AUTON KOLAROINTI
Okei, apua! Olin tänään peruuttamassa parkkiruudusta, johon auto parkitetaan viistoo. Käytin vilkkua ja katsoin olan yli, ketään ei näkynyt. Kun olin peruuttanut ulos ruudusta ja lähdössä ajamaan pois kuului TUM ja takana oleva auto kiinni vetokoukussani. Tämä auto oli siis ajamassa parkkipaikan läpi. Omaan autooni ei jälkeäkään, mutta takana olevaan puskuri halkesi n. 2cm kahdesta kohtaa, hyvin pienet jäljet tuli. Omaani ei tullut jälkeäkään koska koukku vain osunut. Tässä vaihdoimme ihan sovussa yhteystiedot ja sovittiin huomenissa sopia mitä teemme. Tässä nyt paniikissa pohdinkin että oliko syy molempien? Olin siis jo pois parkkiruudusta ja takana oleva tullut hyvin lähelleni minua vaikka nähnyt selvästi että peruutin. Miten tämä vastuu jakautuu? Takana olevan autossa siis HYVIN pienet jäljet!
Kommentit (45)
Varaa euroja n. 500 edestä, sinun vika
Fifty-sixty. Tuon toisen syyksi itse laskisin. Jos vahingot on tosiaan noin pienet, niin itse en ainakaan rupeais maksumieheksi..
Jos käytit vilkkua peruuttaessasi, niin mun ymmärryksen mukaan toisen olisi tullut huomioida. Riippuen tietysti oliko kyseessä parkkialue vai parkkiruutu tien varressa?
Ainakin mulle laitettiin kokonaan uusi puskuri, kun tuli yhtaan kohtaan pieni nirhauma. Kumpi teistä oli paikallaan ja kumpi liikkui, kun kolari tuli? Jos olit paikallasi ja toinen törmäsi, niin syytä voisi vähän olla hänessäkin. Muuten ei.
Vakuutusyhtiöissä ollaan kuitenkin aika suoraviivaisia. Sulla oli kumminkin se väistämisvelvollisuus.
Joudut todennäköisesti ostamaan uuden puskurin, ainakin itse sain,kun pysäköityyn autooni peruutettiin ja puskuri halkesi.
Ihan sama minkäkokoinen kolhu on ja haittaako se oikeasti elämää, syytön osapuoli saa uudet naarmuttomat osat autoonsa.
Parkkiruudusta peruuttaja on väistämisvelvollinen, eli sinun vika.
Toisella oli etuajo-oikeus. Mielestäni sun syy, kun peruutit autosi etuajo-oikeutwttuun ajokkiin.
Ei sen toisen kannata huolia jotain pakkelikorjausta puskuriinsa, kun ei semmoinen välttämättä kestä. Kyllä haljenneen tilalle uusi laitetaan.
Olin parkkialueella itse, tämä auto ajoi siis läpi parkkialuetta ja itse peruutin ruudusta ulos. Olin siis jo peruuttanut KOKONAANA pois ruudusta, autoni oli jo ihan suorassa ja olin juuri vaihtamassa vaihdetta ykköselle kun kuuuli TUM. hyvin sekava tilanne. Ajoiko takana oleva minuun kiinni vai peruutinko häneen? Jokatapauksessa hän oli hyvin lähellä. Hänen autonsa oli vanha, en usko että puskurista 500euroa kuintenkaan joutuu maksamaan.
Korvaako muuten vakuutukseni tämän jos he vaativat korjausta? Vai annanko rahan vain heille käteen (puskurin verran) ja asia sillä selvä? Puskurin vaihto sujuu kyllä ilmaiseksi sillä vaarini mekaanikko ja löytää varmasti varaosatkin helposti ja halvalla, tekee yhteistyltä eri yrityksien kanssa!
Tuossa tilanteessa et enää ollut ruudussa, joten mielestäni se on toisen syy. Muutenhan ihmiset alvariinsa törmäisivät jo ajoradalla olevaan autoon uuden pellin toivossa.
Ei tuo toinen ehkä suostu vaarillesi korjattavaksi jollain edullisella kopio-osalla, vaan haluaa korjauttaa merkkiliikkeessä paremmalla aidolla osalla. Ei luota vaariisi, kun tietää tietty, että yrittää tehdä halvalla.
Toinen juttu on sitten se, kumpi on syyllinen. Ajoiko toinen perääsi, vai peruutitko häneen. Sä nyt kumminkin olit tulossa ruudusta.
Lisään vielä, että eihän sulla ole ollut väistettäviä, jos olet jo ehtinyt ajaa pois ruudusta ja auto oli ajoradan mukaisessa asennossa. Mielestäni tuo kuvailemasi tilanne on peräänajo, ja se on peräänajajan syy.
13
Mutta ap peruutti siihen toiseen autoon. Aiheutti kumminkin hämminkiä, kun tuli ruudusta.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:50"]
Tuossa tilanteessa et enää ollut ruudussa, joten mielestäni se on toisen syy.
[/quote]
Tuosta kumpi liikkui voi sitten riidellä vaikka oikeudessa vuositolkulla....
Olitko siis pysähtyneenä tilanteessa? Eli kokonaan ruudusta ulos ja lähdössä eteenpäin? Silloin vika sen peräänajajan. Jos autosi liikkui taaksepäin, niin vika oli sinun.
Ainakin kun sanoin tälle takana olevan auton omistajalle että suvussa mekaanikko joka tän saisi varmasti vaihdettua edullisesti, niin sanoi että hieno juttu mutta puhutaan huomenna miten asia ratkaistaan ( ei oikeen itsekkään päästy selville kumman syy oli )
Peräänajaja maksaa, jos sä olit pysähtynyt. Mutta jos liikuit, niin peruuttaja maksaa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:48"]
Korvaako muuten vakuutukseni tämän jos he vaativat korjausta? Vai annanko rahan vain heille käteen (puskurin verran) ja asia sillä selvä? Puskurin vaihto sujuu kyllä ilmaiseksi sillä vaarini mekaanikko ja löytää varmasti varaosatkin helposti ja halvalla, tekee yhteistyltä eri yrityksien kanssa!
[/quote]
Ei kukaan halua mitään vaareja vaihtamaan puskuria omaan autoonsa.
Voit joko maksaa puskurin+työn hinnan toiselle osapuolelle tai korjaamolle, miten sovitte. Jos maksat ns. käteen, niin laita pankin kautta ja saat kuitin tiliotteeseesi.
Tai vakuutusyhtiö hoitaa homman ja sinulla bonukset tippuu.
^ vielä jatkoa. Onko siis vika AINA ruudusta peruuttavan, vaikka takan tuleva tulisikin lujaa ja lähelle. Itse en näistä asioista tiedäkkään, joten jelppiä? Jos syy oikeastikkin kokonaan minun, toki maksan korjauksen. Ja joutuuko koko puskurin sitten ostamaan vaikka vain haljennut kahdesta kohtaa hiukan. Ei repsota eikä roiku kuitenkaan.