19-vuotias talonrakennuttaja ja vanhemmilta saatu ''pieni pesämuna''
www.hs.fi/kaupunki/hyvinkaa/art-2000008385397.html
Tyyppi rakennuttaa omakotitaloa jonka kokonaiskustannus tulee olemaan n. 300 000 euroa. Jutussa kerrotaan että tällä 19-vuotiaalla on ennestään 38 000 euroa, joka koostuu ravintola-alan hommista saaduista tuloista ja vanhempien säästämästä pienestä pesämunasta. 25 vuoden lainalla kustannetaan loput.
Miten paljon 19-vuotias oletettavasti vastikään ylioppilaskirjoituksista selvinnyt nuori, parhaillaan sosionomiksi opiskeleva, on voinut ravintola-alan työllä kerryttää säästöjä?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä sivua köyhien valitusta. Kuinka te jaksatte 😃
Mitä sellaista tuo on tehnyt, mistä köyhän pitäisi olla kateellinen?
Kommenttisi kertoo jo kaiken oleellisen sinusta.
Saakohan tuo 19-vuotias koskaan anteeksi vauvapalstan lukijoilta? Vanhemmat olivat säästäneet hänelle rahaa sen sijaan että olisivat tuhlanneet sen johonkin typerään ja turhaan pskaan. Järkyttävää, ehkä myös itsekästä.
Mikä tuossa oli se uutinen? Onhan ihan selvää, että vanhempien tuella oman elämän aloitus onnistuu paremmin.
Ihan hyvä idea. Tuolla nuorella on n 600 000 realisoitavissa oleva omaisuus 40 vuotiaana. Fiksut vanhemmat.
40 000 pieni pesämuna menee röökiin 20 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiparka. En antaisi rakentaa tuon ikäisenä ikuista velkaloukkua. Jos tyttö haluaakin lähteä vaikka kiertämään maapalloa pariksi vuotta, niin lainat ja hoitokulut estää elämästä nauttimisen. Parempi vain kerätä vaikka säästöjä ja miettia uudelleen tilannetta aikuisena.
Voihan sitä laittaa talon vuokralle ja lähteä kiertämään maailmaa. Kyllä uudehkosta omakotitalosta sen verran saa vuokraa, että sillä kattaa saman ajan lainat ja hoitokulut.
Jos hyvin käy. Ei mene mitään rikki, vuokralainen ei lähde menemään jne. Asioiden hoitaminen etänä on todella hankalaa.
Tuskin hän niin lyhytnäköisesti on lähtenyt tähän projektiin.
Jos sattuisikin tulevaisuudessa lähtemään ulkomaille, taatusti älyää myös valtuuttaa esim. vanhempansa katsomaan talon perään.
Kun oma lapseni lähti ulkomaille opiskelemaan, toimin talkkarina ja vuokraisäntänä sen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuosta samasta kimulista taloineen on jatkuvasti juttua lehdissä? Tyrkyttääkö se itse itseään lehdille?
Luultavasti sen iskä on toimittajan homokaveri.
Rikkaiden penskoista vaan kirjoitetaan. Aina sama juttu. Meidän poika sai OMILLA säästöillään ostettua auton, eikä kukaan tullut lehtijuttua siitä kirjoittamaaan.
Hirveää naukumista ketju täynnä. Kyseisellä Nuorella on fiksut vanhemmat. Aiomme itsekin säästää tulevan lapsen lapsilisät ja sijoittaa ne. Lapsi saa sitten hyvän pesämunan kun muuttaa pois kotoa. Lisäksi joko ostamme lapselle oman asunnon tai ainakin autamme sen hankinnassa. Olen itse asunut opiskeluajat aina vuokralla. Nyt olen valmistunut ja saanut hyvän vakituisen työn. Miksi en auttaisi omaa lasta koska minulla on siihen varaa.
Huvittaa lukea kateellisten kätinää. Ja sitä, että tuo on muka huono sijoitus. Meitä ei saa mikään mahti maailmassa suurhelsingin alueelle, paskasakin, rikollisten, mammuloitten ja muitten ääliöitten sekaa kerrostaloläävään kuunteleen naapureitten kysellakäyntiä. Se sopii paskasakkille ei oikeille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden penskoista vaan kirjoitetaan. Aina sama juttu. Meidän poika sai OMILLA säästöillään ostettua auton, eikä kukaan tullut lehtijuttua siitä kirjoittamaaan.
Hieno juttu että poikasi sai säästettyä ja ostettua itse haluamansa asian. Onko se silti sinulta pois jos joillakin muilla on varaa auttaa lapsiaan?
Vierailija kirjoitti:
Lapsiparka. En antaisi rakentaa tuon ikäisenä ikuista velkaloukkua. Jos tyttö haluaakin lähteä vaikka kiertämään maapalloa pariksi vuotta, niin lainat ja hoitokulut estää elämästä nauttimisen. Parempi vain kerätä vaikka säästöjä ja miettia uudelleen tilannetta aikuisena.
Ihmiset eri tavoin elämästä nauttii.
Minä halusin nuorena oman kodin. Maailman kiertämispakko olisi ollut painajainen.
(On asuttu työn takia ulkomaillakin, joten täysin metsäläinen en siinä mielessä ole.)
Mukava kun jotkut rakentaakin nykyään :) linkkiä en avaa,hs on nykyään joka juttua myöten maksullinen.
Vierailija kirjoitti:
Saakohan tuo 19-vuotias koskaan anteeksi vauvapalstan lukijoilta? Vanhemmat olivat säästäneet hänelle rahaa sen sijaan että olisivat tuhlanneet sen johonkin typerään ja turhaan pskaan. Järkyttävää, ehkä myös itsekästä.
Suomessa on suuri rikos säästää.
Mekin säästimme lasten läpsilisät, vaikka ei oltu kuin keskituloisia ihmisiä.
Siitäkös työkaverit veti herneen nenään, kun en ostellut itselleni hajuvesiä ja laukkuja niillä rahoilla.
Näihin säästöihin perustui lasten omat ensiasunnot. Malttoivat asua kämäsessä solukämpässä opislekeluajan, ja kaikki ansito säästöön.
Heti valmistuttuaan ostivat asunnot.
Toinen Töölöstä kaksion ja toinen kehyskunnasta rivarikämpän.
Siitä muutaman vuoden päästä omakotitalot.
Meillä vanhemmilla ei ole ollut antaa heille muuta kuin ne lapsilisät.
Ihan kuka vaan voi auttaa lastaan parempaan elämään ja katkaista köyhyyden kierteen. Kun lapsi valmistuu, niin antaa asua kotona vielä muutaman vuoden ilmaiseksi, niin saa kerrytettyä rahaa ostaa pieni asunto. Näin aion itse tehdä. Itsehän en ikinä saanut pankista lainaa. Olisi pitänyt olla takaajat tai tajuta että säästää pitää alkaa heti kesätöistä, jos joskus meinaa oman asunnon saada. Mutta harva nuori sellaista tajuaa. Nyt pienellä palkalla duunarina pärjätään lapsen kanssa jotenkin, mutta olen päättänyt että tähän tämä katkeaa. Kaikista ei voi tulla lääkäreitä, ja olen ajatellut että lapseni on jossain kaupan kassana tai vastaavana todennäköisesti. Oman asunnon autan häntä hankkimaan. Ja takaajaksi musta ei ole, kun ei ole mitään mitä omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se on teiltä arvon mammat pois jos joku haluaa sijoittaa rahansa omakotitaloon? Miksi täällä kerrotaan omasta tilanteesta tyyliin: ”minä en olisi ainakaan tuon ikäisenä rakentanut taloa ja minulla on miljoonaomaisuus ja muuta turhanpäiväistä”. Kiva juttu mutta kaikkien ei tarvitse elää elämäänsä kuten te.
Eihän se ole meiltä mitenkään pois, mutta minua tympii se, kun ihmiset eivät tajua kuinka etuoikeutettuja he oikeasti ovat, ja pitävät menestystään täysin omalla työllä saavutettuna.
Tämäkin henkilö sanoi jossain aikaisemmassa haastattelussa, että ei ole saanut vanhemmiltaan senttiäkään apua tähän talonrakennukseen. Kuitenkin samassa artikkelissa kävi ilmi, että vanhemmat olivat säästäneet kaikki lapsilisät, ja niistä muodostui tämä mukava pesämuna talon rakentamista varten.
Lapsilisät ovat sitä LASTA varten. Osa vanhemmista hassaa nekin omiin menoihinsa. Yhteiskunta maksaa lapsilisiä kaikille perheille joten mikä tässä on mielestäsi väärin että jutun henkilö sai lapsilisät käyttöönsä?
Luepa nyt tarkemmin. Ei tuossa missään sanota, että lapsilisien käyttöön saaminen olisi jotenkin väärin, vaan se sokeus omalle etuoikeudelle.
Ihmisiä olisi naurettavan helppo auttaa pois köyhyydestä nuoriin kohdistuvien talousinterventioiden avulla. Tälläsiä keinoja ei kuitenkaan oteta käyttöön tai otetaan osittain näennäisesti, sillä rahan arvo ja koko yhteiskunta romahtaisi, jos kaikilla menisi hyvin. Tarvitaan köyhiä joita kyykyttää. Kaikilla ei voi mennä taloudellisesti hyvin tai yhteiskunta romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se on teiltä arvon mammat pois jos joku haluaa sijoittaa rahansa omakotitaloon? Miksi täällä kerrotaan omasta tilanteesta tyyliin: ”minä en olisi ainakaan tuon ikäisenä rakentanut taloa ja minulla on miljoonaomaisuus ja muuta turhanpäiväistä”. Kiva juttu mutta kaikkien ei tarvitse elää elämäänsä kuten te.
Eihän se ole meiltä mitenkään pois, mutta minua tympii se, kun ihmiset eivät tajua kuinka etuoikeutettuja he oikeasti ovat, ja pitävät menestystään täysin omalla työllä saavutettuna.
Tämäkin henkilö sanoi jossain aikaisemmassa haastattelussa, että ei ole saanut vanhemmiltaan senttiäkään apua tähän talonrakennukseen. Kuitenkin samassa artikkelissa kävi ilmi, että vanhemmat olivat säästäneet kaikki lapsilisät, ja niistä muodostui tämä mukava pesämuna talon rakentamista varten.
Lapsilisät ovat sitä LASTA varten. Osa vanhemmista hassaa nekin omiin menoihinsa. Yhteiskunta maksaa lapsilisiä kaikille perheille joten mikä tässä on mielestäsi väärin että jutun henkilö sai lapsilisät käyttöönsä?
Luepa nyt tarkemmin. Ei tuossa missään sanota, että lapsilisien käyttöön saaminen olisi jotenkin väärin, vaan se sokeus omalle etuoikeudelle.
No tämä. Vähän samanlainen tapaus oli se sijoittajanainen, joka oli omin avuin ihan tyhjästä luonut itselleen 300000 euron sijoitussalkun, ja sitten pienellä mainittiin, että hänen isänsä oli lahjoittanut alkupääomaksi 60000 euroa.
Ei ole väärin tukea lapsiaan rahallisesti, mutta toivoisin myös että siinä tapauksessa jälkikasvu ei julistaisi suureen ääneen, että kuinka kaikki on saavutettu ihan itse, ilman kenenkään apua.
Onnea projektiin ja tulevaan.
Onpas Hyvinkäälläkin talojen hinnat nousseet älyttömiksi. Vielä täysin keskellä ei mitään. Tytöllä on koulua ja kahta työtä tekee, plus parisuhde.. kyllä siinä saa olla tarkkana aikansa jakamisen kanssa, että jaksaa.
Pyh, tosi pieni ja huonosti sijoitettuha toi pesämuna on.