Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonto ja järki - uskovaisten ongelma

Vierailija
27.01.2015 |

Uskon sanotaan usein olevan uskon, eikä järjen asia. Mutta jos uskontoa vastustetaan järjen avulla, niin uskovaisetkin alkavat puolustaa uskoaan järjellä. Aletaan keksiä järjellisiä syitä miksi jumala on olemassa. Eikö uskovaisten kannattaisi mieluummin vaieta kokonaan?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti.

Vierailija
2/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisilla ja ateisteilla on tasan yhtä vahvat argumentit, toinen sanoo, että Jumala on olemass ja toinen uskoo yhtä vahvasti, että Jumalaa ei ole olemassa.

Tieteseen uskova uskoo että tiede ratkaisee joskus hamassa tulevaisuudessa kaikki tällä hetkelle avoimina olevat kysymykset. 

Agnostikko käyttää järkeä ja toteaa, että niin kauan kun ei ole todisteita mihinkään suuntaan, niin jokainen vaihtoehto on mahdollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun ei ole todisteita jumalasta tai edes sen puuttumisesta niin ateistitkin uskovat omaan totuuteensa. Usko siellä, toinen täällä.

Vierailija
4/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sokea usko ilman edes yritystä perustella asioita järjellä ei ole välttämättä mitenkään hyvä juttu. Silloinhan ihminen on vaarassa lähteä mukaan mihin tahansa vaaralliseen huuhaahan tai huijaukseen. Mielestäni uskonnnon suhteen kuuluukin järkeillä, ei sitä järkeä turhaan ihmisellä ole.

Terv. Uskova

Vierailija
5/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 06:50"]

Uskovaisilla ja ateisteilla on tasan yhtä vahvat argumentit, toinen sanoo, että Jumala on olemass ja toinen uskoo yhtä vahvasti, että Jumalaa ei ole olemassa.

Tieteseen uskova uskoo että tiede ratkaisee joskus hamassa tulevaisuudessa kaikki tällä hetkelle avoimina olevat kysymykset. 

Agnostikko käyttää järkeä ja toteaa, että niin kauan kun ei ole todisteita mihinkään suuntaan, niin jokainen vaihtoehto on mahdollinen.

[/quote]

Oletko "järkevä" agnostikko myös hammaskeijujen olemassaolosta?

Vierailija
6/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ateistinen argumentti on vahvempi. Se perustuu sille tosiperiaatteelle, ettei asioita tule pitää totena ilman perusteita. Toistaiseksi meillä ei ole mitään perusteita uskoa jumalien olevan olemassa.

Vierailija
7/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:45"]

Ateistinen argumentti on vahvempi. Se perustuu sille tosiperiaatteelle, ettei asioita tule pitää totena ilman perusteita. Toistaiseksi meillä ei ole mitään perusteita uskoa jumalien olevan olemassa.

[/quote]

Minkälaiset perusteet hyväksyisit uskolle Jumalan olemassa oloon?

Vierailija
8/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitustihan uskovaiset on tyhmempiä, kuin ei uskovaiset....

Ymmärrän ja kunnioitan vanhojen ihmisten uskontoa (ennen ei ollut tietoa ja "virikkeitä" saatavilla siihen tapaan, kuin nyt.), mutta en enään ymmärrä, jos omanikäiset +-30v on uskossa..

Vierailija
9/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, mulla ei ole ongelmaa asian kanssa. Harmi jos sulla on.

T: uskovainen

Vierailija
10/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 08:09"]

[/quote]

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013081317363823_ul.shtml :)

Vierailija
11/65 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 08:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 08:09"]

[/quote]

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013081317363823_ul.shtml :)

[/quote]

Mulla ei ole myöskään mitään sitä vastaan että olen joillain mittareilla mitattuna "tyhmempi" kuin joku muu. Olen onnellinen, vapaa, nautin elämästä -mulla on elämä, ja hyvä sellainen.

Jatkakaa :)

Vierailija
12/65 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käynyt mielessä että järki ja usko ei ole toisiaan poissulkevia asioita?" Uskovaiset on vaan tutkitusti tyhmiä" kertoo sinun ajatuksen juoksusta paljon, niputat kaikki uskovat ihmiset samanlaisiksi jonkun iltalehden sivuiilla julkaistun tutkimuksen perusteella...kysyn nyt sinulta, oletko mielestäsi jotenkin uskovaisten yläpuolella älyllisesti?

Vierailija
13/65 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:45"]

Minkälaiset perusteet hyväksyisit uskolle Jumalan olemassa oloon?

Jos jonkinlaisen jumaolennon olemassaolo todistettaisiin, kyse ei enää olisi uskomisesta vaan tiedosta. Ei enää tarvitsisi uskoa, kun tiedettäisiin että Krishna, Vishnu, Shiva, Surya ja muut ovat totta.

Vierailija
14/65 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tunne sanoo jotain siihen suuntaan, että "uskon". Mutta uskontojen opetukset menevät niin absurdeiksi, ettei niitä pysty nielemään heittämättä järkeä kokonaan romukoppaan. Ja siihen en ainakaan minä pysty.

Vierailija
15/65 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkitustihan uskovaiset on tyhmempiä, kuin ei uskovaiset....

Ymmärrän ja kunnioitan vanhojen ihmisten uskontoa (ennen ei ollut tietoa ja "virikkeitä" saatavilla siihen tapaan, kuin nyt.), mutta en enään ymmärrä, jos omanikäiset +-30v on uskossa..

No kaikki on yksilöllistä. Olen uskis, mutten todellakaan sen tyhmempi kuin muutkaan. Olen kova kyseenalaistamaan ja pohtimaan.

Vierailija
16/65 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Difi kirjoitti:

Onko käynyt mielessä että järki ja usko ei ole toisiaan poissulkevia asioita?" Uskovaiset on vaan tutkitusti tyhmiä" kertoo sinun ajatuksen juoksusta paljon, niputat kaikki uskovat ihmiset samanlaisiksi jonkun iltalehden sivuiilla julkaistun tutkimuksen perusteella...kysyn nyt sinulta, oletko mielestäsi jotenkin uskovaisten yläpuolella älyllisesti?

Uskovainen voi olla muissa suhteissa elämässään ja henkilönä järkevä, mutta valinta uskonnon ja (todisteita vaativan) järjen välillä on kyllä joko-tai.

Vierailija
17/65 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on se kumma jos ei usko. Aatamiki eli yli 900 vuotiaaksi. Tervehdys uskon veljet! https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aadam

Vierailija
18/65 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun ei ole todisteita jumalasta tai edes sen puuttumisesta niin ateistitkin uskovat omaan totuuteensa. Usko siellä, toinen täällä.

Ateistin perusta maailmankuvalleen on tiede. Ei tiede ole uskoa, tieteessä tieto muuttuu ja laajenee koko ajan ja tiedemiehetkin tunnustavat että mitä enemmän tietää, sen paremmin tajuaa, että tietää vieläkin aika vähän. Ateisteille fakta on se että NYT KÄYTETTÄVISSÄ olevan tiedon perusteella jumalan olemassaolo ei ole todennäköistä. Se riittää. Uskovalle sen sijaan JUMALA ON OLEMASSA. PISTE. Sitä ei horjuta mikään lisääntyvä tieto.

Minulle jokaisen henk koht usko oma asiansa enkä tee arkielämässäå ja ystävyyssuhteissa eroa uskovien ja ei-uskovien välillä. On kuitenkin elämänalueita johon esim. Raamattuun perustuvaa perustuvaa jumaluskoa ei pitäisi mielestäni missään tapauksessa sotkea, yksi niistä on valtion lainsäädäntötyö ja toinen lasten varhaiskasvatus ja opetus.

Vierailija
19/65 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avaus.

Itse en kerro juurikaan ihmisille olevani jollain tavalla uskossa. En toki kiellä kysyttäessä. En häpeä omia ajatuksiani. Uskon johonkin suurempaan täysin itsekkäistä syistä.

Mutta kuten joku jo aiemmin totesi, asia on enemmänkin tunne. Tunne siitä, että jokin tämän kaiken takana on, olkoon se sitten vaikkapa Jumala. Tunne on ehkäpä toivo.

Raamattua en lue ja suhtaudun epäileväisesti joihinkin asioihin. Pidän itseäni järkevänä. Kuulun kirkkoon, mutta se on enemmän perinteen ja yleisen mukavuuden kannalta. En selitä sitä sen tarkemmin tässä, mutta raha ei merkitse kaikkea.

Minua kiehtoo, miten esim. Suomen laki pohjautuu pitkälti kirkon oppeihin. Mikäli meiltä puuttuisi nämä yhteiset säännöt ja etiikka, eläisimme "täysin pellossa".

Oletteko ikinä ajatelleet, jos meiltä vietäisiin se pienikin mahdollisuus taivaaseen ja Jumalan rakkauteen jokaista meitä kohtaan? Jos joku saisi selville, että mitään ei ole lopulta? Kaikki on vain iso sattuma ison sattuman sisällä?

Itse pidän tästä omasta kuplastani, jonka avulla voin antaa myös toivoa lapsilleni. Se on melko järkevää eikä kristinuskossa ainakaan omasta mielestäni ole paljoakaan arvoja, joita ei voisi ottaa omakseen? Kaikki tuntemani uskovaiset ovat erittäin ystävällisiä. Toki varmasti ääritapauksiakin on.

Kiitos ja hyvää illanjatkoa. :)

20/65 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Difi kirjoitti:

Näin juuri. Uskon Jeesukseen syntyminen on hengellinen tapahtuma eikä ihmisen omasta järkeilystä lähtevä, mutta kyllä esim. Jumalan olemassaolon puolesta voi myös järjellisesti argumentoida, ja hyvin voikin. Raamatussa apostolikin mainitsee luomakunnan todistavan Luojan olemassaolosta kaikille ihmisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän