Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu ,että monet "lukeneemmat" ihmiset ei ole facebookissa?

Vierailija
30.01.2015 |

Niin ,tässä todella tyhmänä ihmettelen?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:44"]

Olen itse "lukeneempi" (jos sillä tarkoitetaan yliopistotutkintoa) ja tuttavapiirini myös. Suurin osa on facebookissa ja minäkin olen.

Minusta ihmiset (myös tässä viestiketjussa) arvostelevat facebookia ihan oudoista syistä ja väärällä tapaa. "ei mulla ole aikaa lukea muitten juttuja", "haluun nähdä ihmiset face-to-face", "en halua että tuntemattomat löytää mut sieltä" jne jne.

Eihän facebook ole oikeastaan muuta kuin väline ja sitä voi itse päättää miten sitä käyttää! Jos ei halua lukea muiden päivityksiä niin ei lue niitä ja poistaa vaikka kavereistaan sellaiset henkilöt. Jos ei halua tulla löydetyksi facebookista niin laittaa sellaiset asetukset, ettei löydy. Jos tuntuu, että roikkuu liikaa facebookissa niin tekee sitten jotain muuta! Jos ei halua, että omat valokuvat leviää netissä, niin ei sitten laita niitä sinne. jne jne

Facebookin haukkumista voi hyvin karkeasti verrata vaikkapa kynään. "Mä en kyllä koskaan käytä tota kynää, kun mulla menee koko päivä siiheen piirtämiseen sitten" tai " siis hirveetä, mitä se kirjoitti just tolla kynällä, mä en kyllä koskaa aio käyttää kynää!"

[/quote]

Mutta jos se väline nyt vain ei välineenä kiinnosta? Saako sitten olla ilman?

Vierailija
2/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ulospäinsuuntautunut ja akateeminen, mutta en ole facessa. Syy on, että ei kiinnosta jakaa elämääni muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:02"]

Tuomas Enbuske sanoi jotenki näin: Facebook on kuivat sukujuhlat, twitterissäon bileet. Facebook ei ole mitään muuta kun kuivia mammakuvia ja joidenkin yli-innokkaiden pätijä-linkittäjien kanava. Twitterissä voin seurata samoja linkkejä suoraan uutisoijalta ja instagramissa seuraan pientä kaveripiiriäniä vähän bloggareilla ja julkkiksilla höystettynä. Voin kertoa että on mukavampaa. Ja on mukava todeta ihmisille, jotka jauhavat jonkun Facebook-päivityksestä, että en käytä facebookkia. Ja kyllä, olen maisteri.

[/quote]

Samaa mieltä, mutta vielä enemmän bileet on av:lla, koska täällä saa olla täysin anonyymi :D

Vierailija
4/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät ne lukeneet ole fb:ssä eivätkä myöskään av:lla pätemässä. Kyllä ne oikeat lukeneet pätee jossain ihan muualla. ;) Ps. Oma mies on lukenut ihminen

Vierailija
5/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni hyvinkin lukenut, kirjoitustyötä paljon tekevä ihminen käyttää facebookia. Istuvat paljon koneella, ilmaisevat itseään luontevasti kirjoittamalla, työpäivät ovat ehkä vähän yksinäisiä.Ei fb:n käyttö sinällään liity huomiohakuisuuteen tai muuhunkaan "epäilyttävään". Sitä käyttävät hyvin monenlaiset ihmiset hyvin monin eri tavoin.

Vierailija
6/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei vain ole niin voimakasta pätemisen tarvetta; koulutuksesta tai iästä riippumatta.

Vierailija
7/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri koulutukseltani enkä ole kahteen vuoteen ollut facebookissa. En vaan saanut yhtään mitään siitä, itse asiassa minua ärsytti usein ne kaikenlaiset päivitykset ja "pakkososiaalisuus" siellä. Huomasin että facebook ei lisää onnellisuuttani vaan jopa vähentää sitä, joten luonnollinen päätös oli poistua sieltä. Enkä ole takaisin kaivannut. 

Sosiaalisesta mediasta olen vain Instagramissa, jonne en sinnekään postaa omia kuvia, mutta seuraan tiettyjä tasokkaita luontokuvaajien, graafikkojen ja myös muoti-ihmisten tilejä.

Vierailija
8/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostavat omaa rauhaa. Ei muiden miellyttämistä.

Vierailija
9/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan pitää omat asiani ominani, kerron kyllä face to face tai muuten asiani heille, joille ne kuuluvat. Eikä minua myöskään kiinnosta kummin kaiman serkun siskon jonninjoutavat päivitykset. Hyvin olen pärjännyt ilman facebookia.

Vierailija
10/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on tutkija, FT, ja yliopistolla tuntiopettajana ja kyllä on ollut Facebookissa jo vuosia ja on tosi aktiivinen päivittäjä. Kaikki työkaverinsakin ovat siellä.

Vierailija
11/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:36"]Haluan pitää omat asiani ominani, kerron kyllä face to face tai muuten asiani heille, joille ne kuuluvat. Eikä minua myöskään kiinnosta kummin kaiman serkun siskon jonninjoutavat päivitykset. Hyvin olen pärjännyt ilman facebookia.
[/quote]

Ai niin, ja ihan tavan duunari olen koulutukseltani.

Vierailija
12/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:36"]

Haluan pitää omat asiani ominani, kerron kyllä face to face tai muuten asiani heille, joille ne kuuluvat. Eikä minua myöskään kiinnosta kummin kaiman serkun siskon jonninjoutavat päivitykset. Hyvin olen pärjännyt ilman facebookia.

[/quote]

Ja aivan varmasti ne kaverisi, jotka ovat jo kertoneet ovat asiansa Facessa, ovat ihan onnesta lääpällään kun "pääsevät" ihan peräti naamatusten kertomaan sinulle samat asiat, jotka jo moneen kertaan Facessa kommentoitu...

Vierailija
13/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. En halua jakaa mitään turhanpäiväistä arkielämää, ja mitään henkilökohtaisempaa ei tulisi mieleenkään jakaa julkisesti netissä. Joten mitä siellä tekisin? Ei myöskään kiinnosta lukea muiden ympäripyöreitä päivityksiä. Haluan pitää yhteyttä ihmisiin henkilökohtaisemmalla tavalla.

Vierailija
14/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:28"]

Niin ,tässä todella tyhmänä ihmettelen?

[/quote] Siitä, että monet useaamman tutkinnon lukeneet ovat sitoutuneet uraansa jo paljon ennen nettijuttujen yleistymistä. Facebok on suhteellisen uusi juttu - mutta ei silti "Saatanasta".

Vierailija
15/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:36"]

[/quote]

Ja aivan varmasti ne kaverisi, jotka ovat jo kertoneet ovat asiansa Facessa, ovat ihan onnesta lääpällään kun "pääsevät" ihan peräti naamatusten kertomaan sinulle samat asiat, jotka jo moneen kertaan Facessa kommentoitu...

[/quote]

No jos ei kiinnosta enää kertoa naamatusten, niin jättää kertomatta. Ei mulla ole sellaisia kavereita, joita ei kunnon keskustelu kiinnostaisi, tai jotka sanoisivat nyrpeinä että lue facebookista jos kiinnostaa.

Vierailija
16/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fb on siitä ikävä että yhteyttä ottavat kaikki maailman turhat ihmiset keihin ei ikinä haluaisi olla yhteydessä enää. Ja noloa on olla vastaamatta kaveripyyntöihin. Yksityisyys häiriintyy ja moni on myös saanut kutsumattomia vieraita jotka ovat tyhjentäneet kämpän vaan ja ainostaan fb lomapäivityksen takia.  fb kavereista saat selville millaisissa piireissä ihminen pyörii. Sitäpaitsi jenkkifirma saa kaikki tiedot sinusta etkä tiedä mihin kaikkeen ne käytetään.

Vierailija
17/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt myös, että lähden sieltä. Pakkososiaalisuus ja teennäisyys sekä oman imagon liiallinen miettiminen on kuluttavaa. Olen huomannut saman, että naamakirja jopa vähentää ihmisten onnellisuutta. Milloin joku ei saa kutsua jonnekin, milloin joku loukkaantuu kaveripyynnöistä kieltäytymisestä tai poistamisesta, milloin joku ihminen jakaa liikaa informaatiota itsestään muille, miksi ihmiset joiden kanssa et ole ollut pitkään aikaan tekemisissä haluaa juuri siellä lähestyä sinua...syitä on monia.

On ihan kiva lukea joidenkin päivityksiä, mutta enää he harvoin facebookiin tekemisistään ilmoittaa. Yleensä vain ne joille siitä on hyötyä imagonsa tai uran tai yrityksen etc kanssa. Se on kuitenkin helppo ja nopea tapa pitää yhteyttä ihmisiin viestien ja eventtien kautta, joten siksi vielä passiivisesti siellä olen.

Vierailija
18/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan kuulua "lukeneempiin", joten vastaan.

Facebook on hirveän epäsosiaalinen tapa pitää yhteyttä muihin: jonkinlainen lue-jos-luet -periaatteella toimiva jätepaperinkeräyslaatikko. Puolituttujen touhut eivät kiinnosta minua, eivätkä kiinnosta tuttujen kaikkien touhujen kaikki yksityiskohdatkaan. Koko tykkääklikkaa-kulttuuri tympäisee.

Muutenkaan ei kiinnosta antaa amerikkalaiselle suuryhtiölle kovin tiukkaa niskaotetta siitä pienestä yhteiskunnan murusesta, joka olen minä.

Vierailija
19/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta mistään koulutuksissa sinänsä, niin itsekään en siellä ole koska mm. arvostan omaa ja rakkaideni yksityisyyttä, ihmissuhteideni todellista aitoutta, eli en mitään esitettyä parempaa todellisuutta itseni saati muiden kohdalla, en ole näyttelyesine, en ole kovinkaan pätemisenhaluinen ja sillä tavoin suorittajaluonteinen, että kokisin tarvetta esitellä suurelle yleisölle kehujen toivossa asioitani, en ole kovinkaan laumasieluinen, en pidä ajatuksesta että joku kadehtisi hyviä asioitani, koska jouduin aikoinaan kohtaamaan sitä niin paljon ja kärsimään kateuden vuoksi jne. Lisääkin syitä on.

Vierailija
20/65 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas Enbuske sanoi jotenki näin: Facebook on kuivat sukujuhlat, twitterissäon bileet.
Facebook ei ole mitään muuta kun kuivia mammakuvia ja joidenkin yli-innokkaiden pätijä-linkittäjien kanava. Twitterissä voin seurata samoja linkkejä suoraan uutisoijalta ja instagramissa seuraan pientä kaveripiiriäniä vähän bloggareilla ja julkkiksilla höystettynä. Voin kertoa että on mukavampaa. Ja on mukava todeta ihmisille, jotka jauhavat jonkun Facebook-päivityksestä, että en käytä facebookkia. Ja kyllä, olen maisteri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan