Maksusitoumuksen kanssa silmälasiliikkeessä...nöyryyttävä palvelu...
Kävin kelan maksusitoumuksen kanssa silmälasiliikkeessä.
Kyseessä lapseni lasit.
Kesken asian optikko vei meidät omalle toimipisteelleen ja sanoi, palaan kohta, otan nämä maksavat asiakkaat välissä...
Ja lapsi voi myös itse noutaa lasit kun ovat valmiit, koska ovat ilmaiset...
Mitä jos siellä liikkeessä olisi ollut joku tuttu ja kuullut?
Miten niin ilmaiset...kaipa ne jostain maksetaan? Veronmaksajilta vissiin.
En minä mitään tilanteelleni voi.
Vaikka kävisin kokopäiväisessä työssä ja maksaisin veroja, joutuisin silti hakemaan avustusta laseihin, on niin kalliit linssit.
Yh, Helsingin vuokrat yms.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo sitoumukset rassaavat optikkoliikkeiden myyjiäkin. Ei se yksi asiakas, vaan ne kymmenet päivittäiset tietyillä alueilla. Todella kakkaisia laseja tuodaan korjattavaksi, putsaamiseen kuluu aikaa ja asiakkaalle voidaan myydä vain halvinta ja vähäkatteista tuotetta.
Halvinta ja vähäkatteista? Eli sekö oikeuttaa huonoon palveluun ja asiakkaiden nöyryyttämiseen? Olen ollut parissakin myymälässä töissä ja kyllä jokaista asiakasta pitää palvella hyvin, vaikka ostaisi minkä tuotteen. Ei varmaan kannata pitää valikoimissa sellaista, jota myydään happamalla naamalla. Ja tosiaan maksusitoumus ei tarkoita että myymälä ei saa rahojaan.
Ei tarkoita ei kuten ei tarkoita sekään että asiakas maksaa lahjakortilla. Silti sellaisella maksaessa saa useinkin hapannaamaista palvelua ja joskus jopa närkästytään ettei siitä ole kertonut jo aikaa varatessa (esim kampaajat/hierojat) tai ainakaan jo siinä vaiheessa kun on tullut myymälään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maksukykyiset asiakkaat ajavat tärkeydessä ohi. He saattavat palata liikkeeseen uudemmankin kerran.
Minä taas en maksukykyisemä asiakkaana haluaisi käyttää sellaista yritystä, joka nöyryyttää asiakkaita.
Näin pk-seudulla asuvana näitä maksusitoumusasiakkaita osuu kassoille usein samaan aikaan ihan näissä kahdessa isossa ruokakauppaketjussakin.
Jostain kumman syystä liki aina sitä sitoumusta pitää sen kassan pyöritellä ja heilutella niin, että kaikki kiinnittää siihen huomiota sekä taivastella sitä isoon ääneen kuinka tästä nyt ei löydy sitä tai tätä. Sen jälkeen alkaakin huutelu naapurikassalle ja sen A4:n heiluttelu pään yläpuolella kuinka täällä on tällainen maksusitoumus ja mä en tajuu enkä osaa ja voiko joku jeesaa... Nämä asiakkaat näyttää usein siltä että vajoavaisivat häpeästä lattian läpi jos vaan pääsivät. Ainakin siis he, jotka on opetettu siihen että maksusitoumus on nolo ja häpeällinen koska vain täydellinen luuseri tarvitsee yhteiskunnalta taloudellista apua ruokaostoksiin.
Niillä oikeasti on ongelmia noiden kaikenlaisten lippulappujen kanssa. Niitä on niin paljon, ja tulevat harvoin samalle tyypille käsiteltäväksi.
Meillä oli joskus pari hyvityskuponkia, siis virheellisistä tuotteista valmistajilta saatuja. Niitä siinä sai kassa aikansa setviä ja takanani oleva keski-ikäinen mieshenkilö halusi kovaan ääneen kommentoida "tuollaisia kuponkeja saa, kun ei ole rahaa ruokaan".
Jotkut eivät vaan osaa käyttäytyä.
Vähän samaa kohtasin yksityisellä hammaslääkäriaasemalla. Olin käynyt siellä ihan itse maksaen ja palvelu erittäin miellyttävää ja hyvää. No, tuli työttömyyttä ja jouduin käymään maksusitoumuksella. Oli ihan eri luokan palvelu, tylympi, huonompi.
Mikä tuossa oli törkeää? Myös maksusitoumuksella asioivien asiakkaiden kanssa asioivana on tullut selväksi se, että nämä olettavat itse, että heihin suhtaudutaan jotenkin erilailla tai huonommin, kuin itse maksaviin, vaikka maksusitoumus on sille työntekijälle arkipäivää.
Mistä tiedät ap, miten olisi sanottu, jos olisit maksanut lasit itse? En oikein ymmärrä, millä lailla lapsen käskettiin hakea lasit ilman aikuista, miten se mielestäsi liittyi maksusitoumukseen?
Vai voisiko olla niin, että häpesit itse turhaan tilannetta ja kuulit puoliksi väärin tai teit omia olettamuksiasi?
Samoin liikkeessä, jossa on vain yksi palvelija ja jonkun asia kestää, saatetaan muistakin syistä ottaa muita asiakkaita välissä, kuin kuka maksaa lasit. Miten se maksusitoumus siihen vaikuttaisi? Ei vaikuta, keksit itse päästäsi, koska sinua hävetti. Ihan turhaan takuulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maksukykyiset asiakkaat ajavat tärkeydessä ohi. He saattavat palata liikkeeseen uudemmankin kerran.
Minä taas en maksukykyisemä asiakkaana haluaisi käyttää sellaista yritystä, joka nöyryyttää asiakkaita.
Näin pk-seudulla asuvana näitä maksusitoumusasiakkaita osuu kassoille usein samaan aikaan ihan näissä kahdessa isossa ruokakauppaketjussakin.
Jostain kumman syystä liki aina sitä sitoumusta pitää sen kassan pyöritellä ja heilutella niin, että kaikki kiinnittää siihen huomiota sekä taivastella sitä isoon ääneen kuinka tästä nyt ei löydy sitä tai tätä. Sen jälkeen alkaakin huutelu naapurikassalle ja sen A4:n heiluttelu pään yläpuolella kuinka täällä on tällainen maksusitoumus ja mä en tajuu enkä osaa ja voiko joku jeesaa... Nämä asiakkaat näyttää usein siltä että vajoavaisivat häpeästä lattian läpi jos vaan pääsivät. Ainakin siis he, jotka on opetettu siihen että maksusitoumus on nolo ja häpeällinen koska vain täydellinen luuseri tarvitsee yhteiskunnalta taloudellista apua ruokaostoksiin.
Olisi kauhea paikka joutua käyttämään maksusitoumuksia ja nykyään elämä on pienestä kiinni , työt on kiven alla ja koskaan ei tiedä tulevaisuudesta kun en ole rikas tai rikkaasta perheestä . Vielä on omin avuin pärjätty mutta elämä on epävarmaa . Sitten jos kassat on tuollaisia , kauheeta .
Voi olla ihan tahaton lausahdus tarkoittamatta mitä luulit sen tarkoittavan. Jospa kassalla oli pari ihmistä joilla oli vain yksinkertainen ostotoimitus ja olisi ollut turhaa odotuttaa heillä jotain näkötestejä yms?
Vierailija kirjoitti:
Vähän samaa kohtasin yksityisellä hammaslääkäriaasemalla. Olin käynyt siellä ihan itse maksaen ja palvelu erittäin miellyttävää ja hyvää. No, tuli työttömyyttä ja jouduin käymään maksusitoumuksella. Oli ihan eri luokan palvelu, tylympi, huonompi.
Sori vaan, mutta sä kuvittelet. Asiakas voi loukkaantua jo ihan siitäkin, että maksusitoumuksen kanssa toimiminen olisi uusi asia asiakaspalvelijalle ja kokee siihen liittyvät kysymykset dissaaviksi, vaikka tavoite on ainoastaan selvittää ihan faktoja asian mekaaniseen hoitumiseen liittyen. Ja siis näissä ei ole ollut kysymys siitä, että muut asiakkaat olisivat kuulleet mitään.
Muutenkin olen sitä mieltä, että jos häpeät maksusitoumustasi, miksi menet ostamaan sillä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo sitoumukset rassaavat optikkoliikkeiden myyjiäkin. Ei se yksi asiakas, vaan ne kymmenet päivittäiset tietyillä alueilla. Todella kakkaisia laseja tuodaan korjattavaksi, putsaamiseen kuluu aikaa ja asiakkaalle voidaan myydä vain halvinta ja vähäkatteista tuotetta.
Halvinta ja vähäkatteista? Eli sekö oikeuttaa huonoon palveluun ja asiakkaiden nöyryyttämiseen? Olen ollut parissakin myymälässä töissä ja kyllä jokaista asiakasta pitää palvella hyvin, vaikka ostaisi minkä tuotteen. Ei varmaan kannata pitää valikoimissa sellaista, jota myydään happamalla naamalla. Ja tosiaan maksusitoumus ei tarkoita että myymälä ei saa rahojaan.
Ei tarkoita ei kuten ei tarkoita sekään että asiakas maksaa lahjakortilla. Silti sellaisella maksaessa saa useinkin hapannaamaista palvelua ja joskus jopa närkästytään ettei siitä ole kertonut jo aikaa varatessa (esim kampaajat/hierojat) tai ainakaan jo siinä vaiheessa kun on tullut myymälään..
Tämä on kyllä kanssa mysteeri. Myymälä on jo saanut rahansa siitä lahjakortista, eli sillä maksavaa voidaan palvella huonosti ja tehdä paha mieli lahjakortin lahjaksi saaneelle? Logiikka pahasti hukassa, koska se asiakas ei varmasti koskaan enää tule uudelleen.
Sama homma, kun käy lastensuojelulaitoksessa asuvan nuoren kanssa ostoksilla. Useisiin liikkeisiin on kaupungilla sopimukset ja kassalle annetaan vain lappu missä on koodi mikä pitää näpytellä kassaan.
Usein myös kassassa on joku osaamaton, joka alkaa soittelemaan ja kuuluvaan ääneen kyselemään, että miten tämmöinen "OSTOLAPPU!! OIKEIN TÄYTETÄÄN, KUN TÄSSÄ ON NYT TÄTÄ JONOA JA TÄLLE SOSIAALIVIRASTON LAPSELLE PITÄÄ NÄMÄ FARKUT SAADA OSTETTUA!!!???"
ja hei, kyseisen lapsen molemmat vanhemmat kuolivat auto-onnettomuudessa ja lapsi on meillä hoidossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä juttu totta, niin mistä liikkeestä kyse,.?
Itäkeskuksen Instru....
Instrulla taitaa olla töykeät myyjät monessa kaupungissa. Itse lähdin isäni kanssa pois liikkeestä huonon kohtelun vuoksi. Menettivät siinä tonnin verran rahaa ja useamman mahdollisen asiakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja näistä sitten kaikki maksusitoumuksella ostamista häpeävät saavat heti kuviteltua, että asia liittyy nimenomaan heidän maksusitoumukseensa ja heitä halutaan häpäistä. Huoh. Te ette ole mikään erityisryhmä, joka saa kaikkia muita parempaa palvelua!
Tunarit kirjoitti:
Sama homma, kun käy lastensuojelulaitoksessa asuvan nuoren kanssa ostoksilla. Useisiin liikkeisiin on kaupungilla sopimukset ja kassalle annetaan vain lappu missä on koodi mikä pitää näpytellä kassaan.
Usein myös kassassa on joku osaamaton, joka alkaa soittelemaan ja kuuluvaan ääneen kyselemään, että miten tämmöinen "OSTOLAPPU!! OIKEIN TÄYTETÄÄN, KUN TÄSSÄ ON NYT TÄTÄ JONOA JA TÄLLE SOSIAALIVIRASTON LAPSELLE PITÄÄ NÄMÄ FARKUT SAADA OSTETTUA!!!???"
ja hei, kyseisen lapsen molemmat vanhemmat kuolivat auto-onnettomuudessa ja lapsi on meillä hoidossa...
Niin no ei kukaan huutele siinä, että vanhemmat kuolivat auto-onnettomuudessa, eikä luulisi enää nykypäivänä maksusitoumuksen olevan häpeä!?
Se tuntuu olevan aina sitä näille sellaista käyttäville, se ei tarkoita sitä, että kukaan muu häpeäisi tilanteessa. Mutta kas kummaa maksusitoumusta käyttävät kokevat aina, että muut häpesivät heitä, vaikka ”maksusitoumus on nykyisin tätä päivää”. No, koska se kerran on, b
Niin VOISITKO ITSE sitten suhtautua siihen siten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itäkeskuksen Instru....
Maskusitoumusten vuoksi tuolla joudutaan pitämään aika heikkoa valikoimaa ja myyjätkin karttavat. Optikkoliikkeissä ei ole ylettömästi työpaikkoja auki ja tuonne joudutaan. Tai ainahan sitä voi vaihtaa alaa. Ikävää vastavalmistuville.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan se tylympi osuus se, kun piti ihmetellä, miten maksusitoumuksen kanssa pitää menetellä? Tätähän ne aina pitävät jotenkin huonona palveluna, vaikka jos joku ihmettelisi, miten sulle buukataan 1000€:n bonus, se ei haittaisi ollenkaan.
Jos myyjä jupisee jotain maksavista asiakkaista tai ilmaisista silmälaseista asiakkaan kuullen, niin saisi kyllä hävetä ja pitää palveeria sen tyypin kanssa joka häntä peilissä katsoessa tuijottaa vastaan. Ei ole asiallista tuollainen.
Kelan silmälasimaksusitoumukset käyvät joko Instrumentariumiin tai Nisseniin. Pienillä paikkakunnilla ei ole varaa valita missä liikkeessä asioi, mutta jos suuremmalla paikkakunnalla näitä on useampia, kannattaa jatkossa suosiolla mennä muualle onneaan koittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan asioitu monessa liikkeessä sairaanhoitopiirin maksusitoumuksella. Lapsi sai siis lasit alle 10-vuotiaana ilmaiseksi. Aina saatiin hyvää palvelua Turussa. Kaikkia pitäisi palvella samalla lailla, ovathan kuitenkin liikkeen asiakkaita.
Joo, samoin täällä Oulussa. Sairaanhoitopiiri korvasi osan silmälasien hinnasta alle 10-vuotiaalle, koska kyseessä on apuväline. Käsittääkseni kuuluu kaikille varallisuudesta riippumatta. Vanhempana on tietenkin maksettu lasit kokonaan itse. Palvelussa ei ollut koskaan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole asiakkaana moista huomannut, paitsi kaksi kertaa on Prismassa ollut tapaus, että maksusitoumuksella on yritetty ostaa jotain mikä on maksanut enemmän kuin sitoumuksella on ollut oikeus. Molemmilla kerroilla kassa selitti asian asiakkaalle (ilman mitään huutelua) mutta se ei taas mennyt asiakkaille jakeluun ja vängättiin vastaan. Itse poistuin toiselle kassalle, kun alettiin kaivella puhelinta esiin, että aletaan soitella sitoumuksen myöntävälle taholle.
Minulla oli kerran eräs asiakas, joka asioi lapsensa ja itsensä puolesta. Vain lapsella oli maksusitoumus, vaikka sehän annetaan aina koko ruokakunnalle yhdessä. Jouduin tähän käyttämään aikaa, kyselemään ja kiinnittämään huomiota, niin tuloksena kyseinen asiakas valitti, miten nöyryyttävästi häntä oli kohdeltu! Minä en muka tajunnut, että maksusitoumuksissa ei ole mitään hävettävää. Mietin, että miten minua hänen maksusitoumuksensa hävetti? Eiköhän ainoa siinä, joka ei osannut suhtautua maksusitoumuksen arkipäiväisyyteen ollut kyseinen asiakas itse.
Hän asui eri osoitteessa lapsensa kanssa, mutta se kun ei lukenut hänen otsassaan, ja kristallipallommekin oli vähän tomuinen, niin asiaa piti ihan puhumalla ihmetellä. Ei ollut aikaisemmin tapahtunut, että toimeentulotukea saava lapsi ei asu vanhemman kanssa samassa osoitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itäkeskuksen Instru....
Maskusitoumusten vuoksi tuolla joudutaan pitämään aika heikkoa valikoimaa ja myyjätkin karttavat. Optikkoliikkeissä ei ole ylettömästi työpaikkoja auki ja tuonne joudutaan. Tai ainahan sitä voi vaihtaa alaa. Ikävää vastavalmistuville.
No höps. Linssit tulevat tehtaalta ja maksava asiakaskin saa ottaa ne ilmaiset, naarmuuntuvat pullonpohjat kehysten hinnalla, jos tahtoo. Se ei vaikuta muiden linssien myyntiin mitenkään - paitsi että itse maksavalle asiakkaalle ei kannata myydä niitä halvimpia pullonpohjia siksi, että ne lähtevät saman tien palautukseen, kun valmiit lasit luovutetaan.
Halpoja kehyksiä on yksi tornillinen siellä ja niitäkin saa maksavat asiakkaat ostaa varalaseiksi tai tiimarilasien korvikkeeksi.
Valikoimaan ei siis maksusitoumusväki vaikuta.
ootko muistanut ottaa lääkkeesi tänään vai mikä susta tekee noin ilkeän ja sydämettömän? Häpeisin, jos joku läheiseni kehtaisi huudella tuollaisia.
nim. ei persaukinen