Menimpä aikuisena alkeispianotunnille ja lannistuin syvästi
Olen harjoitellut youtubesta mukavia biisejä kahdella kädellä ja ne ovatkin alkaneet sujua ulkomuistista ja osaan jo muutaman biisin. Nuotteja en muista ikinä oppineeni. Päätinpä mennä pianotunnille ja etsin mukavan opettajan opettamaan alkeita.
Siellä tietenkin, mitenkä muutenkaan harjoiteltaisi pianon soittoa, kun nuoteista. Enhän minä niitä osannut ja harjoiteltiin ihan lasten laulusta alkaen, ei tullut sitten mitään. En kertakaikkiaan ymmärrä molleista, duureista, mikä nuotti on mikä, en mitään. Näin aikuisena sieluni palasi pikkutytöksi, joita ala-asteen tukiopetuksessa hermostuksissaan mietti, etten mitään osaa ja opettaja tivasi, onko tuolla tytöllä oppimisvaikeuksia. Sama fiilis tuli nytkin ja hyvin lannistunut mieli.
Onko järkevää enää mennä pianotunnille? Oppiiko aikuisena enää mitään? Vai jatkaako youtubeharrasteluani, siellä näytetään kosketin kerrallaan mitä painellaan ja yhtäkkiä on oppinut koko biisin.
Kommentit (68)
Eikö mitään muuta harrastusta löydy, miksi sitä pianoa olisi pakko osata soittaa vaikka hampaat irvessä?
Vierailija kirjoitti:
Katselin myös muiden kappaleitten nuotteja. Miksi risuaita ei sitten ole aina sen g-avaimen vieressä, vaan joskus risuaita on sitten suoraan sen yhden soitettavan nuotin vieressä?
No kun se etumerkintä ( risuaita) on koko kappaleen etumerkintä, esim. 2 ylennysmerkkiä: korotettu f ja c ( fis ja cis). Se yksittäinen yhden nuotin edessä korottaa vain sen nuotin.
Vierailija kirjoitti:
Jos risuaita on nuottiavaimen vieressä, niin se koskee koko kappaletta. Jos risuaita on jonkin nuotin edessä, se koskee vain sitä nuottia, jonka edessä se on ja lisäksi kaikkia samoja nuotteja saman tahdin loppuun asti.
Nuottiavaimen vieressä olevat risuaidat koskevat lisäksi kaikkia samannimisiä nuotteja oktaavista riippumatta. Jos nuottiavaimen vieressä on tasan yksi risuaita, se tarkoittaa sitä, että kaikki kappaleen F-nuotit on ylennetty eli soitetaan valkoisen F-koskettimen sijaan sen oikealla puolella olevalta mustalta FIS-koskettimelta. Pianossa taitaa olla 8 tai 9 F-kosketinta ja jokaista niitä vastaavalle nuotille on oma paikka nuottiviivastolla. Mutta se nuottiavaimen vieressä oleva yksi risuaita koskee niitä kaikkia.
Ja F on pianossa aina kolmen vierekkäisen mustan koskettimen vasemmalla puolella oleva valkoinen kosketin. Jos katsot pianon koskettimia, niin huomaat, että niissä on vuorotellen vierekkäin joko kaksi tai kolme mustaa kosketinta. Kahden vierekkäisen mustan koskettimen vasemmalla puolella on aina C.
kiitos, tää oli oikeesti kullan arvoinen vinkki. Sain selityksen tälle mustanuotille. Mahtavaa, kiitos ja lämmin kädenpuristus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piano on vaikea, viulun soittoa oppisi helpommin.
Luultavasti vitsi. Mutta asia ei voisi olla enempää toisinpäin.
Siis mikään soitin ei ole helppo kun päästään asiassa eteenpäin mutta kyllä pianon "layoutti" on hyvinkin yksinkertainen.
Oi voi. Mä olen vl-soitonope ja viulu on kyllä tosi vaikea, kun ei ole kuin neljä kieltä eikä mitään merkkejä sormille. Jos oppilaalla ei ole sävelkorvaa, niin mä en voi näyttää, että paina nyt edes tuosta. Oi voi.
Kyllä sun pitää kieli opetella. Ei siitä tule muuten mitään vaikka osaisitkin jotain kissanpolkkaa kopioida. Nuotit on myös kieli jolla se opettaja kommunikoi sinulle ja jota kautta voit ammentaa itse lisää tietoa myöhemmin.
Ap hakeudu ihmeessa muusikin teoriatunneille! Näitä asioita _ei_ todellakaan opita yhdellä eikä kahdella tunnilla, hyvä jos vuodessa pääsee jonkinlaiseen alkuun. Aivan turha siis lannistua nyt. Opettelet ensin soittamaan ihan yksinkertaisia kappaleita, miksi muuten sinulle on ensimmäiseksi annettu kappale joka sisältää ylennysmerkin? Aluksi vain muutaman eri nuotin kappaleita niin silmä harjaantuu katsomaan nuottiviivastoa.
Kannattaa suhtautua iloisena asiana siihen, että olet ihan pihalla! Sehän tarkoittaa, että sinulla on oikeasti jotain opittavaa. Jos ei ole tähän mennessä osannut soittaa pianoa kuin vettä vaan, se ei siis johdu siitä että et koskaan tulisi kykenemään siihen - tarvitset vain niitä taitoja, joita olet nyt oppimassa.
Sinulla on siis edessäsi kokonainen avautumaton maailma.
Opettelin 25-vuotiaana kokonaan uuden instrumentin täysin alkeista. Minua auttoi lapsuuden soittoharrastuksen pohja, mutta oli se silti haastavaa. Muutama ensimmäinen vuosi oli palkitsevaa ja nopeaa edistystä. Aloin myöhemmin myös keikkailla, ja musiikki on nykyään erottamaton osa elämää.
Muista puhua opettajallesi täysin avoimesti. Jos et ymmärrä mitään, kerro se, älä anna hänen jatkaa paasausta. Olet palkannut hänet käyttöösi auttamaan sinua, ei toisin päin. Hän ei ole mikään takavuosien musiikinopettajan jatke, jonka tehtävä on antaa sinulle arvosana älystäsi. Et nyt varmaan näin kuvittelekaan, mutta tiedosta se. Olette tasavertaiset ihmiset, joista toinen on musiikin ammattilainen ja toinen haluaa oppia. Eli pyydä häntä pilkkomaan tehtäviä pienempiin osiin. Ei ole kiire eteenpäin ennen kuin perusta on kunnossa.
outoa alottaa noin vaikeasta laulusta