Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso erimielisyys miehen kanssa

Vierailija
25.01.2015 |

Otettiin heti aamusta yhteen miehen kanssa asiasta, josta on riidelty ennenkin. Meillä on perustavanlaatuinen mielipide-ero meidän suhteen tulevaisuudesta: mies ei aio mennä koskaan naimisiin eikä tiedä haluaako lapsiakaan. Haluaa kyllä elää loppuelämänsä minun kanssani, muttei näe yhtään syytä nykypäivänä avioitua. Minullekaan avioliitto ei ole itsetarkoitus, voin elää ilman sitä PAITSI jos hankimme joskus lapsia. Siinä tapauksessa haluan mennä naimisiin ennen lasten tekoa. Oma isäni ja äitini eivät menneet naimisiin ja koen kärsineeni siitä paljon.

Tähän ketjuun on turha tulla kyseenalaistamaan minun syitäni haluta avioliittoa, sillä minä kysyn teitä vain kertomaan omia kokemuksianne siitä, onko miehenne/oletteko itse muuttaneet mieltänne tällaisen perustavanlaatuisen asiaan suhteen? Olemme molemmat 31v ja yhdessä oltu 5 vuotta.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 13:07"]Itselleni ei avioliitto sinällään ole mikään suuri asia, mutta sitten kun on yhteiset lainat ja on taloudellisesti suunniteltu yhteinen tulevaisuus saattaa tuo avioliitto olla leskeneläkkeen vuoksi itsellekin tulla.  Eli alla oleva lyhennetynä informaationa, mikäli ette ole naimisissa ei ole myöskään oikeutta leskeneläkkeeseen mikäli puoliso menehtyy.    "Leskeneläkkeen edellytykset Nais- ja miesleskellä on oikeus leskeneläkkeeseen, jos leskellä on tai on ollut yhteinen lapsi edunjättäjän kanssa. Lisäksi edellytetään, että puolisot olivat edunjättäjän kuollessa naimisissa, ja avioliitto oli solmittu ennen kuin edunjättäjä oli täyttänyt 65 vuotta. Lesken iällä ei ole merkitystä. Rekisteröidyn parisuhteen osapuolella on oikeus leskeneläkkeeseen samoin edellytyksin kuin aviopuolisolla. Leskeneläkeoikeus on myös entisellä puolisolla, jos edunjättäjä oli lainvoimaisen päätöksen perusteella velvollinen maksamaan elatusapua entiselle puolisolleen. Lapsettoman lesken edellytykset leskeneläkkeeseen Lapseton leski saa leskeneläkkeen, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät avioliitto on solmittu ennen kuin leski on täyttänyt 50 vuotta avioliitto on jatkunut vähintään viisi vuotta avioliitto on solmittu ennen kuin edunjättäjä täytti 65 vuotta leski on vähintään 50-vuotias puolison kuollessa tai leski on saanut työkyvyttömyyseläkettä vähintään kolme vuotta. Ennen 1.7.1950 syntynyt lapseton naisleski voi saada leskeneläkkeen lievemmin ehdoin, jos avioliitto oli solmittu ennen 1.7.1990. Ei oikeutta leskeneläkkeeseen Avoliitossa eläneillä ei ole työeläkelakien mukaista leskeneläkeoikeutta.   Jos 50 vuotta täyttänyt leski menee uudelleen naimisiin, ei uudesta avioliitosta synny leskeneläkeoikeutta, vaan aikaisempi maksussa oleva leskeneläke jatkuu." [/quote] Rahan takia naimisiin. Romanttista!

[/quote]

Ei suoraan rahan takia vaan taloudellisen järkevyyden. Ikinä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu ja jos esimerkiksi itse olisin se joka menehtyy ensin, olisi ihanaa ettei toinen joutuisi esim. myymään yhteistä taloamme sen takia ettei olisi mahdollista sitä yhden hengen tuloilla pitämään. Ja ne eläkemaksut mitä minusta on maksettu menisivät minun läheiseni hyvinvointiin! 

Enemmänkin tämä oli tietona niille, jotka pitävät avioliittoa turhana asiana, jolla ei ole merkitystä! Harvempi tätä tietää ennen kuin se pahin tulee eteen ja vaikka oltaisiin oltu 20 vuotta tai puoli vuotta yhdessä avoliitossa, niin laki on sama. 

Vierailija
2/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies ei saa seksiä ennen papin aamenta? Sillä mitä muuta seksi on kuin lastentekoa ja ennen sitä haluat avioon.

Ihme äijä, jos on 5 v kanssasi ilman seksiä kärvistellyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies ei saa seksiä ennen papin aamenta? Sillä mitä muuta seksi on kuin lastentekoa ja ennen sitä haluat avioon.

Ihme äijä, jos on 5 v kanssasi ilman seksiä kärvistellyt.

Vierailija
4/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 13:07"]Itselleni ei avioliitto sinällään ole mikään suuri asia, mutta sitten kun on yhteiset lainat ja on taloudellisesti suunniteltu yhteinen tulevaisuus saattaa tuo avioliitto olla leskeneläkkeen vuoksi itsellekin tulla.  Eli alla oleva lyhennetynä informaationa, mikäli ette ole naimisissa ei ole myöskään oikeutta leskeneläkkeeseen mikäli puoliso menehtyy.    "Leskeneläkkeen edellytykset Nais- ja miesleskellä on oikeus leskeneläkkeeseen, jos leskellä on tai on ollut yhteinen lapsi edunjättäjän kanssa. Lisäksi edellytetään, että puolisot olivat edunjättäjän kuollessa naimisissa, ja avioliitto oli solmittu ennen kuin edunjättäjä oli täyttänyt 65 vuotta. Lesken iällä ei ole merkitystä. Rekisteröidyn parisuhteen osapuolella on oikeus leskeneläkkeeseen samoin edellytyksin kuin aviopuolisolla. Leskeneläkeoikeus on myös entisellä puolisolla, jos edunjättäjä oli lainvoimaisen päätöksen perusteella velvollinen maksamaan elatusapua entiselle puolisolleen. Lapsettoman lesken edellytykset leskeneläkkeeseen Lapseton leski saa leskeneläkkeen, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät avioliitto on solmittu ennen kuin leski on täyttänyt 50 vuotta avioliitto on jatkunut vähintään viisi vuotta avioliitto on solmittu ennen kuin edunjättäjä täytti 65 vuotta leski on vähintään 50-vuotias puolison kuollessa tai leski on saanut työkyvyttömyyseläkettä vähintään kolme vuotta. Ennen 1.7.1950 syntynyt lapseton naisleski voi saada leskeneläkkeen lievemmin ehdoin, jos avioliitto oli solmittu ennen 1.7.1990. Ei oikeutta leskeneläkkeeseen Avoliitossa eläneillä ei ole työeläkelakien mukaista leskeneläkeoikeutta.   Jos 50 vuotta täyttänyt leski menee uudelleen naimisiin, ei uudesta avioliitosta synny leskeneläkeoikeutta, vaan aikaisempi maksussa oleva leskeneläke jatkuu." [/quote] Rahan takia naimisiin. Romanttista!

[/quote]

Ei suoraan rahan takia vaan taloudellisen järkevyyden. Ikinä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu ja jos esimerkiksi itse olisin se joka menehtyy ensin, olisi ihanaa ettei toinen joutuisi esim. myymään yhteistä taloamme sen takia ettei olisi mahdollista sitä yhden hengen tuloilla pitämään. Ja ne eläkemaksut mitä minusta on maksettu menisivät minun läheiseni hyvinvointiin! 

Enemmänkin tämä oli tietona niille, jotka pitävät avioliittoa turhana asiana, jolla ei ole merkitystä! Harvempi tätä tietää ennen kuin se pahin tulee eteen ja vaikka oltaisiin oltu 20 vuotta tai puoli vuotta yhdessä avoliitossa, niin laki on sama. 

[/quote]

Leskeneläke on keskimäärin alle 500 e/kk, joten kyse on todella isosta rahasta!

Vierailija
5/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 20:26"]

[/quote]

[/quote]

Leskeneläke on keskimäärin alle 500 e/kk, joten kyse on todella isosta rahasta!

[/quote] Se on myös lapsen kannalta tärkeää, ettei toisen vanhemman menettämisen lisäksi joudu vielä muuttamaan pois kodistaan tai pienentyneen tulotason vuoksi esimerkiksi lopettamaan rakkaita harrastuksia. 

Ehdottomasti kannattaa ajatella asiaa omaa napaa pidemmälle. Kuoleman kohdatessa suru läheisen menetyksestä on jo itsessään tarpeeksi iso ja kamala asia. Miettikkää lapsen kohdalle vielä kaikki pienentyneen tulotason mukanaan tuomat ikävät asiat. 

Vierailija
6/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:54"]En myöskään ymmärrä avioliiton mollaajia. Joillekkin se vaan on tärkeämpää kuin toisille. Minulle asia on tärkeä ja olenkin erittäin ylpeä siitä, että mieheni halusi mennä minun kanssani naimisiin, mutta ei ex-avovaimonsa kanssa, jonka kanssa oli kuitenkin 10 vuotta yhdessä ja sai kaksi lastakin. 

[/quote]

Minä en henkilökohtaisesti voisi olla ylpeä siitä, että mies ei ole halunnut kunnioittaa lastensa äitiä sen vertaa, että olisi halunnut avioitua - mutta minunpa kanssa meni naimisiin, hähää!

Vierailija
7/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:54"]

En myöskään ymmärrä avioliiton mollaajia. Joillekkin se vaan on tärkeämpää kuin toisille. Minulle asia on tärkeä ja olenkin erittäin ylpeä siitä, että mieheni halusi mennä minun kanssani naimisiin, mutta ei ex-avovaimonsa kanssa, jonka kanssa oli kuitenkin 10 vuotta yhdessä ja sai kaksi lastakin. 

Mutta siinä olen monen kanssa samaa mieltä, että nyt se lapsenteko asia on tärkeämpi. Ap ei tuosta enää nuorene. Lapsi kannattaisi tehdä pian tai ainakin saada varmuus mieheltä, että sellainen kyllä tehdään. Ja Ilman muuta lapsi sitten äidin nimelle ja vasta avioitumisen jälkeen äidin ja lapsen nimi muutetaan samaksi kuin miehelläkin.

[/quote]

Miksi avioitumisen jälkeen miehen nimeä ei muuteta samaksi kuin äidin ja lapsen?

Vierailija
8/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:09"]Oma isäni ja äitini eivät menneet naimisiin ja koen kärsineeni siitä paljon.
[/quote]

Wtf?

Vierailija
9/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:09"]Oma isäni ja äitini eivät menneet naimisiin ja koen kärsineeni siitä paljon.
[/quote]

Wtf?

[/quote]

Mietin samaa. Voisitko hieman nyt avata sitä miksi olet niin kovin kärsinyt siitä ettei vanhempasi olleet avioliitossa?

Vierailija
10/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pimeä. Lapsien haluamisen puute miehelläsi on sun ainoa oikea ongelma, ei mikään naurettavan paperipalan allekirjoitus.

Vierailija
11/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko avioliitto niin tärkeä juttu, mutta ymmärrän että voi antaa paremman juridisen turvan jos lapsia syntyy. Mutta jos mies ei halua lapsia, ja itse kuitenkin haluaisin, lopettaisin suhteen saman tien.
Hiukan kyllä haiskahtaa siltä että mies ei halua sitoutua sinuun.

Vierailija
12/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosiaan jo 31 v.? Vaikutat aika paljon lapsellisemmalta; sori vaan, ap.

Sun täytyy tehdä päätöksesi sen pohjalta, mitä miehesi nyt sanoo. 31 v. ei enää muuta mielipidettää siinä missä joku parikymppinen vielä voi niin tehdä. Sulla ei myöskään ole enää kuin muutama vuosi aikaa alkaa tehdä niitä lapsia jos niitä haluat. Käy perusteellinen keskustelu miehesi kanssa ja tee päätökset siltä pohjalta. Älä usko miehen lupailuun "sitten joskus". Mies voi saada lapsia vaikka 80-vuotiaana ja dumpata sinut lapsettomana sitten kun et enää voi niitä saada, jos hänen mielensä sattuisikin muuttumaan.

Vierailija
13/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:09"]Oma isäni ja äitini eivät menneet naimisiin ja koen kärsineeni siitä paljon.
[/quote]

Wtf?

[/quote]

Mietin samaa. Voisitko hieman nyt avata sitä miksi olet niin kovin kärsinyt siitä ettei vanhempasi olleet avioliitossa?
[/quote]

Sanoin jo aloituksessa, että tämä ketju ei ole avioliitosta keskustelua varten enkä tule vastaamaan kysymyksiin, jotka koskevat sitä, miksi avioliitto on minulle tärkeä. Ap

Vierailija
14/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:19"]En tiedä onko avioliitto niin tärkeä juttu, mutta ymmärrän että voi antaa paremman juridisen turvan jos lapsia syntyy. Mutta jos mies ei halua lapsia, ja itse kuitenkin haluaisin, lopettaisin suhteen saman tien.
Hiukan kyllä haiskahtaa siltä että mies ei halua sitoutua sinuun.
[/quote]

Haluaa hän sitoutua. Ollaan ostamassa isoa taloa yhteisellä lainalla ja hän suunnittelee jo yhteisiä eläkevuosiamme. Hänen mielestään avioliitto vain on menettänyt merkityksensä, eikä ole varma haluaako tehdä lapsia tällaiseen maailmaan. Ap

Vierailija
15/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:23"]Oletko tosiaan jo 31 v.? Vaikutat aika paljon lapsellisemmalta; sori vaan, ap.

Sun täytyy tehdä päätöksesi sen pohjalta, mitä miehesi nyt sanoo. 31 v. ei enää muuta mielipidettää siinä missä joku parikymppinen vielä voi niin tehdä. Sulla ei myöskään ole enää kuin muutama vuosi aikaa alkaa tehdä niitä lapsia jos niitä haluat. Käy perusteellinen keskustelu miehesi kanssa ja tee päätökset siltä pohjalta. Älä usko miehen lupailuun "sitten joskus". Mies voi saada lapsia vaikka 80-vuotiaana ja dumpata sinut lapsettomana sitten kun et enää voi niitä saada, jos hänen mielensä sattuisikin muuttumaan.
[/quote]

Mun mies kyllä muutti mielensä nelikymppisenä... itse olin silloin onneksi vasta 32 joten ehdittiin kaksi lasta tehdä. Muutti tarkemmin ajatellen mielensä kahteen kertaa : suhteen alussa halusi lapsia, sitten päätti ettei haluakaan, ja sitten yhtäkkiä taas halusi... tää ei varmaan auta sua ap, sorry.

Vierailija
16/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:16"]Olet pimeä. Lapsien haluamisen puute miehelläsi on sun ainoa oikea ongelma, ei mikään naurettavan paperipalan allekirjoitus.
[/quote]

Vaikka ap sanoi ettei tässä ketjussa keskustella avioliitosta itsessään niin haluan vastata tälle kommentoijalle: en ymmärrä teitä avioliiton mollaajia. Miten se on sulta pois jos mä pidän sitä tärkeänä ja haluan osoittaa sitoutumiseni menemällä naimisiin? Se ei varmasti ole sulta mitenkään pois joten miksi ihmeessä asia herättää noin voimakkaita tunteita? Onko sulla joku ongelma? Sut on jätetty alttarille ja olet ikuisesti katkera? Vaikka avioliitto on instituutiona menettänyt viime vuosina mainettaan, ei se tarkoita sitä etteikö osa edelleen kunnioita asiaa. T. 20 vuotta jo naimisissa ja jos joskus eroamme, en mene uudestaan naimisiin. Mulle avioliitto on once in a lifetime juttu.

Vierailija
17/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:09"]Oma isäni ja äitini eivät menneet naimisiin ja koen kärsineeni siitä paljon.
[/quote]

Wtf?

[/quote]

[/quote]

Sanoin jo aloituksessa, että tämä ketju ei ole avioliitosta keskustelua varten enkä tule vastaamaan kysymyksiin, jotka koskevat sitä, miksi avioliitto on minulle tärkeä. Ap
[/quote]

No eihän tätä keskustelua voi käydä jos iso osa-alue aiheesta täytyy jättää pois.

Vierailija
18/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:09"]Oma isäni ja äitini eivät menneet naimisiin ja koen kärsineeni siitä paljon.
[/quote]

Wtf?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hei. Haluan puhua liikenteestä mutta autoista ei saa puhua mitään.

Vierailija
19/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:09"]Oma isäni ja äitini eivät menneet naimisiin ja koen kärsineeni siitä paljon.
[/quote]

Wtf?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No eihän tätä keskustelua voi käydä jos iso osa-alue aiheesta täytyy jättää pois.
[/quote]

Keskustelun aihe ei ole avioliitto vaan se, muuttavatko ihmiset mieltään isoissa asioissa. Itse näen tärkeämpänä sen lastenhankinta-asian, ap ei ole ihan nuori enää

Vierailija
20/74 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin miehelleni kaksi vaihtoehtoa: jos lapsi syntyy ennen kuin olemme naimisissa, tulee lapselle minun sukunimeni ja kaikille sen jälkeen syntyville lapsille luonnollisesti myös, mutta jos olemme naimisissa, otan miehen miehen sukunimen ja lapset tietenkin myös. Näin tämä asia menee laillisestikin (epäilijät voivat tarkistaa asian) ja miehellä ei ole siihen mitään sanomista. Mies mietti hetken ja ymmärsi asian. Olemme olleet naimisissa nyt 14 vuotta ja mies pitää sormusta sormessaan mielellään.

Muut saavat sanoa mun puolesta mitä haluavat tähän viestiini, eipähän paljoa kiinnosta. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi