Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun lapissa pikkukylässä ja tulen hullukdi

Vierailija
28.01.2015 |

Hulluksi siis en saa korjattua tällä puhelimella. Ahdistaa tosi paljon. Ihan sama mihin menee niin kaikki tuntee. Ei minnekään voi vaan mennä ilman että joutuu jonkun kanssa juttelemaan vaikka ei kiinnostais just sillon. Masentaa. Kaikki tietää mun asiat. Haluan pois täältä! En voi muuttaa minnekään kun en halua lapsia tänne jättää enkä halua että ne joutuu luopumaan kavereistaan ja koulusta. Mies ei myöskään ikinä suostuis muuttamaan. Oisko vinkkejä miten jaksan ja selviän tästä? Edes lasten kouluvuodet.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:53"]Sun tarttee päästä sieltä etelänlomalle, vähintään Jyväskylään.
[/quote]
Äläs nyt.Tampereen serkun mielestä Jyväskylä on napapiirin tuolla puolen porojen keskellä.
[/quote] Ja helsinkiläisen mielestä Tampere on jossain jumalanhylkäämässä perämetsässä porttina pohjoiseen

Vierailija
22/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:01"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:57"]Mikä siellä eniten tökkii? Se että pitää olla sosiaalinen? [/quote]ei vaan se että sulle ei anneta mahdollisuutta osoittaa se mitä oot itse. Vaan sut tunnetaan jo etukäteen kaikkien kumminkaiman serkkujen puheen perusteella toivoa sattas et puheet on hyviä :\ muuten saat vain evil eye katseita joka paikassa ja sun elämää hankaloitetasn

[/quote]

Ihanko oikeasti? Mies on sieltä lähtöisin? Osallistutko koulun vanhempaintoimintaan yms.? Etteivät ainakaan siksi ylpeänä pidä, kun et osallistu.
[/quote]ei tääl oo vanhempien toimintaa ja joo oonujo. En varmaan osallistuiskasn. Sitäpaitsi mikä helevetti teil on ton ylpeyden kans? Miks ihmisiä pitää leimata ylpeildi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mammat solidaarisuusliike pystyyn ja muutetaan Lappiin ap:n ja muiden seuraksi! Tuollaista se kyllä on kaikissa pikkukylissä, että juttelemaankin tullaan lähinnä jutunaihetta saadakseen, ei siksi että sinä olisit kiinnostava.

Vierailija
24/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä päin asut? ite rovaniemeltä ja vitun paska mesta

Vierailija
25/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele olevasi joku kadehdittu julkkis, jonka kaikki tuntevat ja joka saa lukea edesottamuksistaan iltapäivälehdistä. Helpottiko?

Sinut sentään tuntevat vain kyläläiset, eikä edes Lapin Kansa kerro, mitä ostit tänään kaupasta.

Aika moni Lapista etelän kaupunkiin kerrostaloon joutunut vaihtaisi ilomielin paikkaa kanssasi. Kaupungissa kun ei naapureita puhutella. Mutta hanki itse paikkasi siinä yhteisössä ihan sellaisena kuin sinä itse olet.

Millaisia ovat ne "evil eye"-katseet? Paikalliset eivät varmaan ollenkaan itse ymmärrä sellaisista mitään. Se vaan on maan tapa pitää huolta toisista. Millä tavalla katseet voivat hankaloittaa kenenkään elämää?

Luulisin tietäväni asiasta jotain, kun itsekin olen tuollaisissa ympyröissä elänyt. Saattoi tosin olla, että joku muu koki elämän ahdistavaksi minun vuokseni, en minä hänen. Ehkä minutkin aluksi tunnettiin "marjatan miniänä", mutta  sittemmin alettiin "marjatta" tuntea "tarjan anoppina".

Vierailija
26/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemihän on iso paikka! Asun 150km rovaniemeltä pohjoiseen 120 asukkaan kylässä ;(

Vierailija
27/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:53"]

Sun tarttee päästä sieltä etelänlomalle, vähintään Jyväskylään.

[/quote]

Jo Rovaniemelle pääsy riittäisi. Tässä yksi Lapin pikkukylässä eläneen neuvo: hanki työtä tai opiskelupaikka jostakin, vaikka sitten Rovaniemeltä. Ihan sama, mikä ammatti sinulla ennestään on, sillä tuskin sinä kuitenkaan samaa työtä siellä teet mitä etelässä.

Työ voi olla määräaikainen ja vaikka osa-aikainenkin, kunhan pääset välillä vähän tuulettumaan.

Vierailija
28/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustakaa sudeettikaupunkilaisten yhdistys, ja otatte toistenne lapsia viikonloppuhoitoon, jotta ahdistuneimmat pääsevät piipahtamaan ihmisten ilmoilla.

Mutta siis nyt taidettiin päästä asiaan. Minäkin asun pikkukylällä, mutta koska en ole ujo enkä arka, minulle on oikeastaan se ja sama mitä kylillä puhellaan. Nautin hyvistä puolista, sivuutan huonot. Ujon ei ehkä kannattaisi muuttaa sellaiseen paikkaan, jos persoonan rajat ovat hauraat.

Jos tapaan ihmisen joka kertoo opiskelleensa appiukon kanssa, olen innoissani kyselemässä, millainen hän oli nuorena, ja millaista oli opiskelu siihen aikaan, ja useinko kävitte kotona. Jos on kiinnostunut muista, heillä on paljon vähemmän tilaa täyttää päänsä turhilla mietteillä minun persoonastani.

Vierailija
29/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:57"]Mikä siellä eniten tökkii? Se että pitää olla sosiaalinen? [/quote]ei vaan se että sulle ei anneta mahdollisuutta osoittaa se mitä oot itse. Vaan sut tunnetaan jo etukäteen kaikkien kumminkaiman serkkujen puheen perusteella toivoa sattas et puheet on hyviä :\ muuten saat vain evil eye katseita joka paikassa ja sun elämää hankaloitetasn [/quote] Ihanko oikeasti? Mies on sieltä lähtöisin? Osallistutko koulun vanhempaintoimintaan yms.? Etteivät ainakaan siksi ylpeänä pidä, kun et osallistu. [/quote]ei tääl oo vanhempien toimintaa ja joo oonujo. En varmaan osallistuiskasn. Sitäpaitsi mikä helevetti teil on ton ylpeyden kans? Miks ihmisiä pitää leimata ylpeildi?

[/quote]

Se on pienisieluisten ihmisten tapa ajatella! Älä ota siitä itseesi, vaikka ei helppoa olekaan! Yritä silti mennä mukaan, jos jotain toimintaa järjestetään. Pääset niin itse helpommalla. Pidän sulle peukkuja täällä etelässä, että tilanne vielä helpottaa! :) Kai sinulla on ystäviä siellä? Kutsu nuoruuden ystäviä käymään, niin saavat kyläläiset välillä muuta ihmeteltävää! :)

Vierailija
30/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jopa singaporessa alkanut juttelemaan suomalainen (lapista kotoisin oleva) mies, joka tiesi mun suvun lapista, mun mummon ja papan nimet, mun mummolan lempinimen jne. :D

Lapissa vaan on sellaista, ei sitä kannata ottaa tosissaan, ne ihmiset vaan on sellaisia.

Itse tykkään sekä lapista, että suurkaupungeista, mutta ymmärrän tuon ahdistuksen tunteen.

Vierailija
31/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:13"]Rovaniemihän on iso paikka! Asun 150km rovaniemeltä pohjoiseen 120 asukkaan kylässä ;(
[/quote]
paska se on verrattuna esim Helsinkiin

Vierailija
32/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:13"]Rovaniemihän on iso paikka! Asun 150km rovaniemeltä pohjoiseen 120 asukkaan kylässä ;(
[/quote] no nyt ymmärrän hyvin. Itse asun tuhannen ihmisen kylällä ja täälläkin tiedetään paremmin toisen asiat kuin asianomainen itse.

Vierailija
33/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalinen mutta haluaisin itse valita milloin, missä ja miten seurustelen.
En ole vielä tähän ketjuun kirjoittanut, mutta minäkin olen isosta kaupungista Lappiin muuttanut.
Kaunistahan täällä on, ja viehättävän vanhanaikainen maalaismentaliteetti. Se tarkoittaa että ollaan maalaisia sekä hyvässä että pahassa - mitään yksityisyyttä ei ole ja aina pitäisi olla valmis vaihtamaan kuulumisia ja auttamaan naapuria omista menoista huolimatta.
Lappilaisuudesta ollaan hellyttävän ylpeitä viimeiseen asti ja lappilaisia tapoja puolustetaan aina vaikka niissä ei olisi mitään järkeä.
Mutta siis joo, pointtini oli tuo tunkeilevaisuus. Vaikka olisi kuinka kiva ihminen naapurina, en minä sitä koko ajan jaksaisi katsella. Perustetaan tukiryhmä!

Vierailija
34/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:34"]

Olen sosiaalinen mutta haluaisin itse valita milloin, missä ja miten seurustelen. En ole vielä tähän ketjuun kirjoittanut, mutta minäkin olen isosta kaupungista Lappiin muuttanut. Kaunistahan täällä on, ja viehättävän vanhanaikainen maalaismentaliteetti. Se tarkoittaa että ollaan maalaisia sekä hyvässä että pahassa - mitään yksityisyyttä ei ole ja aina pitäisi olla valmis vaihtamaan kuulumisia ja auttamaan naapuria omista menoista huolimatta. Lappilaisuudesta ollaan hellyttävän ylpeitä viimeiseen asti ja lappilaisia tapoja puolustetaan aina vaikka niissä ei olisi mitään järkeä. Mutta siis joo, pointtini oli tuo tunkeilevaisuus. Vaikka olisi kuinka kiva ihminen naapurina, en minä sitä koko ajan jaksaisi katsella. Perustetaan tukiryhmä!

[/quote]

Ymmärrät varmaan mistä se johtuu, jos ajattelet, että lapissa syrjäseuduilla naapurit on elintärkeitä.

Sinne ei tule nopeasti poliisit, sairaskuljetukset jne.

Siellä halutaan tuntea naapurit, koska niihin voi joutua tukeutumaan elämän ja kuoleman asioissa tosi voimakkaasti toisin kuin etelässä, ja naapureita/tuttuja autetaan aina ja ne auttaa aina sua.

Vierailija
35/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella miten jossain kaikki tuntee kaikki pikkupaikassa hajoaa psyyke. Vielä kairassa jossa talvi kestää 9 kuukautta. Huh, huh.

Vierailija
36/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:11"]

missä päin asut? ite rovaniemeltä ja vitun paska mesta

[/quote]  rovaniemellä voi elää aika itsenäistä elämää, ei sua kaikki siellä tunne. 

Vierailija
37/58 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Jospa koittasit vain olla välittämättä? Minut ja mieheni tuntee kaikki. Kun seurustelumme alkoi 10v sitten, minä olin vähän päälle 20v ja mieheni 20v vanhempi. Miehen ex on ilmeisesti jotenkin mieleltään järkkynyt ja levitteli ympäriinsä ihme juttuja erityisesti miehestä, mutta myös minusta. Se alkuaikamme sai aikaan sen, että kaikki puhuivat meistä ja olimme pitäjän "seiska-julkkikset". Mutta, me ollaan koti-ihmisiä eikä välitetä kuin lähipiirin puheista. Ja ollaan molemmat sillä tavalla erikoisia, että emme tunne itse ketään, vaikka olemme pienen lappilaiskylän kantaväestöä itse :D Ei kannata stressata kaikesta kuin pitää huolta vain omista asioista.

Vierailija
38/58 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/58 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yhden perheenjäsenen toiveita ja tuntemuksia voi noin vain ohittaa. Pitäisi päästä jonkinlaiseen sopimukseen, että vaikka kun isompi lapsi menisi yläasteelle, jolloin kaverit kumminkin vaihtuisivat, niin sitten nostetaan kytkintä.

Vierailija
40/58 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa Lapissa mitkään muut asiat, kuin kylmä ilmasto, pitkä, kylmä ja pimeä talvi ja sääsket kesällä.

En siis itse asu Lapissa, mutta voisin Lapissakin asua.