Millä perustein sekasyöjä voi olla eläinrakas?
Vai voiko edes? Siis ihminen, joka maksaa muille ihmisille siitä, että nämä puolestaan kasvattavat eläimiä Helvettiin verrattavissa olosuhteissa ruoaksi, niin että näiden eläinten elämän ainoa funktio on lihoa, kuolla ja maistua sen jälkeen hyvältä.
Voiko tällainen henkilö "rakastaa eläimiä", vai olisiko paremmin sanottu esimerkiksi "rakastan eläinharrastuksiani", tai "koira on kiva kaveri"? Tai että "olen tosi eläinrakas, mutta en nyt tietystikään niiiin eläinrakas, ettenkö tahtoisi eläinten kärsivän ja kuolevan omaksi huvikseni!"
Kunhan ihmettelen.
Kommentit (117)
Sekasyöjien ja vegaanien ero on siinä, että sekasyöjät eivät laita ihmistä ja eläintä samalle viivalle. Ihmistä pidetään arvokkaampana kuin eläintä, siksi niitä eläimiä on ihan ok syödä. Syömmehän me myös kasviksia, koska katsomme että ne on alempaa rotua.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:57"]
Tulkaa sitten laittamaan mulle hyvää maittavaa kasvisruokaa, mistä saan kaikki tarvitsemani ravinnot, niin lopetan heti lihan syönnin. Jos ette ole valmiita tähän, niin sitten elkää valittako.
[/quote]
Muuten tulisin, mutta vaikutat lapselliselta kitisijältä. Miksi suostut eettisiin valintoihin vasta siinä tapauksessa, että joku muu tekee kaiken puolestasi? Vai onko pointtisi se, ettei hyvää kasvisruokaa ole? Ellet ole maistanut kaikkia maailman kasvisruokia ennakkoluulottomasti, et voine sanoa niin. Tietty jos olet päiväkoti-ikäinen ja kaikki kasvikset on pahojaaaaaaah niin sitten ymmärrän.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:47"]
Kyllä minäkin pidän itseäni "ihmisrakkaana" eli kunnioitan muita ihmisiä ja olen sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ei se kuitenkaan tarkoita, ettenkö olisi valmis myös tappamaan ihmisiä. Ihmislajista löytyy paljon yksilöitä, jotka eivät ansaitse elää. En keksi yhtään syytä, miksei sama voisi päteä eläimiin.
[/quote]
x'''''''''''''''''''''''''D Miten valitset kaupan pakasteesta ne eläimet, jotka eivät ansainneet elää?
Kyllä minäkin pidän itseäni "ihmisrakkaana" eli kunnioitan muita ihmisiä ja olen sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ei se kuitenkaan tarkoita, ettenkö olisi valmis myös tappamaan ihmisiä. Ihmislajista löytyy paljon yksilöitä, jotka eivät ansaitse elää. En keksi yhtään syytä, miksei sama voisi päteä eläimiin.
[/quote]
Ihmisellä on järki ja sitä myöten käsitys oikeasta ja väärästä.
Eläimellä ei ole näitä, joten se ei ole vastuussa teoistaan, eikä eläintä voi sitä myöten pitää pahana.
Täsäkin ketjussa on tullut ilmi monien luulevan, että "luomu" on yhtä kuin tae, että eläimiä on kohdeltu hyvin. Näin ei tosiaan ole, vaan luomussahan on nimenomaan kyse, siitä että se on terveellisempää ihmiselle, koska esimerkiksi luomulihan tuotannossa eläimille ei syötetä tietynlaista ruokaa.
Luomutuotannossa tuotettavilla eläimillä on suomessa usein jopa huonommat olot kuin normaalisti tuotetuilla eläintuotteilla. Kannattaa pitää tämä mielessä, jos peruste luomun valintaan on eettisyys.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:07"]
Minä rakastan läheisiäni, mutta en kaikkia ihmisiä. Endoton ajattelu on järjetöntä.
[/quote]
Et siis ole ihmisrakas.
Perin dieettini esi-isiltäni jotka ovat lihas syöneet miljoonia vuosia. Heidän takiaan elimistöni on tottunut lihaan. Ilman lihaa minulla on paska olo (kokeiltu) joten tarvitsen sitä säännöllisesti. Rakastan eläimiä, tuokin linnut talvella ja kastelen kukat vaikka syön salaattiakin. Olen varmaan sairas ihminen, huomenna psykiatrille?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:06"]
[/quote]
x'''''''''''''''''''''''''D Miten valitset kaupan pakasteesta ne eläimet, jotka eivät ansainneet elää?
[/quote]
En osta mitään kaupan pakasteita. Pihapiirissä liikkuu eläimiä, joiden käytös on ihan vitun häiriintynyttä. Niistä on monta maukasta liha-ateriaa viikossa.
Yritä ap löytää oma juttusi, ajattelu se ei ole.
Miten vegaani voi olla kasvirakas?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:22"]
Miten vegaani voi olla kasvirakas?
[/quote]
Tässä on jo se ongelma, että ihminen voi olla syömättä eläimiä ja olla erittäin terve. Sen sijaan ihminen, joka ei koskaan syö mitään kasviperäistä, yksinkertaisesti ei pysy terveenä pitkään. Typerä analogia.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 19:26"]
Täällä suomessa ei pysty kasvattamaan itse niin monipuolisesti kasvisruokiin tarvittavia aineksia että on paljon ekologisempaa syödä myös itse metsästettyä riistaa kuin että söis ulkomailta(yleensä hyvin kaukaakin) roudattuja ruokia. Ne eläimet elää onnellisena ja vapaana sen elämänsä ja hyvä metsästäjä ampuu vain silloin kun on varma että osuma on tappava ja eläin kuolee siihen paikkaan.
Luonnollisuutta ei ymmärrä nykyajan luonnosta vieraantunet ihmiset. Kertoohan sekin jo jotain että marjat mätänee metsiin kun ihmiset ostaa marjat joko kaupan pakastealtaasta tai jostain marjamyyjältä. Eikö kukaan tajua sitä että ne marjat saa ihan ilmaseksi sieltä luonnosta. Plus kaupan päälle reipasta liikuntaa ja raitista ulkoilmaa.
[/quote]
Tämä onkin sitten jo ihan pätevä argumentti, jos sitten tosiaan et osta ulkomailta tuotuja tuotteita, vaan syöt talvisin pääasiassa sitä lanttua, porkkanaa, perunaa ja metsästämääsi hirveä. Sen sijaan metsästämäsen perusteleminen sillä, ettei Suomen luonto tarjoa monipuolista kasvisruokaa samalla, jos itse kuitenkin syö ulkomailta roudattua ruokaa sen hirven ohessa, niin, no...
[/quote]
Aivan. Ja muutenkin tuppaa hymyilyttämään se, miten näihin ketjuihin aina osuukin näitä oman elämänsä penttilinkoloita, jotka metsästävät ja joskus jopa kasvattavat itse kaiken ruokansa, ja isällisesti laittavat täällä vegaaninuorisoa ojennukseen. Aika jännä. Veikkaanpa, että näitä sankareita on kuitenkin Suomessa aika vähän. Mutta niinpä vaan vauvapalstalta päivystävät...
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:44"]
Vai voiko edes? Siis ihminen, joka maksaa muille ihmisille siitä, että nämä puolestaan kasvattavat eläimiä Helvettiin verrattavissa olosuhteissa ruoaksi, niin että näiden eläinten elämän ainoa funktio on lihoa, kuolla ja maistua sen jälkeen hyvältä.
Voiko tällainen henkilö "rakastaa eläimiä", vai olisiko paremmin sanottu esimerkiksi "rakastan eläinharrastuksiani", tai "koira on kiva kaveri"? Tai että "olen tosi eläinrakas, mutta en nyt tietystikään niiiin eläinrakas, ettenkö tahtoisi eläinten kärsivän ja kuolevan omaksi huvikseni!"
Kunhan ihmettelen.
[/quote]
Millä perustein kasvissyöjä voi olla täysijärkinen, kun tekee tälläisiä tarkoituksella provosoivia ja riitaa haastavia aloituksia?
Ihminenkin on eläin. Oma pötsini ei kestä pelkkää kasvisruokaa, joten olen hyväksynyt raadollisuuteni.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:44"]
Kunhan ihmettelen.
[/quote]
Millä perustein kasvissyöjä voi olla täysijärkinen, kun tekee tälläisiä tarkoituksella provosoivia ja riitaa haastavia aloituksia?
[/quote]
Missä kohtaa tässä haastettiin riitaa? Hyviä pointteja, joilla tarkoitus saada ihminen miettimään omien valintojen oikeutusta.
Tietenkin myös kasvissyöntiä saa kritisoida, kuten kaikkia asioita.
Jos jotain asiaa pitää "pyhänä" kritiikin kohteen ulkopuolisen asiana, niin yleensä kyseessä on asia, joka ei kestä objektiivista tarkastelua.
Mielenkiintoista. Olen aina mieltänyt itseni eläinrakkaaksi: Eläimet herättävät minussa iloa ja suojeluviettiä, enkö halua satuttaa tai pelotella eläimiä turhaan. Se ei kuitenkaan estä minua tappamasta eläintä, silloin kun se tulee minulle ja perheelleni ruuaksi. Ajattelen sen niin, ettei eläimen tappaminen ruuaksi ilman tarpeetonta kärsimystä ole "turhaa" vaan kuuluu luonnon kiertokulkuun. Samoin minusta on ihan ok tuottaa eläimiä ruuaksi, kun niillä on riittävän hyvät olosuhteet, eli siis tilaa, lajiseuraa, lämpöä ja ravitsevaa ruokaa. Olen aina ajatellut niin, että ihmiselle luonnollista on lihansyönti mutta myös vastuu eläimen hyvinvoinnista. Minulla on ollut monenlaisia lemmikkieläimiä, kaikki rakkaita ja hyvinhoidettuja - en silti pidä niitä yhtä tärkeinä kuin ihmisiä
On ihmisiä jotka rakastaa eläimiä ja ihmisiä jotka rakastaa lemmikkejä. Itsekin kuuluin jälkimmäiseen kastiin ja kuvittelin olevani "eläinrakas". Sittemmin olen siirtynyt vegaaniksi. Jokainen olento on tärkeä. :)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:11"]Täsäkin ketjussa on tullut ilmi monien luulevan, että "luomu" on yhtä kuin tae, että eläimiä on kohdeltu hyvin. Näin ei tosiaan ole, vaan luomussahan on nimenomaan kyse, siitä että se on terveellisempää ihmiselle, koska esimerkiksi luomulihan tuotannossa eläimille ei syötetä tietynlaista ruokaa.
Luomutuotannossa tuotettavilla eläimillä on suomessa usein jopa huonommat olot kuin normaalisti tuotetuilla eläintuotteilla. Kannattaa pitää tämä mielessä, jos peruste luomun valintaan on eettisyys.
[/quote]
Ensimmäinen järkevä kommentti, kiitos. Jos olisit jättänyt tuon luomu on terveellisempää väitteen pois, niin olisin voinut täysin allekirjoittaa tuon tekstin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:42"]On ihmisiä jotka rakastaa eläimiä ja ihmisiä jotka rakastaa lemmikkejä. Itsekin kuuluin jälkimmäiseen kastiin ja kuvittelin olevani "eläinrakas". Sittemmin olen siirtynyt vegaaniksi. Jokainen olento on tärkeä. :)
[/quote]
Entäs minä sitten, kun rakastan ihan kaikkia metsän eläimiä ja haluan niiden elävän villeinä ja vapaina mutta syön silti lihaa? Miten kategorioisit minut?
Eläinrakas ei ole synonyymi sanalle vegaani. Veikkaisin esimerkiksi, että eläinkodeissa vapaaehtoisina työskentelevät ovat äärimmäisen eläinrakkaita, ja he tuskin ovat kaikki kasvissyöjiä. Selvennykseksi vielä, ettei sellainen työ ole kissojen ja koirien silittelyä vaan paskan lapioimista ja äärimmäisen kurjista oloista tulleiden eläinten pelastamista - kyllä siinä on todellista, epäitsekästä rakkautta pelissä.