut mahdollisuutta päästä vieraalle paikkakunnalle pääsykokeisiin yliopistoissa koska raha.

Omilla lapsilla ei näitä ongelmia tule olemaan.

Vierailija
45/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se on teiltä arvon mammat pois jos joku haluaa sijoittaa rahansa omakotitaloon? Miksi täällä kerrotaan omasta tilanteesta tyyliin: ”minä en olisi ainakaan tuon ikäisenä rakentanut taloa ja minulla on miljoonaomaisuus ja muuta turhanpäiväistä”. Kiva juttu mutta kaikkien ei tarvitse elää elämäänsä kuten te.

Vierailija
46/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako koville kun joku osaa suunnitella elämäänsä kun itsellä on kelatuet taas hassaantunut nettishoppailuun ja loppukuu on berse auki.

Vierailija
47/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiparka. En antaisi rakentaa tuon ikäisenä ikuista velkaloukkua. Jos tyttö haluaakin lähteä vaikka kiertämään maapalloa pariksi vuotta, niin lainat ja hoitokulut estää elämästä nauttimisen. Parempi vain kerätä vaikka säästöjä ja miettia uudelleen tilannetta aikuisena.

Voihan sitä laittaa talon vuokralle ja lähteä kiertämään maailmaa. Kyllä uudehkosta omakotitalosta sen verran saa vuokraa, että sillä kattaa saman ajan lainat ja hoitokulut.

Vierailija
48/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä noin 10% pesämuna on siis kertynyt lapsilisistä. Toisaalta siihen sisältyy varmasti myös ne että nuo lapsilisärahat on tosiaan pidetty säästössä, eikä niillä ole hankittu uusia puhelimia ja merkkivaatteita kuten luokkakavereille.

Kunnoitettava haaste nuorella naisella. Tuskin ap:stä olisi samaan vaikka saisi yhtä suuren pesämunan. Varmaan sellaisen saattaisi jollain momentilla valtiolta saadakin.

Vierailija
49/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta EI SAA 390 000€. Kukaan ei maksa 2 vuotiaasta omakotitalosta uuden hintaa.

Jos hinnat ovat samaan aikaan nousseet, niin ei hän sitten saa sillä myyntirahalla yhtään sen enempää, kuin ilman talon rakennuttamistakaan olisi saanut.

Onko sinulla mitään käsitystä tämänhetken asuntomarkkinoista? Omakotitaloalueella, jossa itse asun, on nyt maksettu parikin vuotta vanhoista asunnoista ylihintaa! Koska kilpailu on sen verran kovaa. Tokikaan ei voi tietää mikä tilanne on muutaman vuoden päästä mutta tähän samaan tilanteeseen tullaan kuitenkin jälleen myöhemminkin.

Vierailija
50/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkööt kuka mitäkin rahallaan. Mutta miksi tästäkin on pitänyt tehdä useampi artikkeli? Miksi yksi ei riittänyt?

Koska tämä on sitä  f e m i n i s t i s t ä   v o i m a a n t u m i s t a

Onko kiva asua  v a l k o i s e n   l i h a a   syövän  c i s - h e t e r o m i e h e n  pystyttämässä talossa :)

Vierailija
51/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiparka. En antaisi rakentaa tuon ikäisenä ikuista velkaloukkua. Jos tyttö haluaakin lähteä vaikka kiertämään maapalloa pariksi vuotta, niin lainat ja hoitokulut estää elämästä nauttimisen. Parempi vain kerätä vaikka säästöjä ja miettia uudelleen tilannetta aikuisena.

Voihan sitä laittaa talon vuokralle ja lähteä kiertämään maailmaa. Kyllä uudehkosta omakotitalosta sen verran saa vuokraa, että sillä kattaa saman ajan lainat ja hoitokulut.

Jos hyvin käy. Ei mene mitään rikki, vuokralainen ei lähde menemään jne. Asioiden hoitaminen etänä on todella hankalaa.

Vierailija
52/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän se on teiltä arvon mammat pois jos joku haluaa sijoittaa rahansa omakotitaloon? Miksi täällä kerrotaan omasta tilanteesta tyyliin: ”minä en olisi ainakaan tuon ikäisenä rakentanut taloa ja minulla on miljoonaomaisuus ja muuta turhanpäiväistä”. Kiva juttu mutta kaikkien ei tarvitse elää elämäänsä kuten te.

Eihän se ole meiltä mitenkään pois, mutta minua tympii se, kun ihmiset eivät tajua kuinka etuoikeutettuja he oikeasti ovat, ja pitävät menestystään täysin omalla työllä saavutettuna.

Tämäkin henkilö sanoi jossain aikaisemmassa haastattelussa, että ei ole saanut vanhemmiltaan senttiäkään apua tähän talonrakennukseen. Kuitenkin samassa artikkelissa kävi ilmi, että vanhemmat olivat säästäneet kaikki lapsilisät, ja niistä muodostui tämä mukava pesämuna talon rakentamista varten.

Vierailija
53/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvin käy. Ei mene mitään rikki, vuokralainen ei lähde menemään jne. Asioiden hoitaminen etänä on todella hankalaa.

... Ei se vuokranantajuus mitään tähtitiedettä ole... Monet ihan tavikset harrastaa, esim minä.

Vierailija
54/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa toimintaa tytöltä ja vanhemmilta. Itselläni ei ollut edes mahdollisuutta lähteä kotikylää kauemmaksi opiskelemaan, kun vanhemmilta ei löytynyt apua vuokra-asunnon hankintaan, joten arvostan todella paljon vanhempia jotka kannustaa ja tukee.

Miten tämä etsi sinua hakemasta ihan itse opiskelija-asuntoa ja muuttamasta sinne? Näin teki suurin osa opiskelijoista ainakin 1980-luvulla, kun minä opiskelin. Toki se tarkoitti ainakin aluksi asumista soluasunnossa kahden hengen huoneessa, mutta sujui opiskelu niinkin.

Ei ollut varaa takuuvuokraan, ei tavaroita eikä yhtään mitään. Elin köyhissä, näköalattomissa oloissa, joten en nähnyt mitä vaihtoehtoja olisi ollut ja kotona suhtauduttiin ivallisesti mahdollisiin opintoihin. Ei myöskään ollut mahdollisuutta päästä vieraalle paikkakunnalle pääsykokeisiin yliopistoissa koska raha.

Omilla lapsilla ei näitä ongelmia tule olemaan.

Sen ymmärrän, että vanhempien latistaminen ja näköalattomuus voi aiheuttaa sen, että ei tiedä mahdollisuuksistaan. Vahinko, että et tajunnut kysyä esim. opolta.

Minä maksoin matkan pääsykokeisiin koulun kautta tulleella hyvästä ylioppilastodistuksesta saadulla stipendillä. Jos sitä ei olisi ollut, niin sitten olisin tehnyt siivous- tai maataloustöitä naapureilla sen verran, että olisin saanut matkarahat kasaan. Tosin myönnän, että sain kyllä myös rahaa ylioppilaslahjaksi - en tietenkään vanhemmiltani, mutta naapureilta ja kaukaisemmilta sukulaisilta.

Takuuvuokran pystyi maksamaan opintolainalla, koska koko syksyn erän pystyi nostamaan yhdellä kertaa.

Näin ihan omasta kokemuksesta tiedän, että oli täysin mahdollista lähteä opiskelemaan 400 kilometrin päähän ilman vanhemmilta saatua taloudellusta tukea. Mutta toki omien vanhempieni asenne yliopisto-opiskeluun oli ihan erilainen, vaikka rahaa heillä ei ollutkaan antaa.

Vierailija
55/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaako koville asukaa vaan kajamon läävissä 3 polvessa olette maksaneet monen ok talon hinnan ja teillä ei ole mitään. menkää kadulle istumaan kun lämpö ja sähkö nousee.

Vierailija
56/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin ongelman olevan toimittajissa. Artikkelissa vähätellään kovin vanhempien merkitystä. Ei pesämunan säästäminen ole mikään normi, ja tod.näk. tuonkin nuoren naisen tapauksessa se on ollut melko iso osa niitä 38 000 euron säästöjä. Olisi myöskin mielenkiintoista kuulla, miten osa-aikatöitä tekevä juuri opiskelunsa aloittanut on voinut saada noin valtavan lainan. Miten se voisi onnistua ilman vanhempien takauksia?

Niin samaa mieltä! Inhottaa, kun annetaan ymmärtää, että helpolla päässeiden tilanne olisi muka heidän omaa ansiotaan.

Mulla ei ole mitään vaikeuksia myöntää, että olen saanut ihan kaiken vaurauden itselleni perintönä ja se on mahdollistanut helpomman elämän ja osa-aikaisen töissäkäynnin! Se ei ole minun ansiotani, eikä kukaan suvussani ole mitenkään ihmeellinen. Kyseessä on isoäitini isän keräämä vauraus.

Juuri tämä näissä jutuissa juuri ärsyttääkin. Annetaan ymmärtää että ko. henkilö on itse kerännyt ja säästänyt kaikki rahansa ja sitten jossain sivulauseessa vaan on pieni maininta että vanhemmilta tullut pieni pesämuna eikä tietenkään mainita sen suuruutta joten tuskin se on ollut parin tonnin luokkaa. Haluaisin lukea jutun nuoresta joka on aivan täysin omillaan hankkinut jotain tällaista. Sellaisen haluan lukea!

Vierailija
57/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen että mikä pankki on myöntänyt 300 k lainan osa-aikatyöläiselle... Jokin ei matchaa. Onkohan vanhemmat velallisena lainassakin...

Vierailija
58/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole meiltä mitenkään pois, mutta minua tympii se, kun ihmiset eivät tajua kuinka etuoikeutettuja he oikeasti ovat, ja pitävät menestystään täysin omalla työllä saavutettuna.

Tämäkin henkilö sanoi jossain aikaisemmassa haastattelussa, että ei ole saanut vanhemmiltaan senttiäkään apua tähän talonrakennukseen. Kuitenkin samassa artikkelissa kävi ilmi, että vanhemmat olivat säästäneet kaikki lapsilisät, ja niistä muodostui tämä mukava pesämuna talon rakentamista varten.

Lapsilisät ovat sitä LASTA varten. Osa vanhemmista hassaa nekin omiin menoihinsa. Yhteiskunta maksaa lapsilisiä kaikille perheille joten mikä tässä on mielestäsi väärin että jutun henkilö sai lapsilisät käyttöönsä?

Vierailija
59/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä nuorelle naiselle! Ja hienoa jos vanhemmat ovat voineet avustaa ja antaa pesämunan. Itse takasin nuoreni asuntolainan, osti 20-vuotiaana talon. Minusta se oli hyvä teko, miksi maksaa vuokraa kun vakituisen työpaikan ansioilla voi ostaa oman talon ja lyhentää sen lainaa.

Talo remontoitiin järkevästi, ehjä säästettiin ja uusittiin vain se mikä oli tarpeen uusia. Monesti remontit vedetään ihan övereiksi eikä tajuta että lautalattian voi kunnostaa hiomalla ja maalaamalla, ei tarvitse poistaa ja laittaa laminaattia tilalle.

Vierailija
60/107 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijainti, sijainti. En tiedä juuri kyseisen alueen hintatasoa, mutta täällä tekee helposti jopa 100000 euron voittoja omakotitaloilla muutamassa vuodessa. Enkä asu pk-seudulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi