Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perustein sekasyöjä voi olla eläinrakas?

Vierailija
30.01.2015 |

Vai voiko edes? Siis ihminen, joka maksaa muille ihmisille siitä, että nämä puolestaan kasvattavat eläimiä Helvettiin verrattavissa olosuhteissa ruoaksi, niin että näiden eläinten elämän ainoa funktio on lihoa, kuolla ja maistua sen jälkeen hyvältä.

Voiko tällainen henkilö "rakastaa eläimiä", vai olisiko paremmin sanottu esimerkiksi "rakastan eläinharrastuksiani", tai "koira on kiva kaveri"? Tai että "olen tosi eläinrakas, mutta en nyt tietystikään niiiin eläinrakas, ettenkö tahtoisi eläinten kärsivän ja kuolevan omaksi huvikseni!"

Kunhan ihmettelen.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:42"]On ihmisiä jotka rakastaa eläimiä ja ihmisiä jotka rakastaa lemmikkejä. Itsekin kuuluin jälkimmäiseen kastiin ja kuvittelin olevani "eläinrakas". Sittemmin olen siirtynyt vegaaniksi. Jokainen olento on tärkeä. :) [/quote] Entäs minä sitten, kun rakastan ihan kaikkia metsän eläimiä ja haluan niiden elävän villeinä ja vapaina mutta syön silti lihaa? Miten kategorioisit minut? Eläinrakas ei ole synonyymi sanalle vegaani. Veikkaisin esimerkiksi, että eläinkodeissa vapaaehtoisina työskentelevät ovat äärimmäisen eläinrakkaita, ja he tuskin ovat kaikki kasvissyöjiä. Selvennykseksi vielä, ettei sellainen työ ole kissojen ja koirien silittelyä vaan paskan lapioimista ja äärimmäisen kurjista oloista tulleiden eläinten pelastamista - kyllä siinä on todellista, epäitsekästä rakkautta pelissä.

[/quote]

Eläinrakkaus kohdistuu silloin tiettyihin lajeihin, eli länsimaissa lemmikeiksi miellettyihin. "Lihakarjaa" ei ajatella samalla tavalla eläiminä, senhän todistaa jo se, että tuotanto-olosuhteet ovat sen verran helvetilliset, että yhdellä sun toisella tirahataisi tippa linssiin jos koiran tai kissan niihin pistäisi. Kotlettia pistetään silti tyytyväisenä poskeen.

Eläinrakkauden termin sisältöähän se ap haki, tai vaihtoehtoisesti selitystä. Oma selitykseni on, että sekasyöjät, lakto-ovo-vegetaristit ja ne vegaanista ruokavaliota noudattavat, jotka kuitenkin käyttävät nahkaa tai villaa tms., oikeuttavat valintansa tahallisella silmien sulkemisella tai rationalisoinnilla. Itsepetoksesta se kaikki lähtee. Ihmisen mieli on siitä jännä, että meillä on tuhat ja yksi tapaa selitellä itsellemme omia törppöilyjämme, se on jossain määrin jopa ei-tahdonalaista.

Ja olen siis itse yksi näistä viheliäisistä, ennen kuin joku suuttuu. Eläimiä en syö, mutta esimerkiksi eläinpeärisiä lisäaineita sisältävää ruokaa syön, samoin käytän villaa. 

Vierailija
102/117 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia jota mietin usein. Minä olen hyvin eläinrakas, kampanjoin turkis- ja nahkatarhausta vastaan, tuen eläinsuojelua sekä tunnen lämpöisiä ajatuksia kaikkia eläimiä kohtaan, olivat ne suomukkaita, karvaisia tai sulkaisia. Siitä huolimatta syön lihaa, mutta minun mielestäni on täysin eri asia, syökö sellaisten tilojen lihaa, missä on käynyt ja missä tietää että eläimiä hoidetaan todella hyvin. Esim. lähellä oleva luomukanalan kanat ovat onnellisia: niillä on hurjasti tilaa, oikeaa ruokaa, virikkeitä, piiloja, orsia, munintarauha, auringonvaloa, puhdasta ulkoilmaa, luonnollista maata mitä kuopsutella ja vieläpä kukkoja tunkiolla. Nuo kanat teurastetaan ruoaksi pitkän ja kanan näköisen elämän jälkeen teurastajan taidolla nopeasti ja tarkasti. Sen sijaan Saarioisen tai Atrian kanalat ovat epäinhimillisiä: eläimellä on tilaa liikkua saman verran kuin ihmisen koko elintila olisi vain puoli metriä suuntaansa. Ei kukkoja (kukot heitetään silppuriin välittömästi koska niillä ei tehdä mitään, se on oikeasti todella raakaa katsottavaa), virikkeitä ei ole (ei edes niillä "virikekanoilla" joiden kananmunapaketissa on iloisen kanan kuva), ei maata jota kuopsuttaa vaan muovilattia, ne ovat kitukasvuisia, stressaantuneita ja sairaita. Juu, mainoksissa on omasta tilastaan ylpeitä tilanpitäjiä jotka kertovat suu sauhuten kuinka porsaat ja kanat saavat vain parasta ruokaa, kotimaista ruokaa, puhdasta ruokaa jne. mutta kun se ruoan kotimaisuus ei kiinnosta paskaakaan niitä kanoja, jotka vaativat onnellisuuteen orsia, hiekkaa, munintarauhan ja tilaa. Nuo kaikki elinehdot on niiltä nuorina täyteen kemikaaleja pumpatuilta kanoilta joita me kutsumme broilereiksi, viety kokonaan.
Näissä kahdessa valinnassa on niin iso ero että en lähtisi niistä puhumaan samana päivänäkään. Naudan ja sianlihassa sama asia, otin vain kanat esille siksi että niiden olot ovat tällä hetkellä pahimmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 01:24"]Tämä on asia jota mietin usein. Minä olen hyvin eläinrakas, kampanjoin turkis- ja nahkatarhausta vastaan, tuen eläinsuojelua sekä tunnen lämpöisiä ajatuksia kaikkia eläimiä kohtaan, olivat ne suomukkaita, karvaisia tai sulkaisia. Siitä huolimatta syön lihaa, mutta minun mielestäni on täysin eri asia, syökö sellaisten tilojen lihaa, missä on käynyt ja missä tietää että eläimiä hoidetaan todella hyvin. Esim. lähellä oleva luomukanalan kanat ovat onnellisia: niillä on hurjasti tilaa, oikeaa ruokaa, virikkeitä, piiloja, orsia, munintarauha, auringonvaloa, puhdasta ulkoilmaa, luonnollista maata mitä kuopsutella ja vieläpä kukkoja tunkiolla. Nuo kanat teurastetaan ruoaksi pitkän ja kanan näköisen elämän jälkeen teurastajan taidolla nopeasti ja tarkasti. Sen sijaan Saarioisen tai Atrian kanalat ovat epäinhimillisiä: eläimellä on tilaa liikkua saman verran kuin ihmisen koko elintila olisi vain puoli metriä suuntaansa. Ei kukkoja (kukot heitetään silppuriin välittömästi koska niillä ei tehdä mitään, se on oikeasti todella raakaa katsottavaa), virikkeitä ei ole (ei edes niillä "virikekanoilla" joiden kananmunapaketissa on iloisen kanan kuva), ei maata jota kuopsuttaa vaan muovilattia, ne ovat kitukasvuisia, stressaantuneita ja sairaita. Juu, mainoksissa on omasta tilastaan ylpeitä tilanpitäjiä jotka kertovat suu sauhuten kuinka porsaat ja kanat saavat vain parasta ruokaa, kotimaista ruokaa, puhdasta ruokaa jne. mutta kun se ruoan kotimaisuus ei kiinnosta paskaakaan niitä kanoja, jotka vaativat onnellisuuteen orsia, hiekkaa, munintarauhan ja tilaa. Nuo kaikki elinehdot on niiltä nuorina täyteen kemikaaleja pumpatuilta kanoilta joita me kutsumme broilereiksi, viety kokonaan.
Näissä kahdessa valinnassa on niin iso ero että en lähtisi niistä puhumaan samana päivänäkään. Naudan ja sianlihassa sama asia, otin vain kanat esille siksi että niiden olot ovat tällä hetkellä pahimmat.
[/quote]
Älä viitsi valehdella.

Miten olet mitannut eläimen onnellisuutta? Siis siten, että koe on toistettavissa luotettavasti.

Vierailija
104/117 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 01:38"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 01:24"]Tämä on asia jota mietin usein. Minä olen hyvin eläinrakas, kampanjoin turkis- ja nahkatarhausta vastaan, tuen eläinsuojelua sekä tunnen lämpöisiä ajatuksia kaikkia eläimiä kohtaan, olivat ne suomukkaita, karvaisia tai sulkaisia. Siitä huolimatta syön lihaa, mutta minun mielestäni on täysin eri asia, syökö sellaisten tilojen lihaa, missä on käynyt ja missä tietää että eläimiä hoidetaan todella hyvin. Esim. lähellä oleva luomukanalan kanat ovat onnellisia: niillä on hurjasti tilaa, oikeaa ruokaa, virikkeitä, piiloja, orsia, munintarauha, auringonvaloa, puhdasta ulkoilmaa, luonnollista maata mitä kuopsutella ja vieläpä kukkoja tunkiolla. Nuo kanat teurastetaan ruoaksi pitkän ja kanan näköisen elämän jälkeen teurastajan taidolla nopeasti ja tarkasti. Sen sijaan Saarioisen tai Atrian kanalat ovat epäinhimillisiä: eläimellä on tilaa liikkua saman verran kuin ihmisen koko elintila olisi vain puoli metriä suuntaansa. Ei kukkoja (kukot heitetään silppuriin välittömästi koska niillä ei tehdä mitään, se on oikeasti todella raakaa katsottavaa), virikkeitä ei ole (ei edes niillä "virikekanoilla" joiden kananmunapaketissa on iloisen kanan kuva), ei maata jota kuopsuttaa vaan muovilattia, ne ovat kitukasvuisia, stressaantuneita ja sairaita. Juu, mainoksissa on omasta tilastaan ylpeitä tilanpitäjiä jotka kertovat suu sauhuten kuinka porsaat ja kanat saavat vain parasta ruokaa, kotimaista ruokaa, puhdasta ruokaa jne. mutta kun se ruoan kotimaisuus ei kiinnosta paskaakaan niitä kanoja, jotka vaativat onnellisuuteen orsia, hiekkaa, munintarauhan ja tilaa. Nuo kaikki elinehdot on niiltä nuorina täyteen kemikaaleja pumpatuilta kanoilta joita me kutsumme broilereiksi, viety kokonaan.
[/quote]
Älä viitsi valehdella.

Miten olet mitannut eläimen onnellisuutta? Siis siten, että koe on toistettavissa luotettavasti.
[/quote] Siten, että se käyttäytyy lajilleen tyypillisellä tavalla: tekee pesiä, tottelee kukkoa ja on monesti kiinnostunut siitä, juoksentelee laitumella terveillä jaloillaan ja välillä menee nukkumaan tai syömään. Se saa olla poikastensa kanssa niin kauan kuin kotikanalassakin ja se on myös utelias, terhakka ja sen höyhenpeitto on paksu, lämmittävä ja kiiltävä. Silmät kirkkaat ja nokka sopivan terävä mutta ei liian pitkä.

Vierailija
105/117 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oli luotettava koe. Varmasti antaisivat hymiön palautteeksi sen kuukauden elämisen jälkeen.

Vierailija
106/117 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näen lihapihvin ajattelen, että se pitää syödä ettei eläin ole kuollut turhaan. Eri asia olisi jos yhtäkkiä joutuisin itse tappamaan ruokani. Toisaalta jos minut olisi kasvatettu siihen lapsesta lähtien en sitäkään ajattelisi varmasti pahana. En syö kuitenkaan mieluiten karitsan ja vasikan lihaa, sillä tuntuu kurjalta että joku "lapsi" on teurastettu ennenkuin on kerennyt elää. Koen että sympatisoin 100% enemmän eläimiä kuin ihmisiä, ja rakastan kaikkia karvaisia otuksia, mutta silti kylmä totuus on se, että ruoka on ruokaa. Niin kauan kuin sen tappaminen on poissa silmistä=poissa mielestä. 

Vierailija
107/117 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:37"]

Missä kohtaa tässä haastettiin riitaa? Hyviä pointteja, joilla tarkoitus saada ihminen miettimään omien valintojen oikeutusta.

[/quote]

Lihansyönti on niin päivänselvä juttu, ettei sille tarvita sen enempi oikeutusta kuin paskantamisellekaan. Jos joku oikeutus tarvitaan, vetoan siihen, että olen lihansyöjä. Minulla on siitä kulmahampaat todisteena, turha edes yrittää väittää vastaan.

Vierailija
108/117 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 19:26"]

Täällä suomessa ei pysty kasvattamaan itse niin monipuolisesti kasvisruokiin tarvittavia aineksia että on paljon ekologisempaa syödä myös itse metsästettyä riistaa kuin että söis ulkomailta(yleensä hyvin kaukaakin) roudattuja ruokia. Ne eläimet elää onnellisena ja vapaana sen elämänsä ja hyvä metsästäjä ampuu vain silloin kun on varma että osuma on tappava ja eläin kuolee siihen paikkaan.

Luonnollisuutta ei ymmärrä nykyajan luonnosta vieraantunet ihmiset. Kertoohan sekin jo jotain että marjat mätänee metsiin kun ihmiset ostaa marjat joko kaupan pakastealtaasta tai jostain marjamyyjältä. Eikö kukaan tajua sitä että ne marjat saa ihan ilmaseksi sieltä luonnosta. Plus kaupan päälle reipasta liikuntaa ja raitista ulkoilmaa.

[/quote]

Tämä onkin sitten jo ihan pätevä argumentti, jos sitten tosiaan et osta ulkomailta tuotuja tuotteita, vaan syöt talvisin pääasiassa sitä lanttua, porkkanaa, perunaa ja metsästämääsi hirveä. Sen sijaan metsästämäsen perusteleminen sillä, ettei Suomen luonto tarjoa monipuolista kasvisruokaa samalla, jos itse kuitenkin syö ulkomailta roudattua ruokaa sen hirven ohessa, niin, no...

Vierailija
109/117 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tää oli taas tämmönen päiväaikaan keksitty vänkytys, koska illalla on vegaanien omat pössyttelybileet eikä ehdi propangandoimaan ja peukuttamaan hulluna av:lla. Vai joko se seinähullu pakko-oireinen ja bakteerikammoinen vegaani on viety osastolle.

Vierailija
110/117 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinrakkaudessa on erilaisia variaatioita, kuten kasvissyönnissäkin. Ei se ole mitenkään joko tai. Pidän eläimistä, omistan lemmikkejä, mutta syön lihaa. Naapurin Pera syö lihaa, ei omista lemmikkejä, mutta suhtautuu eläimiin neutraalisti. Kun taas kylän juoruakka Irmeli ei voi sietää eläimiä ollenkaan ja vihaa niitä, muttei syö lihaa. Näistä esimerkeistä Pera pitää eläimistä enemmän kuin Irmeli ja minä luokittelen itseni eläinrakkaaksi. Voiton vie tietenkin Vilja serkku, joka on vegaani eli täten ollen true eläinrakas.

Syön lihaa, koska sitä on saatavilla helposti ja se on maukasta sekä täyttävää. Lihasta on helppo ja nopeaa tehdä ruokaa. Koen kasvissyöjäksi/vegaaniksi ryhtymisen vaivalloisena. Joka kyläpaikassa tarjotaan lihaa, enkä voi vaatia että mulle tehtäisiin omat pöperöt saati että ite veisin mukana. Myös ravintoloissa kasvisruokatarjonta on suppea. En toki laittaisi pahakseni, jos lihan myynti lopetettaisiin kokonaan. Se että olen sekasyöjä ei todellakaan tarkoita sitä, että vedän lihaa kaksin käsin joka päivä. Katson myös mistä liha on peräisin.

En ole vegaaneja vastaan, mutta ihmettelen kun parilla tuntemallani vegaanilla on kissoja lemmikkeinä, joita he tietysti ruokkivat liharuualla. Eli jos Vilja serkku on vegaani ja omistaa pari kissaa, joita ruokkii lihalla niin ei voi olla eläinrakas?

Vierailija
111/117 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsinpimpulat. Yleensä pysyn kyllä aika asiallisena näissä keskusteluissa mutta nyt osuit arkaan paikkaan; mä en nimittäin voi sietää tommosia uusiohippejä. Syökää mitä syötte. Itse syön useamman kerran viikossa kasvisruokaa mutta liha on hyvää. Ja se on minun asiani. Pitäkää omista asioistanne huolta. Vegaani-sukulaisellani on tapana tulla yökkimään liha-lautaselleni. Minä olen kunnioittavasti koittanut syödä hänen tarjoamaa safkaa ja en ole tykännyt, mutta kohteliaisuudesta silti aina lautasen tyhjentänyt. Voisiko homma alkaa pikkuhiljaa toimia molempiin suuntiin???

Vierailija
112/117 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:51"]

Ai tää oli taas tämmönen päiväaikaan keksitty vänkytys, koska illalla on vegaanien omat pössyttelybileet eikä ehdi propangandoimaan ja peukuttamaan hulluna av:lla. Vai joko se seinähullu pakko-oireinen ja bakteerikammoinen vegaani on viety osastolle.

[/quote]

Siltä näyttäis. Ootellaampa aamupäivään ja tää on taas kaivettu esille kunhan pössyttelyistään selviävät. Tai edes se yks sekopää, joka tykittää peukkuja samaan tahtiin kuin aloitusviestiin ja muihin samanmielisiin. Miten ihminen voikaan olla niin päästään sekaisin, että kuvittelee omien viestiensä massapeukuttamisen jotenkin muuttavan yleistä mielipidettä. Kai se on sitten niin, kun itse on idiootti, niin luulee kaikkien muidenkin olevan yhtä idiootteja.

Vierailija
113/117 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan nykypäivän metsästäjät ampuu eläimiä (varsinkin hirviä) lähinnä siksi, että jotkut pösilöt ovat menneisyydessä tappaneet elukoita liikaa niin, että kannat ovat menneet sekaisin. Ihan yleistietoa. Kantoja pitää säädellä nääs ettei aiheudu suurempaa vahinkoa. Ja muutenkin kannattaa tutustua missä metsästyksessä on kyse, ennen kuin sen tuomitsee turhaksi tappamiseksi. Veikkaan että sitä ei ole täällä kovin moni tehnyt kommenteista päätellen.

Vierailija
115/117 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:48"]

Olen erittäin eläinrakas ja metsästän lihani pääosin itse. Hyvä metsästäjä kunnioittaa eläimiä ja antaa myös luontoon takaisin, eikä vain ota sieltä. Ikäväkseni olen saanut huomata, että monet metsästysystäväni ovat vähän sellaisia juntteja, jotka kokee olevansa kaiken elämän yläpuolella. Tietenkin tämä on sitä perus "kjeh kjeh en syö kanien ruokaa, eivätkä ne syö minun" ihmisiä. Raskaita toisinaan.

[/quote]

Ymmärtäisin, jos olisi pakko joko tappaa tai kuolla, mutta ei, enkä siksi ymmärrä, mitä kunnioittamista on tappaa toinen eläin vain siksi, että sen jahtaaminen on hauskaa ja se maistuu hyvältä suussa - paremmalta kuin pavut ja linssit? Minä en kerrassaan saa kunnioitusta sulavasti liitettyä tähän yhtälöön.

[/quote]

Ei se ole pelkkä hyvältä suussa maistuminen. Jotkut osaavat ajatella asioita myös suuremmassa mittakaavassa. Pavuista ja linsseistä ei saa samoja ravintoaineita kuin lihasta. Papujen ja linssien tehotuotanto tuhoaa ympäristöä ja tappaa eläimiä ihan samalla tavalla kuin lihankin tehotuotanto. Sen tuhon ja tappamisen lisäksi pelkkien papujen ja linssien syöjän pitää napsia lääketeollisuuden valmistamia nappeja, mutta sen teollisuudenhaaran aiheuttamia ympäristötuhoja ja kokonaisten eliölajien sukupuuttoon kuolemisia ei oteta laskelmiin mukaan, jotta voidaan esittää olevansa parempia ihmisiä. 

Vierailija
116/117 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä ja eläinrakas. ELÄIMIÄ EI VOI SANOA RAKASTAVANSA JOS SYÖ NIITÄ. Eläinten syönti on väärin. Ne elävät niin kuin ihmiset. Ja olen lapsi olen tottunut että koulussa minua kiusataan kasvisruokavalioni takia ja sanotaan mun ruoalle Hyi mitä vegenakkia toi on meillä on hyvää veristä lehmää joka on tapettu. Olen muutaman kerran purskahtanut itkuun kun eläimistä puhutaan ilkeästi. Ja tiiän vanha keskustelu

Vierailija
117/117 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että eläimille annetaan mahdollisimman hyvät oltavat ja kivuton kuolema. Miten eroaa vaikka siitä lemmikki koirasta? Eläin ei ymmärrä aikaa, elääkö kuukausia vai vuosia. Myös eläimet syövät toisten eläinten lihaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän