Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset menee tarpeettoman aikaisin töihin?

Vierailija
10.11.2021 |

Luulin meneväni ajoissa töihin, mutta pukuhuone oli täysin tyhjä, kun kaikki olivat jo työpisteillään! Vuoron alkuun oli 20 minuuttia aikaa.

Sinä, joka toimit näin, voitko kertoa miksi? Ja onko mielestäsi pari minuuttia vaille saapuva myöhässä tai paheksutko?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei myöhästy töistä. Hyvä varata ylimääräistä aikaa ja ehtii hetken jutella työkavereiden kanssa ennen vuoron alkua.

Vierailija
62/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo bussiskenaario ei ole mahdollinen, kun kukaan ei tule töihin julkisilla.

Ap

Että mitä luin? Ei tule julkisilla töihin? Monet tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kul kuljien yhteen työpaikkaani julkisilla, niin vaihtoehdot oli olla 15 min etuajassa tai 15 min myöhässä. Eli jos kulkevat julkisilla tai kimppakyydillä.

Vierailija
64/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari minuuttia ennen työajan alkua on liian myöhään.

Miksi ihmeessä?

Ap

Taitaa työaikalaki ohjeistaa työntekijän olemaan ajoissa työmaalla.

Kysyy lähes keneltä vaan, niin kaksi minuuttia ei ole riittävän ajoissa. Työntekijällä on myös tiettyjä velvollisuuksia.

Työt on voitava aloittaa sillä hetkellä, kun työaika alkaa. Jos on 2 minuuttia sitä ennen tietokoneella, mutta kaikki tarvittavat ohjelmat ovat auki tasan klo 8, kun työaika alkaa, on ollut täysin ajoissa.

Ei työntekijän tarvitse omalla ajalla käynnistää tietokonetta. Kyllä ne ohjelmat saa käynnistää vasta kun työaika alkaa. Samoin koneesta saa kirjautua ulos ja sulkea työajalla. ( Vaikkakin vasta viimeisellä minuutilla, jos niin on.)

Tämä on itseasiassa totta. Se riittää että olet työpisteellä sillä kellon lyömällä ja siitä aloitat työsi, eli käynnistät koneen. Jotkut raukat aikanaan töissä tuskailivat kun kone teki päivityksiä joskus vartin, joskus puoli tuntia ja kuvittelivat olevansa siksi myöhässä.

Onneksi nykyään on liukuva työaika, mutta vähän sääliksi käy monet nuoret jotka eivät tiedä oikeuksiaan ja joko tulevat aikaisin aamulla tai jäävät töiden jälkeen laittamaan paikkoja kuntoon, esim. tunnin päivässä ekstraa työnantajan taskuun ilmaiseksi.

Vierailija
65/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Että mitä luin? Ei tule julkisilla töihin? Monet tulee.

Ei mun työpaikalle.

Ap

Vierailija
66/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hieno tapa olla ajoissa eikä muiden tarvitse miettiä viittä vaille, että tuleekohan se yksi töihin ollenkaan, kun ei näy..

Viittä vaille on vielä oikein hyvin ajoissa, jos työt alkaa tasalta. Muut voivat sitten tasalta alkaa pohtimaan, että tuleekohan se vai ei tule, kun nyt on myöhässä. Viittä vaille ei kukaan ole vielä myöhässä.

Vierailija
67/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni työt alkavat aamuvuorossa tasan kello kuusi. Leimaan itseni sisään yleensä 5.55.-5.57. Tulen työpaikalle 5.40. Sitä ennen eväät jääkaappiin, ja vaatteiden vaihto.

Vierailija
68/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hieno tapa olla ajoissa eikä muiden tarvitse miettiä viittä vaille, että tuleekohan se yksi töihin ollenkaan, kun ei näy..

Viittä vaille on vielä oikein hyvin ajoissa, jos työt alkaa tasalta. Muut voivat sitten tasalta alkaa pohtimaan, että tuleekohan se vai ei tule, kun nyt on myöhässä. Viittä vaille ei kukaan ole vielä myöhässä.

Jos talon tapa on tulla hyvissä ajoin, niin pari minuuttia vaille olet muiden silmissä jo auttamattomasti myöhässä.

Vierailija
69/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen työpaikalle klo 6:56, vaatteet olen vaihtanut klo 7:00 kun työaika alkaa. En ymmärrä miksi jengi kykkii työpaikalla kun palkka ei juokse.

Tuskin sitä pohtivat kun joka vuoroon olen kymmenen vuoden aikana tullut. Miinus 4 saikkupäivää.

Jos pitäisi tulla aiemmin, palkanmaksun pitäisi alkaa aiemmin.

Vierailija
70/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taistelen liikaa säntillisyyttä ja kontrollointia vastaan. Jos hommat tulee tehtyä sovitusti tai vielä paremmin, niin kaikki on hyvin. Kukin tehköön miten parhaaksi kokee, koska on tässä elämässä muutakin kuin työ.

Vierailija
71/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aloittaa ajoissa voi kerätä liukumia.

Ei ainakaan meillä voi. Muutenhan sitä vois tulla vaikka tuntia aiemmin lojumaan kahvihuoneeseen ja palkka juoksisi.

Ap

No eipä sitten ihme että ei voi liukumia kerätä, kun kerran teillä on tapana lojua kahvihuoneessa. 

Vierailija
72/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talon tapa on tulla hyvissä ajoin, niin pari minuuttia vaille olet muiden silmissä jo auttamattomasti myöhässä.

Mikä talon tapa? Se tapa pitää laittaa sitten uusiksi.

Vierailija
73/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä en tajua miten jotkut ehtivät käydä salilla ja suihkussa ennen kuin ovat pyöräilleet 50 km töihin.

Vierailija
74/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua kirjoitti:

Mutta sitä en tajua miten jotkut ehtivät käydä salilla ja suihkussa ennen kuin ovat pyöräilleet 50 km töihin.

Kenelläkään ei ole enempää tunteja käytössään, joten joko he pilaavat iltansa menemällä todella aikaisin nukkumaan tai he pilaavat yöunensa jättämällä ne liian lyhyiksi. Tai kolmantena vaihtoehtona heillä ei ole niin paljon muita vastuita tai mielihaluja, vaan haluavat liikkua paljon vapaa-aikanaan.

Vierailija
75/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha hyväksi havaittu tapa. Ihan normaalia ihmisille, jotka menevät muuallekin ajoissa eivätkä juokse hiki päässä puuskuttaen viime minuuteilla paikalle.

Vierailija
76/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo vieläkään vuoden jälkeen asennoitunut siihen, että uusi työpaikka on paljon lähempänä kun entinen. Lähden tuntia ennen työajan alkua kotoa vaikka alle 30 min riittäisi. Itse tykkään töissä juoda kahvit, ennenkuin virallinen työaika alkaa. Ja tarpeeksi ajoissa kun on, välttää ruuhkan pukkarissa. Olen myös nähnyt niitä, jotka tulevat yli tuntia ennen työpaikalle, ennenkuin työaika alkaa.

Tuntia ennen???!!! Mitä ihmettä? 10 vuorokautta vuodessa!

Ap

Meillä on yksi työntekijä joka on jo vuosia tullut työpaikalle joka aamu jämptisti klo 5.40. Hänen työaikansa alkaa klo 7:00.

En tiedä mitä hän puuhailee siellä yksinään. Joskus sanoi lukevansa sähköpostinsa (ei liity työhön) ja juovansa kahvia. 1 h 20 min ennen töiden alkua. Kulkee pyörällä noin 5 km matkan, eli ei ole kyse julkisen liikenteen sopimattomuudesta työaikaan.

Vierailija
77/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha hyväksi havaittu tapa. Ihan normaalia ihmisille, jotka menevät muuallekin ajoissa eivätkä juokse hiki päässä puuskuttaen viime minuuteilla paikalle.

Sanoisin, että ennemmin jäänne vanhoilta ajoilta. Ei aina kaikkea tarvitse tehdä varmanpäälle ja viimeiseen asti mietittynä. Vähän rentoutta elämään ja niin poispäin.

Vierailija
78/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo vieläkään vuoden jälkeen asennoitunut siihen, että uusi työpaikka on paljon lähempänä kun entinen. Lähden tuntia ennen työajan alkua kotoa vaikka alle 30 min riittäisi. Itse tykkään töissä juoda kahvit, ennenkuin virallinen työaika alkaa. Ja tarpeeksi ajoissa kun on, välttää ruuhkan pukkarissa. Olen myös nähnyt niitä, jotka tulevat yli tuntia ennen työpaikalle, ennenkuin työaika alkaa.

Tuntia ennen???!!! Mitä ihmettä? 10 vuorokautta vuodessa!

Ap

Meillä on yksi työntekijä joka on jo vuosia tullut työpaikalle joka aamu jämptisti klo 5.40. Hänen työaikansa alkaa klo 7:00.

En tiedä mitä hän puuhailee siellä yksinään. Joskus sanoi lukevansa sähköpostinsa (ei liity työhön) ja juovansa kahvia. 1 h 20 min ennen töiden alkua. Kulkee pyörällä noin 5 km matkan, eli ei ole kyse julkisen liikenteen sopimattomuudesta työaikaan.

Itse en vaihtaisi yöuniani edes rahaan. Jos kyse on siitä, ettei hän saa nukuttua pidempään, niin sitten ymmärrän.

Vierailija
79/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen hiki päässä puuskuttamista se on, jos tulen vaikka viittä vaille? Ei minulla ole siinä kiire, tiedän että ehdin oikein hyvin. Minä olen helevetti ihan yhtä ajoissa kuin muutkin, vaikka tulen ”vasta” viittä tai kolmea minuuttia vaille työpisteelleni. Se että olen viimeinen ei tarkoita sitä, että olen myöhässä. Se viimeinenkin on ihan ajoissa.

Vierailija
80/82 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

v

"Ärsyttää myös se hätäily, kun töitä lopetellaan liian aikaisin sillä verukkeella, että työtunnit on jo siltä päivää täynnä.."

Olin yhdessä paikassa keikkailijana. Pomo piti eräille puhuttelun ko asiasta. VAIKKA tulet puoli tuntia ennen työvuoron alkua töihin,se ei oikeuta lähtemään puoli tuntia aiemmin työstä. Listat on suunniteltu niin että on tarpeellinen määrä ihmisiä tarvittavaan aikaan.

Ja joo,et ole myöhässä jos vuoro alkaa tasalta.

Ihan oma moka tehdä ilmaista työtä,kuten tuolla eräs laski.

En viitsisi. Ilmaiseksi.

Juuri näin. Voihan sitä tulla roikkumaan työpaikalle vaikka kuinka aikaisin, mutta kotiin pääsee vasta kun työvuoro listan mukaan päättyy. Ellei siis muusta ole sovittu.

Joskus omalla työpaikalla oli tuota, että tultiin töihin yli puolikin tuntia aiemmin, ja sitten näitä alkoi tulla useampia tapauksia. Ei mennyt jakeluun millään, että asiakaspalvelutyössä ei voi tehdä niin, että puolet porukasta lähtee ennen aikojaan, kun kaikki toiseen vuoroon tulijat eivät olleet vielä talossa.