Miksi ihmiset menee tarpeettoman aikaisin töihin?
Luulin meneväni ajoissa töihin, mutta pukuhuone oli täysin tyhjä, kun kaikki olivat jo työpisteillään! Vuoron alkuun oli 20 minuuttia aikaa.
Sinä, joka toimit näin, voitko kertoa miksi? Ja onko mielestäsi pari minuuttia vaille saapuva myöhässä tai paheksutko?
Kommentit (82)
Mä säälin näitä työn sankareista joiden koko elämä on se surkea työ😁🙃
En halua ajaa ruuhkassa. Menen ennen ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari minuuttia ennen työajan alkua on liian myöhään.
Miksi ihmeessä?
Ap
Töihin ei tulla silloin kun pitäisi olla jo työpisteellä tai aloittamassa töitä. Toimikaa toki näin mutta nopeasti tulee sanomista. Nämä just niitä jotka myös lähtee "vessaan" 10 minuuttia ennen työvuoron loppumista ja ovat jo ulkona kun työvuoro loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Ap
Taitaa työaikalaki ohjeistaa työntekijän olemaan ajoissa työmaalla.
Kysyy lähes keneltä vaan, niin kaksi minuuttia ei ole riittävän ajoissa. Työntekijällä on myös tiettyjä velvollisuuksia.Työt on voitava aloittaa sillä hetkellä, kun työaika alkaa. Jos on 2 minuuttia sitä ennen tietokoneella, mutta kaikki tarvittavat ohjelmat ovat auki tasan klo 8, kun työaika alkaa, on ollut täysin ajoissa.
Ei työntekijän tarvitse omalla ajalla käynnistää tietokonetta. Kyllä ne ohjelmat saa käynnistää vasta kun työaika alkaa. Samoin koneesta saa kirjautua ulos ja sulkea työajalla. ( Vaikkakin vasta viimeisellä minuutilla, jos niin on.)
Samaa olen ihmetellyt. Itse haluan maksimoida vapaa-aikani enkä todellakaan mene työpaikalle ennen vuoroa kahvia juomaan. En myöskään jää päivän päätteeksi maleksimaan pukukopille vaan pyrin olemaan siellä mahdollisimman nopea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Ap
Töihin ei tulla silloin kun pitäisi olla jo työpisteellä tai aloittamassa töitä. Toimikaa toki näin mutta nopeasti tulee sanomista. Nämä just niitä jotka myös lähtee "vessaan" 10 minuuttia ennen työvuoron loppumista ja ovat jo ulkona kun työvuoro loppuu.
Ennen riitti kunhan kellokortin leimasi ajallaan.
Tehdastyössä ei ole kaiketi liukuvaa työaikaa. Joten työvuoron aikaiseen aloittaminen ja vastaavasti hieman aiemmin pois lähteminen vuoron päättyessä ei oikein käy syyksi.
Ehkä haluavat olla sosiaalisuuttaan toteuttaa keskenään keskustelemalla, vaihtamalla kuulumisia. Ja niin päin pois.
Toimistotyössä liukuvan työajan kyseessä ollen, ilmiselvä syy aikaisin töihin tulemiseen on aikainen kotiin lähtö. Tullaan seittemältä, pääsee iltapäiväkolmelta lähteen pois. Sitten ei oo ketään virallisen toimistoajan päättymiseen asti töissä eli neljään tai puoli viiteen. Ja jos onkin, niin sitten siellä on joku siivooja tai joku muu joka tykkää, että no, mitä veetä se sinä täällä vielä olet, lähehän kotiis jo.
Itse olen aina viimeinen, mutta en koskaan myöhässä. Jos se 5 minuuttia aikaisemmin ei ole tarpeeksi ajoissa niin sitten en ole. En todellakaan voisi kuvitella, että säännöllisesti olisin työpaikalla 20 minuuttia aikaisemmin, kuljen samaa reittiä jokapäivä ja tiedän, kuinka pitkään siihen menee. Voihan siellä joskus olla rekka poikittain tai meteoriitti tippunut, vielä ei ole kertaakaan viiden vuoden aikana niin käynyt niin en koe tarvetta varautua noihin päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Ap
Olen työpisteellä valmiina työntekoon viimeistään 2 min ennen varsinaisen työajan alkamista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
juuri näin. Pienenee ruuhka huomattavasti jos moni osaisi tämän lajin
Vierailija kirjoitti:
Ajan autolla 40km työmatkan. Reitillä on ollut hidasteita, tien korjausta ja traktoreita. Tämän vuoksi lähden 20min aiemmin, ihan oman mielenrauhan vuoksi kun olen meinannut joskus myöhästyä.
Mun työmatka on yli 40 km.. En ole kertaakaan myöhästynyt töistä vaikka en varaa ylimääräistä 20 min matkaan.
Ap
Onneksi on liukuva työaika. Leimaan itseni heti sisään. Sitten juodaan kahvia vähintään puoli tuntia, sit ehkä katsotaan mitä tehtävää olisi päivälle. Monesti ei yhtään mitään. Valtiolla on kivaa.
Tulen työpaikalle klo 6:56, vaatteet olen vaihtanut klo 7:00 kun työaika alkaa. En ymmärrä miksi jengi kykkii työpaikalla kun palkka ei juokse.
Vierailija kirjoitti:
Vuorot alkaa ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tulen työpaikalle klo 6:56, vaatteet olen vaihtanut klo 7:00 kun työaika alkaa. En ymmärrä miksi jengi kykkii työpaikalla kun palkka ei juokse.
On hieno tapa olla ajoissa eikä muiden tarvitse miettiä viittä vaille, että tuleekohan se yksi töihin ollenkaan, kun ei näy..
Siksi, että meillä on liukuma ja jos tuut ajoissa niin saat lähteä ajoissa.
Jotkut ovat myös julkisen liikenteen varassa. Se tarkoittaa joskus, että jos haluat ehtiä töihin ajoissa, olet siellä 30 min. etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan yksi työkaveri, joka tuli aina tuntia ennen töihin. Hän istui koneella rauhassa lukemassa lehteä ja juomassa kahvia. Kysyin tähän joskus syytä ja hän sanoi, että häntä inhottaisi tulla viimeisellä minuutilla töihin.
Työssä ei siis ollut liukuvaa työaikaa eikä hän tullut koskaan omalla ajallaan avuksi, vaikka olisi ollut millainen kiiretilanne. Niin ei missään tapauksessa tarvinnutkaan tehdä.
Välttyy aamuruuhkalta ja saa varmasti parkkipaikan. Töissä voi nauttia aamupalan ja lukea lehden. Miksipä siis ei?
Kyllä ne muut ovat tyhmiä eikä heillä ole elämää. Tämänhän halusit AP kuulla kun lukuisat esitetyt syyt aikaisin olemiselle eivät kelpaa?
Olen paikalla aina viime tingassa ja olen myös usein myöhässä. Haluan optimoida vapaa-aikani ja toisaalta arvioin jatkuvasti alakanttiin esimerkiksi vaatteiden päälle pukemiseen kulunutta aikaa.