en ymmärrä mitä pahaa olla varatun kanssa
Itse olen 25v mies ja ihmettelen, miksi ihmiset tuomitsevat tämän seurustelemattoman henkikön puolelta suhteen varattuun naiseen tai mieheen? Jos itse on henk. koht sinkku ja etsii ainoastaan hetken hupia, miten asia koskettaa minua millään tavalla seurusteleeko toinen osapuoli? Se on hänen omatunto jonka tulisi kolkuttaa kun parisuhteessa lähtee muiden matkaan. Osapuolen joka seurustelee, tulee miettiä mikä on moraalisesti oikein ja mikä ei. Toinen osapuoli joka on sinkku, on täysin vapaa tekemään mitä huvittaa, eikä mielestäni sinkku osapuolen tule missään tapauksessa potea asiasta huonoa omaatuntoa enkä tämän vuoksi ymmärrä, miksi ihmiset tuomitsevat nämä täysin kenhenkään sitoutumattomat henkilöt mikäli koskevat varattuihin.
Kommentit (36)
Hienoa kun tulee tällaisia aloituksia. Tökitään muurahaispesää oikein kunnolla. Taas voi laittaa popcornit mikroon ja seurata, kun pirttihirmu AV-mammat tulee lynkkaamaan AP:n :)
Koska vääryyteen houkutteleminen on yhtä tuomittavaa kun vääryys itse. Siksi.
Et ymmärrä mitä pahaa?
Kai ymmärrät, että pettäminen itsessään on moraaliton teko?
Jos olet henkilökohtaisesti ja vapaaehtoisesti osallisena teossa, jonka ymmärrät olevan moraaliton/loukkaava toista ihmistä kohtaan, miksi et ymmärrä "mitä pahaa" siinä on?
Se ei ole aukoton puolustus, ettet ole mitään sopimusta tehnyt petettävän kanssa. Ethän ole tehnyt mitään sopimuksia kadulla vastaantulevien tuntemattomien ihmisten kanssa, mutta siitä huolimatta moraaliin kuuluu, ettet sekaannu heidän elämäänsä, tietoisesti heille kärsimystä aiheuttaen.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:57"]
[/quote]
"Houkutteleminen"? Eli jos nainen pettää niin se on houkuteltu pettämään? Ei ehkä olisi itse tajunnut mutta kun houkuteltiin? Et voi olla tosissasi. Varastin alakouluikäisenä kaupasta karkkia, kun kaveritkin teki niin ja houkuttelivat mut mukaan. Ja kiinnihän siitä tietenkin jäätiin. Kyllä se olin minä joka siitä kotona sain saarnan ja arestia, ei siellä keittiön pöydän ääressä naapuripulpetin houkuttelija-Pirkko istunut.
Olen onnellisessa parisuhteessa, enpettäisi eikä miehenikään pettäisi. Olen näistä molemmista varma (nii varma kuin elämässä mikään voi olla). Olemme olleet yhdessä n. 20 vuotta.
Nuorena minulla oli sivusuhde seurustelevan miehen kanssa. En kokenut olevani vastuussa siitä. Meillä oli mukavaa ja kevyttä. Kunnes sitten itse aloin seurustella tuon miehen kanssa. Enää ei ollutkaan kauaa kivaa, hän oli manipuloiva ihminen. Muutavan vuoden kuluttua tunsin nahoissani, ettei kaikki ole kunnossa. Epäilin sivusuhdetta, sitä ei koskan tunnustettu, mutta varmasti oli totta. Erosimme ja samantien miehellä uusi (juuri se sama työkaveri, jota epäilinkin).
Joten mielestäni ap on oikeassa. Mutta sivusuhteeseen mennessään täytyy tietää mihin ryhtyy
Mun mielestä sinkku, joka pettää varatun kanssa, tekee väärin.
Siitäkin huolimatta, että tämä varattu antaisi ymmärtää, ettei ole varattu.
Itselläni on ollut muutama tämmöinen tapaus historiassani. Yksi ei vaan ikinä ottanut avovaimoaan puheeksi, kuvittelin ja oletin että se on samanlainen kuin minäkin, ei tarvitse sitoutua, kunhan pidetään hauskaa keskenämme.
Toinen taas ihan tietoisesti vannoi ja vakuutti, että ero on vireillä ja minä uskoin - koska miehen sanaan pitää luottaa.
Nuo suhteet olivat väärin, koska se ei ollut kahden ihmisen välinen asia. Siinä oli useita ihmisiä mukana, tämä "eroamassa" oleva oli vieläpä isä.
Olen ollut mukana rikkomassa lupausta, joka on annettu. Olen toiminut valehtelun välikappaleena. Minulle on valehdeltu, siitä en pidä. Minut on petetty jo etukäteen, minut on alennettu jalkavaimon asemaan. Minun elämänkatsomustani, jossa kunnioitan lupauksia ja uskollisuutta, on väheksytty ja liattu.
Sinusta on moraalisesti oikein olla osallisena ja yllyttää toisen perheen rikkomiseen? Usein myös lasten perheen rikkomiseen?
SINULLA on oikeus olla tuhoamassa monen ihmisen elämä. Toki pääsyy pettäjässä, mutta on väärin yllyttää heikolla hetkellä, jokaisessa parisuhteessa on joskus vaikeaa. Ajattele omalle kohdallesi.. paitsi että ne joita ei ole petetty tai itse pettänyt, julistavat aina kuinka suhde on huono jos joku pettää. Useinkaan näin ei ole.
Pettäminen aina moraalisesti väärin, oli syy mikä tahansa ja rooli mikä tahansa.
Jos oisin ihastuvaa sorttia, tai etsisin tosirakkautta, välttäisin varattujen kanssa suhteisiin ryhtymistä, koska se nyt on selvä että kovin ainutlaatuiseksi en pystyisi tuntemaan itseäni jos oisin jollekin kakkossuhde.
Käsittääkseni ap puhui tilanteesta missä ei hae mitään sen syvempää. Silloin ei ole pelkoa itsensä satuttamisesta.
Tätä varatun kumppania kyllä sattuu, mutta sehän on tosiaan niin valitettavasti, että varattu pettäjä on vastuussa tekemisistään, ei se kolmas osapuoli.
Kuvittelepa AP, että sulla on pidempiaikainen parisuhde, lapsiakin vaikka jo, ja joku alkaa vokottelemaan puolisoasi, ostelee sille kukkia ja vie raflaan ja tarjoilee limusiinikyytejä ja lopulta käy peittoa heiluttamassa jossain hotellissa vakituisesti kun puolisosi tarpeeksi lämpenee. Säkö vaan kylmän viileästi katselet siinä vieressä kun joku kusipää tahtoo tuhota sun perhe-elämäsi?
Voin kertoa, että ainakin itse olen miettinyt jo reilun vuoden erään kusipään listimistä, joka tuli sotkemaan pitkän suhteeni. Eikä sellaiset tuntemukset mitenkään harvinaisia ole ja kyllä niitäkin toteutetaan muodossa taikka toisessa jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:57"]
[/quote]
"Houkutteleminen"? Eli jos nainen pettää niin se on houkuteltu pettämään? Ei ehkä olisi itse tajunnut mutta kun houkuteltiin? Et voi olla tosissasi. Varastin alakouluikäisenä kaupasta karkkia, kun kaveritkin teki niin ja houkuttelivat mut mukaan. Ja kiinnihän siitä tietenkin jäätiin. Kyllä se olin minä joka siitä kotona sain saarnan ja arestia, ei siellä keittiön pöydän ääressä naapuripulpetin houkuttelija-Pirkko istunut.
[/quote]
Kaikille ei välttämättä tule pettäminen mieleen jos joku ei sellaista vaihtoehtoa tarjoa. Yksinään on paha pettää. Jos kaikkien osapuolien moraali on korkealla he auttavat ja tukevat tässä toisiaan.
Ymmärrätkö pointin nyt?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:20"]
9/9 >> Yleinen mielipide yhteiskunnassamme on kuitenkin, että varattuun ei missään nimessä saa koskea ja mikäli joku näin tekee, on hän suuri ihmissuhteiden pilaaja ja tunteeton sika. Mielestäni ainut tunteeton sika on se osapuoli, joka lähtee parisuhteessa pettämään kumppaniaan.
AP
[/quote]
Kertoo kai se jotain ihmisestä, jos haluaa panna tunteetonta sikaa...
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:14"]
Kysymys ei ollut provo, vaikka huomaan että aihe selkeästi provosoi kommentoimaan epäasiallisuuksia. Kysymys oli täysin vilipitön. Esimerkkinä; mikäli sinä sovit ystäväsi kanssa ettet syö kenenkään muun kanssa karkkia, mutta menetkin syömään karkkia toisen ystäväsi kanssa.. Miten tämä toinen ystävä on millään tavalla syyllinen kyseiseen "rikkeeseen"? Hän on täysin sopimuksen ulkopuolinen henkilö. Samanlaiseen sopimukseen perustuu parisuhde. Parisuhde on kahden ihmisen välinen sopimus siitä, ettei olla kuin toistensa kanssa.
AP
[/quote]
Voi luoja tätä argumentoinnin tasoa :D
Olen sitä mieltä että ensijaisesti se parisuhteessa oleva on vastuussa omasta suhteestaan, ei kukaan muu.
Mutta kyllä se minun korviini ainakin särähtää jos tiedän että joku sinkku on suhteessa varattuun. Itse en lähtisi sellaiseen leikkiin, koska sellaiset kuviot ovat mielestäni aika alhaisia ja ikäviä. Varsinkin jos pettäjällä on perhe eli avo-/avioliitto + lapsia niin en pysty näkemään mitään oikeutusta kyseiseen toimintaan. Silloin viimeistään on tämän sinkunkin otettava se pää pois sieltä omasta perseestä ja ajateltava asiaa vähän laajemmin.
Olen samoilla linjoilla. Jos kumppani ei petä Tiinan kanssa, niin hän saattaa pettää Liisan kanssa. Ja vaikka mammat jaksaa aina väittää vastaan, siinä parisuhteessa ON joku vika, hyvään suhteeseen ei mahdu kolmatta.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:29"]
Kuvittelepa AP, että sulla on pidempiaikainen parisuhde, lapsiakin vaikka jo, ja joku alkaa vokottelemaan puolisoasi, ostelee sille kukkia ja vie raflaan ja tarjoilee limusiinikyytejä ja lopulta käy peittoa heiluttamassa jossain hotellissa vakituisesti kun puolisosi tarpeeksi lämpenee. Säkö vaan kylmän viileästi katselet siinä vieressä kun joku kusipää tahtoo tuhota sun perhe-elämäsi?
Voin kertoa, että ainakin itse olen miettinyt jo reilun vuoden erään kusipään listimistä, joka tuli sotkemaan pitkän suhteeni. Eikä sellaiset tuntemukset mitenkään harvinaisia ole ja kyllä niitäkin toteutetaan muodossa taikka toisessa jatkuvasti.
[/quote]
Kuka siitä puhuu että pystyisi kylmän viileesti katselemaan vierestä kun tulee petetyksi??? Eikö sillä, joka lähtee suhteen ulkopuolisen matkaan, ole mitään vastuuta? Onko se varattu kumppani mielestäs täysin kyvytön? Että täytyy sitoa patteriin siksi kun puoliso on niin vietävissä ettei itse kykene kieltäytyy suhteen ulkopuolisista houkutuksista?
Turhaa se on listiä sitä suhteen ulkopuolista jos ukko tai akka etsii ihan vapaasta tahdostaan sivusuhteen. Peli on menetetty ja sillä sipuli, ja sitä ei ois tapahtunut jos suhde ois ollut hyvä.
Kyllä, elämä on tällaista.
AP olet täysin oikeassa.
Moraalinen velvollisuus on sillä joka on tehnyt sopimuksen että on suhteessa. Se joka ajattelee jotenkin muutoin on kaksinaismoralisti ja suoraan sanottuna ei kovinkaan älykäs.