Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melatoniini, onko siitä ollut sinulle apua nukahtamisongelmissa?

28.01.2015 |

Mietin, kannattaisikohan kokeilla. Tympii pyöriskellä hereillä pitkälle aamuyön puolelle. Kokemuksia siis!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa, mutta kannattaa ottaa vahvempaa 2mg saa myös Prisman hyllystä. Auttaa syvempään uneen ja aamulla ei tokkurainen olo. jos on oikein stressiä ja käy kierroksilla ei toki auta.

Kokeile ihmeessä!

Vierailija
2/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa nukahtamiseen, mutta silti herään aamuyöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörisin sängyssä varmaan pari tuntia unta odotellessa jos en nappaisi muutamaa melatoniininappia naamaan ennen nukkumaan menoa. 
1mg ei auta vaan otan niitä pari. Ennen sai ostettua 3mg nappeja ilman reseptiä, niitäkin käytin joskus. 

Vierailija
4/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa ainakin itselläni.

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:40"]

Auttaa, mutta kannattaa ottaa vahvempaa 2mg saa myös Prisman hyllystä.

[/quote]

Onko tätä taas muutettu, että nykyään saa yli 1mg pillereitäkin ilman reseptiä? :D Juuri ehdin tilata noita yhden milligramman pillereitä taas ulkomailta 10x halvemmalla.

Vierailija
5/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa nukahtamiseen, muttei päivän virkeyteen, yölliseen heräilyyn, sekaviin uniin tai unen laatuun. On se kuitenkin parempi kuin ei mitään. Ja en uskalla reseptilääkkeeitä tähän ottaa.

Vierailija
6/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla imetyshormonit tekivät nukahtamisesta aivan mahdotonta. Päivisin olisi väsyttänyt, mutta yöllä ei uni olisi tullut millään. 1 mg melatoniinia saa mutta ns tipahtamaan helposti uneen, olen miettinyt, että puolikaskin riittäisi. Pelasti mutta vauvavaiheen väsymykseltä. Eikä kuitenkaan nukuta liikaa, eli jos vauva heräilee, herään kyllä herkästi ja Jämsän yöheräilyt ilman tokkuraa.

Vierailija
7/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:44"]

Auttaa ainakin itselläni.

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:40"]

Auttaa, mutta kannattaa ottaa vahvempaa 2mg saa myös Prisman hyllystä.

[/quote]

Onko tätä taas muutettu, että nykyään saa yli 1mg pillereitäkin ilman reseptiä? :D Juuri ehdin tilata noita yhden milligramman pillereitä taas ulkomailta 10x halvemmalla.

[/quote]

Mun mielestä ei kyllä saa. Selvittelin asiaa parisen kuukautta sitten kun yritin metsästää niitä 3mg pillereitä. Yli 1mg luokitellaan lääkkeiksi?

Vierailija
8/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:45"]

Auttaa nukahtamiseen, muttei päivän virkeyteen, yölliseen heräilyyn, sekaviin uniin tai unen laatuun. On se kuitenkin parempi kuin ei mitään. Ja en uskalla reseptilääkkeeitä tähän ottaa.

[/quote]

Kuulostaa siltä, että sinun kannattaisi pyytää lääkäriltä resepti niihin  pitkävaikutteisiin melatoniini depot-tabuihin. Lyhytvaikutteiset reseptittömät auttaa lähinnä nukahtamiseen, ei niinkään koko yön unenlaatuun. 

Vierailija
9/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa vähän mutta ei tee ihmeitä, että älä odota uni tai nukahtamislääke hyötyä. Kolmemillisten myynnin loppuminen on ihan syvältä. Niitä kaksi auttoi sen verran että nukahtamislääkettä riitti puolikas. Näitä yksimillisiä saa syödä 5-9 että jotain vaikutusta.

Melatoniini aiheuttaa joillekkin, kuten minulle todentuntoisia unia. Ei ne muuten haittaa mutta painajaisista tulee pahempia. Hyviä vihjeitä unen saamiseen saa antaa. Nämä lämpimät maidot, liikunnat, eri syömiset olen kokeillut jo vuosia sitten. Parasta olisi jokin lääke joka ei olisi ns. koukuttava kolmio malli.

Vierailija
10/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:55"]Mulla imetyshormonit tekivät nukahtamisesta aivan mahdotonta. Päivisin olisi väsyttänyt, mutta yöllä ei uni olisi tullut millään. 1 mg melatoniinia saa mutta ns tipahtamaan helposti uneen, olen miettinyt, että puolikaskin riittäisi. Pelasti mutta vauvavaiheen väsymykseltä. Eikä kuitenkaan nukuta liikaa, eli jos vauva heräilee, herään kyllä herkästi ja Jämsän yöheräilyt ilman tokkuraa.
[/quote]
Jaksan yöheräilyt siis.

Voi apua tätä padia. Nyt se yritti kirjoittaa jostain Jämsän Tovesta:D

Vierailija
11/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei kyllä saa. Selvittelin asiaa parisen kuukautta sitten kun yritin metsästää niitä 3mg pillereitä. Yli 1mg luokitellaan lääkkeiksi?

[/quote]

Raja taitaa olla 1,5 koska ainakin täällä niitä saa luontaistuote kaupasta. Kolmemilliset on mielestäni parhaita. Ainakaan eroa en huomannut reseptillä ostettuihin 5 millisiin.

Vierailija
12/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:45"]

[/quote]

Kuulostaa siltä, että sinun kannattaisi pyytää lääkäriltä resepti niihin  pitkävaikutteisiin melatoniini depot-tabuihin. Lyhytvaikutteiset reseptittömät auttaa lähinnä nukahtamiseen, ei niinkään koko yön unenlaatuun. 

[/quote]

Onko niissä pelkkää melatoniinia? Aiheuttaako ne sivuoireita, riippuvuutta, kykenemättömyyttä nukkua ilman? Kiitos vinkistä!

Vierailija
13/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt sitä lähemmäs 6 vuotta, ennen sai vain reseptillä. Auttaa nukahtamaan hyvin eikä väsytä aamulla tai aiheuta pöhnäistä oloa kuten "oikeat" unilääkkeet.

Vierailija
14/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli paljon siinä se sopiva ja toimiva annostus on? 1mg? 2? Vähemmän/enemmän? Itse vierastan oikeita uni- ja nukahtamislääkkeitä, en eläissäni ole syönyt niitä yhtäkään. Melatoniini kuulostaa kokeilemisen arvoiselta, vaikka osa tutuistani sanookin sen olevan yhtä tehotonta kuin lumelääke.

Vierailija
15/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="ExoPol" time="28.01.2015 klo 22:11"]

Eli paljon siinä se sopiva ja toimiva annostus on? 1mg? 2? Vähemmän/enemmän? Itse vierastan oikeita uni- ja nukahtamislääkkeitä, en eläissäni ole syönyt niitä yhtäkään. Melatoniini kuulostaa kokeilemisen arvoiselta, vaikka osa tutuistani sanookin sen olevan yhtä tehotonta kuin lumelääke.

[/quote]

Kannattaa tietenkin kokeilla pienimmällä, ettei turhaan ota isompaa. Siitä voi sitten tarvittaessa nostaa annosta.

Vierailija
16/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinin popsimisen pitkäaikaisvaikutuksista ei olla vielä selvillä. On periaatteessa mahdollista että elimistön oma melatoniinintuotanto hiipuu pillerien popsimisen vuoksi. Sen takia niitä suositellaan vain lyhytaikaiseen käyttöön (kuukausi-pari) ja ihan syystäkin. Melatoniinin parhaan hyödyn saa jos ottaa joka ilta pillerin/pillerit samaan aikaan ja jatkaa tätä useamman viikon. Nukahtamislääkkeeksi siitä ei varsinaisesti ole, ellei sitten kärsi aika huolettomasta ja vähäpätöisestä unettomuudesta, mutta unirytmiä se kyllä aikaansaa pidemmällä aikavälillä. Esim. keskitalvella kun luonnollista aurinko/pimeys-rytmiä ei ole ja keskikesällä samaten, eri aiakvyöhykkeelle siirryttäessä, eri vuorokausirytmiin siirryttäessä jne.

17/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:41"]

Auttaa nukahtamiseen, mutta silti herään aamuyöllä.

[/quote]

Oli sama vika lyhytvaikutteisten melatoniinien kanssa. Sen vaikutus tuntuu häviävän parin tunnin jälkeen ja sitten taas valvotaan.

Reseptillä saa pitkävaikutteista melatoniinia (Circadin, 2 mg), joka vaikuttaa jopa 8 tuntia. Lääkäri määräsi minulle noin vuosi sitten sitä ja olen saanut siitä paljon apua. Nukun nyt kahden noin 1-2 tunnin pätkän (joiden välissä 3-5 tuntia valvomista) yhtenäisen noin 6 tunnin pätkän. Iso ero entiseen.

Ihmettelen vain, miksi Circadinista sanotaan, että vain yli 55-vuotiaille primaarisen unettomuuden hoitoon ja sekin enintään kolmeksi kuukaudeksi. Olen 37-vuotias ja sain sitä kyllä vuodeksi. Kävin aikoinaan Helsingin Uniklinikalla nukkumassa yhden yön verran ja kyllähän siellä todettiin uniongelmia, mutta lääkäri myös väitti että tämänikäisellä ei voi olla puutetta omasta melatoniinintuotannosta, vaan halusi määrätä kaiken maailman ahdistus- ja masennuslääkkeitä (Lyricaa ja Voxraa, lisäksi käyttöhistoriaa Ataraxista koska se väsyttää, mirtastapiinista joka teki levottomat jalat ja lihotti aivan törkeästi mutta ei hyödyttänyt mitään nukkumisen osalta). Melatoniini vaikuttaa harmittomalta ja siitä on oikeasti ollut hyötyä. 

Vierailija
18/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:58"]

Auttaa vähän mutta ei tee ihmeitä, että älä odota uni tai nukahtamislääke hyötyä. Kolmemillisten myynnin loppuminen on ihan syvältä. Niitä kaksi auttoi sen verran että nukahtamislääkettä riitti puolikas. Näitä yksimillisiä saa syödä 5-9 että jotain vaikutusta.

[/quote]

Vinkki, että tämä on aika hyvää kamaa :) Olen tilannut monesti ja käyttänyt sitä jo pidempään. Circadin eli pitkävaikutteinen reseptimelatoniini vaikuttaa kyllä hyvin siihen, että yöheräilyt vähenevät ja saa pidemmän unen, mutta vaikutus alkaa hitaahkosti. Tuo vaikuttaa aika äkkiä.

http://www.iherb.com/Superior-Source-Melatonin-10-mg-100-MicroLingual-Instant-Dissolve-Tablets/42417#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=melatonin%2010%20mg%20microlingual&rc=59&sr=null&ic=1

Vierailija
19/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa nukahtamaan, mutta ainakin itsellä uni on rauhatonta. Herään useamman kerran kesken unien.

Vierailija
20/33 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Ataraxin kans melatoniinia 2-3mg/vrk. Ja nukun sen 3 tuntia. Ihanaa. Opamox auttaa nukkumaan vain 2 tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän