Kuinka monta elämäntapatyötöntä tunnet?
Eli ihmistä, jotka nostaa toimeentulotukea, eikä halua tehdä mitään saamansa tuen eteen, ei opiskella eikä yrittää hakea työtä? Miten tällainen ihminen on perustellut elämäntapatyöttömyyttään?
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:08"]
Tunnen ainakin kaksi. Molemmat tehneet lapsia heti 18v. Toisella vielä kahden eri miehen kanssa. Yläasteen jälkeen opiskelut jääneet sikseensä molemmilla jos ei ontuvaa koulunkäyntiavustajan kurssia lasketa. Niitä töitä ei tietenkään voi tehdä kun toinen poikii lisää mukuloita ja toinen valittaa kun on niin sairas! Välillä syöpää, sit reumaa. Yhtäkkiä revähtääkin hauis tms ja ollaan täysin liikuntakyvyttömiä ainakin kolme kuukautta. Molemmat ALLE 30v!
[/quote]
Kuulostaa niin tutulta. Hyvä tapa vältellä itsenäistä elämää. Mulla kyllä silmät aukeaa aivan uudella tavalla tämän ketjun myötä. Ap
[/quote]
Siis oletteko te kateellisia jollekin, jolla on reuma ja ollut syöpä?
Käsittämätöntä porukkaa maailmaan mahtuu.
[/quote]
Mistä ihmeestä sait tuon ajatuksen? Onko joku täällä esittänyt sen suuntaista? Olen säälinyt sairaita ja työkyvyttömiä. Ole hyvä ja lue koko ketju ennen kuin vedät johtopäätöksiä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:12"]
En tunne yhtään enää nykyisin. Vastikkeellisuutta ja valvontaa on lisätty niin paljon, että kaikki lusmut, jotka ovat yleensä ihan virkeää sakkia, ovat karsiutuneet pois. Jäljelle jäävät ovat lähinnä sellaisia puolikuntoisia jotka eivät pysty kokoaikatyöhön, mutta eivät pääse sairaslomallekaan, ja sitten pitkän työttömyyden henkisesti katkeroittamat, joiden realistiset työllistymismahdollisuudet ovat muutenkin huonot (esim. ikä) ja he tietävät sen itse.
[/quote]
Noiden puolikuntoisten pitämistä väkisin työelämässä en hyväksy. Se on epäeettistä. En ihmettele sitä että ihminen kyynistyy ja katkeroituu eikä lopulta suostu mihinkään yhteistyöhön. Tt-tuki on toistaiseksi vielä vastikkeetonta. Ehkä juuri siksi että osa sitä saavista on niin sairaita. Ap
[/quote]
Käsittääkseni tt-tukea saa jos ei ole oikeutettu työttömyysturvaan eli se on se vihoviimeinen tukimuoto. Joskin tt-tukea saa alennettuna jos on karenssi (kieltäytynyt kurssista tms.). Eli täysimääräisenä sitä ei tuossa tapauksessa saa.
[/quote]
Tämä on täydellisen totta. Työttömyyskorvaus on ensisijainen, mutta jos kieltäytyy työnhausta, putoaa tt-tuelle. Tt-tukea voi alentaa ensimmäisen kieltäytymisen jälkeen 20% ja seuraavan -40%, alentamisen pitäisi tapahtua vain 2kk kerrallaan mutta tiedän monia tapauksia, joissa alennusta on jatkettu vuodenkin. Mikä on siis laitonta. Jokainen voi kuvitella mitä tuntuu saada 485e - 40% = 339, 5 e . Elä sillä sitten - onneksi on kirkko. Kaikki tt-tuen saajat eivät kuitenkaan ole lusmuja, vaan joukossa on mm. paljon mt-ongelmallisia, joiden työllistäminen on utopiaa ja siksi työkkäri on siirtänyt kyseiset tapaukset sossulle. Lisäksi pitkäaikaistyöttömiä siirretään työttömyyskorvaukselta tt-tuelle, kun ovat olleet riittävän kauan työttömiä. Olisiko nyt 5 vuotta? Ap
[/quote]
Häh? Mä olen pitkäaikaistyötön (hyvin pitkä) ja saan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea, joten en nyt ymmärrä mitä yritit selittää. Ei mulla ole mitään mahdollisuutta enää työllistyä, en kuitenkaan ole mt-potilas, mutta kuitenkin mua roikutetaan työkkärin listoilla. Satunnaisesti soitetaan ja kysytään miten menee. Ei sieltä "siirretä" minnekään sossuun työttömiä, vaan me ollaan listoilla ja saadan työmarkkinatukea, tt-tukea ja yleensä vielä asumistukea. Riippuu asumisen kustannuksista, miten tukia saa. Katos se menee niin, että Kela maksaa tukensa ja sitten sossu katsoo, että mitä se maksaa esim. vuokrasta ja loput saatat joutua maksamaan itse ja sitten sulle jää se 480e/kk käteen siitä työmarkkinatuesta. En tiedä mistä olet sun "tietosi" saanut, mutta paikkaansa ne ei pidä.
[/quote]
Kysehän oli siitä, että työnhausta. Esimerkiksi ei siis ilmoittaudu lainkaan työkkäriin työnhakijaksi. Tämä on ihan faktaa. Se, ettei työllisty muuten vaan ei ole työnhausta kieltäytymistä.
Olen toistaiseksi elämäntapatyötön siitä syystä, että haluan tehdä harrastusprojektini loppuun - kyllä, siitä projektista ei tule rahaa eikä oikeastaan mainettakaan, mutta minulla on vaan yksinkertaisesti polttava tarve saada se vihdoin päätökseen. Henkiset kustannukset tällä projektilla ovat olleet korkeat: fyysinen terveys on nollissa, unirytmiä ei ole ja välissä on täydellinen antipatia koko hommaa kohtaan ja sen mukanaan sitten hyvin voimakas aloitekyvyttömyys. Silti...koen, etten sopeutuisi siihen tilanteeseen, että jättäisin projektini kesken.
Enoni on elämäntapatyötön. Hän ei ole ollut elämässään päivääkään palkkatöissä. Kasvattaa ammatikseen hevosia. Elää pääomakoroilla ja maavuokrilla. Silti rikkaampi kuin me miehen kanssa kahdestaan, vaikka käydään 7 päivää viikossa töissä eikä lomailla edes joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 03:13"]Olen toistaiseksi elämäntapatyötön siitä syystä, että haluan tehdä harrastusprojektini loppuun - kyllä, siitä projektista ei tule rahaa eikä oikeastaan mainettakaan, mutta minulla on vaan yksinkertaisesti polttava tarve saada se vihdoin päätökseen. Henkiset kustannukset tällä projektilla ovat olleet korkeat: fyysinen terveys on nollissa, unirytmiä ei ole ja välissä on täydellinen antipatia koko hommaa kohtaan ja sen mukanaan sitten hyvin voimakas aloitekyvyttömyys. Silti...koen, etten sopeutuisi siihen tilanteeseen, että jättäisin projektini kesken. [/quote] Projekti on ...juoda Suomi kuivaksi?
[/quote]
Enpäs kerro ;)
No joo, sen verran voin sanoa, että on luovan alan projekti. Teen sen loppuun tai kuolen ja teen - siinä ei 'deadlinen palvojilla' ole mitään nokkaan koputtamista. Projektin jälkeen voin vaikka ruveta työn sankariksi, tosin eipä taida olla ihan helppoa se.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 01:19"]
En tunne yhtään enää nykyisin. Vastikkeellisuutta ja valvontaa on lisätty niin paljon, että kaikki lusmut, jotka ovat yleensä ihan virkeää sakkia, ovat karsiutuneet pois. Jäljelle jäävät ovat lähinnä sellaisia puolikuntoisia jotka eivät pysty kokoaikatyöhön, mutta eivät pääse sairaslomallekaan, ja sitten pitkän työttömyyden henkisesti katkeroittamat, joiden realistiset työllistymismahdollisuudet ovat muutenkin huonot (esim. ikä) ja he tietävät sen itse.
[/quote]
Noiden puolikuntoisten pitämistä väkisin työelämässä en hyväksy. Se on epäeettistä. En ihmettele sitä että ihminen kyynistyy ja katkeroituu eikä lopulta suostu mihinkään yhteistyöhön. Tt-tuki on toistaiseksi vielä vastikkeetonta. Ehkä juuri siksi että osa sitä saavista on niin sairaita. Ap
[/quote]
Käsittääkseni tt-tukea saa jos ei ole oikeutettu työttömyysturvaan eli se on se vihoviimeinen tukimuoto. Joskin tt-tukea saa alennettuna jos on karenssi (kieltäytynyt kurssista tms.). Eli täysimääräisenä sitä ei tuossa tapauksessa saa.
[/quote]
Tämä on täydellisen totta. Työttömyyskorvaus on ensisijainen, mutta jos kieltäytyy työnhausta, putoaa tt-tuelle. Tt-tukea voi alentaa ensimmäisen kieltäytymisen jälkeen 20% ja seuraavan -40%, alentamisen pitäisi tapahtua vain 2kk kerrallaan mutta tiedän monia tapauksia, joissa alennusta on jatkettu vuodenkin. Mikä on siis laitonta. Jokainen voi kuvitella mitä tuntuu saada 485e - 40% = 339, 5 e . Elä sillä sitten - onneksi on kirkko. Kaikki tt-tuen saajat eivät kuitenkaan ole lusmuja, vaan joukossa on mm. paljon mt-ongelmallisia, joiden työllistäminen on utopiaa ja siksi työkkäri on siirtänyt kyseiset tapaukset sossulle. Lisäksi pitkäaikaistyöttömiä siirretään työttömyyskorvaukselta tt-tuelle, kun ovat olleet riittävän kauan työttömiä. Olisiko nyt 5 vuotta? Ap
[/quote]
Häh? Mä olen pitkäaikaistyötön (hyvin pitkä) ja saan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea, joten en nyt ymmärrä mitä yritit selittää. Ei mulla ole mitään mahdollisuutta enää työllistyä, en kuitenkaan ole mt-potilas, mutta kuitenkin mua roikutetaan työkkärin listoilla. Satunnaisesti soitetaan ja kysytään miten menee. Ei sieltä "siirretä" minnekään sossuun työttömiä, vaan me ollaan listoilla ja saadan työmarkkinatukea, tt-tukea ja yleensä vielä asumistukea. Riippuu asumisen kustannuksista, miten tukia saa. Katos se menee niin, että Kela maksaa tukensa ja sitten sossu katsoo, että mitä se maksaa esim. vuokrasta ja loput saatat joutua maksamaan itse ja sitten sulle jää se 480e/kk käteen siitä työmarkkinatuesta. En tiedä mistä olet sun "tietosi" saanut, mutta paikkaansa ne ei pidä.
[/quote]
Riippuu kunnasta missä asut. Ap
[/quote]
Höpsis nyt taas. Laitahan nyt jotain päteviä artikkeleita tästä.
[/quote]
Laitettu. Ap PS. löydät itsekin
Luulisi, että elämäntapatyöttömänä eläisi pidemmän ja onnellisemman elämän. Varsinkin stressitaso on paljon vähäisempi, kun ei tarvitse stressata töissä ja saada aivohalvausta 60-vuotiaana. Ellei sitten omilla huonoilla elämäntavoillaan onnistu tuhoamaan tuota stressitöntä etua. Luulisi, että varsinkin, jos on joku oikeus, kuten mt-ongelma, voisi ihminen tavallaan oikeutetusti elää kevyempää ja stressittömämpää elämää.
Tiedän myös erään elämäntapatyöttömän. Hän on kotiäiti, joka tekee aina uuden lapsen, kun pitäisi palata pian töihin.
Kun niitä ei ole!! Herramunjee! Mutts kun ei ole muuta tekemistä niin istutaan kotona ja mietitään mikä kohya nyt on kipeä. Sitten sun verorahoilla mennään lääkäriin ja erikoissairaanhoidon tutkimuksiin. Psykiatristankin apua lääkäri tarjonnut, kun mitään ei löydy. Mut ei se vika kuulemma siellä ole :D
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 08:38"]Kun niitä ei ole!! Herramunjee! Mutts kun ei ole muuta tekemistä niin istutaan kotona ja mietitään mikä kohya nyt on kipeä. Sitten sun verorahoilla mennään lääkäriin ja erikoissairaanhoidon tutkimuksiin. Psykiatristankin apua lääkäri tarjonnut, kun mitään ei löydy. Mut ei se vika kuulemma siellä ole :D
[/quote]
Siis tää vastaus siihen kun joku jeesusteli kuin kateellisia ja kamalia ollaan syöpä- ja reumapotilaalle joka ei pysty töihin. Väärin tässä on se et ihmisiä joilla oikeasti on em sairaudet tai muuta niin käyvät hammasta purien töissä ja yrittävät pitää elämänsyrjästä kiinni. Ja sitten on näitä mitkä keksivät aina syytä syyn jälkeen miksi työkkärin kurssi ei sovi tai jää viimeistään kesken. Hävetköön! 
"Yksi mätä omena pilaa koko sadon"
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 08:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 08:38"]Kun niitä ei ole!! Herramunjee! Mutts kun ei ole muuta tekemistä niin istutaan kotona ja mietitään mikä kohya nyt on kipeä. Sitten sun verorahoilla mennään lääkäriin ja erikoissairaanhoidon tutkimuksiin. Psykiatristankin apua lääkäri tarjonnut, kun mitään ei löydy. Mut ei se vika kuulemma siellä ole :D [/quote] Siis tää vastaus siihen kun joku jeesusteli kuin kateellisia ja kamalia ollaan syöpä- ja reumapotilaalle joka ei pysty töihin. Väärin tässä on se et ihmisiä joilla oikeasti on em sairaudet tai muuta niin käyvät hammasta purien töissä ja yrittävät pitää elämänsyrjästä kiinni. Ja sitten on näitä mitkä keksivät aina syytä syyn jälkeen miksi työkkärin kurssi ei sovi tai jää viimeistään kesken. Hävetköön!
[/quote]
Jep, itsellänikin ollut aika paha selkärankareuma teinistä asti, mutta aina olen ollut duunissa. Naurettavaa selittelyä ettei mitään työtä voisi muka tehdä, kyllä mä itsekin 3 vuotta varastolla työskennellessäni huomasin ettei se fyysisesti raskas homma ole ehkä se fiksuin veto, mutta sen takia valitsinkin toimistohommat.
Työllistymiskursseilla ja työhaastatteluissa olen törmännyt työttömiin - en käsittääkseni missään muualla. Ehkä nuokaan eivät elämäntapatyöttömiä olleet, koska kaikilla kuitenkin kunnon koulutukset ja työhistoriat, sekä nähneet paljon vaivaa päästäkseen kurssille tai haastatteluun.
Missä niitä elämäntapatyöttömiä sitten voi tavata? Ja miksi? Jossain lähiö-/korttelikuppilassa aamupäivisin?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 03:13"]Olen toistaiseksi elämäntapatyötön siitä syystä, että haluan tehdä harrastusprojektini loppuun - kyllä, siitä projektista ei tule rahaa eikä oikeastaan mainettakaan, mutta minulla on vaan yksinkertaisesti polttava tarve saada se vihdoin päätökseen. Henkiset kustannukset tällä projektilla ovat olleet korkeat: fyysinen terveys on nollissa, unirytmiä ei ole ja välissä on täydellinen antipatia koko hommaa kohtaan ja sen mukanaan sitten hyvin voimakas aloitekyvyttömyys. Silti...koen, etten sopeutuisi siihen tilanteeseen, että jättäisin projektini kesken.
[/quote]
Projekti on ...juoda Suomi kuivaksi?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 01:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Höpsis nyt taas. Laitahan nyt jotain päteviä artikkeleita tästä.
En yhtään. Tai tunsin yhden sellaisen, joka kävi välillä kursseilla, ettei ansiosidonnainen katkea. Mutta kun tuli tää, että ansiosidonnainen kuluu myös kurssien aikana, meni töihin. Tosin hän teki satunnaiskeikkoja silloin tällöin siinä hommassa, missä nyt on vakkarina. Kuljetusala.
Aika monta, kun on näitä kursseja tullut vedettyä. Eivät ole sen kummemmin perustelleet, jotkut ovat alkoholisteja, toisille tuo elämäntapa on normaali olotila. Ei semmoista enää perustella mitenkään.
Itseni ainakin, voisin ehkä tehdä vähän vielä jotain töitä ennen eläkettä, jos löytyisi joku mielekäs työ, mutta mitään 9e pv paskahommia en aio alistua tekemään.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]