Jaetaan arjen säästövinkit
Puolikkaallakin konetiskitabletilla pesee koko koneellisen. Eikä pesutuloksesta huomaa että pesuainemäärä on puolitettu.
Säästövinkki nro 1
Kommentit (648)
Vierailija kirjoitti:
yli 60v ja työllistyin kirjoitti:
Ei siis pientä näpräystä jostain älyttömistä penninvenytyksistä kuten tiskirätin keittämiset ym.
Pointti onkin siinä, että niistä pienistä puroista kasvaa isommat virrat. Kyse on myös isommasta ajattelutavasta eli siitä, että ei osta kuin ehdottomaan tarpeeseen ja yrittää pärjätä mahdollisimman pitkälle sillä mitä on.
Pienistä puroista syntyy pienet lirut. Ensin suurimmista menoista löysät pois.
Vierailija kirjoitti:
miehen kanssa käydään vessassa peräjälkeen ja vedetään yhdellä vedolla jos suinkin osuu hätä samaan aikaan.
Tämä on kyllä aika hard corea jo. 😀 En pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä aloituksessa mainituk kaltaiset säästövinkit ovat ihan hyviä (itselläkin käytössä) MUTTA hyödyllisintä ja tehokkainta säästämistä on kieltäytyä jostain/useista ylimääräisistä ei-niin-välttämättömistä ostoksista.
Esim.
Puolitat koko vuoden joka kerta tiskikonetablettaja ja otat joka ikiseen kauppareissuun mukaan kotoa kestokassin. Säästät yhteensä vuodessa 50 €, joka on hyvä.
Mutta verraten vaikka siihen, että taas kerran kierrellessäsi ostoskeskuksessa tai halpamarketissa, jätätkin ostamatta sillä kertaa heräteostoksena sen alerekissä huomaamasi 19,90 eurolla roikkuvan neuleen ja 14, 90 euron pipon, sekä kassalle jonottaessasi jätätkin hyllyyn ne kaksi karkkipussia ja tupakka-askin, niin tadaa, oletkin säästänyt tässä 15 minuutissa jo sen saman 50 €.
Saati että toistat tota ostamattomuutta kerran kuukaudessa, oletkin säästänyt vuodessa jo yhtäkkiä 600 €.
Kestokassiakaan ei tarvitse ostaa. Vanhoista farkuista, jotka on haaroista ja polvista jo kuluneet käyttökelvottomaksi, saa lujia, suosittelen kyllä koneella ompelemaan, ompelukonetta ei nyt tämän takia kannata ostaa. Ei tarvitse olla hyvä ompelija, ei kukaan oikeasti katsele. Mutta jostain myyjäisistä voi löytää kierrätysmateriaaleista tehtyjä kasseja.
Kauppakeskuksiin ei kannata lähteä kiertelemään, jos ei tarvitse mitään. Marketeissa autollla käyminen ei tule halvemmaksi kuin kalliimasta lähikaupasta ostaminen, jos isosta marketista helposti lähtee mukaan tavaraa, mitä ei ole aikonut ostaa ja markettiin ei pääse kävellen. Laske markettikuluihin myös se auton kulutus mukaan. Tee tarkka kauppalista mitä tarvitset ja tarkista vielä ennen kauppaan lähtöä, että kaapissa ei ole riittävästi sitä, mitä aiot ostaa.
Kun ruokavaliosta jättää pois kahvileivät, sipsit, limsat, mehut, karkit jne tarpeettoman, tulee yllättävän nopeasti säästöjä ja kasviksissa ja juureksissa edullisten kotimaisten suosiminen, kaali ja porkkana, jos vatsa vain kestää eikä ole allergiaa näille, ovat ympärivuoden edullisia. Nykyään on jo erikoisempaa syödä lanttua - lanttu ei ole aina edullista, mutta kausittain on - kuin kumkvattia.
Vesikin maksaa. Sulattaa lumesta käyttövettä vessan huuhteluun.
Pakastimen säännöllinen käyttö. Kahvinporojen ja teepussien käyttö toistamiseen. Levitteiden pois jättäminen leivältä. Lihansyömisen vähentäminen. Täysien pesukoneellisten peseminen. Kävelyn suosiminen kulkuneuvojen sijaan. Matkailun karsiminen. Ulkoilun suosiminen maksulliseen liikuntaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netflix: Minimalism
Säästövinkki: luovu Netflixistä.
No johan iskit 😂
Ostin 5 kpl Vihreitä kuulia -suklaapatukoita. 1 e. Ovh 2 e. Tein euron tilin.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen tätä.
Jääkaappi ei ole ikinä täynnä. Jos saan jotain chilikastiketta, se käytetään pois. Meillä ei ole ikinä mitään pullojen jämiä tai vst.
Aaun rivitalossa ja rännien alla on isot saavit.
Ämpärillinen on vettä pytyn vieressä, kaadan sadevettä aina pyttyyn.
Talvella laitan isoon kattilaan lunta, laitan jääkaappiin. Vesi laitetaan pyttyyn.
Bonuksena olen laittanut vettä ikivanhoihin mehukatti pulloihin. Vien ne ulos. Pakastuessa vien jääkaappiin.
Jääkaapissa on aina 4 mehukattia sulamassa. Pihalla on säilytysarkku, jossa on näitä mehukattipurkkeja parikymmentä. Keväällä tyhjennän ne ja lumen tullessa täytän.
Ei tossa paljoa säästä rahaa, mutta vettä kyllä.
Pysäköintitilan vkeressä on varastot. Minulla on siellä 4 isoa sinistä ämpäriä.
Ne on täynnä lunta. Keväällä voin pestä ison pihan lumivedellä.
Kesäisen käytän sadeveden myös kukkien kasteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ostin 5 kpl Vihreitä kuulia -suklaapatukoita. 1 e. Ovh 2 e. Tein euron tilin.
Et tehnyt. Hävisit yhä euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yli 60v ja työllistyin kirjoitti:
Ei siis pientä näpräystä jostain älyttömistä penninvenytyksistä kuten tiskirätin keittämiset ym.
Pointti onkin siinä, että niistä pienistä puroista kasvaa isommat virrat. Kyse on myös isommasta ajattelutavasta eli siitä, että ei osta kuin ehdottomaan tarpeeseen ja yrittää pärjätä mahdollisimman pitkälle sillä mitä on.
Pienistä puroista syntyy pienet lirut. Ensin suurimmista menoista löysät pois.
Joo mutta eihän ne ole toisensa poissulkevia? Miksi ei saisi mainita myös asioita, joista tulee pieniä säästöjä? Kai nyt jokainen tajuaa, että tiskikoneen tablettien puolittamisen vaikutukset ovat paljon pienemmät kuin turhien lehtitilausten tai ravintolalounaiden lopettamisen?
Vierailija kirjoitti:
Tämän olisin voinnut ottaakin käyttöön. Asun vaan kerrostalon 7. kerroksessa ja ei ole parveketta. Lumi pitäisi kantaa sitten aikamoisen matkan. Vois naapurit vähän ihmetellä, kun yks kantaa lunta tupaan ämpärillä.
Itsellä ollut käytössä se, että pyrin vetämään vessan vaan kerran päivässä. Mutta oon tullut siihen lopputulokseen, että kyllä se on pakko vetää ison hädän jälkeen. ;) Mutta iskokin hätä vain kerran päivässä, siihen pyrin .
Sellainen mulla on käytössä, että käytän vaan kylmää vettä. Lämmin vesi on kalliimpaa. Suihku on aikamoisen raikas kokemus :D
... En mää mikään superköyhä ole. Mutta säästämisestä on tullut mun harrastus. Nuorena sitä tuhlas aina kaikki rahansa mitä sai. Nykyään nuuka kuin Roope Ankka. :D Jatkan silti.
Lisää vinkkejä vaan jakoon!
Vierailija kirjoitti:
Voihan lunta käyttää myös muuhunkin. Vaikka ruoanlaittoon. Keittää sen jos pelkää sen likavuutta.
Iltatöissä. Käyn lämpöisessä suihkussa työpaikalla, ennen kotiinlähtöä. Kyllä!
Leipoo leivän itse. Taikinaa voi säilyttää jääkaapissa ja aina on tuoretta leipää. Paistaa vain sen mitä syö. Taikina säilyy hyvin viikonkin.
Talvella lämmitän leivinuunia joka päivä. Sinne kun latoo ruokia ja leivonnaisia, niin saa tehtyä kaikki ruoat samalla siinä. Sähköä ei tarvitse käyttää ruoanlaittoon. Kasvatan myös perunat ja muut juurekset itse. Kellarissa säilyvät hyvin talven yli. Marjat tietysti kerään itse myös. Ja kuivaan nokkosta ym, yrttejä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan lunta käyttää myös muuhunkin. Vaikka ruoanlaittoon. Keittää sen jos pelkää sen likavuutta.
Kunhan ei vain ota keltaista lunta. 🤭
Valitettavasti tänäkin jouluna sain äidiltä mustia käsipyyhkeitä, kun minulla on valkoinen keittiö. Voihan niitä käyttää laudeliinoina, mutta kun nekin minulla on jo. Annoin kotoa muuttavalle nuorelle, joka tykkää mustasta ja harmaasta sisustuksessa. Mutta tästä se nyt lähtee taas pyörä pyörimään. Kysyin häneltä kyllä, onko käyttöä ja sopiiko hänen väreihin. Lupaan, etten tuuppaa hänelle kaikkea rojua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netflix: Minimalism
Mä olen ajatellut, että kun on netflix, niin säästän siinä etten käy elokuvissa enkä osta elokuvia. Ravintoloissa tai konserteissa en käy, netflix on lähes ainoa huvitukseni. Toinen on tietokonepelit, joita on paljon hyviä ilmaiseksi. Näitä varten pitää olla netti, mikä netflixin kanssa on se minun huvipuoli.
-eri