Miksi joku jääluistelija joka tekee elämässään 400 maalia on sankari, mutta koulun keittäjätär 10 000 ateriallaan on luuseri?
Kommentit (63)
No kaikki iloitsee kun yksi menestyy . Kaikki suree kun yksi voi huonosti . Näin se menee suuressa valtioperheessä .
Keittäjät tienaavat enemmän kuin jääkiekkoilijat.
Jääkiekkoilijoilla tulot jakautuvat epätasaisemmin. Muutama tienaa paljon, enemmistö joitain taskurahoja jos sitäkään.
Naiset tietysti huomaavat vain ne harvat menestyjät, kuinkas ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointtisi mutta sinun pitää ymmärtää, että tämä "jääluistelija" on harjoitellut armottomasti ja kovaa lapsesta saakka eikä läheskään kaikista edes tule huippukiekkoilijoita vaikka kuinka harjoittelisivat. Eikä jääkiekkoilijoita pidetä sankareina sanan varsinaisessa merkityksessä.
Ne saa kyllä parhaat naiset, saatana!
Johtuu rahasta. Naiset ovat persoja toisten rahoille.
tavallisen duunarin arvostus on ollut liian matalalla. luulen että some ja televisio on tähän vaikuttanut. ainoastaan se mitä hehkutetaan televisios ja somes on tärkeänä esitetty ja aivan elämäntärkeä kuten lasten ruokkiminen, hoito ym. on matalapalkkaa usein ja ei kohdella työntekijöitä edes ihmisinä.
hyvä aloitus. aiheena. toivon itsekkin että kaikkia duunareita kohtaisi palkan ja arvon nousu. vaikeudessaan, joku helvetillinen 3 vuoroduuni esim.vienntiteollisuudessa, on mun mielestä kovempi homma, kuin joku kiekkoilu.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko näin.
Keittäjät laitetaan kisaamaan siitä kuka keittää liigassa, ketkä divareissa ja ketkä harrastukseksi. Vain liigassa tienaa sen verran että sillä elää, ja sinne pääsee alle 1% keittäjistä. Keittoura jatkuu korkeintaan 35-40v asti.
Ihan varmasti keittäjät alkavat tienaamaan enemmän. Ne harvat jotka pääsevät liigaan.
Silti he tuottaisivat jotakin konkreettista. Lätkähemmot lähinnä vain kuluttavat jäätä.
Täytyy kyllä myöntää, että kyllä vaikka Barkovin näkeminen aiheuttaa enemmän ”hämminkiä”, kun tuon meidän koulun keittäjän näkeminen. Ketään keittäjiä en luuserina pidä kuitenkaan. Itse en pidä ruuan laitosta ja ihanaa, kun on ihmisiä, jotka haluavat sitä meille tehdä.
moni jääkiekkohalli rakennetaan kunnissa, veronmaksanjan rahoilla. urheiluun laitetaan rahaa. sitten kouluille annetaan ruokabudjetti jossa on pakko ostaa halvinta kuraa. silti keittäjät pystyy tarjoon edes jonkin aterian.
kyllä näillä arvostuksilla on paljon kunnissa väliä. meidän kunnassa,poliitikot pistää liikaa rahaa paikallisen urheilujoukkueen juttuihin. epäilen, että uutta ylä-astetta ei voida rakentaa. sisähallin takia.
vain aika varakkaa perheet pystyy harrastaan jääkiekkoo.kunta rakentaa sille hallin,sit köyhät lapset syö kumiperunoita.
Ihmiset äänestävät asioista jaloillaan ja lompakoillaan. Jostain syystä maalien tekemisen katsomisesta halutaan maksaa.
Milläs periaatteella tämä koulun keittäjä olisi luuseri? Huipputason urheilijat sattuvat vain olemaan keskimäärin tunnetumpia kuin keittäjät, siivoojat, sairaanhoitajat, opettajat, insinöörit tai lääkärit.
Syynä tähän on se että heidän toimintansa tapahtuu julkisuudessa. Ja se tapahtuu julkisuudessa, koska niin monia ihmisiä kiinnostaa se. Sama pätee kaikkiin muihinkin a-luokan julkkiksiin (ja miksei myös b-luokan julkkiksiin). Me tavallisissa ammateissa olevat henkilöt harvemmin olemme minkäänlaisessa kansainvälisessä tai kansallisessakaan julkisuudessa. Tietenkin jokainen meistä voi julkisuuteen yrittää ponnistaa, mutta tulee myös muistaa että sen onnistuminen riippuu siitä että kiinnostaako tavallinen elämämme muita ihmisiä tarpeeksi.
Sitäkin olen ihmetellyt kun julkkisten kuolinilmoituksiin jotkut kommentoivat että on epäreilua kun kyseisien julkkisten kuolemia vatvotaan julkisuudessa, mutta tavisten kuolemia ei. Tähän syynä on myöskin se, että jos jonkun taviksen olemassa olosta tietää yhteensä vaikkapa noin tuhat ihmistä ja jonkun julkkiksen elämää on seurannut miljoonat ihmiset niin luonnollisesti julkkiksen kuolema koskettaa useampia ihmisiä. Tietenkään tämä ei tarkoita etteikö tavisten kuolemat koskettaisi näiden läheisiä ja muita tuntevia. Mutta kun esimerkki minä kuolen niin en ollenkaan usko, että vaikkapa Australiassa asuvaa ihmistä kiinnostaa se yhtä paljon kuin esimerkiksi kuningatar Elisabetin kuolema. Tätä australialaista ei kiinnosta kuolemani, koska hän ei ole edes tiennyt olemassaolostani. Läheisiä kuolemani sen sijaan kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
tavallisen duunarin arvostus on ollut liian matalalla. luulen että some ja televisio on tähän vaikuttanut. ainoastaan se mitä hehkutetaan televisios ja somes on tärkeänä esitetty ja aivan elämäntärkeä kuten lasten ruokkiminen, hoito ym. on matalapalkkaa usein ja ei kohdella työntekijöitä edes ihmisinä.
hyvä aloitus. aiheena. toivon itsekkin että kaikkia duunareita kohtaisi palkan ja arvon nousu. vaikeudessaan, joku helvetillinen 3 vuoroduuni esim.vienntiteollisuudessa, on mun mielestä kovempi homma, kuin joku kiekkoilu.
Sinäkin unohdat että todella harva tienaa jääkiekkoilulla, ja että ura on lyhyt.
Huippukiekkoilijaa tulisi verrata vientieteollisuuden toimitusjohtajaan.
Jääkiekon rividuunari ei tienaa mitään.
Maalintekijäksi änäriin pääsee yksi miljoonasta, mutta about 900000 miljoonasta pystyy koulun keittiöhommiin.
400 maalin tekemiseen kuluu hyvältä änäripelaajalta 10 vuotta. Ison koulun keittäjätär pyöräyttää nuo 10.000 ateriaa viikossa.
Keittäjätär on mun sankari, kun 10.000.000 ateriaa on väsätty.
Itse arvostan oikean hyödyllisen työn tekijöitä enemmän kuin viihdetaiteilijoita joita siis näen urheilijoiden olevan. Näin oli myös antiikin aikana Roomassa ja Kreikassa, näyttelijöitä ja vastaavia arvostettiin saman verran kuin prostituoituja. Tärkeämmän työn tekijöitä taas enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huipputason kokit saavat arvostusta.
Nekin 97% miehiä.
Mitä ihannoidaan on osaaminen ja omistautuminen. Se että uhraa hetkelliset ilot suuren päämärän saavuttamiseksi ja onnistuu siinä. Ihmiset tykkää tällaisista tarinoista. Onko ap ikinä lukenut kaunokirjallisuutta tai katsonut elokuvia? Ei kukaan katso suomen nelosdivarin otteluita. Kaikkia kiinnostaa nähdä, ketä ne kaikkein parhaimmat on, myös ruoanlaitossa. Koulun keittäjä on alinta osaamistasoa, michelinkokit korkeinta. Hans välimäellä esim menee elämässä ihan hyvin ja hänen uraansa ylistetään, ihan kuin sm-liiga konkarinkin uraa. Se kuka on saanut kansainvälistä menestystä, kuten gordon ramsay tai Teemu selänne, saa myös arvostusta ja varallisuutt kyseissä mittakaavassa.
No, katsotteko telkkarista mieluummin MM-jääkiekkoa, kuin ”amatööri”jääkiekkoa. Katsotteko mieluummin Kokkiohjelmaa vai koulun keittäjää. Sama konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä keittäjä ei ole luuseri, mutta syy palkkaeroon lienee se, että kuka tahansa voi oppia keittäjäksi, mutta vain hyvin harva ammattilaistason jääkiekkoilijaksi.
Lisäksi jääkiekkoilijan palkkaa ei kustanneta verovaroista.
Kerropas meille sellainen tosiasia, että miksi luistelijalla pitää olla tukikeppi pysyäkseen pystyssä mutta kokki sentään kävelee kahdella jalalla (vaikka olisikin suurimman osan ajastaan humalassa)?
Olet käsittänyt jääkiekon väärin. Ei mailaan nojata laisinkaan.
Sanotaanko näin.
Keittäjät laitetaan kisaamaan siitä kuka keittää liigassa, ketkä divareissa ja ketkä harrastukseksi. Vain liigassa tienaa sen verran että sillä elää, ja sinne pääsee alle 1% keittäjistä. Keittoura jatkuu korkeintaan 35-40v asti.
Ihan varmasti keittäjät alkavat tienaamaan enemmän. Ne harvat jotka pääsevät liigaan.