Woltillehan naurettiin vielä muutama vuosi sitten
Suomen konservatiivinen sijoittajakenttä lähinnä naureskeli uudelle start upille ja epäili kannattavuutta
Kommentit (58)
Tuliko Miki Kuusesta 32- vuotiaana kaikkien aikojen nuorin suomalainen yrittäjä, joka pääsee kolkuttamaan miljardöörin rajaa?
Eipä tuu äkkiseltään muita yhtä nuoria mieleen.
Ravintola maksaa Woltille 30% lähetyksen arvosta. Ei taida olla kovin hyvä bisnes ravintoloille.
Ihanko tosiaan on ihailtavaa perustaa bisnes, joka kiertää näennäisyrittäjäksi työntekijät laittamalla kaikki lakisääteiset työnantajavelvoitteet? Tätä mieltäkö ollaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuliko Miki Kuusesta 32- vuotiaana kaikkien aikojen nuorin suomalainen yrittäjä, joka pääsee kolkuttamaan miljardöörin rajaa?
Eipä tuu äkkiseltään muita yhtä nuoria mieleen.
Sen kunniaksi voi varmaan ottaa pari kaljaa lähipubissa ja taputtaa itseään selkää.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosiaan on ihailtavaa perustaa bisnes, joka kiertää näennäisyrittäjäksi työntekijät laittamalla kaikki lakisääteiset työnantajavelvoitteet? Tätä mieltäkö ollaan?
Jos yritys työllisti paljon porukkaa ja toi myynnin jälkeen valtavat verotulot Suomeen, niin itse olen ainakin todella tyytyväinen. Lisää vaan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin eettistä yritystä ei olekaan.
Aina joku, tai jokin häviää.
Tämä on ehkä eka kerta Suomessa mutta maailmalla on jo pitkän aikaa maksettu hölmöjä summia startup yrityksistä. Kovien panosten pokeria rahoittajilta ja ostajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yritys työllisti paljon porukkaa ja toi myynnin jälkeen valtavat verotulot Suomeen, niin itse olen ainakin todella tyytyväinen. Lisää vaan näitä.
V..ttu teitä tietämättömiä. Vanhana kun on eläessään kokenut kolme kuplataloutta, niin sellaisen jo tunnistaa.
Veikkaampana, että Omahan miehellä ei ole montakaan Doorstashin osaketta Berkshire Hathawayn salkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lisää pakottavan työlainsäädännön rikkojia? Millä toimialalla seuraavaksi olisi hyvä siirtää työsuhteessa olevat työntekijät ”yrittäjiksi” ja samalla suuri osa kuluista työnantajilta näille ”yrittäjille”? Vai ihan koko työmarkkinoilla, vapaasti yritysten tahdon mukaan?
”Ruokakuljetusyhtiö Wolt aikoo valittaa hallinto-oikeuteen työsuojeluviranomaisen päätöksestä, jonka mukaan Woltin ruokalähetit ovat työsuhteessa yritykseen. Etelä-Suomen aluehallintovirasto määrää päätöksessäään, että Woltin pitää 14 päivän aikana ryhtyä toimiin työaikakirjanpidon pitämiseksi tai tekemään toimista selvitys työsuojeluviranomaiselle.”
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/avin-mukaan-ruokalahetit-ovat-tyosu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V..ttu teitä tietämättömiä. Vanhana kun on eläessään kokenut kolme kuplataloutta, niin sellaisen jo tunnistaa.
Veikkaampana, että Omahan miehellä ei ole montakaan Doorstashin osaketta Berkshire Hathawayn salkussa.
Kyllähän tämä kuplalta näyttää, mutta on toi raha nyt vielä ainakin ihan hyödyllistä. Jos ei maistu, niin voit lahjoittaa omasi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orjakauppakin oli aikanaan kannattava bisnes.
Nythän Saarikkokin onnitteli woltin poikia. Taitaa woltin kuskaamat pöperöt maistua Annikallekin vähän liian hyvin.
Ei tuossa kaupassa miljardit siirry Woltin tilille. Ostajan osakkeiden myötä määräytyy tilanne. Saa nähdä miten käy. Jotenkin epäilen lopputulosta kuplaksi. Ei kannattaisi vielä hehkuttaa. Tottakai kaupan ajankohdalla oli myös yhteys siihen, että AVI katsoo lähettien olevan työsuhteessa, mikä tietäisi Woltille kustannuksia ja vastuita. Toivottavasti hallinto-oikeus on samalla kannalla.
Vierailija kirjoitti:
"Tekijät tekee, naurajat nauraa."
Yep! Ja nyt Woltin omistajat nauravat makeasti matkalla pankkiin...
Toivottavasti. Sitten kun sen aika joskus koittaa.
Woltin bisnes, eli ruoan kuljettaminen tilaajalle, ei kuitenkaan ole se bisnes, josta maksettiin 7 miljardia euroa.
Mikä sitten on se miljardibisnes?
En minä tiedä, varmaankin pojat tietävät itse.
Nähtäväksi jää...
Suomalaisten poliitikkojen lapsellisuus ja typeryys on todella vastenmielisistä.
Doordash on kaikkialla USA:ssa tunnettu siitä, että se on kusettanut suunnilleen kaikkia tahoja.
Firma on esim. haastettu juuri äskettäin oikeuteen Chicagon kaupungin puolesta.
Samoin firma tuli mm. "kuuluisaksi" siitä, että se käytönnössä varasti firman orjatyöntekijöiden juomarahoista (= "tipeistä") ison osan itsellen ja jäi tästä kiinni. Duunia tekevien ihmisten palkka oli niin huono, että ilman tippejä he eivät tulleet mitenkään edes täyttä päivää tekemällä toimeen.
Netin anonyymeillä sivustoilla jossa työntekijät voivat kirjoittaa arvosteluja työnantajastaan, Doodashin edustajat lisäsivät feikkejä erittäin posiivisia kommentteja firmasta ko. sivustoille.
Heidän oli pakko tehdä näin, koska firman työntekijöiden kommentit / kertomukset hyväksikäytöstä olivat kautta linjan niin groteskeja.
The Times reported that DoorDash announced a change in its tipping policy in the wake of the scandal, but the attorney general of Washington, DC later filed a class-action suit on behalf of DoorDash customers who'd intended their tips to go to the drivers. As attorney general Karl Racine stated (via CNET), "DoorDash did not provide any restitution for consumers who had been misled by DoorDash's deceptive tipping practices. Nor did it provide any relief to workers who had their tips taken by DoorDash to subsidize its business." Of course, DoorDash plans to fight the lawsuit, since they feel they ripped off those drivers fair and square.
Vierailija kirjoitti:
Myivät hyvään aikaan ja unelmahinnalla, ennen kuin tuosta työaikalaista ja työsopimuksista nousee isompi haloo.
Tämä. Ja tähän liittyen 7 miljardin kauppahinta tuntuu entistäkin enemmän täysin järjettömältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myivät hyvään aikaan ja unelmahinnalla, ennen kuin tuosta työaikalaista ja työsopimuksista nousee isompi haloo.
Tämä. Ja tähän liittyen 7 miljardin kauppahinta tuntuu entistäkin enemmän täysin järjettömältä.
Mikä siinä Woltin asiakkaistaan muodostamasta tietokannasta on maksamisen arvoista? Jos haluaa pitsaansa oreganoa, niin on valmiimpi liisaamaan sähkö-Kian neljän vuoden sopimuksella?
Ei voi verrata nollasopimuksiin. Nollasopimuksella töissä olevat on työntekijöitä eikä yrittäjiä. Työntekijälle kertyy lomaa, hänestä työnantaja maksaa vakuutukset ja eläkemaksut, on työterveyshuolto ja muut edut.
Yrittäjänä toimivilla kuljettajilla ei ole mitään. He maksavat itse työn aiheuttamat kulut, bensat ja muut. Heillä ei ole lomia, ei työterveyshuoltoa ja he maksavat itse eläkemaksunsa. Jos he sairastuvat, ei palkkaa makseta. Jos tulee työtapaturma, ei ole työtapaturmavakuutus korvaa.