Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkkaisitko ms-tautia sairastavan?

Vierailija
28.01.2015 |

Mitenkäs te jotka olette vastuussa joko omasta yrityksestänne tai vastaatte työntekijänä uusien työntekijöiden ottamisesta, palkkaisitteko ms-tautia sairastavan henkilön? Millainen mielikuva teillä on taudista? Tuleeko heti sellainen olo että kyseinen tyyppi olisi jatkuvasti sairaslomalla? Osaisitteko ajatella että se on vain tauti muiden joukossa eikä välttämättä vaikuta työkykyyn?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin ettei ms-ihmistä haluta palkata töihin, etenkin kun terveitäkin on paljon tarjolla. Siksi en ole koskaan haastattelussa maininnut ms-diagnoosiani. Työterveydessä olen kyllä siitä avoimesti puhunut.
On tämä sairaus työnantajallenikin tullut tietoon, mutta olen saanut pitää työni vaikka meillä on useita isoja irtisanomisia ollut. Ilmeisesti ms ei ole ongelma työnantajalleni.

Vierailija
2/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:42"]Mitenkäs te jotka olette vastuussa joko omasta yrityksestänne tai vastaatte työntekijänä uusien työntekijöiden ottamisesta, palkkaisitteko ms-tautia sairastavan henkilön? Millainen mielikuva teillä on taudista? Tuleeko heti sellainen olo että kyseinen tyyppi olisi jatkuvasti sairaslomalla? Osaisitteko ajatella että se on vain tauti muiden joukossa eikä välttämättä vaikuta työkykyyn?
[/quote]En palkkaisi. Kun maksaa palkkaa ja palkan sivukulut ja muut työnantajavelvoitteet, niin silloin tottakai haluaa työntekijältä täyden panoksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:27"]

Vinkki, älä kerro ms-taudista työnantajalle. Mikään laki ei velvoita kertomaan. Työhöntulotarkastuksessa lääkäri päättää onko se työhösi vaikuttava sairaus. 

[/quote]

Lääkäri päättää, että se vaikuttaa työhön, koska on paheneva sairaus, ja silloin tiedottaa työnantajalle, että työnhakijalla on sairaus, joka pidemmän päälle estää työnteon. Sairauden laatua hän ei kerro. Siinä kohtaa on ihan fiksua, että työnhakija on itse jo kertonut, että hänellä on ms-tauti. Muutenhan hänet voidaan irtisanoa koeajalla vaikka heti ilman selityksiä.

Minä voisin palkata määräaikaiseksi taudin alkuvaiheessa.

Vierailija
4/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:27"]Vinkki, älä kerro ms-taudista työnantajalle. Mikään laki ei velvoita kertomaan. Työhöntulotarkastuksessa lääkäri päättää onko se työhösi vaikuttava sairaus. 
[/quote]Juuri näin. Ja kun työhöntulotarkastus tehdään työsopimus on jo solmittu eli potkuja ei voi enää antaa.

Vierailija
5/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaisin. Tunnen ms tautia sairastavia ja tiedän että nykyisin monet pystyy elämään ihan normi elämää. Miehillä tauti etenee aggressiivisesti. Naisilla vähemmän. Nykyisin lääkitys estää taudin etenemisen lähes kokonaan.

Vierailija
6/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:27"]

Vinkki, älä kerro ms-taudista työnantajalle. Mikään laki ei velvoita kertomaan. Työhöntulotarkastuksessa lääkäri päättää onko se työhösi vaikuttava sairaus. 

[/quote]

Lääkäri päättää, että se vaikuttaa työhön, koska on paheneva sairaus, ja silloin tiedottaa työnantajalle, että työnhakijalla on sairaus, joka pidemmän päälle estää työnteon. Sairauden laatua hän ei kerro. Siinä kohtaa on ihan fiksua, että työnhakija on itse jo kertonut, että hänellä on ms-tauti. Muutenhan hänet voidaan irtisanoa koeajalla vaikka heti ilman selityksiä.

Minä voisin palkata määräaikaiseksi taudin alkuvaiheessa.

[/quote]

Ei lääkäri voi sanoa että pahenee, kun sitä ei tiedä edes alan erikoislääkärit. Lääkäri vain toteaa, vaikuttaako nyt työkykyyn vai ei. Tulevaisuudesta ei kukaan voi sanoa mitään. Ei lääkäri voi lähteä arvailemaan tai ennustamaan tulevaisuutta. Kyseessä on lääkäri, ei povauseukko.

Vierailija
7/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vastauksista! Pitää miettiä uusiksi tuota kertomista... ensi viikolla työhaastattelu :/

Vierailija
8/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha kysymys, mulla on tuosta taudista sellainen henkilökohtainen kokemus, että pakko sanoa, en palkkaisi. Ja toki väärin, kaikilla ei tauti niin pahasti etene.

Vierailija
9/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tauti on alkuvaiheessa niin sitten voisin johonkin projektiin palkata määräaikaiseksi, tuskin toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Sorry.

Vierailija
10/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritykselläni menisi hyvin eikä olisi rahasta pulaa, palkkaisin. Jos taas joku pieni firma, josta ei suuria voittoja tule, en valitettavasti.
Tunnen 3 ms-tautia sairastavaa, ja kaikki ovat sen verran huonossa kunnossa, että ovat ajoittain työkyvyttömiä. Tiedän, ettei näin ole kaikilla. Joten no, ehkä toivoisin että työnhakija kertoisi rehellisesti terveydentilastaan.

Vierailija
11/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin isosiskolla on ms-tauti ja se oli jo kolmikymppisenä poissa työelämästä. Tuolla kokemuksella kyllä epäilyttäisi palkata, koska en välttämättä saisi pitkäaikaista työntekijää ja jaksaminen töissä epäilyttäisi (en kuitenkaan oleta, että olis koko ajan sairaslomalla). 

Vierailija
12/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun ei ole tarvinnut ms taudin vuoksi olla pois töistä/opinnoista päivääkään :).

T. Hoitsu 30v

Vierailija
13/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiän pari tapausta ja en palkkaisi. En palkkaa myöskään liian vanhoja, äitejä jotka suunnittelevat hankkivansa lisää lapsia, rikollisia, uskiksia tai kehareita. Niin pieni yritys että pitää olla varovainen tai menee hommat hulinaks.

Vierailija
14/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin ensin miten paljon se vaikuttaa elämään ja päättäisin sen pohjalta. Toki se tilanne voi muuttua, mutta ei välttämättä.

Vierailija
15/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaisin, tuttuni nuorena sairastui ja nyt ei haittaa työntekoa. Jos ei olisi työkykyinen niin tuskinpa hakisikaan töitä.

Vierailija
17/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Meillä ei ole tarvetta, mutta jos olisin omassa firmassa pomo ja palkkaisin vaikka tekijän omiin hommiini: Jos ajattelen (RIP) kaveriani, joka kuoli n. 40-vuotiaana, niin ei hän voinut oman alansa töitä ainakaan sairastuttuaan tehdä. Kyllähän se aika monta ammattia rajaa pois, mutta riippuu toki siitä, miten pystyy liikkumaan. Meille pääsee pyörätuolissa, jos sitä tarvitsee, mutta mappeja ei saa haettua arkistosta, koska sinne on vain portaat. Töitä, mitä minä teen, voisi kyllä tehdä, jos ongelmat ovat vain liikuntakyvyssä, mutta niitä mappeja pitäisi sitten jonkun muun hakea. 

Vierailija
18/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistit aika pahan. Etenkin kun firmani on yhdenhengen plus apulaisen. Mutta voisin mielelläni palkata yrittäjäpohjalta, jos hyvä työntekijä muuten. Eli valitettavasti sairas joutuisi kantamaan sairasteluriskin itse, mutta toisaalta saisi vähän parempaa korvausta siitä hyvästä. Eli jos ei sairastelisi, tienaisi pikkasen työntekijää paremmin.

Vierailija
19/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pistäisi miettimään, koska eihän ms-taudilla ole kovin hyvä kaiku. Helposti alkaa pelkäämään, josko sitten ms-tautia sairastava väsyisi kovin helposti normaalistakin työtahdista ja joutuisi olemaan paljon poissa ja yritys joutuisi vaikeuksiin. Jos olen ihan rehellinen, niin jos olisi kaksi samanveroista hakijaa joista toisella ms-tauti, niin ottaisin sen jolla ei ole tautia.

Mutta sitähän ei tosiaan tarvitse haastattelussa kertoa! Varsinkaan sitten ei varmaan kannata, jos se ei tosiaankaan vaikuta työntekoosi. Niin sitten ei tule haastattelijalle turhaan epäilyjä.