Jaetaan arjen säästövinkit
Puolikkaallakin konetiskitabletilla pesee koko koneellisen. Eikä pesutuloksesta huomaa että pesuainemäärä on puolitettu.
Säästövinkki nro 1
Kommentit (648)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissanhiekkaa paljon halvempaa on käyttää lämmityspellettejä. Meillä kissan laatikko on vessassa, kakat voi heittää päältä vessanpyttyyn ja loppu on kompostoituvaa. Kerran viikossa vaihto riittää ( 2kissaa).
Kissanruuissa kannattaa ostaa isoja eriä hyvälaatuista ruokaa kerralla. Viljatonta. Säästää eläinlääkärikuluissa, kun kisut pysyy kunnossa.
Joskus myös kaupan jauheliha, sei, tai broilerinsuikaleet tarjouksissa alittavat kissanruuan kilohinnan, näitä voi välillä käyttää.Eläinlääkärikuluissa säästää paljon enemmän jos ostaa kissoille kunnon hiekkaa. Pelletin kanssa tahtoo käydä niin että kun kissa vähän vanhenee niin pissaongelmat alkavat. Sen minkä silloin aiemmin hiekassa säästi, tuleekin nyt tuplaten kalliiksi.
Vielä huomattavasti enemmän eläinlääkärikuluissa säästää, kun vierottautuu lemmikkieläinriippuvuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni esitelty vinkki on hyvä, erityisesti ekologisesta näkökulmasta.
Minulla säästyy parhaiten niin, että päätän pitää totaalisen ostolakon vaikkapa puolen vuoden ajan. No sikäli ei ihan totaalinen tietenkään että ruokaa ostan. Mutta en osta yhden yhtäkään vaatekappaletta, viherkasvia, kosmetiikkaa, cappuccinoa jne.
Tätä teen ekologisuuden ja minimalismin näkökulmista. Mutta rahaa säästyy samalla.
Oon ainakin 5 vuotta pitänyt joka kk en osta mitään viikkoon. Mies käy silloin ruokakaupassa, jos on pakko
Täähän kuulostaa ihan siltä yhden toimittajan viikko 50€ budjetilla. Rahat riitti hyvin, kun käytti etukäteen ostettuja ruokia ja maksatti loput miesystävällä.
Lapsena kodissa opittuja taitoja jatkan eli marjat ja sienet syksyisin kerään pakkaseen.Lisäksi kerään myyntiin sieniä(tatteja) noin 1000e/vuosi. Harrastan likuntaa monipuolisesti muutoinkin ja avannolla käynyt koko aikuisikäni. Niinpä en sairasta eikä lääkäri-ja lääkekuluja juurikaan paitsi perityt sairaudet jotka joka tapauksessa tulee.
Tässä oikeat kunnon säästökohteet ja elämä nautinnollista!
Ei siis pientä näpräystä jostain älyttömistä penninvenytyksistä kuten tiskirätin keittämiset ym.
Vierailija kirjoitti:
Okt-asujille säästövinkki, jonka olen oppinut seuraamalla parvekkeeltani näkyviä jäteastioita (taloyhtiön, jossa asun):
Yön pimeydessä tuo omat roskapussisi läheisen kerrostalon jäteastioihin.
Meilläpäin kerrostaloissa lukot roskakatokseen, että ei onnistu. Ollut kymmeniä vuosia.
Avaimella sisään
yli 60v ja työllistyin kirjoitti:
Ei siis pientä näpräystä jostain älyttömistä penninvenytyksistä kuten tiskirätin keittämiset ym.
Pointti onkin siinä, että niistä pienistä puroista kasvaa isommat virrat. Kyse on myös isommasta ajattelutavasta eli siitä, että ei osta kuin ehdottomaan tarpeeseen ja yrittää pärjätä mahdollisimman pitkälle sillä mitä on.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Etikka siivoukseen , ei tarvi ostaa kalliita pesuaineita.
Usein tarjouksissa pesuaineita eurolla. Kerran ostin kassillisen pesuaineita halpakaupan alesta, hintaa jäi alle euron/sumutepullo. Niitä on vielä 7-8v jälkeen jäljellä. Mieto pesuaine riittää, ei kannata tehdä liian vahvoja. Eikä joka viikkokaan tarvitse luututa ja pestä kun elää siististi. Helppo sinkkuna sanoa, lapsiperheessä ei tietysti toimi. Pelkällä vedellä saa paljon puhdistettua.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Älä osta mitään vaatetta tai kenkiä joita on jo kaappi täynnä. Vaikka ois kuin Ale
Sama koskee harrastustarvikkeita, älä osta mitään uutta, edes alesta, niin kauan kuin kaapista jotain materiaalia löytyy. Olen lankahamsteri ollut vuosikausia ja sain idean virkata itselleni peiton. Selasin tuntikausia verkkokauppoja, onneksi nykyään jahkailen aina ostamista. Eilen muistin että minullahan jo on liki kilo villalankaa, riittävästi peittoon. Säästyi noin 35€ rahaa. Ja sätin itseäni pitkään kun olen ollut toivoton hamsteri. Tämä vuosi on opettanut että vähemmällä pärjää ja ensi vuonna sama jatkuu, tiukemmalla linjalla.
Vierailija kirjoitti:
Pointti onkin siinä, että niistä pienistä puroista kasvaa isommat virrat. Kyse on myös isommasta ajattelutavasta eli siitä, että ei osta kuin ehdottomaan tarpeeseen ja yrittää pärjätä mahdollisimman pitkälle sillä mitä on.
No toki kaikessa ostamisessa on järkevää arvioida mistä halvin ja tarjoukset hyödyntää esim.kahvit ostin joulutarjouksista pitkäksi ajaksi.Samoin joulukoristeet sekä talvivalot aina kevätpuolen tarjouksista milloin tarvitsee uusia.
Vierailija kirjoitti:
Keskitä ruokaostokset samaan kauppaketjuun.... Itse asiassa täällä meilläpäin eräs s-kauppa tarjoaa tupla bonuksen loppuvuoteen asti. Käyn ostamassa nyt sieltä kaikki ruoat ja myös kuiva-aineita pitkäksi aikaa. Koska tupla-bonus!
Minä taas en keskitä yhteen ketjuun. Selaan kaikkien 4 kaupan mainokset ja vertaan tarjoukset ja hinnat. Teen ostoslistan kauppojen mukaan, hyppään pyörän selkään ja teen noin kerran viikossa järjestelmällisen kauppakierroksen. Minulla on tähän aikaa, siksi voin näin tehdä. Jos olisin töissä, todennäköisesti keskittäisin yhteen. Tällä tavalla säästyy pitkä penni. Ruokamenot alle 100€/kk, yksin asuvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okt-asujille säästövinkki, jonka olen oppinut seuraamalla parvekkeeltani näkyviä jäteastioita (taloyhtiön, jossa asun):
Yön pimeydessä tuo omat roskapussisi läheisen kerrostalon jäteastioihin.
Meilläpäin kerrostaloissa lukot roskakatokseen, että ei onnistu. Ollut kymmeniä vuosia.
Avaimella sisään
Meillä korvattiin kolmen talon erilliset roskakatokset yhdellä "moolokin kidalla" eli maahan upotetulla valtavalla säiliöllä. Sen kansissa mitään lukkoja ole.
Vierailija kirjoitti:
No toki kaikessa ostamisessa on järkevää arvioida mistä halvin ja tarjoukset hyödyntää esim.kahvit ostin joulutarjouksista pitkäksi ajaksi.Samoin joulukoristeet sekä talvivalot aina kevätpuolen tarjouksista milloin tarvitsee uusia.
Toisaalta, jos ei juo kahvia lainkaan, säästää tuhansia euroja elämänsä aikana.
Nuo kaupoissa myytävät roskapussit ovat toki halpoja, mutta huonoja. Yhdestä rullasta meni viisi pussia rikki ja keräilin sitten roskia portaikossa. Ehkä oli joku valmistusvirhe siinä erässä, mutta sen jälkeen olen käyttänyt vain muovikasseja sekajätteen keräilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos ei juo kahvia lainkaan, säästää tuhansia euroja elämänsä aikana.
Tää on ihan totta! t. Kahviton vedenjuoja
Vierailija kirjoitti:
Vanhaa leipää voi murustaa ja sekoittaa esim. keittoihin tuomaan sellaista lisäpaksuutta ja täyttävyyttä. Niitä voi sekoittaa taikinaan, ripotella vaikka mihin, wokeista munakkaisiin. Leivänmurut kunniaan.
Kuivuneista leivänpaloista kannattaa tehdä korppujauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaupoissa myytävät roskapussit ovat toki halpoja, mutta huonoja. Yhdestä rullasta meni viisi pussia rikki ja keräilin sitten roskia portaikossa. Ehkä oli joku valmistusvirhe siinä erässä, mutta sen jälkeen olen käyttänyt vain muovikasseja sekajätteen keräilyyn.
Uusavuttomuuden huippu, jos saa roskapussinkin rikki. Saati sitten viisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomuuden huippu, jos saa roskapussinkin rikki. Saati sitten viisi.
Valmistusvirhe, sanoi edellinen kommentoija. Aika tavallista.
En osta ainuttakaan paperilehteä, ja mainokset olenkin jo kieltänyt.
Yllättäen tämä viesti ei mene läpi, mutta olen tallentanut sen.
Varsinaisten roskapussien ostaminen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin kalliiden sämpylöiden ostaminen.