Rekrytoijat! Miten erottautua massasta (kesätyöasiaa)
Opiskelen lukiossa ja etsin kesäksi työtä. Olen laittanut todella monta kesätyöhakemusta. Osa työnantajista on vastannut takaisin, että ottavat mahdollisesti yhteyttä lähempänä kevättä, osa ei ole vaivautunut vastaamaan.
Asia ahdistaa jonkin verran, sillä todella tarvitsisin kesätyön. Haen yliopistoon ja minun tarvitsisi saada rahaa säästöön tulevia opintoja varten.
Olisiko teillä antaa vinkkejä, millainen on hyvä kesätyöhakemus. Mihin kiinnitätte huomiota? Haen ihan perus"duuneja" kun ammattia ei minulla ole. Kokemusta n. vuoden ajalta (siivoustyötä ja myyntityötä).
Muutenkin kaikki kesätyövinkit kiinnostaa! Kiitos jos joku jaksaa auttaa.
Kommentit (11)
Hyvin tehty cv joka erottuu harmaasta massasta on tehokas työnhaussa. Ei siis mitään mustavalkosta word asiakirjaa vaan hieman värikäs pohjamalli. Ei siis mitään överivärei vaan sellane tyylikkään näköne. Ja muisya kans lisät oma kuva siihen cv
Jos meet paikanpäälle, niin muista sitten sellanen kohtelias mutta reipas käytös ja olemus. Monilla teineillä tuppaa oleen vähä semmonen hartiat lysyssä -vetelä meininki, joka näkyy olemuksessa ja puheessa, tai sit vastakkaisesti sellanen teinipissisten yliampuva "pirtsakkuus" joka ärsyttää.
Aikuiset töihin ottajat arvostaa semmosta olentoa, joka vaikuttaa siltä, että siitä on hyötyä siellä työpaikalla. Joihinkin hommiin edesauttaa ulkonäkö (jätskimyyjätytöt) ja jossain taas sillä ei oo niin väliä (vaikka varastohommat).
Koita tuoda esiin sitä, että vaikka sulla ei ole vielä kokemusta, niin olet luotettava henkilö ja pidtä soppareista kiinni. Monilla teineillä alkaa heti duuniin päästyä se vekslaaminen työvuorojen kanssa, kun oiski jotku bileet tms. Eli anna sellanen vaikutelma, että sä oot kohtelias, asiallinen, reipas, oma-aloitteinen, opit nopeesti, oot valmis tekeen paljon duunia ja oot luotettava. Jos susta tämmönen käsitys syntyy, niin oot jo pitkällä.
Ja muista tosiaan et kaikkihan haluu sinne vaatekauppaan tms., eli hae rohkeesti ihan jostain randompaikasta... esim. pienilläkin puljuilla on usein joku varasto, jossa kesäsin tarvitaan joku kesälomatuuraaja. Voi käydä onni jostain ihan pienestäkin paikasta.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:45"]
Jos meet paikanpäälle, niin muista sitten sellanen kohtelias mutta reipas käytös ja olemus. Monilla teineillä tuppaa oleen vähä semmonen hartiat lysyssä -vetelä meininki, joka näkyy olemuksessa ja puheessa, tai sit vastakkaisesti sellanen teinipissisten yliampuva "pirtsakkuus" joka ärsyttää.
Aikuiset töihin ottajat arvostaa semmosta olentoa, joka vaikuttaa siltä, että siitä on hyötyä siellä työpaikalla. Joihinkin hommiin edesauttaa ulkonäkö (jätskimyyjätytöt) ja jossain taas sillä ei oo niin väliä (vaikka varastohommat).
Koita tuoda esiin sitä, että vaikka sulla ei ole vielä kokemusta, niin olet luotettava henkilö ja pidtä soppareista kiinni. Monilla teineillä alkaa heti duuniin päästyä se vekslaaminen työvuorojen kanssa, kun oiski jotku bileet tms. Eli anna sellanen vaikutelma, että sä oot kohtelias, asiallinen, reipas, oma-aloitteinen, opit nopeesti, oot valmis tekeen paljon duunia ja oot luotettava. Jos susta tämmönen käsitys syntyy, niin oot jo pitkällä.
Ja muista tosiaan et kaikkihan haluu sinne vaatekauppaan tms., eli hae rohkeesti ihan jostain randompaikasta... esim. pienilläkin puljuilla on usein joku varasto, jossa kesäsin tarvitaan joku kesälomatuuraaja. Voi käydä onni jostain ihan pienestäkin paikasta.
[/quote]
En todellakaan ole mikään teinibilettäjä. Uskon, että minusta saa ihan asiallisen kuvan kunhan vain pääsisin haastatteluun. Tuntuu, että paikat jaetaan aikalailla suhteilla nykyään. Sukulaisissani tai tuttavissani ei ole ketään joka voisi auttaa työpaikan saamisessa...
En ole mitenkään nirso työn suhteen. Esim. siivoustyökin on ihan kivaa vaihtelua opiskeluun. Olen vaan vähän liian kärsimätön. Haluaisin nyt jo tietää varmuudella miten noiden hakemieni paikkojen kanssa käy.
Laitat hakemukseen isolla, että kummitätisi tms. on hallituksen jäsen. Niin se Soili Suonoja ja Tullin pääjohtajakin ohjeistivat sukulaisiaan. Älä edes kuvittele saavasi töitä ilman suhteita.
Täällä toinen kohtalotoveri. Oon laittanut hakemuksia varastoihin, lääketukkuun ja toimistohommiin, mutta todennäköisesti paikat menee sellaisille, joilla on jo kokemusta/koulutusta alasta. Oon siis abi nyt, eli kun ei ole muuta koulutusta kun lukio niin harva työnantaja haluaa.
Viime kesänä päädyin puhelinmyyntityöhön kysenalaiseen keittiöremonttifirmaan ja siihen en aio alentua uudestaan: surkea palkka jos ei saa proviikkaa (3,5€/h) ja tympeitä ihmisiä langan toisessa päässä.
Ja esim jäätelönmyyntipaikat menee ainakin täälläpäin suhteita omaaville tai kesätyöseteliläisille.
No mutta tsemppiä sulle, toivottavasti löydät hyvän työn!
Taas näitä jotka tulee avlta kyselee, vaikka google on keksitty. Löytyy kuules todella monia sivustoja missä on vinkkejä työnhakuun ja hakemukseen. Ihan esimerkkitekstejä yms.
Ensinnäkin malttia, tosi harva tekee päätöksiä kesärekryistä tammikuussa, päätöksenaika lienee huhtikuussa keskimäärin.
Toiseksi, tiedä mihin haet ja näytä hakemuksessasi haluavan paikan. Ei kannata monistaa samaa hakemusta kukkakauppaan ja varastoon.
Positiivisia asioita, jotka kannattaa mainita, jos ovat totta
1) olet joustava käytettävyydessä, voitko aloittaa jo vapusta, voitko jatkaa syyskuun alkuun
2) tyydytkö myös 2 kk paikkaan, vai käykö ainoastaan 4 kk
3) voitko tehdä sijaisuuksia myös opintojen aikana
Jos hyviä hakijoita on enemmän kuin tarpeeksi, kiinnitän huomiota siihen, onko hakemus räätälöity juuri tähän yritykseen ja ymmärtääkö hakija, millaista työtä on hakemassa. Eli yleisluontoinen "oon huipputyyppi, ahkera, tulen toimeen ihmisten kanssa..." on aika turhaa, sen sijaan on hyvä jos laittaa ihan esimerkkejä vaikka asiakaspalvelukokemuksistaan ja kertoo, miten tuosta kokemuksesta olisi hyötyä juuri tässä työssä. Lyhyesti kuitenkin. Voi olla hyvä antaa joku esimerkki, milloin sinulle on annettu vastuuta ja millaista palautetta sait suorituksestasi.
Jos joku ala tai yritys kiinnostaa erityisesti, hehkuta sitä niin että innostuksesi paistaa läpi. Kehu itseäsi ja mieti todella, mitkä ovat vahvuuksiasi.
Koska sinulla on aika vähän työkokemusta, kirjoita niistä vähän tarkemmin; millaisia työtehtäviä, oliko vastuuta tai haasteita, miksi viihdyit siinä työssä, millaista palautetta sait.
Sen takia olen vähän ajoissa liikenteessä kun viime vuonna aloitin kesätyöhaun vasta maaliskuun alussa ja kaikkialla sanottiin, että ovat täyttäneet paikat jo... Varmasti soittelen hakemusteni perään keväämmällä, jos paikoista ei kuulu mitään. En vain tahtoisi vaikuttaa liian innokkaalta, vaikka todella työn haluaisin.
En tiennyt, että täällä on jotkut säännöt mitä saa kysyä ja mitä ei (tai tietysti mitään asiatonta tai loukkaava ei, mutta en ymmärrä miten tämä kysymykseni ketään loukkaisi...)
Meillä ainakin on jo kesätyöntekijät valittu, poimittiin joulun kiireapulaisista parhaat... Toki ei ole kaikkialla sama tilanne, mutta päätökset tehdään nykyään tosi ajoissa.
Helmikuussa yleensä alkaa tulla ilmoituksia mol.fi, kyttää niitä. Ja muista Lidlin kesätyöhaku. Mun on tosi huono neuvoa kun en ikinä oo saanut kesätöitä...
Mut yks mistä jotkut tykkää, varsinkin pienemmissä liikkeissä, on ihan paikan päälle meneminen. Kierrä siis lähi-siwat yms. Kappalejako ei varmaan toimi kun oon mobiilissa, sori.
Mene Demiin vai oletko yksinhuoltajateini?