Millä perustein sekasyöjä voi olla eläinrakas?
Vai voiko edes? Siis ihminen, joka maksaa muille ihmisille siitä, että nämä puolestaan kasvattavat eläimiä Helvettiin verrattavissa olosuhteissa ruoaksi, niin että näiden eläinten elämän ainoa funktio on lihoa, kuolla ja maistua sen jälkeen hyvältä.
Voiko tällainen henkilö "rakastaa eläimiä", vai olisiko paremmin sanottu esimerkiksi "rakastan eläinharrastuksiani", tai "koira on kiva kaveri"? Tai että "olen tosi eläinrakas, mutta en nyt tietystikään niiiin eläinrakas, ettenkö tahtoisi eläinten kärsivän ja kuolevan omaksi huvikseni!"
Kunhan ihmettelen.
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:57"]Tulkaa sitten laittamaan mulle hyvää maittavaa kasvisruokaa, mistä saan kaikki tarvitsemani ravinnot, niin lopetan heti lihan syönnin. Jos ette ole valmiita tähän, niin sitten elkää valittako.
[/quote]
Tulkaa sitten pitämään toi vaimon turpa kiinni, muuten en osaa olla lyömättä sitä. Jos ette ole valmiita tähän, niin turha valittaa. Rakastan kuitenkin vaimoani tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:14"]
Kyllä minä lehmiä paijaan ja hellin, vaikka niitä syönkin. Kesäkanat on rakkaita vaikka pataan päätyvät nekin kesän lopulla samaten pari karitsaa. Kissoja en suuremmin paijaile, enkä tykkää, kun olen allerginen, pakollinen elukka sekin kuitenkin täällä ja huolen pidän. Koiriani olen rakastanut kaikkia niinkuin perheenjäsentä, rakkaus koiria kohtaan on ollut siis suurinta eläimistä. Luokittelen itseni eläinrakkaaksi. En halua millekään eläimelle pahaa. Hämähäkitkin kannan ulos.
[/quote]
Eipä ole kummoista rakkautesi, jos makunautinto menee rakkautesi kohteen hengen edelle, tästä sentään lienemme yhtä mieltä.
[/quote]
Olisiko se parempi kuopata maahan mätänemään se makunautinto, joka on ravinnoksi kelpaavaa? Ketä se siellä hyödyntää? Palaa maan pinnalle. Elämän kiertokulku. Jopa sinä, joudut joskus jonkun syömäksi ellei sinua tuhkata ja siitä huolimattakin jäät hiilenä maailmaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:14"]
Kyllä minä lehmiä paijaan ja hellin, vaikka niitä syönkin. Kesäkanat on rakkaita vaikka pataan päätyvät nekin kesän lopulla samaten pari karitsaa. Kissoja en suuremmin paijaile, enkä tykkää, kun olen allerginen, pakollinen elukka sekin kuitenkin täällä ja huolen pidän. Koiriani olen rakastanut kaikkia niinkuin perheenjäsentä, rakkaus koiria kohtaan on ollut siis suurinta eläimistä. Luokittelen itseni eläinrakkaaksi. En halua millekään eläimelle pahaa. Hämähäkitkin kannan ulos.
[/quote]
Eipä ole kummoista rakkautesi, jos makunautinto menee rakkautesi kohteen hengen edelle, tästä sentään lienemme yhtä mieltä.
[/quote]
Olisiko se parempi kuopata maahan mätänemään se makunautinto, joka on ravinnoksi kelpaavaa? Ketä se siellä hyödyntää? Palaa maan pinnalle. Elämän kiertokulku. Jopa sinä, joudut joskus jonkun syömäksi ellei sinua tuhkata ja siitä huolimattakin jäät hiilenä maailmaan.
[/quote]
Erona vaan on, että minä (todennäköisesti) kuolen luonnollisesti elettyäni vapaan ja täysipainoisen elämän perheeni kanssa. Lehmä taas tapetaan silloin kun ihminen niin haluaa, eikä se ole koskaan elämässään saanut vapaasti valita mitään, se elää virikkeettömässä ympäristössä ja sen vasikat viedään siltä pois heti syntymän jälkeen.
Millä perusteella lemmikkejä pitävät ihmiset voivat väittää olevansa eläinrakkaita? Pidetään eläinparkoja vankeudessa omaksi ilokseen, niin kuin leikkikaluina. Opetetaan lemmikeille sirkustemppuja että viihdyttävät isäntäänsä. Varsinkin rotukoiria jalostetaan sairaiksi asti, että olisi söpöjä leluja "eläinrakkailla" ihmisillä.
Lihakarjaa ym. pitämällä saadaan ihmisille syötävää = hyödyllistä ja tarpeellista. Lemmikkien pito on vain ihmisten egon pönkitystä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:48"]
Olen erittäin eläinrakas ja metsästän lihani pääosin itse. Hyvä metsästäjä kunnioittaa eläimiä ja antaa myös luontoon takaisin, eikä vain ota sieltä. Ikäväkseni olen saanut huomata, että monet metsästysystäväni ovat vähän sellaisia juntteja, jotka kokee olevansa kaiken elämän yläpuolella. Tietenkin tämä on sitä perus "kjeh kjeh en syö kanien ruokaa, eivätkä ne syö minun" ihmisiä. Raskaita toisinaan.
[/quote]
Ymmärtäisin, jos olisi pakko joko tappaa tai kuolla, mutta ei, enkä siksi ymmärrä, mitä kunnioittamista on tappaa toinen eläin vain siksi, että sen jahtaaminen on hauskaa ja se maistuu hyvältä suussa - paremmalta kuin pavut ja linssit? Minä en kerrassaan saa kunnioitusta sulavasti liitettyä tähän yhtälöön.
[/quote]
Täällä suomessa ei pysty kasvattamaan itse niin monipuolisesti kasvisruokiin tarvittavia aineksia että on paljon ekologisempaa syödä myös itse metsästettyä riistaa kuin että söis ulkomailta(yleensä hyvin kaukaakin) roudattuja ruokia. Ne eläimet elää onnellisena ja vapaana sen elämänsä ja hyvä metsästäjä ampuu vain silloin kun on varma että osuma on tappava ja eläin kuolee siihen paikkaan.
Luonnollisuutta ei ymmärrä nykyajan luonnosta vieraantunet ihmiset. Kertoohan sekin jo jotain että marjat mätänee metsiin kun ihmiset ostaa marjat joko kaupan pakastealtaasta tai jostain marjamyyjältä. Eikö kukaan tajua sitä että ne marjat saa ihan ilmaseksi sieltä luonnosta. Plus kaupan päälle reipasta liikuntaa ja raitista ulkoilmaa.
Hyvä ja ihan aiheellinen kysymys. Itse näen asian niin, että lihan ja eläinkunnan tuotteiden syönti on ihmisille luonnollista, samalla lailla kuin osalle muistakin eläimistä. Ihminen toki pärjää myös ilman lihaa tarvittaessa. Osa voi ajatella, että eläimen elämällä ei ole itseisarvoa vaan eettisesti tapettu eläimen kuolema ei ole väärin. Sen voi siksi syödä. Kuitenkaan tällainen ihminen ei hyväksy eläinsuojelurikoksia tai muita eläimen tahallista kaltoin kohtelua. Arvostaa eläimiä ja niiden luontaista paikkaa ekosysteemissä. Pitää ehkä lemmikeistä. Siitä tulikin mieleeni uusi kysymys: voiko lemmikin omistaja kutsua itseään eläinrakkaaksi? Onko lemmikin omistaminen itsekkyyttä (mahd. pl. rescuelemmikit)?
Miettikääpäs nyt haittaako niitä eläimiä oma kuolemansa. Eihän ne kerkee ees tajuta sitä. Ja mitä metsästykseen tulee niin luulis eläimen nyt mieluummin luotiin kuolevan kun joutuvan kitumaan kun petoeläin sen hitaasti tukehduttaa. Joku ne eläimet kuitenkin luonnossa tappaa halusitte tai ette, ihmiset, muut eläimet tai sitten ihan vaan sairaudet. Harvoin eläin luonnossa vanhuuteen kuolee. T. Eläinrakas metsästäjä
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 20:33"]
Miettikääpäs nyt haittaako niitä eläimiä oma kuolemansa. Eihän ne kerkee ees tajuta sitä. Ja mitä metsästykseen tulee niin luulis eläimen nyt mieluummin luotiin kuolevan kun joutuvan kitumaan kun petoeläin sen hitaasti tukehduttaa. Joku ne eläimet kuitenkin luonnossa tappaa halusitte tai ette, ihmiset, muut eläimet tai sitten ihan vaan sairaudet. Harvoin eläin luonnossa vanhuuteen kuolee. T. Eläinrakas metsästäjä
[/quote]
Eli metsästäjät ammuskelevat niitä eläimiä silkasta armosta ja rakkaudesta eläimiä kohtaan? :D Jokainen täällä joskus kuolee, niin ihmiset kuin eläimetkin, mutta ei se tosiasia oikeuta kenenkään tappamista ja ainutkertaisen elämän riistämistä... Jos sitä lihaa on pakko saada, niin toki metsästys on parempi vaihtoehto kuin tehotuotantolihan ostaminen.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 02:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:37"]
Missä kohtaa tässä haastettiin riitaa? Hyviä pointteja, joilla tarkoitus saada ihminen miettimään omien valintojen oikeutusta.
[/quote]
Lihansyönti on niin päivänselvä juttu, ettei sille tarvita sen enempi oikeutusta kuin paskantamisellekaan. Jos joku oikeutus tarvitaan, vetoan siihen, että olen lihansyöjä. Minulla on siitä kulmahampaat todisteena, turha edes yrittää väittää vastaan.
[/quote]
Paskantaminen nyt ei ole ihmisen valintakysymys, vaan fyysinen pakko. Sille ei ole vaihtoehtoa. Lihansyönnille on vaihtoehto.
Ihan yhtä lailla lihansyöjä on perusteluvelvollinen, vaikka useimmat lihansyöjät tuntuvat turvautuvan enemmistön tuomaan turvaan, kun eivät keksi järjellistä perustelua kannoilleen.
No minä syön lihaa ja olen eläinrakas. Kiitos ja näkemiin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:57"]
No minä syön lihaa ja olen eläinrakas. Kiitos ja näkemiin.
[/quote]
Etkä näe asiassa ristiriitaa?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:05"]
Olen omasta mielestäni eläinrakas, vaikka olenkin lihansyöjä. Ei ne asiat liity toisiinsa, minulla on kissoja ja hevonen ja ovat minulle hyvin rakkaita. Ilmeisesti sinun kriteereilläsi en ole eläinrakas, mutta eipä tuo vaikuta minun elämääni mitenkään. Pidä määritelmäsi.
[/quote]
No se oli vähän toinen kysymys tässä, että miten ns. eläinrakkaat sekasyöjät määrittelevät tai kokevat sanan eläinrakas. Kyllähän kaikki varmasti esimerkiksi rakastavat jotakuta ihmistä, muttei kaikkia silti voisi hyvällä tahdollakaan tituleerata ihmisrakkaiksi.
Vai olisiko Hitler esimerkiksi voinut julistautua ihmisrakkaaksi, jos rakastikin vaikka Evaa ja paria muuta arjalaista, mutta järjestelmällisesti tappoi juutalaisia, koska no, juutalaiset hädin tuskin ovat ihmisiä (vrt. broilerit, lehmät, siat ja muut).
[/quote]
Ap kysyi: Millä perustein sekasyöjä voi olla eläinrakas? Vai voiko edes? Voiko tällainen henkilö "rakastaa eläimiä"
Älä vääristele ja jauha Hitleristä, joka ei liity asiaan mitenkään. Eikun sehän oli eläinrakas ja kasvissyöjä! Liittyy sittenkin! :D
No vähän samalla tavalla kuin olen ihmisrakas. En todellakaan rakasta kaikkia ihmisiä. En tosin listikään muita ihmisiä tai maksa jollekin, että hän listisi niitä, mutta en rakasta kaikkia ihmisiä. En myöskään kaikkia eläimiä. En syö kaikkia eläimiä. So simple.
Itse asiassa kun tarkemmin ajattelen, pidän vain eläimistä joita en syö. Esim. lunni, pöllö, kissa ja koira.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:47"]
Voiko kasvisyöjä rakastaa luontoa ja kasveja kun syö niitä ravinnoksi. Siis ihminen, joka maksaa muille ihmisille siitä, että nämä puolestaan kasvattavat kasveja ruoaksi, niin että näiden kasvien elämän ainoa funktio on kasvaa, kuolla ja maistua sen jälkeen hyvältä.
Eikö omatunto kolkuta?
[/quote]
Kasveilla ei ole hermostoa. Ihan tiedoksi, jos esitit kysymykset tosissasi.
Sekasyöjä ei voi olla eläinrakas, sekasyöjät ovat joko elämästä piittamattomia tai elämän halveksujia. Sekayöjä voi pitää omaa lemmikki-orjaa, jolta kieltää kaiken lajityypillisen käytöksen ja päättää eläimen puolesta että se on onnellinen. Tälläistä eläintä ihminen voi kokea rakstavansa. Esimerkiksi rotukoiraihmisissä on näitä, jotka tahtoo mahdollisimman sairaan ja oudon näköisen koiran, vain että voi pitää sitä lellittävänään ja kerätä omaa ylenmyydentunnetta olemalla eläimen "pelastaja". Tällainen ihminen ei kuitenkaan rakasta eläintä vaan rakastaa sitä mitä se peilaa hänestä itsestään: välitän, rakastan, hoivaan, pidän hengissä, olen siis hyvä ihminen, tällä oikeutankin muiden eläinten joukkomurhat ja keskitysleirit joita jokapäiväisessä elämässäni tuen.
No miten rasistit voivat rakastaa yhtään ketään? Mien Hitlerillä oli naisystävä? Miksi vankilakundeillakin voi olla perhe? Eikö heidän pitäisi ap:n logiikalla vihata kaikkia ihmisiä?
Eihän kaikista ihmisistä käytetä sanaa "lapsirakas", mutta silti voivat rakastaa läheisiä lapsiaan yli kaiken.
Tulkaa sitten laittamaan mulle hyvää maittavaa kasvisruokaa, mistä saan kaikki tarvitsemani ravinnot, niin lopetan heti lihan syönnin. Jos ette ole valmiita tähän, niin sitten elkää valittako.