Minä en ymmärrä sitä, että monet firmat yksi toisensa jälkeen muuttavat paperilaskunsa maksullisiksi!
Jopa sellaiset yritykset, jotka lähettävät laskun vain kerran vuodessa. Minun mummolleni (84 v.), jolla ei todellakaan ole mitään nettipankkia, alkoi sanomalehden X lehtilasku maksullisena. Jumankauta, jos ei ole varaa laskuttaa paperimuodossa niin, että se kuuluu tilauksen hintaan, niin eiköhän kannattaisi luopua koko laskuttamisesta!
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Joo, on se aika jännää, että ennen paperilasku pääasiassa sisältyi tuotteen tai palvelun hintaan. Nykyään siitä usein nyhdetään erikseen. Näin oli jopa silloin, kun Internet oli jo olemassa. Ja maksoi se laskujen laatiminen ja lähetys yrityksille silloinkin. Rahastuksen makua?
Niin eli verkkolaskun ottajien tulisi maksaa muille paperilaskut? Jos ei ole sitä paperilaskun hintaa maksaa niin sitten ei vou tilata.
Ja luuletko että ne ilmaiset toimituskulut ovat oikeasti ilmaisia? Aina ne on piilotettu tuotteen hintaan eli on ne postikulut ennenkin maksettu. Käsittämätöntä ettei aikuinen tajua tätä.
Valitettavasti mummosi joutuu pienentämään perintöäsi muutamalla eurolla joka vuosi maksaessaan paperisen lehtilaskunsa pankissa! Toivottavasti jää jotain perittävää, mistä voitte sitten kehitellä oikkein kunnon sukuriidan!
Otan kantaa tähän ekoloogisuus asiaan, josta tässä ketjussa on muutama kannanotto.
Tilasin hiljattain tuotteita Ruohonjuuresta. Tilausvahvistuksessa kerrottiin, että he eivät lähetä paperista laskua turhan tulostuksen vuoksi ja voin katsoa laskua halutessani viestin mukana tulleesta liitteestä.
Eipä siinä - hain tänään paketin postista ja se oli tuotteiden ohella täynnä paperikrääsää, todennäköisesti mainoksia - en katsonut ja heidän tuotekataloginsa, joka varmasti olisi ollut heidän nettisivuillaan katsottavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani taas ovat saman ikäisiä, ja ovat maksaneet laskunsa netissä vuodesta 1999 lähtien. Ei tuo ikä siis pitäisi olla tuolle mikään este.
Itse olen jääräpää 70vuotias,joka antaa s-pankin suoramaksuna maksaa vuokran,netin,puhelin,sähkö ,kotivakutus,toisaseksi maksutta,tiedä oska muttu? Ihan sama minulle..En katso tarpelliseksi tilata yhtään mitään netinkautta.Yksin asuvana ilman puolisoa ja leskeneläkettä.Tarkana rahasta. Aino tuloni on Työ-Eläke. Joka aina pienempi kuin miehen.Visa kortti on käytän maksuväliineenä vain kallit ostokset.Ruuan maksan käteisellä,kuten ruokailu ulkonta tai käytini kahvilassa.Siihen minulla oikeus!Liisäksi en ole some eli F.B. Eläkeläisenä en tarvitse älypuhelin.Oma itsenäinen valintani.En koskaan ole ollut laumasielu! Ihmisten Pitää sada samaa mitä muilla,Oli siihen rahaa tai ei.Sitten ihmetelevät kun rahat aina loppu, ennen eläke päivää!
Suoramaksuja ei hoida pankki vaan laskuttava yritys. Se on samankaltainen kuin e-lasku mutta menee tililtä suoraan.
Sitten on erikseen toistuvaisveloitus, josta voi tehdä sopimuksen pankissa.
E-lasku?
Suoraveloitus?
Lasku meilillä?
Vaihtoehtoja kyllä löytyy jos Vain haluaa.
Tää kyllä sieppaa ja kovaa. Mulla kaikki muut laskut ovat jo e-laskuja (viimeisetkin siirsin koska posti hukkasi pari vuotta sitten mm. mun vakuutuslaskujani - karhukirjeet kyllä löysivät perille), mutta luottokorttilaskun haluan edelleenkin paperisena sillä jostain hiton syystä sen maksuerittelyjä ei näy verkkopankissa mitenkään päin. Mä haluan nähdä mun luottokorttitilitapahtumat tarkalleen siltä varalta, jos jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö nämä paperilaskuja vaativat sitten pankissa tiskillä maksamassa ne laskut?
Eivät he vaadi sitä paperista, vaan se on vanha tapa, mitä aina on tullut ja millä muullakaan maksaa, jos ei ole konetta ja tunnuksia, millä maksaa. Eivät välttämättä käy maksamassa, kun ovat osanneet laittaa suoramaksuun eli ovat pankissa tehneet sopimuksen, että tietyt maksut menee automaattisesti, kuten vaikka yhtiövastike, sähkö- ja vakuutuslaskut. Osa käy pankissa tiskillä tai useammin laittavat maksukuoressa pankkiin. Noistakin suoramaksettavista tulee paperinen "lasku" eli tiedot maksettavasta laskusta, mutta maksettava summa kohdalla lukee suoramaksu. Tuossa on juuri vieressä yhden vanhuksen sähkölasku, mikä pitäisi mapittaa.
ja helpompi pysyä laskujen suhteen ajan tasalla kun tulee paperin muodossa , on siinä nähtävillä
Onko sinulla kaikki laskut jotenkin siinä pyödällä levällään? Ihan yhtä helposti ja jopa helpommalla ne näkee verkkopankista. Itse en jaksa säilytellä vanhoja papereita, mutta kaikki tarvittava löytyy nettipankista helposti.
Ainakaan mun verkkopankkini ei säilytä vanhoja laskuja/tietoja maksuista kovin pitkään. Yrittäjäthän joutuvat säästämään tiedot ja tositteet vuosienkin ajan. Mutta kai he sitten tulostavat ne itselleen paperiversioiksi tai jotain.
Niin, mikseivät ne e-laskut sitten voi näkyä siellä verkkopankissa maailman tappiin asti? Tilaa pitäisi olla. Ja tämä siis ilman, että niitä pitäisi ladata erikseen jollekin muistitikulle.
Laitoin jätehuollon laskun suoraveloitukseen koska paperinen maksoi 2,7 €. Mitä tapahtui? Veloitus nousi heti.
Vierailija kirjoitti:
Paperilaskun lähettäminen maksaa noin 3 euroa / kpl, kun sähköisen e-laskun lähetys maksaa noin 10-15 senttiä.
Jos ei sitä omaa mummoa voi läheiset käydä opettamassa verkkopankin käyttöön, kun se tänä päivänä on jo todella helppoa, niin kärsiköön mummo tuon 3 euroa. Sukan varteen se raha muuten menisi ja sitä kautta päätyisi perintöverona osittain valtiolle.
Parempi sukan varressa. Tosi törkeää tuo paperilaskutuksen lopettaminen, ei mitään ymmärrystä, vaikka olen nuorempi ja onnistuu maksaa netissä.
Ap, olet tosi tyhmä ja tämän yhteiskunnan ulkopuolella, jos et asiaa kåsitä.
Paperisten laskujen lähettlminen laskujen firmoissa maksaa nykyisin todella paljon.
1. Postilut, etenin jos niitä joille paperilasku pitåå lähettää on erittäin paljon.
2. Paperilasku pitää tulostaa, Siihen vaaditaan toimisto työntekijän fyysinen työpanos-
3. Tulostettu paperilasku vaatiin firman paperisen kirjekuoren
4. Tulostettu lasku vaatii sen, että joku panee laskun firman maksamaan kirjekuoreen ia huolehtii
siitä, että tulostetut laskut postitetaan.
5, Voidakseen lähettää paperilaskun, pitää työntekijä menne tietokoneella asiakkaan henkiötietohin
joista hän löytää asiakkaan osoitetiedot ja tilasnro
6. Plus muut toimet.
Käsitan varsin hyvin että paperilasku lähettettämisestä peritään asiakkalta, niistä aiheutuvat kulut..
Sen sijaan jos vakituisissa , kuten kuukausittain tai neljnnäse vuosittan tapahtuvast laskuteksetstä on tehty automaattisesti toistuva veloitus asiakkaan tililtä, niin mitään ihmistyövoimaa ei edes tarivi
Koneet hoitavat maksut tileiltä tileille automaattisesti.
Ehkä asia voisi ymmärtää parhaite siten, että miten itse toimisi jos olisi yrittäjä.
Kun paperilaskuista päästään eroon, tulee se maksu sähköisiin laskuisiin ekoloogisuusbonuksena, josta tietenkin kuluttaja saa hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani taas ovat saman ikäisiä, ja ovat maksaneet laskunsa netissä vuodesta 1999 lähtien. Ei tuo ikä siis pitäisi olla tuolle mikään este.
Itse olen jääräpää 70vuotias,joka antaa s-pankin suoramaksuna maksaa vuokran,netin,puhelin,sähkö ,kotivakutus,toisaseksi maksutta,tiedä oska muttu? Ihan sama minulle..En katso tarpelliseksi tilata yhtään mitään netinkautta.Yksin asuvana ilman puolisoa ja leskeneläkettä.Tarkana rahasta. Aino tuloni on Työ-Eläke. Joka aina pienempi kuin miehen.Visa kortti on käytän maksuväliineenä vain kallit ostokset.Ruuan maksan käteisellä,kuten ruokailu ulkonta tai käytini kahvilassa.Siihen minulla oikeus!Liisäksi en ole some eli F.B. Eläkeläisenä en tarvitse älypuhelin.Oma itsenäinen valintani.En koskaan ole ollut laumasielu! Ihmisten Pitää sada samaa mitä muilla,Oli siihen rahaa tai ei.Sitten ihmetelevät kun rahat aina loppu, ennen eläke päivää!
Suoramaksuja ei hoida pankki vaan laskuttava yritys. Se on samankaltainen kuin e-lasku mutta menee tililtä suoraan.
Sitten on erikseen toistuvaisveloitus, josta voi tehdä sopimuksen pankissa.
Noin se menee, Maksaja antaa oikeuden laskuttajalle, veloittaa hänen pankkitilitään tietyt maksut kuukausittain. Ja myös puolivuosittain tai vain kerran vuodessa.
Minua lähinnä vain arveluttaa se, että isotkin yritykset lähettävät laskuja sähköpostiin, jonka tietoturvataso on postikortin luokkaa. Pankkien ja vakuutusyhtiöiden laskut eivät sinne koskaan päädy. Eikä puhelinyhtiöiden. Sähkölaskun olen nähnyt sähköpostissa. Asiakkaan luvalla noin voinee tehdä, mutta kaikenhan voi siirtää pankin suoraveloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut ettei monikaan vanhempi henkilö ymmärrä miksi paperilaskuista veloitetaan ylimääräistä, mutta sehän on ymmärrettää, koska luonnonvarojen tuhlaus oman ahneuden nimissä on sille ikäluokalle luonnollista toimintaa.
Monesko kännykkä läppäri vaatekerta muovivesipullo lentomatka on jo takana?
Se on vaarallista ja vaikea kysymys miten tästä tuhoelämäntavastamme pitäisi laskutus hoitaa.
Joka tapauksessa klikkaamalla täällä aiheutan joka kerta 10 senttiä kulua.
Korjaus tähän jos tarvetta.
Miljoonaa kertaa tuo , vaatii jo sademetsästä monta puuta nurin? Esimerkkinä.
Joku firma perii jo n.5 € 2 arkista.
Mitäs sanoo kk-virasto!
Vierailija kirjoitti:
Käykö nämä paperilaskuja vaativat sitten pankissa tiskillä maksamassa ne laskut?
Wikipedia italiaksi ei edes tuntenut nettipankkia, ne maksaa käteisellä palkkojakin.
Vierailija kirjoitti:
Paperilaskun lähettäminen maksaa noin 3 euroa / kpl, kun sähköisen e-laskun lähetys maksaa noin 10-15 senttiä.
Jos ei sitä omaa mummoa voi läheiset käydä opettamassa verkkopankin käyttöön, kun se tänä päivänä on jo todella helppoa, niin kärsiköön mummo tuon 3 euroa. Sukan varteen se raha muuten menisi ja sitä kautta päätyisi perintöverona osittain valtiolle.
Opeta 84-vuotiaalle verkkopankin käyttöä?!?
Firmat, lopettakaa puljujenne toiminta, jos ei ole pätäkkää laskuttaa!