Minä en ymmärrä sitä, että monet firmat yksi toisensa jälkeen muuttavat paperilaskunsa maksullisiksi!
Jopa sellaiset yritykset, jotka lähettävät laskun vain kerran vuodessa. Minun mummolleni (84 v.), jolla ei todellakaan ole mitään nettipankkia, alkoi sanomalehden X lehtilasku maksullisena. Jumankauta, jos ei ole varaa laskuttaa paperimuodossa niin, että se kuuluu tilauksen hintaan, niin eiköhän kannattaisi luopua koko laskuttamisesta!
Kommentit (88)
Hyvä se on että maksaa. Luonto kiittää kun vähemmän menee paperia ja ihmisiä kannustetaan sähköseen. Silti mun mielestä yritykset vois tehdä tossa poikkeuksia, kun tosiaankaan ei oo kaikilla ikäihmisillä osaamista tai enää kykyä oppia sähköisiä järjestelmiä. Kannattaa toki miettiä, että mitä jos autat sitä äitiäs niiden e laskujen kanssa ja käyt vaik ite ne kerran kuussa verkkopankissa hyväksymässä. Ei se kovin iso vaiva ole.
Minua tympii ne paperilaskut, joissa ei ole viivakoodia. Tilinumerot ja viitteet ovat tolkuttoman pitkiä ja ne on kuitenkin näpyteltävä tarkkaan. Voisi alkaa itse laskuttaa paperisista laskuista.
Käykö nämä paperilaskuja vaativat sitten pankissa tiskillä maksamassa ne laskut?
Puhelinoperaattoreilta tämä muutos oli hävyttömyyden huippu, etenkin ikäihmisiä ajatellen. Kysymys on kuitenkin peruspalvelusta. Siellä vedetään joka paperilaskusta 3,90 €, jos riittääkään.
Maailma muuttuu. Ihminen joko muuttuu mukana tai sitten tekee elämästään turhaan hankalaa.
Kuka yllättyi, että maassamme on arviolta 300 000 ihmistä ilman pankkitunnuksia? Ja se luku tarkoittaa aikuisia.
Paperisissa laskuissa ei ole nykyaikana mitään järkeä... ei lähettäjän eikä vastaanottajan kannalta. Kyllä sen laskun yhä paperisena halutessaan saa mutta siitä joutuu sitten maksamaan.
"Ottaisin tuotteen tai palvelun ilman laskua, kiitos."
Vierailija kirjoitti:
Paperisissa laskuissa ei ole nykyaikana mitään järkeä... ei lähettäjän eikä vastaanottajan kannalta. Kyllä sen laskun yhä paperisena halutessaan saa mutta siitä joutuu sitten maksamaan.
Väestöräjähdyksessä EI ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Käykö nämä paperilaskuja vaativat sitten pankissa tiskillä maksamassa ne laskut?
Eivät he vaadi sitä paperista, vaan se on vanha tapa, mitä aina on tullut ja millä muullakaan maksaa, jos ei ole konetta ja tunnuksia, millä maksaa. Eivät välttämättä käy maksamassa, kun ovat osanneet laittaa suoramaksuun eli ovat pankissa tehneet sopimuksen, että tietyt maksut menee automaattisesti, kuten vaikka yhtiövastike, sähkö- ja vakuutuslaskut. Osa käy pankissa tiskillä tai useammin laittavat maksukuoressa pankkiin. Noistakin suoramaksettavista tulee paperinen "lasku" eli tiedot maksettavasta laskusta, mutta maksettava summa kohdalla lukee suoramaksu. Tuossa on juuri vieressä yhden vanhuksen sähkölasku, mikä pitäisi mapittaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, on se aika jännää, että ennen paperilasku pääasiassa sisältyi tuotteen tai palvelun hintaan. Nykyään siitä usein nyhdetään erikseen. Näin oli jopa silloin, kun Internet oli jo olemassa. Ja maksoi se laskujen laatiminen ja lähetys yrityksille silloinkin. Rahastuksen makua?
No johtuisiko siitä, että silloin ei vielä olleet nuo sähköisen laskutuksen ohjelmistot yleistyneet ja se oli kalliimpi vaihtoehto, vaihtaa koko laskutussysteeemi. Nykyään pitää yritystenkin tehdä erikoisjärjestelyjä, jos haluaa lähettää paperilaskuja.. Monta euroa se maksaa yrityksillekin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani taas ovat saman ikäisiä, ja ovat maksaneet laskunsa netissä vuodesta 1999 lähtien. Ei tuo ikä siis pitäisi olla tuolle mikään este.
Tuon ikäisiä on kaikenlaisia ja kaikenlaisissa kunnoissa. En siksi lähtisi yleistämään. Voi olla vaikka maalla asuva entinen maatalon emänyä, joka ei ole koskaan tietokonetta nähnytkään. Vaikeahan sellaiselle on silloin alkaa digijuttuja opettamaan.
Sitten voi hakea eduvalvontaa ja hoitaa laskut yms. ikäihmisen puolesta.
Ei tarvitse mitään edunvalvontaa. Riittää, että vanhus antaa käyttöoikeudet tililleen ja pankkitunnukset sille käyttöoikeuden saajalla. Tosin tarvitsee olla tarpeeksi luotettava henkilö, kenelle antaa. Puolisoni on hoitanut noin vuosia äitinsä laskut.
Pankkitunnusten luovuttaminen toiselle on laitonta tai ainakin kiellettyä. Pankki voi ne peruuttaa jos saa selville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani taas ovat saman ikäisiä, ja ovat maksaneet laskunsa netissä vuodesta 1999 lähtien. Ei tuo ikä siis pitäisi olla tuolle mikään este.
Tuon ikäisiä on kaikenlaisia ja kaikenlaisissa kunnoissa. En siksi lähtisi yleistämään. Voi olla vaikka maalla asuva entinen maatalon emänyä, joka ei ole koskaan tietokonetta nähnytkään. Vaikeahan sellaiselle on silloin alkaa digijuttuja opettamaan.
Ei tarvitse mitään edunvalvontaa. Riittää, että vanhus antaa käyttöoikeudet tililleen ja pankkitunnukset sille käyttöoikeuden saajalla. Tosin tarvitsee olla tarpeeksi luotettava henkilö, kenelle antaa. Puolisoni on hoitanut noin vuosia äitinsä laskut.
Pankkitunnusten luovuttaminen toiselle on laitonta tai ainakin kiellettyä. Pankki voi ne peruuttaa jos saa selville.
Ja silti pankit ovat törkeyksissään ajaneet asiat siihen pisteeseen, että monesti seniorin on käytännössä pakko antaa se pankkikortti lähiomaiselleen, kun ei paikkakunnalla ole enää konttoria eikä pankkiautomaattia.
Kaikki paperilaskusta maksuttavat firmat menee minulla boikottiin ja välitän aina haukkuni arvostelujen muodossa myös muille luettavaksi. Itse maksan pääasiassa e-laskuilla kaiken mutta kyse on periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jääräpää 70vuotias,joka antaa s-pankin suoramaksuna maksaa vuokran,netin,puhelin,sähkö ,kotivakutus,toisaseksi maksutta,tiedä oska muttu? Ihan sama minulle..En katso tarpelliseksi tilata yhtään mitään netinkautta.Yksin asuvana ilman puolisoa ja leskeneläkettä.Tarkana rahasta. Aino tuloni on Työ-Eläke. Joka aina pienempi kuin miehen.Visa kortti on käytän maksuväliineenä vain kallit ostokset.Ruuan maksan käteisellä,kuten ruokailu ulkonta tai käytini kahvilassa.Siihen minulla oikeus!Liisäksi en ole some eli F.B. Eläkeläisenä en tarvitse älypuhelin.Oma itsenäinen valintani.En koskaan ole ollut laumasielu! Ihmisten Pitää sada samaa mitä muilla,Oli siihen rahaa tai ei.Sitten ihmetelevät kun rahat aina loppu, ennen eläke päivää!
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole verkkopankkia? Se ei nyt varsinaisesti ole mikään uus juttu. Jopa mun 83v muistisairas anoppi pystyy käyttämään sitä.
Joo , ITSE NÄHNYT OMAN ÄIDIN MUISTISAIRAUDEN JA TODELLAKAAN EI OLISI PYSTYNYT KÄYTTÄMÄÄN VERKKOPANKKIA TAI EDES HUOLEHTIMAAN LASKUISTA PANKKIN .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Tuossa lainaamassasi kommentissa puhuttiin käyttöoikeudesta. Ei tunnusten antamisesta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jääräpää 70vuotias,joka antaa s-pankin suoramaksuna maksaa vuokran,netin,puhelin,sähkö ,kotivakutus,toisaseksi maksutta,tiedä oska muttu? Ihan sama minulle..En katso tarpelliseksi tilata yhtään mitään netinkautta.Yksin asuvana ilman puolisoa ja leskeneläkettä.Tarkana rahasta. Aino tuloni on Työ-Eläke. Joka aina pienempi kuin miehen.Visa kortti on käytän maksuväliineenä vain kallit ostokset.Ruuan maksan käteisellä,kuten ruokailu ulkonta tai käytini kahvilassa.Siihen minulla oikeus!Liisäksi en ole some eli F.B. Eläkeläisenä en tarvitse älypuhelin.Oma itsenäinen valintani.En koskaan ole ollut laumasielu! Ihmisten Pitää sada samaa mitä muilla,Oli siihen rahaa tai ei.Sitten ihmetelevät kun rahat aina loppu, ennen eläke päivää!
Mutta nettiin pääset kuitenkin kirjoittamaan sekavia sepustuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut ettei monikaan vanhempi henkilö ymmärrä miksi paperilaskuista veloitetaan ylimääräistä, mutta sehän on ymmärrettää, koska luonnonvarojen tuhlaus oman ahneuden nimissä on sille ikäluokalle luonnollista toimintaa.
Tämä ikäluokka ei ollut nuorena kuulut kelasta , toimeentulotuista ,opintorahoista , lapsilisästä , ilmaisesta opiskelusta , ulkomaille reissailusta vuosiksi , välivuosista , burnout lomista ,vaan mentiin töihin ja maksettiin kaikki itse ja nuukuutta riitti eikä törsäily vaatteisiin ,irtoripsiin ,meikkiin ,autoihin ,peleihin ja vempaimiin . Köyhää oli elämä mikä säästi luontoa .
Kiitos! Tuossa lukee, että luku käsittää muitakin kuin ikäihmisiä. Veikkaan että edes paperilasku ei auta, jos ei osaa esimerkiksi maksaa laskua verkkopankissa.