Ärsyttää monien helsinkiläisten asenne
Tältäkin palstalta on saanut monta kertaa lukea, kuinka elämää on vain Helsingissä, "landelle" ei muuteta vaikka maksettais ja Jyväskyläkin on todellinen "menomesta". Mikä ihme ihmisiä siellä Helsingissä vaivaa? Ette ole yhtään sen parempia kuin muutkaan. En muuttaisi mistään hinnasta noin itsekeskeisten ihmisten joukkoon. Ja ei, en asu landella, vaan isossa yli 200 000 asukkaan kaupungissa kehä kolmosen ulkopuolella, missä myös on elämää. Ja ennen kuin kukaan pääsee asiasta sanomaan, en halua yleistää.
Kiitos ja anteeksi
Kommentit (158)
Missään muualla ei tunnu olevan mitään menoa kuin Helsingissä. Asun tällä hetkellä Oulussa ja vituttaa kun ei löydy oman tyylisiä vaateliikkeitä tai baareja :( Kaikki kivat pikkukaupatkin pärjäävät vain isommissa kaupungeissa, täälläkin on vaikka millä mitalla tyhjää liiketilaa ja uusiin kauppakeskuksiin tulee vain niitä samoja ketjuliikkeitä joita on jo joka paikassa...
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:36"]
Kun on asunut muutaman vuoden kaupungissa, jossa on enemmän asukkaita kun koko Suomessa yhteensä ja muuttanut sen jälkeen 13 tuhannen ihmisen pikkukaupunkiin Suomessa, ei oikein jaksa ymmärtää tätä vastakkain asettelua.
[/quote]
Sama juttu. Asuin alueella, jossa on 20 milj. asukasta n. 100 km säteellä ja nyt Suomessa 10 000 asukkaan paikkakunnalla... mitähän kaipaisin Helsingistä, jota en olisi jo kokenut; juoppoja??
Alkaa hymyilyttämään, kun joku tulee pätemään miten asuu nyt Helsingissä. Jossain vaiheessa kerron missä olen asunut niin alkaa päteminen mennä vaisuksi.
[/quote]
No se, että ylipäätään pätee asuinpaikallaan, oli se sitten kaupunki mikä tahansa tai kaupunginosa mikä tahansa on todella vaisua...
[/quote]
Samaa mieltä, mutta helsinkiläiset tekevät sitä näköjään todella usein. Ei vaikka Vaasassa tai Kuopiossa asuvat.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:51"]
Kun on asunut muutaman vuoden kaupungissa, jossa on enemmän asukkaita kun koko Suomessa yhteensä ja muuttanut sen jälkeen 13 tuhannen ihmisen pikkukaupunkiin Suomessa, ei oikein jaksa ymmärtää tätä vastakkain asettelua.
[/quote]
Sama juttu. Asuin alueella, jossa on 20 milj. asukasta n. 100 km säteellä ja nyt Suomessa 10 000 asukkaan paikkakunnalla... mitähän kaipaisin Helsingistä, jota en olisi jo kokenut; juoppoja??
Alkaa hymyilyttämään, kun joku tulee pätemään miten asuu nyt Helsingissä. Jossain vaiheessa kerron missä olen asunut niin alkaa päteminen mennä vaisuksi.
[/quote]
No se, että ylipäätään pätee asuinpaikallaan, oli se sitten kaupunki mikä tahansa tai kaupunginosa mikä tahansa on todella vaisua...
[/quote]
Samaa mieltä, mutta helsinkiläiset tekevät sitä näköjään todella usein. Ei vaikka Vaasassa tai Kuopiossa asuvat.
[/quote]
En ole tosiaan ikinä kuullut tällaista todellisessa elämässä, voisitko vähän valaista asiaa? Se, että sanoo asuvansa Helsingissä ei ole pätemistä. Minkä ihmiset ottavat pätemisenä? Idioottejahan on maailma täynnään ja ne pätevät mitä triviaaleimmilla asioilla, joista asuinpaikka on varmasti yksi, mutta ei ainut :D
En ymmärrä, miksi oman mielipiteensä sanominen tekisi jonkun "paremmaksi kuin toiset".
Toi nelonen on joku provoilija tai Demiltä karannut.
En helsinkiläisenä haluisi asua pikkukaupungissa, mutta jos joku muu haluaa, se ei ole multa pois.
Pieni esimerkki helsinkiläisistä. Olin kiinalaisen naisen kanssa helsingissä kesällä ja situskeltiin terassilla, jossakin vaiheessa tätä naista tuli jututtamaan (iskuttamaan) porukka helsinkiläisiä miehiä. Kun tämä seuralaiseni ei ollut kiinnostunut heistä pätkääkään eikä osannut suomenkieltä, alkoi tämä niin helsinkiläinen meno....
Vitun riisinviljelijä, venepakolainen jne. Miehet kehsukelivat helsinkiläisyydellään, miten he ovat kaupunkilaisia, minä maalainen (olen kyllä) ja tämä nainen riipelloilta tullut Helsinkiin hakemaan ja näkemään sivistystä.
Oli pakko avautua, minäkin Shangaissa asuneena ja tämä nainen yhä edelleen, ja sanoin siitä kaupunkilaisuudesta, että Helsinkin voi olla kaupunkina yksi riisivainion yksittäinen riisinvarsi ja että sieltä mistä tämä (nainen) tulee, on ihmisiä enemmän kuin kaikissa pohjoissaissa yhteensä ja mukaan saa ottaa vielä hieman muitakin maita. Metrotunnelia sinne on rakennettu viimeisen kymmenen vuoden aikana einemmän kuin koko maailmaan yhteensä samana aikana.
Viddu mut stadilainen on stadilainen
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 18:02"]
Pieni esimerkki helsinkiläisistä. Olin kiinalaisen naisen kanssa helsingissä kesällä ja situskeltiin terassilla, jossakin vaiheessa tätä naista tuli jututtamaan (iskuttamaan) porukka helsinkiläisiä miehiä. Kun tämä seuralaiseni ei ollut kiinnostunut heistä pätkääkään eikä osannut suomenkieltä, alkoi tämä niin helsinkiläinen meno....
Vitun riisinviljelijä, venepakolainen jne. Miehet kehsukelivat helsinkiläisyydellään, miten he ovat kaupunkilaisia, minä maalainen (olen kyllä) ja tämä nainen riipelloilta tullut Helsinkiin hakemaan ja näkemään sivistystä.
Oli pakko avautua, minäkin Shangaissa asuneena ja tämä nainen yhä edelleen, ja sanoin siitä kaupunkilaisuudesta, että Helsinkin voi olla kaupunkina yksi riisivainion yksittäinen riisinvarsi ja että sieltä mistä tämä (nainen) tulee, on ihmisiä enemmän kuin kaikissa pohjoissaissa yhteensä ja mukaan saa ottaa vielä hieman muitakin maita. Metrotunnelia sinne on rakennettu viimeisen kymmenen vuoden aikana einemmän kuin koko maailmaan yhteensä samana aikana.
Viddu mut stadilainen on stadilainen
[/quote]
Et kertonut esimerkkiä helsinkiläisistä vaan ääliöistä. Sama olisi tapahtunut missä tahansa Suomen kaupungissa tai kylässä, vaihtaen Helsingin tämän asuinpaikan nimeen.
Et kertonut esimerkkiä helsinkiläisistä vaan ääliöistä. Sama olisi tapahtunut missä tahansa Suomen kaupungissa tai kylässä, vaihtaen Helsingin tämän asuinpaikan nimeen.
Osin totta, mutta missään muualla ei olisi hehkutettu raitiovaunuja ja metroa :D Nehän on vaan stadilaisten juttu.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 18:06"]
Osin totta, mutta missään muualla ei olisi hehkutettu raitiovaunuja ja metroa :D Nehän on vaan stadilaisten juttu.
[/quote]
No, lappeenrantalaiset olis hehkuttaneet vetyjä ja atomeja ja turkulaiset jokensa toista puolta jne. jne. Joka kulmakunnalla on omat ylpeydenaiheensa :DDDD Itseäni kyllä lähinnä hävettää tuo metronpätkä, mutta eipähän voi ainakaan eksyä, se on siinä hyvä puoli.
Et halua yleistää, mutta silti teet juuri niin?
Suuri osa pääkaupunkiseudulla asuvista ovat muuttaneet muualta. Itse pidän pääkaupunkiseudulla asumisesta ja en ikinä muuttaisi enää pikkukaupunkiin, korkeintaan pääkpki-seudun sivukuntiin. Ja se on valintani, olen sitä mieltä. Sopeudun tänne paremmin kuin entisiin, pienempiin asuinkaupunkeihini.
En pidä ketään parempana tai huonompana asuinpaikan perusteella, muita syitä kyllä on, minkä perusteella saatan ihmisiä jaotella erilaisiin ryhmiin, joista toiset koen ns. paremmiksi.
Niin totta,että ne ketkä sitä Helsinkiä hehkuttaa,on muualta muuttaneita ja niin "helsinkiläistyneitä". Itse asuin 10v Helsingissä ja kyllähän se alkuun oli niin hienoa. Helsinki on ihana kaupunki,samoin koko pk-seutu. Siellä on omat hyvät puolensa,niin kuin myös maalla! Ja älkää nyt aina verratko Helsinkiä muihin maailman suurkaupunkeihin. Ei kukaan luule,et Helsinki olis yhtä iso kuin muut maailman suurkaupungit. Mut Helsinki nyt vaan on paljon suurempi kuin Suomen muut suurkaupungit,ja niitä on edes turha vertailla keskenään!
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:47"]Tapahtui Tampereella: tapasin kerran baarissa miehen ja aloimme juttelemaan. Mies kertoili hauskaa tarinaa naapureistaan, ja kysäisin että missä päin mies asuu. "Keskustassa", kuului vastaus. Kerroin että asun itse Amurissa, eli lähellä keskustaa. Mies alkoi nauraa ja sanoi "En mä nyt *ittu missää landel asu vaan Helsingissä". Toivotin hyvät jatkot ja vaihdoin pöytää. Tässä mun kohtaamiseni stadilaisen kanssa, mikä urpo! Ja tottakai toimii mulla stereotypiana helsinkiläisistä :D [/quote] Tottakai toimii stereotypiana jos ei ole ikinä Helsingissä käynyt, eikä edes kiinnostusta käydä... Terv helsinkiläistynyt espoolainen
[/quote]
Viestissä oli myös pientä ironiaa, meni sulta ohi? Kirjoittaja ei kertonut onko poistunut Tampereen rajojen ulkopuolelle ja jos on, niin mihin. Itse ymmärsin tämän niin, että yksi huono kokemus helposti antaa pohjan muille. Ei pidä vetää hernettä nenään suotta. Mukavaa päivän jatkoa sulle!
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:49"]
Toiset nauttii ollessaan helsingissä taidegallerian näyttelyn vilinässä, toiset nauttii ratsastaessaan täyttä laukkaa pohjoisen tuntureilla missä lähin toinen ihminen löytyy 50kilometrin päässä. Kaikki mahdutaan elämään sulassa sovussa. Onneksi ihmisillä on valinnanvapaus asua juuri siellä missä haluaa. On mahdollisuus asua suuren kaupungin keskustassa tai siellä pohjoisen tuntureilla.
Itse eläin-ja luontorakkaana ihmisenä en voisi asua kaupungissa vaan maaseutu on minun paikkani ja onnekas olen kun saan maalla asua rakkaiden (ihmisten ja eläinten) kanssa.
[/quote]
Minustakin on hienoa, että erilaisille mielenlaaduille löytyy sopivia asuinympäristöjä. Mutta sitä "taidegallerian vilinää" tässä maassa ja jopa Helsingissä (Espoosta ja Vantaasta puhumattakaan) on hyvin vähän. Omaa tallia ja navettaa on varsin hankala perustaa Helsingin kaupungin rajojen sisään, ihan kiinteistöhinnoistakin johtuen, mutta muuten meno on useimmilla alueilla lähempänä pellonreunaa kuin oikeasti sykkivää metropolia. Ilmakuvat paljastavat metsien määrän, kantakaupungissakin on riski astua hevosenlantaan (kiitos ratsupoliisien), ketut ja huuhkajat metsästävät suvereenisti kaneja ja rusakoita ihan keskustassa saakka ja Itäkeskuksen-Myllypuron suunnalla asustaa työkaverin mukaan ilves. Viljelykäytössä olevaa peltoakin riittää hehtaarikaupalla.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 17:06"]Tässä on vähän sama asia kun amerikkalaisten kanssa, suurin osa on aika yksinkertaisia ja niiden myötä syntyy myös yleinen mielipide, helsinkiläisissä on helvetin hyviä tyyppejä, mutta suuri osa on niitä "maailmannapoja". Ei tarvitse olla kovin monen helsinkiläisen kanssa jutuissa kun tämän jonkinlaisen ylimielisyyden/kusipäisyyden huomaa, mutta taas, on meissä maalaisissakin tavattoman tyhmiä ja kusipäitä, lukumäärällisesti vaan vähän vähemmän kun ollaan niin laajalle levittäydytty.
[/quote]
Suurin osa suomalaisistakin on aika yksinkertaisia.
Mä muutin Nykistä syksyllä Helsinkiin ja täkäläiset pistivät kertoen miten mikäkin paikka/rafla/mikälie on huippuluokkaa ja ihmettelivät kun en tiennyt missä on stadikka tms... Kun sanoin tulleeni rapakon takaa niin johan lopettivat. -.- Ihme lesoilua, ihan kuin tämä olisi maailmannapa, monet eivät edes tiedä Suomen olemassaolosta (kertoo niistäkin ihmisistä jotain kyllä) saati Helsingin 'superupeudesta'.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:23"]
"landelle" ei muuteta vaikka maksettais
En muuttaisi mistään hinnasta noin itsekeskeisten ihmisten joukkoon.
[/quote]
Jaahas. Jos sinä et haluat muuttaa Helsinkiin, se on oikein ja perusteltua, mutta jos helsinkiläinen ei halua muuttaa sinun kotikaupunkiisi, niin se on väärin ja itsekeskeistä.
Eikö ole parempi, että he eivät edes muuta pois? Voisihan käydä niin, että 10 000 helsinkiläistä haluaisi naapuriisi ja pilaisi sitten kaiken kivan.
Onko Helsinki hyvä paikka asua? Kyllä: peukku ylös Ei: peukkua alas
Ovatko Helsinkiläiset ylimielisiä? Kyllä: peukku ylös Ei: peukku alas
Mä kuulen välillä Nykissä asuvalta kaverilta kuinka Helsinki on vaan niin umpiharmaa ja tylsä paikkakunta, missä ei ole elämää. En silti kilahda tai ajattele kaverini olevan leso tai itseään ja metropoliaan täynnä. Meillä vain on erilaiset asuinpaikat, tiedän että kyse on näkökulmista.
Olen itse syntynyt ja varttunut Helsingissä. En koskaan koe tarpeelliseksi meuhkata helsinkiläisyydestäni, mutta kysyttäessä toki vastaan. Itseasissa olen huomannut työelämässä paljonkin sitä, että kysytään "mistä olet kotoisin". Minua ei toisten synnyinkaupungit tai -kunnat kiinnosta, se on minulle aivan sama kuka on mistäkin kotoisin. Kuitenkin huomaan, että muualta tulleet löyttäytyvät yhteen ja ovat "tiimi". Paljon saan myös vinoilua helsinkiläisyydestäni, kuten myös muut Helsingissä syntyneet työkaverini. Työpaikallani onkin vastakkainasettelu syntyperäiset helsinkiläinen vs. muut. Tämä muut ovat kaikki muualta tulleet, mutta helsinkiläinen on aina yksin. Emme muodosta työpaikallamme ryhmää. Esim. "noku sie oot Helesinkiläine nii et sie mittää tajjuu, myö ollaan Savvooosta" (pahoitteluni virheellisestä murteen käytöstä). Me syntyperäiset helsinkiläiset emme kuitenkaan jatkuvasti toitota helsinkiläisyyttämme. Ei ole tarve.
Kuitenkin jos voin nyt anonyymina todeta, niin onhan se todella hassua kuinka hukassa "maalaiset" ovat jopa meidän yksinkertaisen metromme kanssa. Oikeasti! Metroa on niin helppo käyttää, mutta kuulen jatkuvasti kommentteja esim. "miten pääsen Kampista Puotilaan?" tai "tulen mielummin linja-autolla Rautatientorilta Ruoholahteen, kun metrolla on niin sekava".
[/quote]
[/quote]