Uskonto ja järki - uskovaisten ongelma
Uskon sanotaan usein olevan uskon, eikä järjen asia. Mutta jos uskontoa vastustetaan järjen avulla, niin uskovaisetkin alkavat puolustaa uskoaan järjellä. Aletaan keksiä järjellisiä syitä miksi jumala on olemassa. Eikö uskovaisten kannattaisi mieluummin vaieta kokonaan?
Kommentit (65)
Itse olen uskovaisena sitä mieltä että kuten henki ja aine ovat eri regimenttiä, niin ovat myös usko ja järki. Olen koulutukseltani luonnontieteilijä, ja kun teen työtäni, en sekoita siihen jumalia, henkiä tai yliluonnollisen mahdollisuutta. Toisaalta uskooni ei liity tämän materiaalisen maailman asioita, en esim. yritä todistaa Jumalaa aineellisen avulla tai järkeillä uskon perusteita. Usko on asia, joka on minuun ikään kuin laitettu, se on sisäinen tunne että hengellinen todellisuus on totta ja tässä läsnä koko ajan, mutta koska se on näkymätön ja aineeton, se ei ole tämän maailman keinoin todistettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä avaus.
Itse en kerro juurikaan ihmisille olevani jollain tavalla uskossa. En toki kiellä kysyttäessä. En häpeä omia ajatuksiani. Uskon johonkin suurempaan täysin itsekkäistä syistä.
Mutta kuten joku jo aiemmin totesi, asia on enemmänkin tunne. Tunne siitä, että jokin tämän kaiken takana on, olkoon se sitten vaikkapa Jumala. Tunne on ehkäpä toivo.
Raamattua en lue ja suhtaudun epäileväisesti joihinkin asioihin. Pidän itseäni järkevänä. Kuulun kirkkoon, mutta se on enemmän perinteen ja yleisen mukavuuden kannalta. En selitä sitä sen tarkemmin tässä, mutta raha ei merkitse kaikkea.
Minua kiehtoo, miten esim. Suomen laki pohjautuu pitkälti kirkon oppeihin. Mikäli meiltä puuttuisi nämä yhteiset säännöt ja etiikka, eläisimme "täysin pellossa".
Oletteko ikinä ajatelleet, jos meiltä vietäisiin se pienikin mahdollisuus taivaaseen ja Jumalan rakkauteen jokaista meitä kohtaan? Jos joku saisi selville, että mitään ei ole lopulta? Kaikki on vain iso sattuma ison sattuman sisällä?
Itse pidän tästä omasta kuplastani, jonka avulla voin antaa myös toivoa lapsilleni. Se on melko järkevää eikä kristinuskossa ainakaan omasta mielestäni ole paljoakaan arvoja, joita ei voisi ottaa omakseen? Kaikki tuntemani uskovaiset ovat erittäin ystävällisiä. Toki varmasti ääritapauksiakin on.
Kiitos ja hyvää illanjatkoa. :)
On totta että länsimainen eettinen ajattelu on kehittynyt osittain kristinuskon myötä ja on siitä ollut hyötyä, mutta eettiset arvot ovat sittemmin siten vakiintuneet ettei kristinuskon (ja muiden uskontojen) häviäminen saisi yhteiskuntia enää elämään kuin pellossa. On jollakin tavalla vääristynyt ajatus ettei moraalia voi olla ilman kristinuskoa, kyllä voi ja on voinut jo pitkään.
Kristinusko perustuu pitkälti ihnisen kuolemanpelkoon. Monilta tuo kuvaamasi toivo kristinuskon lupailemasta ikuisesta elämästä jo kuitenkin puuttuu. Ateisti ei koe tarvitsevasnsa sitä, päin vastoin kiirstulet ja ikuinen elämä kuulostaa lähin ahdistavalta. Se ei silti tarkoita onnetonta ja toivonta elämää vaan sitä että käyttää mahdollisuutensa tässä elämässä hyvin.
"Kristinusko perustuu pitkälti ihnisen kuolemanpelkoon."
Ei perustu. Suurin osa tulee uskoon niin nuorina etteivät ole vielä ajatelleet kuolemaa vakavasti koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä avaus.
Itse en kerro juurikaan ihmisille olevani jollain tavalla uskossa. En toki kiellä kysyttäessä. En häpeä omia ajatuksiani. Uskon johonkin suurempaan täysin itsekkäistä syistä.
Mutta kuten joku jo aiemmin totesi, asia on enemmänkin tunne. Tunne siitä, että jokin tämän kaiken takana on, olkoon se sitten vaikkapa Jumala. Tunne on ehkäpä toivo.
Raamattua en lue ja suhtaudun epäileväisesti joihinkin asioihin. Pidän itseäni järkevänä. Kuulun kirkkoon, mutta se on enemmän perinteen ja yleisen mukavuuden kannalta. En selitä sitä sen tarkemmin tässä, mutta raha ei merkitse kaikkea.
Minua kiehtoo, miten esim. Suomen laki pohjautuu pitkälti kirkon oppeihin. Mikäli meiltä puuttuisi nämä yhteiset säännöt ja etiikka, eläisimme "täysin pellossa".
Oletteko ikinä ajatelleet, jos meiltä vietäisiin se pienikin mahdollisuus taivaaseen ja Jumalan rakkauteen jokaista meitä kohtaan? Jos joku saisi selville, että mitään ei ole lopulta? Kaikki on vain iso sattuma ison sattuman sisällä?
Itse pidän tästä omasta kuplastani, jonka avulla voin antaa myös toivoa lapsilleni. Se on melko järkevää eikä kristinuskossa ainakaan omasta mielestäni ole paljoakaan arvoja, joita ei voisi ottaa omakseen? Kaikki tuntemani uskovaiset ovat erittäin ystävällisiä. Toki varmasti ääritapauksiakin on.
Kiitos ja hyvää illanjatkoa. :)
On totta että länsimainen eettinen ajattelu on kehittynyt osittain kristinuskon myötä ja on siitä ollut hyötyä, mutta eettiset arvot ovat sittemmin siten vakiintuneet ettei kristinuskon (ja muiden uskontojen) häviäminen saisi yhteiskuntia enää elämään kuin pellossa. On jollakin tavalla vääristynyt ajatus ettei moraalia voi olla ilman kristinuskoa, kyllä voi ja on voinut jo pitkään.
Kristinusko perustuu pitkälti ihnisen kuolemanpelkoon. Monilta tuo kuvaamasi toivo kristinuskon lupailemasta ikuisesta elämästä jo kuitenkin puuttuu. Ateisti ei koe tarvitsevasnsa sitä, päin vastoin kiirstulet ja ikuinen elämä kuulostaa lähin ahdistavalta. Se ei silti tarkoita onnetonta ja toivonta elämää vaan sitä että käyttää mahdollisuutensa tässä elämässä hyvin.
"Kristinusko perustuu pitkälti ihnisen kuolemanpelkoon."
Ei perustu. Suurin osa tulee uskoon niin nuorina etteivät ole vielä ajatelleet kuolemaa vakavasti koskaan.
Suomessahan valtauskonnossa ei varsinaisesti yleensä tulla uskoon vaan vanhemmat liittävät lapset kirkkoon ilman heidän omaa suostumustaan vauvoina, harva lapsi siitä sen enempää ajattelee kuolemaa tai uskoaankaan, uskioopahan sen mitä hänelle totuutena kerrotaan. Mitähän ne vanhemmat pelkäävät että lapsikaste pitää tehdä ? No kuolemaa, ettei paholainen vie kastamatonta lasta. Taikauskoa ja lasten aivopesua se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitustihan uskovaiset on tyhmempiä, kuin ei uskovaiset....
Ymmärrän ja kunnioitan vanhojen ihmisten uskontoa (ennen ei ollut tietoa ja "virikkeitä" saatavilla siihen tapaan, kuin nyt.), mutta en enään ymmärrä, jos omanikäiset +-30v on uskossa..No kaikki on yksilöllistä. Olen uskis, mutten todellakaan sen tyhmempi kuin muutkaan. Olen kova kyseenalaistamaan ja pohtimaan.
Paitsi sitä yhtä asiaa, johon sinut on lapsesta asti aivopesty.
Mitä luulet, miksi muslimien lapsista tulee muslimeja, hindujen lapsista hinduja, kristittyjen lapsista kristittyjä jne?
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisilla ja ateisteilla on tasan yhtä vahvat argumentit, toinen sanoo, että Jumala on olemass ja toinen uskoo yhtä vahvasti, että Jumalaa ei ole olemassa.
Mitä nyt yhtään mitään viitteitä jumalien olemassaoloon ei ole missään vaiheessa tullut esiin...
Faith kirjoitti:
Difi kirjoitti:
Onko käynyt mielessä että järki ja usko ei ole toisiaan poissulkevia asioita?" Uskovaiset on vaan tutkitusti tyhmiä" kertoo sinun ajatuksen juoksusta paljon, niputat kaikki uskovat ihmiset samanlaisiksi jonkun iltalehden sivuiilla julkaistun tutkimuksen perusteella...kysyn nyt sinulta, oletko mielestäsi jotenkin uskovaisten yläpuolella älyllisesti?
Näin juuri. Uskon Jeesukseen syntyminen on hengellinen tapahtuma eikä ihmisen omasta järkeilystä lähtevä, mutta kyllä esim. Jumalan olemassaolon puolesta voi myös järjellisesti argumentoida, ja hyvin voikin. Raamatussa apostolikin mainitsee luomakunnan todistavan Luojan olemassaolosta kaikille ihmisille.
Eipähän voi, koska lopulta "pulu" kaataa shakkilaudan ym...
Aika moni merkittävä tiedemies on myöntänyt että kaikki vaikuttaa siltä, että kaiken takana on joku yksi Luoja. Osa ateistitieteilijöistä on päätynyt kutsumaan tätä Luojaa nimellä "Superior Being". Jumalan sormenjälkiä on kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni merkittävä tiedemies on myöntänyt että kaikki vaikuttaa siltä, että kaiken takana on joku yksi Luoja. Osa ateistitieteilijöistä on päätynyt kutsumaan tätä Luojaa nimellä "Superior Being". Jumalan sormenjälkiä on kaikkialla.
Eihän ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisilla ja ateisteilla on tasan yhtä vahvat argumentit, toinen sanoo, että Jumala on olemass ja toinen uskoo yhtä vahvasti, että Jumalaa ei ole olemassa.
Mitä nyt yhtään mitään viitteitä jumalien olemassaoloon ei ole missään vaiheessa tullut esiin...
"Whoever forgets God, God will make him forget himself, and blinds his heart."
"The example of those who disbelieve is like that of one who shouts at what hears nothing but calls and cries cattle or sheep - deaf, dumb and blind, so they do not understand."
"Indeed, those who disbelieve - it is all the same for them whether you warn them or do not warn them - they will not believe."
"God has set a seal upon their hearts and upon their hearing, and over their vision is a veil. And for them is a great punishment."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole.
"We will show them Our Signs in the universe, and in their own selves, until it becomes manifest to them that this is the truth”
" I will turn away from My signs those who are arrogant upon the earth without right; and if they should see every sign, they will not believe in it. And if they see the way of consciousness, they will not adopt it as a way; but if they see the way of error, they will adopt it as a way. That is because they have denied Our signs and they were heedless of them."
Vierailija kirjoitti:
"God has set a seal upon their hearts and upon their hearing, and over their vision is a veil. And for them is a great punishment."
Onpa sympaattinen Jumala. Eli on itse asettanut osalle ihmisistä esteen nähdä ja kuulla hengen asioita, ja sitten antaa suuren rangaistuksen siitä, mitä ihminen ei ole voinut valita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sympaattinen Jumala. Eli on itse asettanut osalle ihmisistä esteen nähdä ja kuulla hengen asioita, ja sitten antaa suuren rangaistuksen siitä, mitä ihminen ei ole voinut valita...
Ihmisellä on vapaa tahto, jos ihminen kieltää Jumalan, Jumala tekee hänen sokeudestaan vielä suuremman.
"I will surely lead them astray and surely engross them in vain desires (superstitious fancies and false conceptions); and I will surely command them, and they will surely slit the ears of cattle (to mark them out as meant for their idols and as forbidden to themselves to eat, thus making a lawful thing unlawful); and also, I will surely command them, and they will surely alter God's creation. " Whoever takes Satan for a confidant and guardian instead of God has indeed suffered a manifest loss."
Mutta jos palaat, kutsut ja tarvitset Häntä, Hän kuulee.
"And if he remembers Me in his heart, I also remember him in My heart, and if he remembers Me in assembly I remember him in assembly, better than his (remembrance), and if he draws near Me by the span of a palm, I draw near him by the cubit, and if he draws near me by the cubit I draw near him by the space (covered by) two hands. And if he walks towards Me, I rush towards him.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on vapaa tahto, jos ihminen kieltää Jumalan, Jumala tekee hänen sokeudestaan vielä suuremman.
"I will surely lead them astray and surely engross them in vain desires (superstitious fancies and false conceptions); and I will surely command them, and they will surely slit the ears of cattle (to mark them out as meant for their idols and as forbidden to themselves to eat, thus making a lawful thing unlawful); and also, I will surely command them, and they will surely alter God's creation. " Whoever takes Satan for a confidant and guardian instead of God has indeed suffered a manifest loss."
"And if he remembers Me in his heart, I also remember him in My heart, and if he remembers Me in assembly I remember him in assembly, better than his (remembrance), and if he draws near Me by the span of a palm, I draw near him by the cubit, and if he draws near me by the cubit I draw near him by the space (covered by) two hands. And if he walks towards Me, I rush towards him.”
Nappulat jo kaatuilee... Kehäpäätelmää pukkaa.
Minkään jumalan olemassaoloahan ei voi edes todistaa, siksi siinä ei ole järjen kanssa mitään tekemistä. Helppo vaan on väittää asian olevan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ja kunnioitan vanhojen ihmisten uskontoa (ennen ei ollut tietoa ja "virikkeitä" saatavilla siihen tapaan, kuin nyt.), mutta en enään ymmärrä, jos omanikäiset +-30v on uskossa..No kaikki on yksilöllistä. Olen uskis, mutten todellakaan sen tyhmempi kuin muutkaan. Olen kova kyseenalaistamaan ja pohtimaan.
Mitä luulet, miksi muslimien lapsista tulee muslimeja, hindujen lapsista hinduja, kristittyjen lapsista kristittyjä jne?
Haluat näköjään tosi kovasti uskoa johonkin aivopesuun, mutta tosiasia on se, että elämme todella maallistuneessa ajassa joka näkee tieteen auktoriteettinä.
Itse olen valinnut uskon huolimatta skeptisestä kasvatuksesta ja koulujärjestelmästä joka ei tukenut raamatun maailmankuvaa ollenkaan.
Miksi uskovaisuus on aina sitä kristinuskoa? Siis että on j o k o ateismi t a i uskovaisuus (ja sillä tarkoitetaan täällä palstalla kristinuskoa).
Minä olin joskus kirkon jäsen, mutta erosin, koska minusta kaikki uskonnot sanovat sitä samaa: rakasta maailmaa, kunnioita muita eläviä ja ole onnellinen ja kiitollinen elämästäsi. Tähän en tarvitse minkään järjestön jäsenyyttä, ainoastaan minä ja yhteyteni jumaluuteen. Sen hoidan itsekseni.
Viralliset uskonnot pakottavat aina jäsenikseen ja maksamaan rahaa eli joku hyötyy siitä. Kirkot ovat rikkaita. Kolehdinlaskijat eivät tee kirjanpitoa. Kytätään, että kaikki käyvät tilaisuuksissa. Tilaisuudet ovat aivopesua, jossa jauhetaan samoja asioita ja ryhmissä tyhmyys tiivistyy. Kilpaillaan, kuka on uskovaisin. Moni uskovainen on itsekäs, tuomitseva ja pitää itseään muita parempana. Oikeasti pelätään kuolemaa ja ollaan ahdistuneita.
Uskon johonkin suurempaan, koska olen kokenut selittämättömiä asioita. Olen tieteellisesti koulutettu, nojaan järjenkäyttöön enkä pode mielenterveysongelmia. Kokemusteni myötä olen silti vakuuttunut, että emme kuole, vaan jatkamme edelleen ruumiimme kuoltua. Mutta tästä en saarnaa tai huutele edelleen. Jokainen saa uskoa, kuten tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat näköjään tosi kovasti uskoa johonkin aivopesuun, mutta tosiasia on se, että elämme todella maallistuneessa ajassa joka näkee tieteen auktoriteettinä.
Itse olen valinnut uskon huolimatta skeptisestä kasvatuksesta ja koulujärjestelmästä joka ei tukenut raamatun maailmankuvaa ollenkaan.
Miksi juuri raamattu? Ei suinkaan ympäröivällä yhteiskunnalla ollut asian kanssa tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väistit kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä ihan sekava englanninkielinen teksti on?