Paljon on sopiva löytöpalkkio lompakkoni löytäneelle miehelle?
Eli eilen kadotin lompakkoni pihamaallani ja nyt tänään lähellä asuva mies soitti että löytänyt sen. Menen kohta hakemaan. Mikä sopiva löytöpalkkio? Käteistä lompsassa oli 120e.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:49"]
Kortteja oli lompsassa vaan pankkikortti ja ajokortti. Olisiko 20e hyvä?
Ap
[/quote]
Tarjoaisin 50 euroa. Mihin itse olisit tyytyväinen? Epäilen, että mies kieltäytyy palkkiosta.
Ap
[/quote]
20 e on jo kiva korvaus. Tosin sopiva määrä riippuu mielestäni myös siitä, kuinka varakas olet. Pienituloiselle 20 e on jo iso raha, mutta suurituloinen voisi maksaa vaikka 50 e. Olen hieman Robin Hood mentaliteetiltani.
Itse en tarvitsisi löytöpalkkiota. 20e olisi iloinen yllätys. Perjaatteessa vaikka joku kukka ja suklaalevykin ajaa saman asian. Kuitenkin kadotetun omaisuuden palauttaminen on musta ihan kansalaisvelvollisuus ja aika elämän perusasioita. Ei siitä mun mielestä TARVITSE rahalla/tavaralla kiittää ettet varastanut rahojani. Pelkkä hymy ja kiitos pitäisi riittää mutta onhan pieni palkkio ihan kiva ele :)
Annat 20e ja sanot että meinasit ostaa pullon mut et tiennyt herran mieltymyksiä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:53"]
Ap
[/quote]
Tarjoaisin 50 euroa. Mihin itse olisit tyytyväinen? Epäilen, että mies kieltäytyy palkkiosta.
[/quote]
Olen opiskelija. En palauttaisi tavaroita palkkion takia, joten mihin vain summaan. Ap
Mun mielestä on hieman naurettavaa miten moni ehdottaa jotain viittäkymppiä tietämättä miten varakas ap on. Normaalituloiselle aika iso summa, eikä joku lompakon poimiminen ja soittaminen ole mikään iso vaiva, josta tarvitsisi reilusti yli normaalin löytöpalkkion palkita.
Siis miksi et napannut lompsasta seteliä miehelle jo heti kun se sulle sen toi??
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:00"]
Siis miksi et napannut lompsasta seteliä miehelle jo heti kun se sulle sen toi??
[/quote]
Lue aloitus ennen kuin vastaat. Olisi ihan ekasta viestistä selvinnyt.
Ap
[/quote]
20 e on jo kiva korvaus. Tosin sopiva määrä riippuu mielestäni myös siitä, kuinka varakas olet. Pienituloiselle 20 e on jo iso raha, mutta suurituloinen voisi maksaa vaikka 50 e. Olen hieman Robin Hood mentaliteetiltani.
[/quote]
Itse olen pienituloinen, mutta maksaisin ainakin 40-50 euroa
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:59"]Mun mielestä on hieman naurettavaa miten moni ehdottaa jotain viittäkymppiä tietämättä miten varakas ap on. Normaalituloiselle aika iso summa, eikä joku lompakon poimiminen ja soittaminen ole mikään iso vaiva, josta tarvitsisi reilusti yli normaalin löytöpalkkion palkita.
[/quote]
Löytöpalkkio ei riipu varakkuudesta vaan löydetyn lompakon arvosta
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:59"]Mun mielestä on hieman naurettavaa miten moni ehdottaa jotain viittäkymppiä tietämättä miten varakas ap on. Normaalituloiselle aika iso summa, eikä joku lompakon poimiminen ja soittaminen ole mikään iso vaiva, josta tarvitsisi reilusti yli normaalin löytöpalkkion palkita. [/quote] Löytöpalkkio ei riipu varakkuudesta vaan löydetyn lompakon arvosta
[/quote]
Ap ei maininnut mitään itse lompakon arvosta, mutta mun mielestä on outoa suoraan olettaa, että lompakko olisi joku satojen eurojen arvoinen. Suurin osa ihmisistä käyttää kuitenkin korkeintaan muutaman kympin lompakkoja.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:52"]
Toisaalta ihmettelen, miksi löytöpalkkio kuuluisi automaattisesti? Toki se on kiva ele. Mutta kyllä musta maailma olisi kumma paikka, jos ihmiset alkaisivat ottaa tavaroita talteen vain palkkion toivossa.
[/quote]
Oisko ihan vaan sen takia, kun laki niin määrää?
Minä löysin kerran vanhan miehen lompakon, en ottanut mitään vaikka hän tarjosi
Minusta tuo 20 on hyvä summa, rod. näköisesti ei ota mitään
Ap
[/quote]
Kaksikymppiä on ihan sopiva palkkio. (Ne rahat on kuitenkin sinun)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:55"]
Itse en tarvitsisi löytöpalkkiota. 20e olisi iloinen yllätys. Perjaatteessa vaikka joku kukka ja suklaalevykin ajaa saman asian. Kuitenkin kadotetun omaisuuden palauttaminen on musta ihan kansalaisvelvollisuus ja aika elämän perusasioita. Ei siitä mun mielestä TARVITSE rahalla/tavaralla kiittää ettet varastanut rahojani. Pelkkä hymy ja kiitos pitäisi riittää mutta onhan pieni palkkio ihan kiva ele :)
[/quote]
En mä kiittäisi siitä, että joku ei varastanut, vaan siitä, että toinen toimillaan minimoi minun oman mokani ( =lompakon kadottaminen). 120e on paljon rahaa opiskelijalle, mutta vielä enemmän itseäni harmittaisi kaikki se vaiva, kun uusit kortteja ja siihen kuluva aika ja vaiva.
Mutta niin, kyllä 20e opiskelijalta on ihan hyvä palkkio.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:02"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Itse olen pienituloinen, mutta maksaisin ainakin 40-50 euroa
[/quote]
Ja heihei vaan neljän, viiden päivän ruoat?
Kato nyt eka miten paljon se on itse ottanut löytöpalkkiota. Ei siellä välttättä ole käteistä enää.
Musta jos olet normityössäkäyvä, 20e voisi olla myös ihan hyvä. Itse olen opiskelija, tekisi tiukkaa antaa edes kymppiä.
Toisaalta ihmettelen, miksi löytöpalkkio kuuluisi automaattisesti? Toki se on kiva ele. Mutta kyllä musta maailma olisi kumma paikka, jos ihmiset alkaisivat ottaa tavaroita talteen vain palkkion toivossa. Kyllä itse ajattelen, että puhelimen tai lompakon hukkaaminen on niin ikävää, että voi tehdä palveluksen toiselle odottamatta siitä mitään.