Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat hoi! Kannattaako alalle hakeutua?

Vierailija
29.01.2015 |

Tässä on viime aikoina uutisoitu nuorten sairaanhoitajien lakkojutuista mm. huonon työilmapiirin ja resurssipulan takia. Onko ne asiat tosiaan noin ? Tänne saa vapaasti jakaa kokemuksia ja ajatuksia muutenkin aiheeseen liittyen 

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 12:45"]

Valmistuin sairaanhoitajaksi v.2000, olin kaksi vuotta alan töissä ja vaihdoin alaa opiskelemalla FM tutkinnon ihan muusta aiheesta. Olen ollut niin tyytyväinen alan vaihtooni! Toki työtilanne on huonompi melkein millä muulla alalla tahansa, mutta se työn vähä arvostus, jatkuva kiire (kelloihin vastataan ruokatauoltakin), potilaiden/omaisten huono käytön hoitajia kohtaan, huono palkka, huono työilmapiiri eivät ole aiheuttaneet ikävää. Eikä se eritteiden ym. käsittely.

Jos jotain siihen suuntaan haluat opiskella, niin ennemmin röntgenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, bioanalyytikko, hammashoitaja, terveydenhoitaja tms. muu saman palkkainen mutta huomattavasti mukavampi työ...

Olen nyt tutkijana teollisuudessa, saan tehdä hommia asioiden enkä ihmisten kanssa. Asioista keskustellaan järkevästi eikä tarvitse olla ymmärtäväinen, kun samaa känniläistä tuodaan paskat housussa jälleen hoidettavaksi.

[/quote]

Eiköhän jokainen alalle aikova tiedä että tulee tekemään töitä ihmisten kanssa, eritteitä tulee ulos meistä jokaisesta, potilaat ovat sairaita, omaiset ovat hädissään läheisistään. Ainakaan minä en ole missään muualla kuin av-palstalla kokenut aliarvostusta työstäni, aikuisena ihmisenä ymmärrän että jokainen joka sanoo sairaanhoitajan olevan wannabee lääkäri ei alasta tiedä yhtään mitään. V..mäisiin työkavereihinkin osaan suhtautua kuin vaikeaa asiakkaaseen, onneksi nyt olen paikassa, josta ei edes uskalla haaveilla lähtevänsä, työkaverit ja tarmokas esimies ovat mahtavia. 

Toisaalta olen valmistunut 40-vuotiaana ja takana on aika monenlaista työpaikkaa ja elämänkokemusta, ikinä enää minusta ei olisi takaisin teollisuuteen miettimään juuri niitä "asioita". Elämän rikkaus että meitä on monenlaisia. Minulla on taito unohtaa vaikeatkin asiat kun suljen työpaikan oven ja mahdollisuus puhua niistä vaikeista asioista uudelleen ja uudelleen työkavereiden ja esimiehen kanssa.

[/quote]

Hyvin kirjoitettu! On se ala kuin ala, niin pahimmat rutisijat on niitä, jotka ei muusta tiedä. Itse olen opettaja ja kuuntelen joka päivä kitinää, kuinka opettajan ammatti on pahinta saastaa, palkka on paska jne. Joskus meinaa pää revetä ja tekisi mieli karjaista, että menkää sinne muualle töihin nauttimaan helpoista töistä ja loistopalkoista. Itse opiskelin opettajaksi vasta melkein nelikymppisenä. Tein sitä ennen pitkään töitä rahoitusalalla ja palkkani oli toki parempi, mutta kyllä opettajana on kuitenkin mukavampaa. Suo siellä, vetelä täällä. Työ on aina työtä, mutta monet klassiset "tää on hirveetä" -alat on itseasiassa ihan siedettäviä verrattuna moniin muihin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän