Sairaanhoitajat hoi! Kannattaako alalle hakeutua?
Tässä on viime aikoina uutisoitu nuorten sairaanhoitajien lakkojutuista mm. huonon työilmapiirin ja resurssipulan takia. Onko ne asiat tosiaan noin ? Tänne saa vapaasti jakaa kokemuksia ja ajatuksia muutenkin aiheeseen liittyen
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:05"]Osaako kukaan kertoa leikkausosastojen työilmapiiristä? Mikä tökkii, millaiset jutut? Olisiko peräti kokemusta Helsingin alueelta?
T. Sh joka haluaisi kokeilla uutta mutta pelkää pettyvänsä
[/quote]
En suosittele :/ painivat ihan omassa sarjassaan, sisään porukkaan on todella hankala päästä. Melko ilkeää ja sisäänpäin kääntynyttä porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 22:02"]
Hoitoalan ongelma on ilmapiiri. Itse työ on ihan ok, joskus kiireistä, joskus ei. Ja riippuu paikastakin. Ei se olisi ongelma, ellei työpaikoista 80% olisi ilkeiden, sadististen ihmisten peukalon alla. Menkää helvetti hoitajat itseenne. Mikä siinä on niin vaikeaa olla "mukava" työkaverille? En ole koskaan ymmärtänyt sitä... Ensimmäinen siivoaminen pitäisi tehdä johdossa (ylihoitajat, osastonhoitajat jne.) ja niille pitäisi terottaa sitä, miten alaisia kohdellaan ja heidän tulisi puuttua myrkyttäjien toimintaan. Porukka olisi paljon motivoituneempaa ja työssä viihdyttäisiin, jos se ilmapiiri olisi normaali.
[/quote]
Saman olen huomannut monissa hoitoalan työpaikoissa. Harmi että monet ilkeät työkaverit eivät ymmärrä että kunnioituksen itseään kohtaan saa vain sillä että kunnioittaa myös omia työkavereita. Työn sisältö voi olla vaikka miten raskastakin mutta se sujuu kuin tanssi jos on oikeanlainen työyhteisö tukena.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 12:45"]
Valmistuin sairaanhoitajaksi v.2000, olin kaksi vuotta alan töissä ja vaihdoin alaa opiskelemalla FM tutkinnon ihan muusta aiheesta. Olen ollut niin tyytyväinen alan vaihtooni! Toki työtilanne on huonompi melkein millä muulla alalla tahansa, mutta se työn vähä arvostus, jatkuva kiire (kelloihin vastataan ruokatauoltakin), potilaiden/omaisten huono käytön hoitajia kohtaan, huono palkka, huono työilmapiiri eivät ole aiheuttaneet ikävää. Eikä se eritteiden ym. käsittely.
Jos jotain siihen suuntaan haluat opiskella, niin ennemmin röntgenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, bioanalyytikko, hammashoitaja, terveydenhoitaja tms. muu saman palkkainen mutta huomattavasti mukavampi työ...
Olen nyt tutkijana teollisuudessa, saan tehdä hommia asioiden enkä ihmisten kanssa. Asioista keskustellaan järkevästi eikä tarvitse olla ymmärtäväinen, kun samaa känniläistä tuodaan paskat housussa jälleen hoidettavaksi.
[/quote]
Eiköhän jokainen alalle aikova tiedä että tulee tekemään töitä ihmisten kanssa, eritteitä tulee ulos meistä jokaisesta, potilaat ovat sairaita, omaiset ovat hädissään läheisistään. Ainakaan minä en ole missään muualla kuin av-palstalla kokenut aliarvostusta työstäni, aikuisena ihmisenä ymmärrän että jokainen joka sanoo sairaanhoitajan olevan wannabee lääkäri ei alasta tiedä yhtään mitään. V..mäisiin työkavereihinkin osaan suhtautua kuin vaikeaa asiakkaaseen, onneksi nyt olen paikassa, josta ei edes uskalla haaveilla lähtevänsä, työkaverit ja tarmokas esimies ovat mahtavia.
Toisaalta olen valmistunut 40-vuotiaana ja takana on aika monenlaista työpaikkaa ja elämänkokemusta, ikinä enää minusta ei olisi takaisin teollisuuteen miettimään juuri niitä "asioita". Elämän rikkaus että meitä on monenlaisia. Minulla on taito unohtaa vaikeatkin asiat kun suljen työpaikan oven ja mahdollisuus puhua niistä vaikeista asioista uudelleen ja uudelleen työkavereiden ja esimiehen kanssa.
[/quote]
Hyvin kirjoitettu! On se ala kuin ala, niin pahimmat rutisijat on niitä, jotka ei muusta tiedä. Itse olen opettaja ja kuuntelen joka päivä kitinää, kuinka opettajan ammatti on pahinta saastaa, palkka on paska jne. Joskus meinaa pää revetä ja tekisi mieli karjaista, että menkää sinne muualle töihin nauttimaan helpoista töistä ja loistopalkoista. Itse opiskelin opettajaksi vasta melkein nelikymppisenä. Tein sitä ennen pitkään töitä rahoitusalalla ja palkkani oli toki parempi, mutta kyllä opettajana on kuitenkin mukavampaa. Suo siellä, vetelä täällä. Työ on aina työtä, mutta monet klassiset "tää on hirveetä" -alat on itseasiassa ihan siedettäviä verrattuna moniin muihin töihin.
[/quote]
Melko moneen asiaan voi tottua mutta ei kaikkeen. Työilmapiiri on todella tärkeä asia ainakin minulle ja jos aamulla vituttaa lähteä töihin on menty pahasti metsään työpaikan kanssa
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:34"]
Onko kenelläkään tietoa, kuinka puheterapeutit työllistyvät nykyään? Alanvaihtoa omallakohdallani pidän melko varmana lähivuosina.
[/quote]
Ymmärtääkseni puheterapeutti tulee erikoistumisvaihtoehtona toimintaterapeutista. Ap täällä nyt miettinyt tuota toimintaterapeutin tehtävää. Onko täällä valmistuneita jotka vois vähän kertoa millaista työ on ?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:48"]
Ap täällä olen tosiaan 27- vuotias mies ja aika pahasti tässä on umpikujassa ajatusten kans minne sitä hakisi nyt hakujen aikaan. Muutama ala kiinnostaisi ihan toisen asteen ammattitutkintona aikuiskoulutuksen puolella mutta niihin ei ole nyt koulutuksia alkamassa eikä koulutuspäällikkö osannut sanoa milloin alkaa kun asiasta soitin.
Ei kovin innostaisi nuorisopuolen ammattiopistoon hakea tämän ikäisenä
[/quote]Jos hoitoala kiinnostaa, oletko miettinyt oppisopimusta? Voisit luultavasti käydä pienen osan SH-opinnoista samalla avoimessa AMK:ssa. Oppisopimuksen saamisessa pitää kyllä olla aktiivinen, sillä neuvonta sen osalta on surkeaa; pitää siis itse soitella eri paikkoihin jne.
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 14:34"]
Onko kenelläkään tietoa, kuinka puheterapeutit työllistyvät nykyään? Alanvaihtoa omallakohdallani pidän melko varmana lähivuosina.
[/quote]
Ymmärtääkseni puheterapeutti tulee erikoistumisvaihtoehtona toimintaterapeutista. Ap täällä nyt miettinyt tuota toimintaterapeutin tehtävää. Onko täällä valmistuneita jotka vois vähän kertoa millaista työ on ?
[/quote]
Puheterapeutti taitaa olla kyllä ihan yliopistotutkinto.
Minä kyllä tykkään sairaanhoitajan työstäni. On helvetillisiä päiviä, mutta onneksi niitä on harvassa. Riittämätön olo, kun ei ehdi tehdä sitä ns. oikeaa hoitotyötä. On surullisia päiviä, ikäviä ihmiskohtaloita ja hetkiä kun ei vaan ole mitään sanoja, joilla lohduttaa.
Mutta on myös tuollaisten päivien vastakohtia. Meidän osaston työilmapiiri on huippuluokkaa verrattuna moneen muuhun. Tämä on ehdoton voimavara.
Tykkään mennä töihin.
T:isohkon sairaalan akuuttiosastolla työskentelevä sh
Niin ja aina voisi tienata paremmin ;) Nyt vuosipalkka n. 40 000€ ja minusta se on ihan kohtuullinen.
T:45
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:48"]
Ap täällä olen tosiaan 27- vuotias mies ja aika pahasti tässä on umpikujassa ajatusten kans minne sitä hakisi nyt hakujen aikaan. Muutama ala kiinnostaisi ihan toisen asteen ammattitutkintona aikuiskoulutuksen puolella mutta niihin ei ole nyt koulutuksia alkamassa eikä koulutuspäällikkö osannut sanoa milloin alkaa kun asiasta soitin.
[/quote]Jos hoitoala kiinnostaa, oletko miettinyt oppisopimusta? Voisit luultavasti käydä pienen osan SH-opinnoista samalla avoimessa AMK:ssa. Oppisopimuksen saamisessa pitää kyllä olla aktiivinen, sillä neuvonta sen osalta on surkeaa; pitää siis itse soitella eri paikkoihin jne.
-Mies 29v-
[/quote]
Tuo oppisopimus on aukuiskoulutuksessa aina mahdollinen vaihtoehto opiskella mutta toista onkin sitten se mistä saa paikan ja miten. Työantaja joutuu tekemään kerralla sen 2 vuoden sopimuksen joten paikka on käytännössä vaikeampi saada kuin normaali työpaikka työnhakijana samasta firmasta
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:18"]
Minä kyllä tykkään sairaanhoitajan työstäni. On helvetillisiä päiviä, mutta onneksi niitä on harvassa. Riittämätön olo, kun ei ehdi tehdä sitä ns. oikeaa hoitotyötä. On surullisia päiviä, ikäviä ihmiskohtaloita ja hetkiä kun ei vaan ole mitään sanoja, joilla lohduttaa. Mutta on myös tuollaisten päivien vastakohtia. Meidän osaston työilmapiiri on huippuluokkaa verrattuna moneen muuhun. Tämä on ehdoton voimavara. Tykkään mennä töihin. T:isohkon sairaalan akuuttiosastolla työskentelevä sh
[/quote]
Kuvittele se jos työilmapiiri olisi todella kehno kaiken tuon lisäksi. Ei sitä moni jaksaisi kovin pitkään
Itse työ on juuri sitä mitä haluaisin tehdä, mutta tämä ala on pilattu niin monin tavoin, kaikki muu on nykyään tärkeämpää kuin potilaskontaktit. Kirjaamisesta on tullut aivan törkeän iso osa, työajasta menee aivan liikaa koneella istuessa. Ja lisäksi ärsyttää se, että ihmiset jotka eivät työstä mitään tiedä, juuri tästä meitä arvostelevat!
Mä olen juurikin 27-vuotiaana aloittanut nuorisopuolella opiskelun ensihoitajaksi, eli valmistuessani olin 31 v. Nyt tätä työtä 12 vuotta tehneenä voin sanoa vieläkin viihtyväni erittäin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:51"]
Itse työ on juuri sitä mitä haluaisin tehdä, mutta tämä ala on pilattu niin monin tavoin, kaikki muu on nykyään tärkeämpää kuin potilaskontaktit. Kirjaamisesta on tullut aivan törkeän iso osa, työajasta menee aivan liikaa koneella istuessa. Ja lisäksi ärsyttää se, että ihmiset jotka eivät työstä mitään tiedä, juuri tästä meitä arvostelevat!
[/quote]
Tulee heti mieleen nämä arvostelijat mm jotka haukkuivat logistiikan alaan liittyen mm tuon konginkankaan rekkakuskin toiminnan ja ja päätökset koska luulevat että sitä rekkaa ajetaan niinkuin henkilöautoa vaikkei koskaan ole varmaan hytässä ees käyneet sisällä. Jokaisen tuollaisen kuittailijan pitäisi käydä kokeilemassa itse samoin kun tuota sairaanhoitajan työtäkin että miltä se maistuu ja miten ne asiat siellä on niin olis hiljaa kyllä sen jälkeen. Myöskin liikenteessä näkee jatkuvasti näitä autoilijoita jotka ei tajua antaa sitä tilaa esimerkiksi mutkassa koska ei tajua sitä että iso auto joutuu viemään ajolinjaa reippaasti vastaantulijan kaistalta
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:59"]
Mä olen juurikin 27-vuotiaana aloittanut nuorisopuolella opiskelun ensihoitajaksi, eli valmistuessani olin 31 v. Nyt tätä työtä 12 vuotta tehneenä voin sanoa vieläkin viihtyväni erittäin hyvin.
[/quote]
Mutta kyllä se tuntuu hirveältä kuvitella opiskelua 3- vuotta luokan kanssa joista suurin osa on 16 vuotiaita lissuja ja teinejä
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:59"]Mä olen juurikin 27-vuotiaana aloittanut nuorisopuolella opiskelun ensihoitajaksi, eli valmistuessani olin 31 v. Nyt tätä työtä 12 vuotta tehneenä voin sanoa vieläkin viihtyväni erittäin hyvin.
[/quote]
Oletko päivystyksessä vai lanssissa töissä?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:48"]Ap täällä olen tosiaan 27- vuotias mies ja aika pahasti tässä on umpikujassa ajatusten kans minne sitä hakisi nyt hakujen aikaan. Muutama ala kiinnostaisi ihan toisen asteen ammattitutkintona aikuiskoulutuksen puolella mutta niihin ei ole nyt koulutuksia alkamassa eikä koulutuspäällikkö osannut sanoa milloin alkaa kun asiasta soitin.
[/quote]
Nuorisopuolelle ei voi nykyään edes hakea, jos joku ammatillinen tutkinto jo löytyy kyseiseltä hakijalta.
Ei kannata hakeutua, ei missään nimessä!! Hui kamala. Sairaanhoitajan työ on niin perseestä, ne työnantajat, ikuiset määräaikaiset sijaisuudet, sisäänpäin kääntyneet työyhteisöt... Puistattaa. Palkka naurettava siihen työn määrään ja vastuuseen verrattuna, turpaan tulee potilailta ja omaisilta, huorittelua, päälle sylkemistä, uhkailua jne... Ei kiitos ainakaan mulle enää. 15 vuotta sitä helvettiä takana.
Porukkaa satks:sta? Osasto?