Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta elämäntapatyötöntä tunnet?

Vierailija
29.01.2015 |

Eli ihmistä, jotka nostaa toimeentulotukea, eikä halua tehdä mitään saamansa tuen eteen, ei opiskella eikä yrittää hakea työtä? Miten tällainen ihminen on perustellut elämäntapatyöttömyyttään? 

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:41"]

Tunnen kolme. Yksi on tosin kotiäitinä tällä hetkellä, toinen on rapajuoppo siskonsa ja kolmas sukulaiseni, jonka lapset ovat epäilyttävästi luisumassa samaan elämäntapaan.

[/quote]

Siirtyyköhän sukupolvelta toiselle? Köyhyydenhän on sanottu tulevan sukupolvien perintönä. Ap

Vierailija
82/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme. Mummoni, kälyni ja ystäväni. Selityksiä riittää. Mummo jäi työttömäksi kolmikymppisenä, käly nelikymppisenä, ystävä ei ole päivääkään tehnyt työtä ja on keskeyttänyt kaikki opinnot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini. Hankkiutuu kolmen vuoden välein sopivasti raskaaksi. Just synty neljäs lapsi. Ollu Jo 10 vuotta kotona.

Vierailija
84/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:47"]

Kolme. Mummoni, kälyni ja ystäväni. Selityksiä riittää. Mummo jäi työttömäksi kolmikymppisenä, käly nelikymppisenä, ystävä ei ole päivääkään tehnyt työtä ja on keskeyttänyt kaikki opinnot.

[/quote]

Miten sun ystäväsi voi selvitä henkisesti? Itse en kestäsi sekuntiakaan tuollaista elämäntapaa. En tiennyt että tuollainen elämisen mahdollisuus voi edes olla totisinta totta. Ap 

Vierailija
85/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtäkään. Kaikille tuntemilleni työttömäksi jääneille se on ollut todella paha rako niin taloudellisesti kuin henkisesti eikä kukaan heistä ole ollut työtön vapaaehtoisesti.

Vierailija
86/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:50"]

Kaverini. Hankkiutuu kolmen vuoden välein sopivasti raskaaksi. Just synty neljäs lapsi. Ollu Jo 10 vuotta kotona.

[/quote]

Jos kymmenen vuoden sisään on saanut neljä lasta niin ei oo paljon kortistossa ehtinyt virumaan.

Vierailija
87/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tähän ilmiöön olen itsekin törmännyt. Toimii kevyesti yli 10 vuoden ajan. Ap

Vierailija
88/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtäkään. Kaikille tuntemilleni työttömäksi jääneille se on ollut todella paha rako niin taloudellisesti kuin henkisesti eikä kukaan heistä ole ollut työtön vapaaehtoisesti.

[/quote]

Täysin sama kokemus. Ap

Vierailija
89/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloma & hoitovapaa ≠ työttömyys

Vierailija
90/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2
Toinen sai esikoisensa nuorena ja koulukin jäi kesken. Lapsia tullut tasaiseen tahtiin, nyt on seitsemäs kohta syntymässä. Ei ole ollut yhtään päivää töissä koskaan missään.
Toinen on hänen siskonsa. Kävi koulun ja valmistui ammattiin, jossa työtä täällä on hyvin vähän tarjolla. Työttömyys pitkittyi, puolisonsa kuoli nuorena, tämä tuttuni syrjääntyi. Epäilen, ettei hänellä ole koskaan ollut ihan kaikki kunnossa päässä.
Ovat molemmat kuitenkin tavallisia, mukavia naisia. Eivät yhtään huonompia kuin minä tai sinä.

Vierailija
91/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu sotki luottotietonsa eikä ole sen jälkeen töitä tehnyt, kun kuulemma ottaa niin paljon pattiin maksaa velkojaan takaisin. En tiedä miten tämä toimii, mutta voisin kuvitella, että työttömyysrahoista/sossurahoistakin pitää maksaa näitä takaisin?

Kyseessä alle 25-vuotias naisihminen, ei ole monen vuoden takaisia kesätöitä lukuunottamatta tehnyt töitä, voisiko luisuminen elätiksi johtua ihan siitä ettei "koskaan" ole ollut työelämässä niin ei tiedä mitä menettää, taloudellisesti ja muutenkin...

Vierailija
92/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:53"]

2 Toinen sai esikoisensa nuorena ja koulukin jäi kesken. Lapsia tullut tasaiseen tahtiin, nyt on seitsemäs kohta syntymässä. Ei ole ollut yhtään päivää töissä koskaan missään. Toinen on hänen siskonsa. Kävi koulun ja valmistui ammattiin, jossa työtä täällä on hyvin vähän tarjolla. Työttömyys pitkittyi, puolisonsa kuoli nuorena, tämä tuttuni syrjääntyi. Epäilen, ettei hänellä ole koskaan ollut ihan kaikki kunnossa päässä. Ovat molemmat kuitenkin tavallisia, mukavia naisia. Eivät yhtään huonompia kuin minä tai sinä.

[/quote]

Aivan uskomatonta. Kuinka kauan jaksaa vain synnyttää ja hoitaa? Mutta mielenterveystapaukset ovat asia erikseen ja muutenkin jos on rikkinäinen ja huono tausta niin...Sanoit täysin oikein, EI YHTÄÄN HUONOMPIA KUIN SINÄ TAI MINÄ Ap

Vierailija
93/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:54"]

Tuttu sotki luottotietonsa eikä ole sen jälkeen töitä tehnyt, kun kuulemma ottaa niin paljon pattiin maksaa velkojaan takaisin. En tiedä miten tämä toimii, mutta voisin kuvitella, että työttömyysrahoista/sossurahoistakin pitää maksaa näitä takaisin?

Kyseessä alle 25-vuotias naisihminen, ei ole monen vuoden takaisia kesätöitä lukuunottamatta tehnyt töitä, voisiko luisuminen elätiksi johtua ihan siitä ettei "koskaan" ole ollut työelämässä niin ei tiedä mitä menettää, taloudellisesti ja muutenkin...

[/quote]

Erittäin hyvä pointti, ei tajua mitä menettää. Sossurahoista ei tarvitse maksaa takaisin, mutta jos saa sosiaalista luottoa, se pitää maksaa takaisin. 

Voisi ihan hyvin säästää saamistaan rahoistaan velkarahansa ja maksaa pois. Voi opiskella ja tehdä työtä luottotiedottomanakin. Ei mm. tarvitse nostaa opintolainaa. Ap

Vierailija
94/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden eli itseni.

En ole perustellut asiaa mitenkään. Olen todennut ettei työnteko kiinnosta. Sitä paitsi velkaa on niin paljon ettei palkasta ikinä jäisi mitään käteen eikä velka tulisi edes maksetuksi vuosikausiin.

Vierailija
95/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:02"]

Yhden eli itseni.

En ole perustellut asiaa mitenkään. Olen todennut ettei työnteko kiinnosta. Sitä paitsi velkaa on niin paljon ettei palkasta ikinä jäisi mitään käteen eikä velka tulisi edes maksetuksi vuosikausiin.

Ok, mutta olet kuitenkin kouluttautunut ja ollut töissä? Velka ilmeisesti pilasi elämäsi? Shit happens. Ap

[/quote]

Vierailija
96/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, kyllä näistä jostain vastauksista tulee mieleen, että tietääköhän kirjoittaja, millä rahoilla nämä mainitsemansa elämäntapatyöttömät elävät. Kysymyshän oli kai heistä, jotka olettavat olevan ok, että muut maksavat heidän elämänsä esim. toimeentulotukien avulla eli kyse olisi räikeästi siivellä eläjistä. Jos taas joku hankkii useamman lapsen vähänkään pidemmillä ikäeroilla, niin enpä tiedä, onko hän nyt elämäntapatyötön. Joillain tuntuu ennemmin olevan ihme mania pykätä lapset vuoden ikäeroilla ja sitten vaipua hyvinvointivaltion hoitavaan syliin itse aiheutettuine ongelmineen... Toinen juttu taas on se, että on näitä oravanpyörästä hyppääjiä, jotka eivät haluakaan kokopäivätyötä, mutta siihen usein liittyy vapaaehtoinen elintasonlaskukin, joten eivät he välttämättä toimeentulotukia nostele.

Vierailija
97/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, mä oon ollut nyt työtön kaksi vuotta johtuen elämässäni tapahtuneesta kriisistä ja sen seurauksista terveyteeni. En tosiaankaan jaksa toitottaa kaikille terveysongelmistani ja niinpä moni varmaan luulee että olen just se lusmu työtön. Teen kuitenkin voimavarojeni mukaan hyväntekeväisyyttä joka päivä vanhusten ja vammaisten parissa, mutta en kokopäiväisesti koska en jaksaisi, ei terveys kestäisi. Ei kannattaisi leimata ihmistä heti työtävieruksuvaksi jos ei tiedä taustoja. On monia asioita mistä ei voi eikä halua muille puhua kun ne on niin vaikeita jo itsellekin joten mistä kukaan oikeasti voi tietää kuka on sairas ja kuka vaan lusmu.

Vierailija
98/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yhden, mutta hänellä onkin pahoja hoitamattomia mielenterveysongelmia (ja alkoholiongelma). Ja on hänkin aiemmin ollut töissä jonkin aikaa.

Vierailija
99/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:10"]

No joo, kyllä näistä jostain vastauksista tulee mieleen, että tietääköhän kirjoittaja, millä rahoilla nämä mainitsemansa elämäntapatyöttömät elävät. Kysymyshän oli kai heistä, jotka olettavat olevan ok, että muut maksavat heidän elämänsä esim. toimeentulotukien avulla eli kyse olisi räikeästi siivellä eläjistä. Jos taas joku hankkii useamman lapsen vähänkään pidemmillä ikäeroilla, niin enpä tiedä, onko hän nyt elämäntapatyötön. Joillain tuntuu ennemmin olevan ihme mania pykätä lapset vuoden ikäeroilla ja sitten vaipua hyvinvointivaltion hoitavaan syliin itse aiheutettuine ongelmineen... Toinen juttu taas on se, että on näitä oravanpyörästä hyppääjiä, jotka eivät haluakaan kokopäivätyötä, mutta siihen usein liittyy vapaaehtoinen elintasonlaskukin, joten eivät he välttämättä toimeentulotukia nostele.

[/quote]

Oma kokemukseni on lähinnä henkilöstä, joka teki lapsia selvästi vain vältelläkseen työelämää. Ei halunnut esim. kouluttautua edes minimaalisella tavalla. Kaikki äidit eivät todellakaan ole systeemin hyväksikäyttäjiä. Downshiftaajat välttelevät kyllä sossua, sossuhan alkaisi kontrolloimaan heidän vapaata elämäntyyliään. Ap

Vierailija
100/163 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:12"]

Voi voi, mä oon ollut nyt työtön kaksi vuotta johtuen elämässäni tapahtuneesta kriisistä ja sen seurauksista terveyteeni. En tosiaankaan jaksa toitottaa kaikille terveysongelmistani ja niinpä moni varmaan luulee että olen just se lusmu työtön. Teen kuitenkin voimavarojeni mukaan hyväntekeväisyyttä joka päivä vanhusten ja vammaisten parissa, mutta en kokopäiväisesti koska en jaksaisi, ei terveys kestäisi. Ei kannattaisi leimata ihmistä heti työtävieruksuvaksi jos ei tiedä taustoja. On monia asioita mistä ei voi eikä halua muille puhua kun ne on niin vaikeita jo itsellekin joten mistä kukaan oikeasti voi tietää kuka on sairas ja kuka vaan lusmu.

[/quote]

Et ole mikään elämäntapatyötön, älä huoli. Teet hienoa vapaaehtoistyötä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän