Syötkö työpaikkalounaan ja paljonko maksaa? Onko hyvä laatu?
Vaihdoin työpaikkaa korona-aikana ja entisessä työpaikassa lounas oli 7,90€. Oli hyvää, iso valikoima salaattia, vaihdellen lisukkeita. Jälkiruokaakin oli tosi usein ja sitä sai ottaa kahvin kanssa. Esim. tuore pulla ja kahvi. Salaatti/keittolounas oli 5,45€.
Nyt uudessa työpaikassa olin pitkään kotona etätöissä ja yhden päivän viikossa vain kävin työpaikalla. Elokuun alusta poistui etätyösuositus, joten olen työpaikalla 4 pv/vko. Lounas maksaa 10,80€. Ihan järkyttävä hinta. Ruoka ei edes ole yhtä hyvää kuin entisessä paikassa.
Nyt sitten säästääkseni kuluissa kannan jotain eväsleipää, omenoita yms. mukana useamman kerran viikossa.
Millaiset hinnat ja laatu muilla?
Kommentit (45)
Kun olisikin lounasruokala. Meillä on kahvila. Siellä on kahvia, teetä, täytettyjä croissanteja, kinkku-juustosämpylöitä, munkkeja, pullia, suklaapatukoita. Kun pyydettiin jotain terveellisempää, ilmestyi tarjolle omenoita/klementiinejä 0,50€/kpl. Niillähän sitä hyvin jaksaa, hah hah. En syö vehnää, kun maha ei oikein kestä, joten omilla eväillä pitkälti mennään.
Vierailija kirjoitti:
Syön päiväkotilounaan. Se tarkoittaa, että syön samalla kun joku pärskii pitkin pöytää tai kakkii vaippaan.
Maksaa n. 4 euroa mikä olisi tosi halpa jos sitä ei tarvitsisi kuorruttaa pärskeillä
Mulla myös valvonta-ateria, ei maksa mitään. Kun katsot verottajan sivuilta niin siellä kerrotaan kansantajuisesti, että työnantaja maksaa sinulle jokaisesta valvonta-ateriasta 4e ja siitä menee verot. Eli ruokailu korottaa tulojasi, on luontoisetu.
Jos lounarin saa se 75% on lisäpalkkaa laskennallisesti ja siitä maksetaan vero. Sun kulunon se veron osuus
Jos lounarin saa ostaa - silloin maksat itse vaikka 2 euroa ja loput on laskennallista palkkaa 75 prossan osuudelta. Eli sun kulu on 2 e ja vero
JOinain päivinä syön, toisina en. hinta vaihtelee 7-11 euron välillä paikasta riippuen. Laatu ei ole kummoinen, parempaa ruokaa saisin itse tehtyä mikrottaen tai vaikka raakaa porkkanaa järsimällä. Mutta en ruoan itsensä takia lounaalla käykään, vaan lähden porukan mukaan ollakseni osa työyhteisöä.
Kouluruoka 4,95€/päivä. Ei oo aina kovin maukasta, mutta menettelee
Vierailija kirjoitti:
Jos lounarin saa se 75% on lisäpalkkaa laskennallisesti ja siitä maksetaan vero. Sun kulunon se veron osuus
Jos lounarin saa ostaa - silloin maksat itse vaikka 2 euroa ja loput on laskennallista palkkaa 75 prossan osuudelta. Eli sun kulu on 2 e ja vero
Höpsis. Suurin osa lounareista on niin, että maksat itse 75% sen hinnasta ja työnantaja maksaa 25%. En väitä, etteikö joku työnantaja voi ilmaiseksi niitä antaa, mutta tuo on yleisin malli. Olen hr-sihteeri, niin paljon tulee näitä pyöriteltyä.
Jatkan vielä, että lounarissa silloin kun työntekijä maksaa 75% ja työnantaja 25%, se työnantajan osuus on verotonta, eli siitä ei oteta veroja. Jos lounari olisi 10€, kustannus työntekijälle olisi tasan 7,5€ ja työnantajalle 2,5€.
Meillä on taukotilassa jonkun keksimä buffa. Pullat on 2€ ja kahvi 1€, vissypullo 2€. Jos on sämpylöitä otettu myyntiin, ne on kai 3€. En varmaksi tiedä, kun en ole niitä ostanut. Onhan se kahvi tietysti edullisempi kuin kioskin takeaway-pahvimuki. Jos on jokin extrajuttu, niin siitä on mainokset. Rahat menee henkilökunnan buffakassaan ja niillä ostetaan taas uutta myyntiin. Jos rahaa loppuvuodesta jää, pikkujoulut rahoitetaan niillä.
Vierailija kirjoitti:
Syön päiväkotilounaan. Se tarkoittaa, että syön samalla kun joku pärskii pitkin pöytää tai kakkii vaippaan.
Maksaa n. 4 euroa mikä olisi tosi halpa jos sitä ei tarvitsisi kuorruttaa pärskeillä
Tässä esittäytyy henkilö joka hoitaa lapsiamme ja saa siitä palkan.
Maksaa 6e- Se sapettaa, etten kehtaa syödä niin paljon kuin haluaisin. Ruoka siis anostellaan valmiiksi lautasille ja tehtaan puolella olevat työmiehet ottavat vaikka 4 kaalikäärylettä ja minä kaksi. Sama hinta kuitenkin kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se sinulle maksa 4 euroa vaan marginaaliverotusarvon verran. Esim. veroprosentti 23% ja lounaan hinta 4€, maksat 0,92€ eli alle euron.
Tai sitten on erittäin hyvät tulot. Maksimissaan noin 60% voi mennä veroa ansiotulosta. Tosin vaatii kansanedustajiakin paremmat ansiot.
Syön. Lounaan sopimushinta on 9,90 €, josta työnantaja maksaa 3 € eli itselleni jää maksettavaa verotusarvon verran. Salaattipöytä on todella laaja, lisäksi tarjolla on kaksi lämmintä liharuokaa + kasvisvaihtoehto + pizzabuffet ja keitto. En muista saisiko esim. pelkän keiton (ja salaatin) halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esittäytyy henkilö joka hoitaa lapsiamme ja saa siitä palkan.
Ei pidä uskoa kaikkea. Kyllähän päiväkodissa oikeasti töissä olevat tietävät, mikä on valvonta-ateria. Tuossa on takana yritys mustamaalata ja saada päiväkodin työntekijöitä näyttämään tietynlaiselta.
Meillä on e-passissa kuukauden päiväkohtainen lounasmäärä, näköjään tässä kuussa 231 euroa ja 22 käyttökertaa. Siitä pitää maksaa itse jotain, olikohan 8 euroa. Pitäis joskus testata, en ole käyttänyt kun viimeksi työpaikalla ollessa ennen koronaa ja silloin oli toisenlainen systeemi. Etänä oon ja sen verran pihi, että harvoin tulee käytyä ulkona syömässä.
Lounarit muinoin oli hyviä, kun osa kaupoistakin hyväksyi ne ruokaostosten maksuun
Meillä on vaihtoehdot vähissä. Ruokatauko vain 30 min. Työpöydän ääressä ei saa enää syödä, kun joku oli läppärinsä sössinyt kaatamalla kahvit päälle. Työpaikan vieressä on ravintola, jossa lounasbuffa 12,90€. Muut ravintolat kaukana. Joskus tilataan pitsat. Meillä ei ole taukotilaa, mutta mikro ja jääkaappi on neuvotteluhuoneen vieressä. Jos neukkari on vapaa, syön siellä eväät. Jos siellä on kokous, saatan ottaa jakkaran ja syön tiskipöydällä jääkaapin vieressä.
Söisin kyllä, mutta en jaksa jonottaa. Oma ennätys oli 20 min. jonotus. Periaatteessa ruokis on puoli tuntia, mutta silloin olin varmasti yliaikaa. Meidän rakennuksessa järjestetään koulutuksia ja seminaareja. Koronan takia oli 1,5 vuotta hiljaista ja välillä niitä ei ollut yhtään. Nyt on taas tämän syksyn ajan ollut. Joku 40 hengen koulutusporukka kun hyökkää syömään samaan aikaan kuin vakkarihenkilöstö, niin jono on uskomaton. Ruoka myös joinakin päivinä vaihtuu lennosta. Pari viikkoa sitten listalla luki mantelikala, joka on monen suosikki. Kun pääsin lämpimän ruuan kohdalle, se oli vaihtunut kalapuikkoihin. Mantelikalaa ei riittänytkään kaikille. Kuka jostain kalapuikoista maksaa 8,30?
Syön ja maksan n. 5€, max. 6,50. Olen keittiöhenkilökuntaan kuuluva, vaikken itse kokkaa enkä tiskaa. Meillä on hyvä etu, kun eiliset pullat saa ostaa 50 senttiä /kpl. Jonkun voisilmäpullan sisäänostohinta on muistaakseni n. 70 senttiä.
En ymmärrä noita lounasseteleitä. Niistä pitää siis maksaa itse joku tietty summa, ja sitten se työnantajan maksama osa lasketaan verotuksessa sun palkaksi? Ja periaatteessa kaupasta ei saa ostaa eineksiä vaan vain palvelutiskiltä täysin valmista ruokaa, mutta sitten jotkut kaupat joustaa ja saa ostaa vaikkapa Falleroita vaikka pitääkin itse ne lämmittää?
Samaa mieltä. Työpaikkalounas täyttää ainakin puolet minun syömistäni päivän ruuista. Aamulla syön kotona banaanin ja kahvia tai vähän jukurttia. Töiden jälkeen syön usein pari runsasta voileipää tai lautasellisen kaurapuuroa tai joskus keitetyn kananmunan ja raejuustoa.