Maksusitoumuksen kanssa silmälasiliikkeessä...nöyryyttävä palvelu...
Kävin kelan maksusitoumuksen kanssa silmälasiliikkeessä.
Kyseessä lapseni lasit.
Kesken asian optikko vei meidät omalle toimipisteelleen ja sanoi, palaan kohta, otan nämä maksavat asiakkaat välissä...
Ja lapsi voi myös itse noutaa lasit kun ovat valmiit, koska ovat ilmaiset...
Mitä jos siellä liikkeessä olisi ollut joku tuttu ja kuullut?
Miten niin ilmaiset...kaipa ne jostain maksetaan? Veronmaksajilta vissiin.
En minä mitään tilanteelleni voi.
Vaikka kävisin kokopäiväisessä työssä ja maksaisin veroja, joutuisin silti hakemaan avustusta laseihin, on niin kalliit linssit.
Yh, Helsingin vuokrat yms.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo sitoumukset rassaavat optikkoliikkeiden myyjiäkin. Ei se yksi asiakas, vaan ne kymmenet päivittäiset tietyillä alueilla. Todella kakkaisia laseja tuodaan korjattavaksi, putsaamiseen kuluu aikaa ja asiakkaalle voidaan myydä vain halvinta ja vähäkatteista tuotetta.
Halvinta ja vähäkatteista? Eli sekö oikeuttaa huonoon palveluun ja asiakkaiden nöyryyttämiseen? Olen ollut parissakin myymälässä töissä ja kyllä jokaista asiakasta pitää palvella hyvin, vaikka ostaisi minkä tuotteen. Ei varmaan kannata pitää valikoimissa sellaista, jota myydään happamalla naamalla. Ja tosiaan maksusitoumus ei tarkoita että myymälä ei saa rahojaan.
Ei tarkoita ei kuten ei tarkoita sekään että asiakas maksaa lahjakortilla. Silti sellaisella maksaessa saa useinkin hapannaamaista palvelua ja joskus jopa närkästytään ettei siitä ole kertonut jo aikaa varatessa (esim kampaajat/hierojat) tai ainakaan jo siinä vaiheessa kun on tullut myymälään..
Jep ja näistä sitten kaikki maksusitoumuksella ostamista häpeävät saavat heti kuviteltua, että asia liittyy nimenomaan heidän maksusitoumukseensa ja heitä halutaan häpäistä. Huoh. Te ette ole mikään erityisryhmä, joka saa kaikkia muita parempaa palvelua!
Ei tarvi parempaa palvelua vaan huomaamatonta , nöyryyttävää joutua ostamaan sitoumuksilla , eikä sitä pitäisi kuuluttaa kaikelle kansalle .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä juttu totta, niin mistä liikkeestä kyse,.?
Itäkeskuksen Instru....
Triplan Instrussa myös tyly palvelu kun hain lasit maksusitoumuksella. Ne tarjotut kehykset oli niin hirveitä, että otin sitten sellaiset, joista maksoin vielä itse lisäksi 80e.
Mun ekat lasit maksusitoumuksella ja ihan varmasti myös viimeiset. Olen sitten mieluummin vaikka ilman laseja ja jään työttömäksi.
Laittakaa palautetta, vaikka tuntuisikin turhalta valittamiselta, eikä haluaisi olla vaikea asiakas.
Itse olin aina saanut hyvää palvelua eräässä pk-seudun Instrussa, kunnes sitten siellä oli uusi "myyjä" ts. asiakkaiten ulosheittäjä. Omin rahoin olin aikeissa ostaa silmälasit, mutta ei siitä hänen kanssaan mitään tullut. Laitoin palautetta (pahoitellen) ja sain vastauksen, että kyseisestä ihmisestä oli jo muutkin asiakkaat antaneet vastaavaa palautetta.
Aikoinaan tyttärellä oli karsastus ja hänen silmälasinsa olivat ilmaiset. En muista että mitään maksusitoutumusta olisi ollut. Ei ainakaan kelalta. Sanottiin, että lasten karsastushoito on maksutonta. Silmäleikkaus tehtiin kun oli 7 v. Karsastus hävisi eikä laseja tarvittu. Ihan hyvää palvelua saimme liikkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kerran eräs asiakas, joka asioi lapsensa ja itsensä puolesta. Vain lapsella oli maksusitoumus, vaikka sehän annetaan aina koko ruokakunnalle yhdessä. Jouduin tähän käyttämään aikaa, kyselemään ja kiinnittämään huomiota, niin tuloksena kyseinen asiakas valitti, miten nöyryyttävästi häntä oli kohdeltu! Minä en muka tajunnut, että maksusitoumuksissa ei ole mitään hävettävää. Mietin, että miten minua hänen maksusitoumuksensa hävetti? Eiköhän ainoa siinä, joka ei osannut suhtautua maksusitoumuksen arkipäiväisyyteen ollut kyseinen asiakas itse.
Hän asui eri osoitteessa lapsensa kanssa, mutta se kun ei lukenut hänen otsassaan, ja kristallipallommekin oli vähän tomuinen, niin asiaa piti ihan puhumalla ihmetellä. Ei ollut aikaisemmin tapahtunut, että toimeentulotukea saava lapsi ei asu vanhemman kanssa samassa osoitteessa.
Mitä ihmeen väliä sillä on, missä osoitteessa se lapsi asuu? Tai asuuko eri osoitteessa, kuin se hänen asiaansa hoitava aikuinen? Mitä se lapsen osoite sinulle myyjänä edes kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maksukykyiset asiakkaat ajavat tärkeydessä ohi. He saattavat palata liikkeeseen uudemmankin kerran.
Minä taas en maksukykyisemä asiakkaana haluaisi käyttää sellaista yritystä, joka nöyryyttää asiakkaita.
Näin pk-seudulla asuvana näitä maksusitoumusasiakkaita osuu kassoille usein samaan aikaan ihan näissä kahdessa isossa ruokakauppaketjussakin.
Jostain kumman syystä liki aina sitä sitoumusta pitää sen kassan pyöritellä ja heilutella niin, että kaikki kiinnittää siihen huomiota sekä taivastella sitä isoon ääneen kuinka tästä nyt ei löydy sitä tai tätä. Sen jälkeen alkaakin huutelu naapurikassalle ja sen A4:n heiluttelu pään yläpuolella kuinka täällä on tällainen maksusitoumus ja mä en tajuu enkä osaa ja voiko joku jeesaa... Nämä asiakkaat näyttää usein siltä että vajoavaisivat häpeästä lattian läpi jos vaan pääsivät. Ainakin siis he, jotka on opetettu siihen että maksusitoumus on nolo ja häpeällinen koska vain täydellinen luuseri tarvitsee yhteiskunnalta taloudellista apua ruokaostoksiin.
Itse en ole asiakkaana moista huomannut, paitsi kaksi kertaa on Prismassa ollut tapaus, että maksusitoumuksella on yritetty ostaa jotain mikä on maksanut enemmän kuin sitoumuksella on ollut oikeus. Molemmilla kerroilla kassa selitti asian asiakkaalle (ilman mitään huutelua) mutta se ei taas mennyt asiakkaille jakeluun ja vängättiin vastaan. Itse poistuin toiselle kassalle, kun alettiin kaivella puhelinta esiin, että aletaan soitella sitoumuksen myöntävälle taholle.
Tuossa on pikemminkin varmaan asiakas yrittänyt selittää kassalle, että hän maksaa itse sen ylimenevän osuuden, mutta se ei ole mennyt kassalle jakeluun, vaan tämä on virheellisesti vängännyt vastaan, että tuote saa maksaa korkeintaan sitoumuksen verran.
Osa ihmisistä pitää itseään muita parempana. Heillä on myös usein tarve näyttää se. Kansankielellä tunnetaan mulkkuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maksukykyiset asiakkaat ajavat tärkeydessä ohi. He saattavat palata liikkeeseen uudemmankin kerran.
Minä taas en maksukykyisemä asiakkaana haluaisi käyttää sellaista yritystä, joka nöyryyttää asiakkaita.
Näin pk-seudulla asuvana näitä maksusitoumusasiakkaita osuu kassoille usein samaan aikaan ihan näissä kahdessa isossa ruokakauppaketjussakin.
Jostain kumman syystä liki aina sitä sitoumusta pitää sen kassan pyöritellä ja heilutella niin, että kaikki kiinnittää siihen huomiota sekä taivastella sitä isoon ääneen kuinka tästä nyt ei löydy sitä tai tätä. Sen jälkeen alkaakin huutelu naapurikassalle ja sen A4:n heiluttelu pään yläpuolella kuinka täällä on tällainen maksusitoumus ja mä en tajuu enkä osaa ja voiko joku jeesaa... Nämä asiakkaat näyttää usein siltä että vajoavaisivat häpeästä lattian läpi jos vaan pääsivät. Ainakin siis he, jotka on opetettu siihen että maksusitoumus on nolo ja häpeällinen koska vain täydellinen luuseri tarvitsee yhteiskunnalta taloudellista apua ruokaostoksiin.
Itse en ole asiakkaana moista huomannut, paitsi kaksi kertaa on Prismassa ollut tapaus, että maksusitoumuksella on yritetty ostaa jotain mikä on maksanut enemmän kuin sitoumuksella on ollut oikeus. Molemmilla kerroilla kassa selitti asian asiakkaalle (ilman mitään huutelua) mutta se ei taas mennyt asiakkaille jakeluun ja vängättiin vastaan. Itse poistuin toiselle kassalle, kun alettiin kaivella puhelinta esiin, että aletaan soitella sitoumuksen myöntävälle taholle.
Tuossa on pikemminkin varmaan asiakas yrittänyt selittää kassalle, että hän maksaa itse sen ylimenevän osuuden, mutta se ei ole mennyt kassalle jakeluun, vaan tämä on virheellisesti vängännyt vastaan, että tuote saa maksaa korkeintaan sitoumuksen verran.
No itseasiassa ei, myyjä nimenomaan sanoi, että loput voi maksaa omasta pussista, mutta ei sopinut noille asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajilta vissiin?!
Eikun taivaalta laskeutuu joka yö kultainen hevonen mikä loistaa kaikissa maailman väreissä ja suihkii ja ripottelee rahaa ja taas lisää rahaa kaikille teille" en minä mitään tilanteelleni voi ihmisille".
Olet paviaani.
Ja sinä pullopersesika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo sitoumukset rassaavat optikkoliikkeiden myyjiäkin. Ei se yksi asiakas, vaan ne kymmenet päivittäiset tietyillä alueilla. Todella kakkaisia laseja tuodaan korjattavaksi, putsaamiseen kuluu aikaa ja asiakkaalle voidaan myydä vain halvinta ja vähäkatteista tuotetta.
Halvinta ja vähäkatteista? Eli sekö oikeuttaa huonoon palveluun ja asiakkaiden nöyryyttämiseen? Olen ollut parissakin myymälässä töissä ja kyllä jokaista asiakasta pitää palvella hyvin, vaikka ostaisi minkä tuotteen. Ei varmaan kannata pitää valikoimissa sellaista, jota myydään happamalla naamalla. Ja tosiaan maksusitoumus ei tarkoita että myymälä ei saa rahojaan.
Ei tarkoita ei kuten ei tarkoita sekään että asiakas maksaa lahjakortilla. Silti sellaisella maksaessa saa useinkin hapannaamaista palvelua ja joskus jopa närkästytään ettei siitä ole kertonut jo aikaa varatessa (esim kampaajat/hierojat) tai ainakaan jo siinä vaiheessa kun on tullut myymälään..
Tämä on kyllä kanssa mysteeri. Myymälä on jo saanut rahansa siitä lahjakortista, eli sillä maksavaa voidaan palvella huonosti ja tehdä paha mieli lahjakortin lahjaksi saaneelle? Logiikka pahasti hukassa, koska se asiakas ei varmasti koskaan enää tule uudelleen.
Suurin osa yrittäjistä taitaa toivoa jo lahjakorttia myydessään, ettei sitä lunasteta ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen voi vaikuttaa omaan taloudelliseen tilanteeseensa.
Hei Susanna.
No kyllä liikkeen kannattaa miettiä kaksi kertaa kannattaako olla töykeä. Olemme myös joutuneet hankkimaan lapsen ekat lasit maksusitoumuksella. No sittemmin tilanne parani ja nykyään maksellaan lasit, piilarit yms. itse. Ja haetaan samasta liikkeestä josta haettiin ne sossun lasit, niin hyvää palvelua saatiin ja meitä kohdeltiin yhtä hyvin kuin omalla rahalla maksavaa asiakasta.
Jos kohtelu olisi ollut huonoa, olisi vaihdettu putiikkia. Ei myyjä voi koskaan tietää millon asiakkaasta tuleekin taas itse maksava asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku yritys ei halua myydä halpaa ja vähäkatteista, niitä tuotteita ei tarvitse ottaa valikoimaan. On yrityksen oma moka, jos myy halpoja tuotteita ja sitten tuhahtelee, kun tullaan ostamaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kerran eräs asiakas, joka asioi lapsensa ja itsensä puolesta. Vain lapsella oli maksusitoumus, vaikka sehän annetaan aina koko ruokakunnalle yhdessä. Jouduin tähän käyttämään aikaa, kyselemään ja kiinnittämään huomiota, niin tuloksena kyseinen asiakas valitti, miten nöyryyttävästi häntä oli kohdeltu! Minä en muka tajunnut, että maksusitoumuksissa ei ole mitään hävettävää. Mietin, että miten minua hänen maksusitoumuksensa hävetti? Eiköhän ainoa siinä, joka ei osannut suhtautua maksusitoumuksen arkipäiväisyyteen ollut kyseinen asiakas itse.
Hän asui eri osoitteessa lapsensa kanssa, mutta se kun ei lukenut hänen otsassaan, ja kristallipallommekin oli vähän tomuinen, niin asiaa piti ihan puhumalla ihmetellä. Ei ollut aikaisemmin tapahtunut, että toimeentulotukea saava lapsi ei asu vanhemman kanssa samassa osoitteessa.
Öö, onhan se voinut olla avioerolapsi joka asuu toisen huoltajan kanssa. Mitä ihmeen väliä on liikkeeseen tulevan lapsen huoltajan osoitteella, voihan se lapsi tulla sinne vaikka mummon kanssa maksusitoumuksesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Ja elämäntilanteen muuttuessa = maksukyvyn parantuessa ei takuulla mene kyseiseen firmaan asiakkaaksi, eikä mene moni muukaan jos kuulee asiakas"palvelun" olevan tuollaista! Vielä lapsen kuullen.
Maksusitoomus varmaan rajattu halvimpiin silmälaseihin niin niistä ei optikkoliike paljon kostu.
Vierailija kirjoitti:
Maksusitoomus varmaan rajattu halvimpiin silmälaseihin niin niistä ei optikkoliike paljon kostu.
No mitä sitten?
Toimi todellakin väärin! Tiedän tunteen. Muakin kerran farmaseutti tai vastaava katto halveksivasti kun oli maksusitoumus.
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjä jupisee jotain maksavista asiakkaista tai ilmaisista silmälaseista asiakkaan kuullen, niin saisi kyllä hävetä ja pitää palveeria sen tyypin kanssa joka häntä peilissä katsoessa tuijottaa vastaan. Ei ole asiallista tuollainen.
Kelan silmälasimaksusitoumukset käyvät joko Instrumentariumiin tai Nisseniin. Pienillä paikkakunnilla ei ole varaa valita missä liikkeessä asioi, mutta jos suuremmalla paikkakunnalla näitä on useampia, kannattaa jatkossa suosiolla mennä muualle onneaan koittamaan.
Itse olen ollut ikääntyneen sukulaisen seurana/makutuomarina juurikin silmälasiostoksilla pikkupaikkakunnalla ja siellä se myyjä otti ihan normijuttuna sen maksusitoumuksen joka kattoi osan kuluista. Ei hänen tarvinnut taivastella eikä muutenkaan ihmetellä sen kanssa. Muutenkin kyllä tuntuu, että asiakaspalvelu on paljon mukavampaa esim vaikka kainuussa kuin pääkaupunkiseudulla.
Toista on sitten tosiaan esim vantaalla, jossa vaikuttaa alkavan joka ikinen kerta tuollainen show siinä kassalla kun asiakkaalla on maksusitoumus. Ja oikeasti noita sitoumuksia on nykyään niin monilla/usein etten voi käsittää kuinka sellaisen käsittely voi ollakin niin vaikeaa kassoille, että siitä pitää tehdä tuollainen spektaakkeli. Sitä lappua tosiaan pyöritellään, heilutellaan ja mikä mystisintä _ravistellaan_ sekä huudellaan toisille kassoille, että tietääkö/osaako joku näppäillä tällaisen MAKSUSITOUMUKSEN? Ja sitten vielä pallotellaan huutamalla sitä onko nyt kyseessä KELAN vaiko SOSSUN myöntämä lappu, että varmasti kaikki lähistöllä olevat asiakkaatkin sen tietää.. Hauskana huomiona on tullut tehtyä se, että kun tällainen asiakas on tummemmalla pigmentillä varustettu niin liki poikkeuksetta hän osallistuu tuohon mekastukseen (omalla äidinkielellään) ja yrittää mennä jopa sen pleksin läpi/ohi näyttämään kuinka se ostos kassaan lyödään.. ;-) Suomalaisasiakas taas yleensä katselee samassa tilanteessa varpaitaan eikä virka mitään.
Niin että KOITA hyvä maksusitoumuksella asioiva YMMÄRTÄÄ, että maksarissa ei ole mitään hävettävää. Se, että sinun maksusitoumukseesi joudutaan kiinnittämään huomiota joskus EI kerro mitään siitä, että myyjä häpeäisi saati halveksisi maksusitoumustasi.
Optikkoliikkeessä on aika normaalia ottaa jokin nopea asia ns. pitkän asiakkaan kesken. Ei tarvitse loukkaantua siitä maksusitoumuksen takia.