Mitä te 50-vuotiaat harrastatte?
Mun isot lapseni ovat kommentoineet, että olen säälittävä, kun käyn vain töissä ja illat istun sohvalla ja dataan ja katson telkkaria. Totuus on se, että työni on tosi vaativaa ja fyysinen rasitus tulee työmatkapyöräilyssä. Kun illalla n. klo 19 tulen kotiin, niin aina samat kuviot: safka-pyykit-sohva-nukkumaan. Viikonloppuisin siivousta, pihatöitä tai mökkeilyä, joskus kavereiden tapaamista kaupungilla. Eipä ole oikein jaksamista muuhun. Korona-aika vei kaikki ryhmäliikunnat. Mitä te muut keski-ikäiset harrastatte? Kaipaan vinkkejä!
Kommentit (94)
Et siis jaksa harrastaa muuta kuin jo harrastat, eikä sinua kiinnostakaan, mutta jotta lastesi silmissä et olisi säälittävä, kyselet nyt harrastusvinkkejä?
Jotain täs on ny pieles täs sun kuvios...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko kysellä jostain eläke- tai senioripalstalta?
Kysyy Ninni, 12 v.
Mä harrastan luovaa kirjoittamista, tanssia (tällä hetkellä käyn bachatatunneilla) ja muutenkin liikuntaa varsin monipuolisesti.
Lisäksi käyn paljon kaikenlaisissa kulttuuritapahtumissa, rakastan ruuanlaittoa ja mulla on vilkas sosiaalinen elämä.
Mulla aika samanlaista. Työ, kotiin kaupan kautta, koiran kanssa ulos, ruuan laittoa ja kotitöitä. Sen lisäksi en paljon muuta tee kuin katselen telkkaria ja roikun netissä. En yksinkertaisesti jaksa muuta. Työni on fyysistä ja koko kroppa huutaa hoosiannaa siinä vaiheessa kun tulen koiralenkiltä kotiin. Pakko päästä pötköttämään, että jaksaa taas seuraavana päivänä lähteä töihin. N59
Puutarhailua, polttopuiden tekoa, koiran kanssa lenkkeilyä, uimista, hiihtoa, lukemista.
Ite harrastan salia ja pyöräilyä
M25
Niitä tyypillisiä viisikymppisen harrastuksia: sauvakävelyä, marjastusta, sienestystä. Näin se vaan on mennyt, vaikkei nuorempana olisi uskonut :)
Balettia, ammuntaa, purjehdusta, lukemista, vapaaehtoistyötä.
Olen kyllä 5 vuotta alaikäinen tähän, mutta liikun luonnossa monilla tavoin. Välillä käyn katsomassa jotain ulkojuttuja (ravit, koirakisat, näyttelyt, tapahtumat), luen, liikun monipuolisesti ulkoillen, teen käsitöitä, välillä tapaan ystäviä. Siinä on minulle ihan tarpeeksi.
Oman verkon rakentamista, kuntosalia, pelaamista, koodausta ja opiskelua.
Käydään miehen kanssa yhdessä uimahallissa useamman kerran viikossa. Uintia, vesijumppaa ja vesijuoksua.
N56
Kotoilua töiden päälle. Ei ole tarve juosta enää missään.
Ratsastan kolmesti viikossa ja hoidan hieman hevosia. Lenkkeilen koirieni kanssa. Talvisin hiihdän. Kesällä juurikin nuo sienestykset ja marjastukset, tulleet kuvioon joskus nelikymppisenä 🙂 Ja joogaan joka päivä.
Teen hilloja ja mehuja, kuivatan marjoja ja yrttejä ja käytän niitä ruuanlaittoon, jota voisi kutsua myös harrastuksekseni, kokeilen usein uusia reseptejä ja leivon kaikkea omasta päästäni.
Keväisin kylvän kukkia ja istuttelen mukuloita, täysin harrastelijana, mutta rakastan kukkia ja jaksan aina hämmästellä niiden hienoutta. Viime kesänä kylvin myös perunoita!
Tykkään myös lukea ja tehdä sudokuita. Selloa olen soittanut lapsesta saakka, sitä soitan silloin tällöin. Haluaisin oppia vielä mm. tanssimaan ja neulomaan. Ja paljon muuta. Ehtiihän tässä. :D
Vapaa-aika käyn lenkillä ja jumpassa, luen, lojun sohvalla pläräämässä puhelinta. Viikonloppuisin retkeilen, käyn uimassa, syksyllä sienessä ja kesällä teen puutarhahommia. Joskus neulon ja ompelen. Parikymppisenä olisin pitänyt tätä säälittävänä, nyt se on vaan kivaa!
Sinä harrastat mm. mökkeilyä. Myös pihatyöt voivat olla harrastus. Riippuu ihan, kuinka itse koet ne.
Voisiko ne isot lapsesi tehdä osan noista pyykeistä, safkoista ja/tai pihatöistä?
Minä harrastan laulamista ja tätä omakotitaloa, jonka ostin muutama kuukausi sitten.
N52
Salilla käyn, mutta vain 30 min kerralla. En ehdi enempää, enkä kyllä jaksa siellä notkuakaan. Netflix on suurin harrastukseni.
Ei tässä jaksa, kun on 80+ äitikin hoidettavan lasten lisäksi. Ja töiden.
Kannattaisko kysellä jostain eläke- tai senioripalstalta?