Millä perustein sekasyöjä voi olla eläinrakas?
Vai voiko edes? Siis ihminen, joka maksaa muille ihmisille siitä, että nämä puolestaan kasvattavat eläimiä Helvettiin verrattavissa olosuhteissa ruoaksi, niin että näiden eläinten elämän ainoa funktio on lihoa, kuolla ja maistua sen jälkeen hyvältä.
Voiko tällainen henkilö "rakastaa eläimiä", vai olisiko paremmin sanottu esimerkiksi "rakastan eläinharrastuksiani", tai "koira on kiva kaveri"? Tai että "olen tosi eläinrakas, mutta en nyt tietystikään niiiin eläinrakas, ettenkö tahtoisi eläinten kärsivän ja kuolevan omaksi huvikseni!"
Kunhan ihmettelen.
Kommentit (117)
Voiko leijona olla eläinrakas ja elää luonnonmukaisesti kun se saalistaa antilooppia savannilla?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:40"]No miten rasistit voivat rakastaa yhtään ketään? Mien Hitlerillä oli naisystävä? Miksi vankilakundeillakin voi olla perhe? Eikö heidän pitäisi ap:n logiikalla vihata kaikkia ihmisiä?
Eihän kaikista ihmisistä käytetä sanaa "lapsirakas", mutta silti voivat rakastaa läheisiä lapsiaan yli kaiken.
[/quote] Eli sinä uskot, purematta nielet, että vaikka murhaaja on ihmisrakas tai natsit maailmaaparnatajia. Tai natsi sinänsä huono esimerkki, kun se aate oli silloin normi. Lihansyöjän eläinrakkaus on kyllä aika täysin verrattavissa Natsin eläinrakkauteen.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:47"]
Voiko kasvisyöjä rakastaa luontoa ja kasveja kun syö niitä ravinnoksi. Siis ihminen, joka maksaa muille ihmisille siitä, että nämä puolestaan kasvattavat kasveja ruoaksi, niin että näiden kasvien elämän ainoa funktio on kasvaa, kuolla ja maistua sen jälkeen hyvältä.
Eikö omatunto kolkuta?
[/quote]
Kasveilla ei ole hermostoa. Ihan tiedoksi, jos esitit kysymykset tosissasi.
[/quote] En myöskään väittäisi, että olen kaikkien kasvien rakastaja ja koen moraalista närkästystä ihan samoin poimi joku sitten voikukan tai sinikellon. Pidän luonnosta, mutta luulempa että ihminen on tehnyt sille suurempaakin haittaa kun ihmisille tarkoiten viljan viljely ja vaikka mustikoiden poimiminen ;) Kapunkilaisena tietenkin 'tuen' tätä kaikkea, sillä kauounkiekosysteemi on täysin nurinkurinen ja täydellinen osoitus ihmiskeskeisyydestä. Sen sijaan on saman veroista tappaa possu nautinnon vuoksi ja vaikka kissa raivospäissään tai sitten poikavasikka että saadaan äidinmaito tai ihmislapsi raivospäissään ja tätä kaikkea vastustan enkä niistä mitään kannata.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:48"]
Voiko leijona olla eläinrakas ja elää luonnonmukaisesti kun se saalistaa antilooppia savannilla?
[/quote]
Ihmisellä on järki ja moraali, eläimillä ei. Leijona ei ole paha, eikä myöskään hyvä tappaessaan antiloonpin, vaan toimii vaistojensa varassa, eikä tapahtumaa voida arvioida moraalin kannalta.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:04"]
[/quote]
Ihmisellä on järki ja moraali, eläimillä ei. Leijona ei ole paha, eikä myöskään hyvä tappaessaan antiloonpin, vaan toimii vaistojensa varassa, eikä tapahtumaa voida arvioida moraalin kannalta.
[/quote]
Niin. Tiedostava ja vastuullinen ihminenhän voi siirtyä kokonaan tehdasvalmisteisiin ravintopillereihin, koska hänellä on järki ja moraali. Harmi vaan että ihmisen keho on ihan samalla lailla eläimen tasolla kuin leijonan. Sillä ei oo moraalia eikä järkeä. Keinotekoinen ruoka ei ole ihmisruuaksi soveltuvaa. Ja minä ainakin olen allerginen linnseille ja pavuille. Mut ehkä mun pitäski kärsiä? Asiahan on niin, että ihan samalla lailla ihmisellä on vaistot jotka määrittelevät hänen käyttäytymistään ja tarpeitaan. Se, että ihminen tappaa ruuaksi, ei ole sen enempää hyvä tai paha kuin leijonankaan tappaminen. Ainoa missä tuohon järkeen ja moraaliin tulee vedota on se, kuinka ihminen kohtelee kotieläimiään. Joita ilman ei todellakaan olisi selvinnyt tähän päivään. Olen niin vakuuttunut siitä, että tämäkin kirjoittaja on vailla mitään kokemusta eläintenpidosta saati selviytymisestä. Veikkaan että kyseessä on ikänsä länsimaisesta hyvinvoinnista ja lukuisista valinnanmahdollisuuksista itsestäänselvinä asioina nauttinut mukavuudenhaluinen ihminen.
[/quote]
Ihminen ymmärtää mitä vaistot ovat ja miten ne vaikuttavat käytökseen ja voi ottaa ne huomioon tehdessään ratkaisuja. Etkä varmasti toimi vaistojesi varassa hakiessa jauhelihapaketin lähikaupan hyllyltä.
Tekstisi on kyllä taas hyvä esimerkki siitä miten ihminen haluaa luoda väkisin oikeutuksen toiminnalle johon on tottunut sen sijaan, että punnitsisi eri näkökantoja kriittisesti ja mahdollisesti luopuisi jostain "tutusta ja turvallisesta".
[/quote]
[/quote]
Ja ihminen on paha jos noudattaa vaistojaan, koska vegen Disney-piirretyistä opittu moraalikäsitys näin sanoo. Toki ihminen tulee toimeen kasvisruoalla jos pitää huolta kaikkien ravinteiden saannista, mutta ihminen ei olisi kehittynyt tähän pisteeseen ilman lihapitoista ruokavaliota. Sitten ei olisi sitä järkeä, niin voitaisiin mekin jahdata niitä antilooppeja.
Millä tavoin vela voi olla lapsirakas? ;)
Ah, vai että helvettiin verrattavissa olosuhteissa.. no juu ehkä Kiinassa tai jossain maissa missä ihmisarvokaan ei ole kohdallaan, mutta fakta on se että Suomessa on verrattain hyvä tilanne. :) valvonta on tarkkaa, jopa käytettyjä pesuaineita myöten kaikki merkitään ylös. En kuitenkaan väitä että kaikilla tiloilla menee hyvin ja eläimet hymyilee, henkinen paine ja burn-out saa toisinaan surullisia asioita. Myös muillakin elämänaloilla kuin maataloudessa. Olen suunnattoman eläinrakas ja kotoa löytyy parsinavetta. Kehtaan väittää, että meidän lehmät ovat onnellisia ja meillä pyritään kaikkemme tekemään sen eteen. Ei turhaa kärsimystä ja niille jutellaan ja silitellään joka päivä. Kiitoksena siitä saan tuntea lehmän helliä nuolaisuja kyljessäni lypsimiä kiinnittäessäni. Kun saan työni tehtyä, lehmä mölisee perääni ja käyn vielä silittelemässä, niin lehmä on tyytyväinen ja saa ryhtyä iltalevolle. Olemme tavallisia Valion tuottajia. Paskoja riistäjäihmisiä siis.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:53"]
Kai semmoinen, joka valitsee mahdollisimman eettisesti tuotettua lihaa. Eihän se koskaan täysin eettistä ole, mutta suht eettistä. Luomu ja pientilat ainakin. Tai kasvattaa itse.
[/quote]
Eli voiko perhesurmaaja, joka kaikessa rauhassa suunnittelee perheensä tapon mahdollisimman kivuttomaksi ts. eettiseksi ja sitä ennen tarjoaa heille mahdollisimman mukavat oltavat kotona, yhä rakastaa perhettään?
[/quote]
Tottakai voi siksihän niitä surmia tehdään :d, jos ei olisi mitään tunnesidettä niin tuskinpa sitä kukaan vaivautuisi sitä omaa perhettä tappamaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:48"]
Olen erittäin eläinrakas ja metsästän lihani pääosin itse. Hyvä metsästäjä kunnioittaa eläimiä ja antaa myös luontoon takaisin, eikä vain ota sieltä. Ikäväkseni olen saanut huomata, että monet metsästysystäväni ovat vähän sellaisia juntteja, jotka kokee olevansa kaiken elämän yläpuolella. Tietenkin tämä on sitä perus "kjeh kjeh en syö kanien ruokaa, eivätkä ne syö minun" ihmisiä. Raskaita toisinaan.
[/quote]
Ymmärtäisin, jos olisi pakko joko tappaa tai kuolla, mutta ei, enkä siksi ymmärrä, mitä kunnioittamista on tappaa toinen eläin vain siksi, että sen jahtaaminen on hauskaa ja se maistuu hyvältä suussa - paremmalta kuin pavut ja linssit? Minä en kerrassaan saa kunnioitusta sulavasti liitettyä tähän yhtälöön.
[/quote]
Ei se jahtaaminen minusta erityisen hauskaa ole, eikä todellakaan se tappaminenkaan ole hauskaa, mutta koska metsästän lihani itse, tiedän että eläin sai elää vapaana luonnossa tehden eläinjuttuja. Ihminenkin on eläin, eikä minusta mitenkään parempi, tai arvokkaampi, kuin muut eläimet. Minä metsästän ja syön saamani lihan, enkä anna sen kärsiä hetkeäkään. Metsästettävän eläimen kohdalla, se on ohi, ennen kuin se tietää mitä tapahtui. Kärsimystä en siedä. Ihminen on sekasyöjäeläin, joka on kehittynyt tähän pisteeseen syömällä proteiinirikasta lihaa. On myös totta, että länsimaan ihmiset syövät liikaa punaista lihaa, mutta lihansyönti ei missään nimessä poikkea ihmisen normaalista käytöksestä. Ihminen on ennen kaikkea petoeläin. Terävät kulmahampaat ja stereonäkö ovat saalistajan merkki. Myös sellainen tietty "tappajavaisto" kertoo petomaisista kehityskulusta. Tietysti myös älykkyys on merkki petoeläimestä, sillä usein pedot ovat saalistaan älykkäämpiä.
Hyvin jännä, miten näissä keskustelijoissa meidän lihansyöjien argumentointi on usein tasoa "pidä huoli omista asioistasi", kun taas vegaanit ovat todella pohtineet asioita ja lukeneet tunnollisesti tutkimuksensa. Nostan teille hattua.
Itse syön välillä lihaa, kalaa syön useinkin, ja teen sen vain ja ainoastaan oman nautinnonhalun takia. Myönnän sen suoraselkäisesti. Ei olisi iso kynnys siirtyä kokonaan vegaaniksi. Pidän useimmista eläimistä, mutta en voi kutsua itseäni eläinrakkaaksi.
Vastaus kysymykseen: kieltämällä totuuden
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:44"]
Vai voiko edes? Siis ihminen, joka maksaa muille ihmisille siitä, että nämä puolestaan kasvattavat eläimiä Helvettiin verrattavissa olosuhteissa ruoaksi, niin että näiden eläinten elämän ainoa funktio on lihoa, kuolla ja maistua sen jälkeen hyvältä.
Voiko tällainen henkilö "rakastaa eläimiä", vai olisiko paremmin sanottu esimerkiksi "rakastan eläinharrastuksiani", tai "koira on kiva kaveri"? Tai että "olen tosi eläinrakas, mutta en nyt tietystikään niiiin eläinrakas, ettenkö tahtoisi eläinten kärsivän ja kuolevan omaksi huvikseni!"
Kunhan ihmettelen.
[/quote]
Vouhotivouhoti.. Kyllä minä olen hyvin eläinrakas. Kunnioitan eläimiä ja kohtelen hyvin ja kunnioituksella kaikkia lähipiirissäni olevia eläimiä. Olen sitä mieltä että eläimen pitää saada elää mahdollisimman lajinmukaista elämää. Johon liittyy aina vapaus. Ostan ainoastaan luomukananmunia ja mahdollisuuksien mukaan luomulihaa lähituottajilta. Joskus ostan ihan vain tavallista. En hyväksy eläinten tehotuotantoa ruuaksi, joten yritän tukea sitä mahdollisimman vähän. Mutta rakas viherpiipertäjä, eläimetkin syövät toisiaan. Eikä siinä ole mitään uutta tai tavatonta että päätyy toisen ruuaksi. Siis myös ihmisen. Ei olisi koko ihmiskuntaa olemassa jos ei ravinnoksi olisi ollut lihaa. Vain hyvinvoiti yhteiskunnan elintasoihminen voi pitää puheenvuoron jonka pidit ja grillailla itselleen tofua. Yleensä ihmisen eloonjääminen on kiinni eläinproteiinista. Lihan syönti ei millään lailla vähennä eläinrakkautta saati vastuullista eläintenpitoa. Tehotuotanto on- niinkuin sanoin, sairasta ja oksettavaa. Hyvin pidetty eläin ei kärsi siitä että se on osa ravintoketjua. JOka on ihan luonnon oma selviytymisjärjestelmä. Ja luonnonolot ne vasta voivat olla raakoja ja säälimättömiä. Tai no, siinä mielessä armollisia että sairas eläin syödään aika nopeasti pois kärsimästä. En jaksa näitä tekopyhiä, luonnosta vieraantuneita piiperryksiä. Ja korostan vielä; kunnioitan syvästi niin lehmän kuin koiran kuin talitintinkin arvoa ja elämää. Lisäksi uskon että olemme aliarvioineet monen eläimen älykkyyden ja ymmärryksen pahan kerran. Se ei estä minua syömästä lihaa. Kyllähän nälkäinen leijonakin mut söisi jos voisi. Ei miettisi kärsimystäni tai tasavertaista arvoamme.
[/quote]
[/quote]
Niin. Tiedostava ja vastuullinen ihminenhän voi siirtyä kokonaan tehdasvalmisteisiin ravintopillereihin, koska hänellä on järki ja moraali. Harmi vaan että ihmisen keho on ihan samalla lailla eläimen tasolla kuin leijonan. Sillä ei oo moraalia eikä järkeä. Keinotekoinen ruoka ei ole ihmisruuaksi soveltuvaa. Ja minä ainakin olen allerginen linnseille ja pavuille. Mut ehkä mun pitäski kärsiä? Asiahan on niin, että ihan samalla lailla ihmisellä on vaistot jotka määrittelevät hänen käyttäytymistään ja tarpeitaan. Se, että ihminen tappaa ruuaksi, ei ole sen enempää hyvä tai paha kuin leijonankaan tappaminen. Ainoa missä tuohon järkeen ja moraaliin tulee vedota on se, kuinka ihminen kohtelee kotieläimiään. Joita ilman ei todellakaan olisi selvinnyt tähän päivään. Olen niin vakuuttunut siitä, että tämäkin kirjoittaja on vailla mitään kokemusta eläintenpidosta saati selviytymisestä. Veikkaan että kyseessä on ikänsä länsimaisesta hyvinvoinnista ja lukuisista valinnanmahdollisuuksista itsestäänselvinä asioina nauttinut mukavuudenhaluinen ihminen.
Voiko kasvisyöjä rakastaa luontoa ja kasveja kun syö niitä ravinnoksi. Siis ihminen, joka maksaa muille ihmisille siitä, että nämä puolestaan kasvattavat kasveja ruoaksi, niin että näiden kasvien elämän ainoa funktio on kasvaa, kuolla ja maistua sen jälkeen hyvältä.
Eikö omatunto kolkuta?
Tavallaan olen samaa mieltä, koska tehotuotettu liha on kyllä aidosti kärsimyksellä tehty ja podenkin sen syömisestä huonoa omatuntoa.
Metsästäminen on mielestäni hieno muoto hankkia lihaa, luonnossa kasvaneet eläimet tapetaan ilman kidutusta ja hyödynnetään lähes sataprosenttisesti koko ruho.
Samoin "vanhanaikainen" pieni maatalous oli kyllä hienoa, lehmät laitumella ja maajussit niitä nimesi ja rapsutteli. Sitten ne teurastettiin ja hyödynnettiin täysin.
Mutta tämä tehomaatalous on kyllä ihmisyyden musta hetki.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:48"]
Olen erittäin eläinrakas ja metsästän lihani pääosin itse. Hyvä metsästäjä kunnioittaa eläimiä ja antaa myös luontoon takaisin, eikä vain ota sieltä. Ikäväkseni olen saanut huomata, että monet metsästysystäväni ovat vähän sellaisia juntteja, jotka kokee olevansa kaiken elämän yläpuolella. Tietenkin tämä on sitä perus "kjeh kjeh en syö kanien ruokaa, eivätkä ne syö minun" ihmisiä. Raskaita toisinaan.
[/quote]
Ymmärtäisin, jos olisi pakko joko tappaa tai kuolla, mutta ei, enkä siksi ymmärrä, mitä kunnioittamista on tappaa toinen eläin vain siksi, että sen jahtaaminen on hauskaa ja se maistuu hyvältä suussa - paremmalta kuin pavut ja linssit? Minä en kerrassaan saa kunnioitusta sulavasti liitettyä tähän yhtälöön.
[/quote]
Ei se ole pelkkä hyvältä suussa maistuminen. Jotkut osaavat ajatella asioita myös suuremmassa mittakaavassa. Pavuista ja linsseistä ei saa samoja ravintoaineita kuin lihasta. Papujen ja linssien tehotuotanto tuhoaa ympäristöä ja tappaa eläimiä ihan samalla tavalla kuin lihankin tehotuotanto. Sen tuhon ja tappamisen lisäksi pelkkien papujen ja linssien syöjän pitää napsia lääketeollisuuden valmistamia nappeja, mutta sen teollisuudenhaaran aiheuttamia ympäristötuhoja ja kokonaisten eliölajien sukupuuttoon kuolemisia ei oteta laskelmiin mukaan, jotta voidaan esittää olevansa parempia ihmisiä.
[/quote]
Siis mitä? Vegaanin, joka syö monipuolista kasvisruokaa, pitää ehkä ottaa B12-vitamiinia purkista. Sen aiheuttamat ympäristösaasteet eivät ole mitään verrattuna lihantuotannon aiheuttamiin haittoihin, ja lisäksi vegaaneilla on todettu huomattavasti vähemmän esimerkiksi diabetestä, sepelvaltimo- ja verenpainetautia, joihin vasta pitääkin lääkkeitä syödä, eli yritä edes. Ja sitä paitsi suurin osa viljellystä soijasta menee eläinten rehuksi, joten ole hyvä taas.
Millä tavalla koraa kerrostalossa pitävä voi olla eläinrakas?