Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajat hoi! Kannattaako alalle hakeutua?

Vierailija
29.01.2015 |

Tässä on viime aikoina uutisoitu nuorten sairaanhoitajien lakkojutuista mm. huonon työilmapiirin ja resurssipulan takia. Onko ne asiat tosiaan noin ? Tänne saa vapaasti jakaa kokemuksia ja ajatuksia muutenkin aiheeseen liittyen 

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
2/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:42"]

Meillä koko ajan vähennetään porukkaa. Sijaisia ei saa ottaa. Peräsuoli pitkällä saa koko päivä juosta, syömään ei ehdi ja työn jälki ei ole kovin hyvä ajan ja resurssien puutteen takia. Joo, ja lomautuksillakin uhataan. Tk vuodeosasto.... :( en kyllä hakeutuisi nyt alalle. T. Sh

[/quote]

Niimpä ei tuo kuulosta kovin houkuttavalta alalle hakeutumista ja tulevaa työpaikkaa ajatellen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka täällä hoitoalalla olevista on miettinyt alanvaihtoa?

Vierailija
4/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 12:29"]Kuinka täällä hoitoalalla olevista on miettinyt alanvaihtoa?
[/quote]
Minä, jotain suunnitelmia alan vaihdon toteutuksestakin on. Varmaa on etten 5 vuoden päästä enää hoitoalalla ole, en ainakaan perustyössä.
nr 17

Vierailija
5/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:42"]

Meillä koko ajan vähennetään porukkaa. Sijaisia ei saa ottaa. Peräsuoli pitkällä saa koko päivä juosta, syömään ei ehdi ja työn jälki ei ole kovin hyvä ajan ja resurssien puutteen takia. Joo, ja lomautuksillakin uhataan. Tk vuodeosasto.... :( en kyllä hakeutuisi nyt alalle. T. Sh

[/quote]

Hirveintähän resurssipulassa on se että siitä kärsii ne potilaat ja jotkut jää pesemättä ajallaan ja muuta. Parhaimillaan joutuvat kivuissa olemaan kun ei lääkettä saada heti auttamaan

Vierailija
6/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin sairaanhoitajaksi v.2000, olin kaksi vuotta alan töissä ja vaihdoin alaa opiskelemalla FM tutkinnon ihan muusta aiheesta. Olen ollut niin tyytyväinen alan vaihtooni! Toki työtilanne on huonompi melkein millä muulla alalla tahansa, mutta se työn vähä arvostus, jatkuva kiire (kelloihin vastataan ruokatauoltakin), potilaiden/omaisten huono käytön hoitajia kohtaan, huono palkka, huono työilmapiiri eivät ole aiheuttaneet ikävää. Eikä se eritteiden ym. käsittely.

Jos jotain siihen suuntaan haluat opiskella, niin ennemmin röntgenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, bioanalyytikko, hammashoitaja, terveydenhoitaja tms. muu saman palkkainen mutta huomattavasti mukavampi työ...

Olen nyt tutkijana teollisuudessa, saan tehdä hommia asioiden enkä ihmisten kanssa. Asioista keskustellaan järkevästi eikä tarvitse olla ymmärtäväinen, kun samaa känniläistä tuodaan paskat housussa jälleen hoidettavaksi.

Vierailija
7/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:53"]

16 vuotta alaa takana. Nyt valitsisin toisin, syynä huono työilmapiiri yli puolessa työyhteisöistä (kokemusta useista), huono johto, työn joustamaton ja kankea organisointi, omaiset (ja joskus potilaatkin) joilla epärealistinen kuva työn laadusta, työn fyysinen ja psyykkinen kuormittavuus ja huonot etenemismahdollisuudet. Lisäksi raskas 3-vuorotyö ja surkea korvaus siitä.

[/quote]

Täysin samaa mieltä kanssasi !

Olen myös sh ja kokemusta 15v

Vierailija
8/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 12:45"]

Valmistuin sairaanhoitajaksi v.2000, olin kaksi vuotta alan töissä ja vaihdoin alaa opiskelemalla FM tutkinnon ihan muusta aiheesta. Olen ollut niin tyytyväinen alan vaihtooni! Toki työtilanne on huonompi melkein millä muulla alalla tahansa, mutta se työn vähä arvostus, jatkuva kiire (kelloihin vastataan ruokatauoltakin), potilaiden/omaisten huono käytön hoitajia kohtaan, huono palkka, huono työilmapiiri eivät ole aiheuttaneet ikävää. Eikä se eritteiden ym. käsittely.

Jos jotain siihen suuntaan haluat opiskella, niin ennemmin röntgenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, bioanalyytikko, hammashoitaja, terveydenhoitaja tms. muu saman palkkainen mutta huomattavasti mukavampi työ...

Olen nyt tutkijana teollisuudessa, saan tehdä hommia asioiden enkä ihmisten kanssa. Asioista keskustellaan järkevästi eikä tarvitse olla ymmärtäväinen, kun samaa känniläistä tuodaan paskat housussa jälleen hoidettavaksi.

[/quote]

Eiköhän jokainen alalle aikova tiedä että tulee tekemään töitä ihmisten kanssa, eritteitä tulee ulos meistä jokaisesta, potilaat ovat sairaita, omaiset ovat hädissään läheisistään. Ainakaan minä en ole missään muualla kuin av-palstalla kokenut aliarvostusta työstäni, aikuisena ihmisenä ymmärrän että jokainen joka sanoo sairaanhoitajan olevan wannabee lääkäri ei alasta tiedä yhtään mitään. V..mäisiin työkavereihinkin osaan suhtautua kuin vaikeaa asiakkaaseen, onneksi nyt olen paikassa, josta ei edes uskalla haaveilla lähtevänsä, työkaverit ja tarmokas esimies ovat mahtavia. 

Toisaalta olen valmistunut 40-vuotiaana ja takana on aika monenlaista työpaikkaa ja elämänkokemusta, ikinä enää minusta ei olisi takaisin teollisuuteen miettimään juuri niitä "asioita". Elämän rikkaus että meitä on monenlaisia. Minulla on taito unohtaa vaikeatkin asiat kun suljen työpaikan oven ja mahdollisuus puhua niistä vaikeista asioista uudelleen ja uudelleen työkavereiden ja esimiehen kanssa.

Vierailija
9/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut sairaanhoitajaksi vuoden ja aion tämän kevään yhteishaussa hakea yliopistoon. On jotenkin rankkaa myöntää itselleni, että minun pääkoppani ei kestä tätä. Palkkaus ja työajat ovat surkeat ja se totta kai vaikuttaa myös työntekijöihin. Harva tulee töihin hymyssäsuin. Lisäksi sairaanhoitaja on niin aliarvostettu ammatti kun voi olla. Tälläkin palstalla jatkuvasti aliarvioidaan ja haukutaan sairaanhoitajia, mutta jostain kumman syystä kuitenkin päivittäin täällä myös paniikissa kysellään, että onko sairaanhoitajaa paikalla kun lapsella tai miehellä on sitä ja tätä ja nyt tarvittais apua. Aika ristiriitaista. Sh:n työ on kuitenkin henkisesti todella raskasta ja minä en siihen kykene. Luulin että pystyn kohtaamaan esim. kuoleman ammattimaisesti mutta en pysty. Potilaan kuolema saattaa viedä yöunet useaksi päiväksi. Nostan todella hattua kaikille sairaanhoitajille, te teette niin mielettömän arvokasta työtä.

Vierailija
10/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin teidän mielestä kannattaisi kouluttautua tai minne olette ajatelleet vaihtaa alan vaihtoa suunittelevat?

-Toinen saikun hommaa suunitteleva

Vierailija
11/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:45"]

Olen vastavalmistunut sh ja olen jo seuraavassa yhteishaussa hakemassa toisee aivan eri koulutukseen. Työilmapiiri harjoittelu- ja työpaikoissa on ollut aivan järkyttävää. En ymmärrä kuinka aikuiset ihmiset jaksavat päivät pitkät jauhaa sitä sontaa. Sen ajan voisi tehdä töitäkin. Olen myös kokenut työn hyvin raskaaksi nillittävien omaisten takia, mutta ymmärrän että heillä ei ole realistinen kuva työstäni. Potilaat ovat aina olleet ihania ja heitä on ollut miellyttävää hoitaa. Suoraan sanottuna vituttaa että kusipäät on menny tänki alan mädännyttämään.

[/quote]

Kuppikunnat myös taitaa olal hoitoalalla kaikista pahimpia 

Vierailija
12/61 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä olen tosiaan 27- vuotias mies ja aika pahasti tässä on umpikujassa ajatusten kans minne sitä hakisi nyt hakujen aikaan. Muutama ala kiinnostaisi ihan toisen asteen ammattitutkintona aikuiskoulutuksen puolella mutta niihin ei ole nyt koulutuksia alkamassa eikä koulutuspäällikkö osannut sanoa milloin alkaa kun asiasta soitin.

Ei kovin innostaisi nuorisopuolen ammattiopistoon hakea tämän ikäisenä

Vierailija
13/61 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 12:54"]

16 vuotta alaa takana. Nyt valitsisin toisin, syynä huono työilmapiiri yli puolessa työyhteisöistä (kokemusta useista), huono johto, työn joustamaton ja kankea organisointi, omaiset (ja joskus potilaatkin) joilla epärealistinen kuva työn laadusta, työn fyysinen ja psyykkinen kuormittavuus ja huonot etenemismahdollisuudet. Lisäksi raskas 3-vuorotyö ja surkea korvaus siitä.

[/quote]

[/quote]

mä oon myös 15 v ollut alalla, ja nyt hakeudun pois. ei jaksa, ei pysty. työtä ei ole enää pitkään aikaan pystynyt tekemään niinkuin se pitäisi tehdä. jatkuva eettinen stressi, huono työilmapiiri, liian paljon potilaita/vähäinen resurssi = sekä hoitajalla että potilaalla paha mieli. Mulle riitti!  EI kannata hakeutua hoitoalalle. 

[/quote]

Ei nämä vastaukset kyllä houkuttele yhtään ketään enää opiskelemaan

Vierailija
14/61 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 00:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 12:54"]

[/quote]

[/quote]

mä oon myös 15 v ollut alalla, ja nyt hakeudun pois. ei jaksa, ei pysty. työtä ei ole enää pitkään aikaan pystynyt tekemään niinkuin se pitäisi tehdä. jatkuva eettinen stressi, huono työilmapiiri, liian paljon potilaita/vähäinen resurssi = sekä hoitajalla että potilaalla paha mieli. Mulle riitti!  EI kannata hakeutua hoitoalalle. 

[/quote]

Ei nämä vastaukset kyllä houkuttele yhtään ketään enää opiskelemaan

[/quote]

Hyvä jos joku jaksaa hoitaa sillä muuten kuollaan pois

Vierailija
15/61 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kans epäilyttää nuo huhut ja puheet sieltä kun niitä on alkanut kuulemaan enemmän kuin aiemmin 

Vierailija
16/61 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siihen työolobarometriin vissiin viittaat? Kyllä ne epäkohdat just tuollaisia ovat, nuoret vaihtavat alaa ja vanhemmatkin haluaisivat, mutta elämän realiteetit pistää vastaan. Saa nähdä miten käy, kun Sote-uudistus tulee?

Lisäksi mua enemmän ja enemmän inhottaa, jos töistä raahaa jonkun superbakteerin lapsille. Se olis hirveetä : (

Vierailija
17/61 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on ollut jo vuosia, nyt vaan tilanne on eskaloitunut mm. Sote-uudistuksen myötä. Sijaisia ei saa ottaa, vajaalla miehityksellä mennään. Tarvikkeissa säästetään. Ei ole kivaa.

Vierailija
18/61 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinat näyttää sen verran punaista valoa että tässä on hakeuduttava kohta itsekkin hoitoalalle vaikka ei unelmatyötä ole. Pakko jostain on töitä saada !

Vierailija
19/61 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:22"]

Työmarkkinat näyttää sen verran punaista valoa että tässä on hakeuduttava kohta itsekkin hoitoalalle vaikka ei unelmatyötä ole. Pakko jostain on töitä saada !

[/quote]

Juuh.

Tänne ovat kaikki tulossa. Uutta lähäriä ja hoitajaa leivotaan uunista ulos kiihtyvällä tahdilla. Kyllähän näitä myös alalta lähtee niin ikään parempien töiden perässä, en minä sillä. Mutta samaan aikaan kun koulutuksissa opiskelijamäärät nousevat niin alalla kiristetään vyötä, sijaisia ei saa ottaa ja miehitys jatkuvasti vajaata. Hiukka ristiriitaista.

Vierailija
20/61 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

logistiikan alalla laitetaan porukkaa pihalle ja lomallle vaikka työvoimapula pyörii samaan aikaan