en ymmärrä mitä pahaa olla varatun kanssa
Itse olen 25v mies ja ihmettelen, miksi ihmiset tuomitsevat tämän seurustelemattoman henkikön puolelta suhteen varattuun naiseen tai mieheen? Jos itse on henk. koht sinkku ja etsii ainoastaan hetken hupia, miten asia koskettaa minua millään tavalla seurusteleeko toinen osapuoli? Se on hänen omatunto jonka tulisi kolkuttaa kun parisuhteessa lähtee muiden matkaan. Osapuolen joka seurustelee, tulee miettiä mikä on moraalisesti oikein ja mikä ei. Toinen osapuoli joka on sinkku, on täysin vapaa tekemään mitä huvittaa, eikä mielestäni sinkku osapuolen tule missään tapauksessa potea asiasta huonoa omaatuntoa enkä tämän vuoksi ymmärrä, miksi ihmiset tuomitsevat nämä täysin kenhenkään sitoutumattomat henkilöt mikäli koskevat varattuihin.
Kommentit (36)
No kertoohan se tämän sinkkuna olevan moraalista aika paljon, jos haluaa varatun kanssa puuhailla.. Mutta samaampa Olen itse sortunut ja nykyisin onnellisesti yhdessä tämän miehen kanssa... :D
Ei siinä silleen minustakaan mitään vikaa, itse otat riskit. Esim yks tuttu ampui sekä naisen että miehen, kun jäivät "rysän päältä kiinni". Eli itseppä riskeeraat oman henkesi.
Kysymys ei ollut provo, vaikka huomaan että aihe selkeästi provosoi kommentoimaan epäasiallisuuksia. Kysymys oli täysin vilipitön. Esimerkkinä; mikäli sinä sovit ystäväsi kanssa ettet syö kenenkään muun kanssa karkkia, mutta menetkin syömään karkkia toisen ystäväsi kanssa.. Miten tämä toinen ystävä on millään tavalla syyllinen kyseiseen "rikkeeseen"? Hän on täysin sopimuksen ulkopuolinen henkilö. Samanlaiseen sopimukseen perustuu parisuhde. Parisuhde on kahden ihmisen välinen sopimus siitä, ettei olla kuin toistensa kanssa.
AP
No tuossa onkin toinen puoli asiaan. Ikinä ei tiedä miten joku reagoi. Itse pitää myös ottaa vastuu teoistaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:14"]
Ei siinä silleen minustakaan mitään vikaa, itse otat riskit. Esim yks tuttu ampui sekä naisen että miehen, kun jäivät "rysän päältä kiinni". Eli itseppä riskeeraat oman henkesi.
[/quote]
Aika karua jos näkemyksesi asiasta on, että tuo on normaalia?
No enemmänhän siinä tätä varattua pitäisi syyttää :D :D ei itselle tulisi mieleenkään alkaa kolmatta osapuolta syyttelemään!
Mieti omalle kohdalle niin, että puolisosi sinua pettäisi jonkun toisen kanssa. Kyllä, vika on ensisijaisesti sen pettävän osapuolen, mutta en ymmärrä miksi joku haluaa sotkea itsensä siihen soppaan mukaan jonkun hetken huvin vuoksi, etenkään jos mies on vielä perheellinen. Eiköhän sitä hetken hupia löydä jostain muualtakin kun varatuista ja tosiaan kertoo paljon moraalista jos varatun kanssa lähtee vehtaamaan ja ajattelee vielä, että se on ihan ok ja puhdas pulmunen olen.
9/9 >> Yleinen mielipide yhteiskunnassamme on kuitenkin, että varattuun ei missään nimessä saa koskea ja mikäli joku näin tekee, on hän suuri ihmissuhteiden pilaaja ja tunteeton sika. Mielestäni ainut tunteeton sika on se osapuoli, joka lähtee parisuhteessa pettämään kumppaniaan.
AP
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:19"]
Mieti omalle kohdalle niin, että puolisosi sinua pettäisi jonkun toisen kanssa. Kyllä, vika on ensisijaisesti sen pettävän osapuolen, mutta en ymmärrä miksi joku haluaa sotkea itsensä siihen soppaan mukaan jonkun hetken huvin vuoksi, etenkään jos mies on vielä perheellinen. Eiköhän sitä hetken hupia löydä jostain muualtakin kun varatuista ja tosiaan kertoo paljon moraalista jos varatun kanssa lähtee vehtaamaan ja ajattelee vielä, että se on ihan ok ja puhdas pulmunen olen.
[/quote]
Tätä en ymmärrä. Ei ole minun tehtäväni selvittää kuka on sopinut kenenkin kanssa mitä. Niin kuin AP tuolla ylempänä mainitsi, että mikäli kaksi osapuolta ovat keskenään tehneet sopimuksen ja toinen sen sopimuksen rikkoo kolmannen osapuolen kanssa, ei kolmas osapuoli ole mitenkään osallinen tähän vaikka olisi sopimuksesta tiennytkin.
Se on katsos se moraali. Eihän sille minkään voi jos sellaista ei ole mutta eipä sitten tarvii tulla kunnioitustakaan kerjäämäään. On eriasia jos "se toinen" ei tiedä kumppanin olevan varattu, tällöin syy on täysin pettäjän mutta jos "se toinen" tietää vehtaavansa varatun kanssa niin *oksennus*.
Siltappaa, hyvin yksinkertaista. Sainko artikuloitua selvästi?
Olennaisempaa on, että varatun kanssa ei kannata vehdata. Ellei varta vasten halua ongelmia elämäänsä ja saada siipeensä, tavalla tai toisella. Nämä systeemit päättyvät onnellisesti vain hyvin harvoin, ja silloinkin yleensä viattomien osapuolien kärsimyksen kustannuksella. Yleisin vaihtoehto on kuitenkin se, että eniten päätyy kärsimään se kakkonen.
[quote author=" Vierailija " time="30.01.2015 klo 09:27"]
Olennaisempaa on, että varatun kanssa ei kannata vehdata. Ellei varta vasten halua ongelmia elämäänsä ja saada siipeensä, tavalla tai toisella. Nämä systeemit päättyvät onnellisesti vain hyvin harvoin, ja silloinkin yleensä viattomien osapuolien kärsimyksen kustannuksella. Yleisin vaihtoehto on kuitenkin se, että eniten päätyy kärsimään se kakkonen.
[/quote]
Itse siis olen koko elämäni ajan välttänyt varattuihin sekaantumista ihan itsekkäistä syistä. Elämästäni on tullut onnellisempaa näin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:26"]
Se on katsos se moraali. Eihän sille minkään voi jos sellaista ei ole mutta eipä sitten tarvii tulla kunnioitustakaan kerjäämäään. On eriasia jos "se toinen" ei tiedä kumppanin olevan varattu, tällöin syy on täysin pettäjän mutta jos "se toinen" tietää vehtaavansa varatun kanssa niin *oksennus*.
Siltappaa, hyvin yksinkertaista. Sainko artikuloitua selvästi?
[/quote]
Ok, itse omaan hyvin erilaisen näkemyksen asiaan niin kuin yllä esitin. Mielipideasioista ei liene järkevää väitellä, kun keskustelu ei etene suuntaan eikä toiseen. Fakta on kuitenkin se, että minä pystyin perustelemaan väitteeni toisin kuin sinä, joka vetoat tunteisiin ja moraaliin- joilla ei ole mitään tekemistä argumentoinnin kanssa.
Kyllä se niin on, että ehjässä ja terveessä parisuhteessa ei ole tilaa kolmannelle. Mutta jos mieheni pettäisi, niin ei se sen toisen naisen vika olisi että mies olisi valmis heittämään perheensä roskikseen. Sinkku on vapaa tekemään mitä tykkää, toki kertoo ihmisestä jonkin verran jos on valmis koskemaan toisen omaan, mutta suurempi pahis on kuitenkin se pettäjä.
Väitän, että kukaa ei voi "viedä" toiselta kumppania jos suhteessa on kaikki hyvin ja molemmat onnellisia. Jos toinen pettää, itse ainakin pysähtyisin hetkeksi miettimään että miksi. Tuskin täysin syytön olisin itsekään. Naiselle olisin toki vihainen, mutta silti katselisin pitkään peiliin.
Niin. Et ymmärrä. Miski se toinen on varattu?
asettaudu sinäkin suhteeseen ja sano puolisollesi, että menee vapaasti ja seurustelee vapaasti muiden kanssa. Eikäsiinä sillon mitään ole.
mä en halua mitään jakamista.
ehkä sulla on sielunkumppania. Voitte perustaa piirin...että jotkut niinku vakkaristi seurustelee ja sitä sekoitettu keskenänne ja otatte muutamat muut siihen mukaan..sellaista vapaita, jotka haluaa olla varattujen kanssa.
mä en ymmärrä miksi pitäisi olla varattu, jos ei halua olla varattu ja yhdessä suhteessa.
että tee mitä lystäätte sellaisten kanssa, jos KAIKKI OSAPUOLET...NIINVARATTU KUIN VARATUN KUMPPANI myös ovat sellaisen suhaamisen kannalla.
ei niin. Että vaan joku tai jotkut tietää ja suostuu...vaan KAIKKI. Kerro ja kysy siltä varatun kumppaniltakin, että se on hyvä juttu ja sopii sulle ja sille. Sittenhän se on ihan hyvä juttu. Ole avoin. Älä ihmettele....mene juttelemaan...KAIKILLE.
Eli siis jos tyttöystäväsi pettäisi sinua toisen miehen kanssa et olisi vihainen tälle toiselle miehelle koska hänhän on sinkku :D kuule aika moni mies varmaan vetäisi turpaan
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:14"]
[/quote]
Aika karua jos näkemyksesi asiasta on, että tuo on normaalia?
[/quote]
On ihan normaalia että vastaan provolla provoon.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:10"]Ethän sä tajua, koska olet kusipää. Älä tule vikisemään kun saat kirveestä kalliosi.
[/quote]
:)))))
Ok ap, leikitelllään ajatuksella.
Jos sovitaan, että sinun koulukuntasi on koulukunta A.
Minusta koulukunnan A hyvä puoli on se, että siinä painottuu myös se, että pettäjä on vastuussa tai syyllinen, syyllisin ei välttämättä ole kolmas osapuoli.
Mutta se, miksi myös kolmannen osapuolen osuus on kyseenalainen:
yleensä tosielämässä kolmannet osapuolet toivovat myös parisuhdetta pettäjän kanssa. Eli silloin kun he ovat kolmansia osapuolia, he ovat tieten osa petosta ja toimivat oman etunsa ajamiseen siten, että osallistuvat pettäjän puoliskolta salassa toimimiseen. Myös pettämisestä ja siihen liittyvästä salatusta toiminnasta tulee yhteinen suunnitelma ja kolmas osapuoli kokee, että hänellä on samat tavoitteet pettäjän kanssa. Kolmas osapuoli voi myös lähteä suhteeseen, "vaikka ei haluakaan mitään vakavampaa", silti lopputulos on tämä. Kutsutaan tätä B:ksi.
Teoria C: entäpä tilanteessa, jossa petetyn puolisko olisi henkilö, jonka tunnet tai ystävä? Kun osallistut toimintaan, joka pitää tehdä salassa, koska puoliskoa petetään, olet kuitenkin osallinen, vaikka voitaisiin teorian A mukaan ajatella, että et ole suurin syyllinen? On helpompi ymmärtää selän takana toimimisen vääryys ajattelemalla, että petetty puolisko olisi henkilö, jonka tunnet ja silloin toimintasi on myös ele tätä kohtaan. Mutta entä sitten, jos petetty puolisko on tuntematon? Miksi on moraalisesti oikein toimia epäreilulla tavalla tuntematonta henkilöä kohtaan, kun omat syyt ovat itsekkäät.
Mitä vanhemmaksi elää, ymmärtää, että on mahdollista ajatella, että versio A on olemassa ja se voi myös pitää paikkansa tietyissä tapauksissa. Samoin se muistuttaa, että pettäjä on suurin syyllinen. Kuitenkin koko asian näkeminen pelkkänä versiona A on mielestäni naiivia. Koska elämänkokemuksen kautta ymmärtää, että asiaan liittyy myös ulottuvuudet B ja C.
No tosiaan. Mitä pahaa on missään? Kaikkihan on luonnollista ja jees.