Mistä johtuu ,että monet "lukeneemmat" ihmiset ei ole facebookissa?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:02"]
Tuomas Enbuske sanoi jotenki näin: Facebook on kuivat sukujuhlat, twitterissäon bileet. Facebook ei ole mitään muuta kun kuivia mammakuvia ja joidenkin yli-innokkaiden pätijä-linkittäjien kanava. Twitterissä voin seurata samoja linkkejä suoraan uutisoijalta ja instagramissa seuraan pientä kaveripiiriäniä vähän bloggareilla ja julkkiksilla höystettynä. Voin kertoa että on mukavampaa. Ja on mukava todeta ihmisille, jotka jauhavat jonkun Facebook-päivityksestä, että en käytä facebookkia. Ja kyllä, olen maisteri.
[/quote]
Enbusken jutut on enbuske tasoa. Aika fiktiivisiä pikku laatikon juttuja.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:02"]
Tuomas Enbuske sanoi jotenki näin: Facebook on kuivat sukujuhlat, twitterissäon bileet. Facebook ei ole mitään muuta kun kuivia mammakuvia ja joidenkin yli-innokkaiden pätijä-linkittäjien kanava. Twitterissä voin seurata samoja linkkejä suoraan uutisoijalta ja instagramissa seuraan pientä kaveripiiriäniä vähän bloggareilla ja julkkiksilla höystettynä. Voin kertoa että on mukavampaa. Ja on mukava todeta ihmisille, jotka jauhavat jonkun Facebook-päivityksestä, että en käytä facebookkia. Ja kyllä, olen maisteri.
[/quote]
Samaa mieltä, mutta vielä enemmän bileet on av:lla, koska täällä saa olla täysin anonyymi :D
[/quote]
täällä on pervobileet !
En ole yleissosiaalinen, vaikka minulla onkin useita ystäviä, jotka eivät keskenään ole kiinnostuneita samoista asioista. Face-tyyppinen viestittely on myös pinnallista (tai ainakin minun kohdalla olisi) ja johtaa helposti vääriin mielikuviin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:36"]
Kaveri on tutkija, FT, ja yliopistolla tuntiopettajana ja kyllä on ollut Facebookissa jo vuosia ja on tosi aktiivinen päivittäjä. Kaikki työkaverinsakin ovat siellä.
[/quote]
Samoin mun gradunohjaajaproffa on siellä ja meidän laitoksella on oma fb-ryhmä, jossa on laitoksen henkilökuntaa, en oikein ymmärrä tätä ajatusta, että koulutetut ihmiset ei olis fb:ssä.
Minä olen ihan tavis, en mitenkään erityisen lukenut, mutta varjelen yksityisyyttäni työni vuoksi. Tiedän, että asiakkaat katsovat nimikyltistä nimen ja samoin tein googlettavat sen, ja koska asiakkaita on todellakin kaikenlaisia, en tosiaan halua että kukaan saa minusta mitään tietoja. Kun fb-profiilia ei löydetä, saan pitää oman yksityisen elämäni ihan yksityisenä, mikä minulle on arvokasta.
Onko di lukenut?vai mihin rajaat?ainakin 30v ja alle teknillisten alojen lukijoista suurin osa on Facebookissa..
Mun fb-kavereista löytyy duunareita ja maistereita. Molemmat päivittävät yhtäläisesti. Tosin toiset liibalaabaa ja toiset ei. Mä liityin facebookkiin muutama vuosi sitten kun lapseni alkoi kysellä saisiko hän kun kerta kaveritkin. Halusin tietää ensin minne lastani päästän. Itse olen amk.
Minä en ole siellä ajankäyttösyistä. En tahdo että aika valuu hukkaan netissä. Koska mitä muistoja muka jää siitä että lukisin tänäänkin tunnin puolituttujen päivityksiä? Eli nyt pois tältäkin palstalta loppupäiväksi, adios.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:32"]Kaikilla ei vain ole niin voimakasta pätemisen tarvetta; koulutuksesta tai iästä riippumatta.
[/quote]
Onko FB sun mielestä pätemistä varten? Mulla on kyllä ystävissä duunareista tohtoreihin, itse olen maisteri. En käytä fb:tä pätemiseen vaan yhteydenpitoon.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:38"]
Ei kiinnosta. En halua jakaa mitään turhanpäiväistä arkielämää, ja mitään henkilökohtaisempaa ei tulisi mieleenkään jakaa julkisesti netissä. Joten mitä siellä tekisin? Ei myöskään kiinnosta lukea muiden ympäripyöreitä päivityksiä. Haluan pitää yhteyttä ihmisiin henkilökohtaisemmalla tavalla.
[/quote]
Ei siellä ole pakko jakaa mitään henkilökohtaista ja mitään arkielämää. Jotkut jakelee uutislinkkejä ja keskustelee ajankohtaisasioista kuten me täällä AV:lla ja jotkut sitten vaan stalkkailee muita eikä päivitä itse mitään.
Jaksamme lukea ne käyttöehdot, jotka pyydetään hyväksymään ennen rekisteröitymistä.
Olen itse "lukeneempi" (jos sillä tarkoitetaan yliopistotutkintoa) ja tuttavapiirini myös. Suurin osa on facebookissa ja minäkin olen.
Minusta ihmiset (myös tässä viestiketjussa) arvostelevat facebookia ihan oudoista syistä ja väärällä tapaa. "ei mulla ole aikaa lukea muitten juttuja", "haluun nähdä ihmiset face-to-face", "en halua että tuntemattomat löytää mut sieltä" jne jne.
Eihän facebook ole oikeastaan muuta kuin väline ja sitä voi itse päättää miten sitä käyttää! Jos ei halua lukea muiden päivityksiä niin ei lue niitä ja poistaa vaikka kavereistaan sellaiset henkilöt. Jos ei halua tulla löydetyksi facebookista niin laittaa sellaiset asetukset, ettei löydy. Jos tuntuu, että roikkuu liikaa facebookissa niin tekee sitten jotain muuta! Jos ei halua, että omat valokuvat leviää netissä, niin ei sitten laita niitä sinne. jne jne
Facebookin haukkumista voi hyvin karkeasti verrata vaikkapa kynään. "Mä en kyllä koskaan käytä tota kynää, kun mulla menee koko päivä siiheen piirtämiseen sitten" tai " siis hirveetä, mitä se kirjoitti just tolla kynällä, mä en kyllä koskaa aio käyttää kynää!"
Facebook sopii parhaiten ulospäinsuuntautuneille. Olen sisäänpäinkääntynyt ja viihdyn parhaiten omassa rauhassa; yksin tai kaksin. Facebook edustaa minulle lähinnä joukkososiaalisuutta, jonka koen rasitteena luonteeni vuoksi. Olen toisinaan kaivannut jopa aikaa ennen kännyköitä, koska silloin ei aina tarvinnut olla tavoitettavissa 24/7.
Itsekin vierastan facebookia tuosta edellä mainitusta sosiaalisuussyystä. Olen aika sisäänpäinkääntynyt enkä jaksa olla sosiaalinen yhtään enempää kuin tarpeen. En tiedä menetänkö jotain kun en ole facebookissa mutta eipä tuo minua juuri vaivaa.
Jos liittyisin johonkin harrastusryhmään jonka yhteydenpitotapana on facebook ja kaikki muut pitäisivät sitä juuri täydellisenä tähän tarkoitukseen, niin sitten voisin liittyä facebookin. Eli en minä ehdoton ole.
Minulla on kaksi ylempää korkeakoulututkintoa, vaikka tuskin sillä on asiassa merkitystä (en varmaankaan olisi facebookissa vaikka olisin esimerkiksi merkonomi).
-kellä ystävät ja sukulaiset ulkomailla ja eteenkin niille kellä ne toisella puolella palloa ja aikaeron takia vaikea pitää yhteyttä
-liikuntavammaisille hyvä sekä kuulo- ja puhevammaisille myöskin hyvä
-jolla ei ole sos.elämää
-pikkusiuluisille hyvä
-muita ego-ongelmia kärsiville hyvä
Emme ole kiinnostuneita keskinkertaisuuksista tai yksityisyytemme jakamisesta tuntemattomien tahojen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:28"]
Niin ,tässä todella tyhmänä ihmettelen?
[/quote]
Fiksuudesta?
Työni takia eli varjelen yksityisyyttäni. Ihmiset ovat uskomattoman uteliaita ja en halua sekoittaa "koti"- ja työelämää keskenään. Ja ihmiset loukkaantuvat ja alkavat käyttäytyä omituisesti jos ei hyväksy kaveripyyntöjä, kollega oppi sen kantapään kautta.
mieheni on facessa, ja pari kertaa olemme tehneet kokeen - hän on julkaissut julkisen päivityksen tyyliin "vietettiin kivaa parisuhdeaikaa leffassa" ja ei mene kauaa kun minulle töissä joku (joka ei siis ole mieheni face-kaveri) tulee kommentoimaan "että olitte yhdessä leffassa, aiku ihquu"
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:44"]
Olen itse "lukeneempi" (jos sillä tarkoitetaan yliopistotutkintoa) ja tuttavapiirini myös. Suurin osa on facebookissa ja minäkin olen.
Minusta ihmiset (myös tässä viestiketjussa) arvostelevat facebookia ihan oudoista syistä ja väärällä tapaa. "ei mulla ole aikaa lukea muitten juttuja", "haluun nähdä ihmiset face-to-face", "en halua että tuntemattomat löytää mut sieltä" jne jne.
Eihän facebook ole oikeastaan muuta kuin väline ja sitä voi itse päättää miten sitä käyttää! Jos ei halua lukea muiden päivityksiä niin ei lue niitä ja poistaa vaikka kavereistaan sellaiset henkilöt. Jos ei halua tulla löydetyksi facebookista niin laittaa sellaiset asetukset, ettei löydy. Jos tuntuu, että roikkuu liikaa facebookissa niin tekee sitten jotain muuta! Jos ei halua, että omat valokuvat leviää netissä, niin ei sitten laita niitä sinne. jne jne
Facebookin haukkumista voi hyvin karkeasti verrata vaikkapa kynään. "Mä en kyllä koskaan käytä tota kynää, kun mulla menee koko päivä siiheen piirtämiseen sitten" tai " siis hirveetä, mitä se kirjoitti just tolla kynällä, mä en kyllä koskaa aio käyttää kynää!"
[/quote]
jos olisit lukeneempi niin tuskin harrastaisit rnotkumista tällä foorumilla. Paitsi tutkimusmielessä; aiheena "naisten sosiaalinen media". Tai sitten olet lukeneempi mies ja kaipaat linkkejä freddypersekuviin.